Paard onregelmatig, maar oorzaak niet te vinden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:06

Ik ga mee met Abacab, als je naar de beweging in zijn schouder kijkt lijkt het net alsof de schouder wordt tegengehouden om de beweging af te maken. Waardoor het paard te vroeg zijn been weer terug beweegt. Het achterbeen gebruik komt naar mij mening meer vanuit het feit dat het paard is afgeleid door zijn omgeving en dan zijn ritme aanpast dan dat ook daar een probleem ligt. Wij hebben namelijk een paard staan die vast zit in zijn heupen en af en toe daardoor achter, van stok kreupel tot onregelmatig gaat. En hij loopt toch anders en maakt zijn passen voor wel normaal af.

Abacab

Re: Paard onregelmatig, maar oorzaak niet te vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:32

Omdat het paard echt iedere pas net een fractie later is in zijn linkerachterbeen denk ik dat het zijn manier van bewegen is. Omdat de beweging van het achterbeen iets afbreekt op het punt dat de hoef het meest los van de grond is concludeer ik enige stijfheid in de heup.

Er zijn overigens heel veel paarden met stijfheid in de rug/heup. Dat is met goed trainen en rijden voor een heel groot deel te corrigeren want dat is de essentie van dressuur.

Ik was misschien niet heel uitgebreid en duidelijk in mijn eerdere post. Ik denk dat dit paard met goede training weer helemaal in orde te krijgen is. te beoordelen aan het bewegingspatroon is dit een spierprobleem. Door het paard soepel en sterk te maken zal het weer zuiver gaan bewegen. Maar omdat soepel en sterk maken meer is dan regulier in de bak rondjes rijden adviseer ik een fysio. Deze kan je aanvullende oefeningen geven en kan je leren de spieren te voelen. Ook kan de fysio je helpen met rijden, de do's en don'ts voor jou paard. Want het ene paard moet in de beginfase juist lang en laag met bijzet, terwijl het andere paard enkel actief naar voren moet zonder bijzets. Een fysio en DA zullen een trainingsschema voor je opstellen.
Later kunt je dit trainingsschema oppaken met je eigen trainer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:44

Zou je mij een foto willen sturen, ik heb geprobeerd te kijken via het filmpje maar dat gaat niet zo goed. Je kan ook hier een foto plaatsen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:15

Ik ga ook met abacab mee. Rechts voor en hoog. Zou inderdaad de schouder kunnen zijn maar ook zijn hals

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:31

ik vind hem op de laatste filmpjes wel een stuk beter lopen.Ook een ruimere stap.
Als ik zie hoe hij bijgezet loopt en niet bijgezet zou ik denken aan rugspieren die verzuren.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 14:03

Bedankt voor alle reacties en het meedenken!

Gydja schreef:
Ik heb niet alles door gelezen. Maar weet je ook zeker dat alles in de spieren goed zit?
Mijn paard was in de winter over de kop gevlogen in een gekke bui in een hard bevroren land. Daardoor is haar ruggenwervel verschoven en zaten al haar spieren vast. Toen haar ruggenwervel weer goed zat bleef ze kreupel lopen doordat haar spieren nog heel erg vast zaten. We zijn er mee naar een man gegaan die dat soort dingen doet met een type hamertje en klopte haar spieren los. Ik moest haar daarna elke dag masseren en stappen met lange teugel omdat dat goed voor haar rug was en spieren. Je zou eens kunnen kijken of het probleem in de spieren ligt. Want het kan verder wel goed zijn maar als het paard de spieren verkrampt, blijft dat pijn doen en blijft hij nog kreupel lopen.

Spieren zijn vorige week woensdag losgemaakt dmv dry needling. Zijn hele linkerkant was verkrampt en de spieren rond zijn schouders + onder hals zaten erg vast. Maandag komt de fysio voor de tweede behandeling.

Abacab schreef:
Omdat het paard echt iedere pas net een fractie later is in zijn linkerachterbeen denk ik dat het zijn manier van bewegen is. Omdat de beweging van het achterbeen iets afbreekt op het punt dat de hoef het meest los van de grond is concludeer ik enige stijfheid in de heup.

Er zijn overigens heel veel paarden met stijfheid in de rug/heup. Dat is met goed trainen en rijden voor een heel groot deel te corrigeren want dat is de essentie van dressuur.

Ik was misschien niet heel uitgebreid en duidelijk in mijn eerdere post. Ik denk dat dit paard met goede training weer helemaal in orde te krijgen is. te beoordelen aan het bewegingspatroon is dit een spierprobleem. Door het paard soepel en sterk te maken zal het weer zuiver gaan bewegen. Maar omdat soepel en sterk maken meer is dan regulier in de bak rondjes rijden adviseer ik een fysio. Deze kan je aanvullende oefeningen geven en kan je leren de spieren te voelen. Ook kan de fysio je helpen met rijden, de do's en don'ts voor jou paard. Want het ene paard moet in de beginfase juist lang en laag met bijzet, terwijl het andere paard enkel actief naar voren moet zonder bijzets. Een fysio en DA zullen een trainingsschema voor je opstellen.
Later kunt je dit trainingsschema oppaken met je eigen trainer.

Bedankt voor je bericht. Ik kan me er zeker in vinden. Ik heb er een goede fysio bij nu, geadviseerd door mijn kliniek. Hij denkt dat we hem met behulp van de behandeling er wel weer door heen krijgen.

geerke schreef:
ik vind hem op de laatste filmpjes wel een stuk beter lopen.Ook een ruimere stap.
Als ik zie hoe hij bijgezet loopt en niet bijgezet zou ik denken aan rugspieren die verzuren.

Vind ik ook, maar duidelijk nog niet 100%. Het eerste filmpje was voor zijn behandeling. Toen zat hij nog vast in zijn nek, schouder en bekken. Ik heb hem maandag licht bijgezet gelongeerd en toen liep ie eigenlijk heel goed. Het zijn denk ik eerder zijn hals spieren die verzuren.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:48

Kirstenx schreef:
Nikie1995 schreef:
Tjee wat lastig zeg! Ik zag de opmerking al eerder voorbij komen; misschien toch hoger laten uitverdoven! Ik wil je absoluut niet ontmoedigen maar het is heel goed mogelijk dat er toch een peesblessure (mee) speelt, vage kreupel, soms niet soms wel kreupel, dat ze na een behandeling van een fysio beter loopt is goed mogelijk paard voelt zich dan vaak ook lekkerder. ( spreek helaas uit ervaring) ik ben geen DA en weet zeker dat jou DA de geschiedenis van je paard goed kent! daarnaast las ik ook over rug en halsproblemen... Ook een schouderblessure is mogelijk deze is vaak moeilijk te diagnotiseren... Konden paarden maar praten he! Ik zou eerst het 'medische' gedeelte uitsluiten ( dit kan helaas tijd en geld rovend zijn) alvorens het te zoeken in het rijtechnische gedeelte. Heel veel succes en ik hoop dat er gauw meer duidelijkheid is TS!

Ik denk zelf niet dat het een peesblessure is. Ik ben nu twee keer bij de DA geweest en beide keren laat hij op de harde bodem niks zien. Ook de buigproeven zijn goed. De DA wilde hem wel scannen, maar hij zag hier geen reden toe. Aan de benen is ook niks te zien.. Heel lastig dus.

R12312 schreef:
Ik vind het jammer dat je geen filmpje van het gehele paard in beweging, je doet alleen de voorkant, terwijl vaak het rechtervoorbeen in verbinding met het linkerachterbeen staat. Als je het hele paard filmt is het beter te beoordelen.

Overigens lijkt het vanuit de schouder te komen als ik de filmpjes zo bekijk. Schouderblessures zijn vaak hele langdurige blessures. Welke kliniek ben je geweest?

Snap ik. Ik let zelf heel erg op zijn voorbenen, omdat ik het daar het beste kan zien. Zal vandaag een filmpje maken van zijn hele beweging. Ik ben naar de kliniek in Klijndijk geweest. Zij kennen hem al van veulen af aan, zo lang heb ik hem ook al. Dus ken ook zijn hele geschiedenis.

Mijn pony heeft jaren lang niet goed gelopen en ook wij hebben nooit aan peesblessures gedacht. Ze liep niet op 1 been echt kreupel, de buigproeven op de harde weg zijn helemaal goed, geen warmte of dikke benen of pezen. En toch om dingen te gaan uitsluiten een echo gemaakt en wat blijkt, een peesblessure die inmiddels na jaren aanmodderen chronisch geworden is. De kans dat het goed komt is klein.
Ik wil je niet bang maken maar sluit peesblessure niet uit, bij mijn pony wees er niks op, en zijn diverse dierenartsen geweest en toch bleek ze de blessure te hebben en zijn we eigenlijk misschien al te laat inmiddels.. Succes met je paard, hopelijk kom je er snel achter wat er mankeert! Ik weet hoe vervelend het is als je je vinger er niet op kunt leggen, en ben zelf ondanks het slechte nieuws toch blij dat ik eindelijk weet wat er aan de hand is

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 17:27

Fysio is geweest. Hij heeft nu z'n bekken behandeld. Vond ook dat hij links achter niet fijn neerzette. Dit werkt ook weer door naar de voorkant. Verder vond hij hem wel erg verbeterd en kon hij er weinig aan zien. Ik mag hem weer gaan rijden, dus dat heb ik gedaan. Heb hem een kwartiertje gereden ong. en veel gestapt. Geen gekke dingen dus.

Ik heb het rijden gefilmd. Het zijn allemaal korte stukjes. Ik kan er in de filmpjes ook niet zo veel meer aan zien, naar mijn idee is ie wel vooruit gegaan. Ik hoop dat we nu weer rustig door kunnen trainen en dat het opgelost is. Volgens de fysio had ie last van z'n lichaam waardoor hij dus niet goed kon bewegen.

https://www.youtube.com/watch?v=nPminsF1GTo

https://www.youtube.com/watch?v=vOvk0ZSccvw

https://www.youtube.com/watch?v=aYbgPvlrNvw

https://www.youtube.com/watch?v=xb9Hk51y3DU

https://www.youtube.com/watch?v=pxmzAgUMBMw

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:52

Leuk om weer te zien. Ik zie nog wel duidelijk dat hij niet helemaal lekker loopt. Ik weet niet welk advies je hebt meegekregen van hem?

Ik zou vooral het galopperen snel oppakken. Niet te veel draven en stappen, wel galopperen. Hou hem daarbij lang en laag rodn over de rug. Let er op dat hij wat sneller wordt in de achterbenen. Het tempo hoeft niet omhoog, de activiteit in de achterbenen wel. Dat doe je door kort en snel aan te sporen en van voren los te laten. Daarna vang je rustig weer op, worden de passen trager dan spoor je weer aan. Hij moet dus sneller worden van achter, zonder harder te gaan lopen.

CarlijnLizet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:58

Ongeveer een jaar geleden werd mijn paard ook kreupel. Ik heb door de dierenarts ook alles laten onderzoeken en er was niks te vinden. Eerst dachten we dat het verslechtering van de hoeven was (zou het dus ook kunnen zijn) maar dat was het niet. Na een halfjaar het aan te hebben gezien kwam er eindelijk een uitslag. Mijn paard had een hersentumor. Nadat hij kreupel ging lopen kreeg hij nog meer symptomen o.a. zomaar schrikken, zicht werd minder etc. Ik heb hem uiteindelijk moeten laten inslapen omdat het niet goed was.

Kijk dus niet alleen naar de benen/schouder/rug maar kijk ook iets verder (hoofd hersenen etc)

Ik hoop dat het bij u wat minder ernstig is als dat het bij mij was.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:56

@carlijn, wat afschuwelijk om zo iets mee te maken.
Gelukkig zijn hersentumoren heel zeldzaam bij paarden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:58

Abacab schreef:
@carlijn, wat afschuwelijk om zo iets mee te maken.
Gelukkig zijn hersentumoren heel zeldzaam bij paarden

niets als je onder cushing een hersentumor verstaat ;)

CarlijnLizet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:11

@Abacab, ja het was inderdaad niet leuk maar hij had eerder al een tumor op het derde ooglid dus het was te verwachten dat het terug zou komen. Helaas kwam het echt onverwachts.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 16:20

@Abacab; als ik goed kijk is het inderdaad nog niet helemaal top. Maar eerlijk, sommige stukken kan ik er weinig aan zien nu terwijl ik altijd wel kritisch kijk. Wat zie jij nog precies?

De fysio heeft trouwens gezegd dat ik hem weer moet gaan trainen en dan vooral, wat jij ook zegt, de achterhand. Door het stilstaan heeft ie daar wel wat op ingeleverd, vooral LA.

@CarlijnLizet wat verschrikkelijk!

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 13:53

Kleine update

Inmiddels gaat ie zo
http://youtu.be/AbmRXonirJM

Hij loopt af en toe nog wat kort in stap, als ie spanning heeft en zich opdrukt. Met rijden probeer ik hem vooral laag te rijden. En richt me op ontspanning, losgelatenheid en gehoorzaamheid(wel belangrijk voor hem, anders let ie op alles en iedereen, behalve op mij)

Ook heeft ie een nieuw zadel, daarmee merk ik het verschil wel onder het zadel. En hij zwiept nog nauwelijks met z'n staart.

Hopelijk zien jullie de verbetering!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:48

Fijn beeld!
Maar van mij mag je hem veel meer achter de vodden zitten want hij sleept gewoon met de toon vd achterhoef door het zand :) Hij moet echt met de voetjes vd vloer. En in een eerder filmpje heb ik gezien dat hij dat ook kan.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 17:22

Abacab schreef:
Fijn beeld!
Maar van mij mag je hem veel meer achter de vodden zitten want hij sleept gewoon met de toon vd achterhoef door het zand :) Hij moet echt met de voetjes vd vloer. En in een eerder filmpje heb ik gezien dat hij dat ook kan.

Haha, klopt hoor! :j Hij had z'n energie al een beetje verspeeld hier. In de galop zit ik hem wel behoorlijk achter de vodden, om hem echt door te laten springen, maar dan waag ik het maar niet om te filmen :D

Je vindt hem wel weer beter lopen Abacab?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:40

@TS, je paard loopt nu idd best lekker, maar verwondert me niet dat ie constant vastzit in de hals. Hij is nl. veel te kort bijgezet, zet hem es zo dat ie netjes met zijn neus ietsje voor de loodlijn kan komen, want nu ben je aan het dweilen met de kraan open.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 17:47

hwn schreef:
@TS, je paard loopt nu idd best lekker, maar verwondert me niet dat ie constant vastzit in de hals. Hij is nl. veel te kort bijgezet, zet hem es zo dat ie netjes met zijn neus ietsje voor de loodlijn kan komen, want nu ben je aan het dweilen met de kraan open.

Hij kan met z'n neus voor de loodlijn lopen, maar deze houding neemt hij zelf aan... Het is op het filmpje niet helemaal goed te zien, maar de bijzet hangt helemaal los. Ik zal hem in het vervolg longeren met touwtjes en dan nog wat losser, zou dat een beter idee zijn?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:29

Ja hij loopt echt veel beter. Gewoon oppakken en trainen.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 01:25

loopt beter maar ik zou niet meer bijzetten, en ook zie ik je tijdens het rijden op al de filmpjes veel te veel achter de loodlijn en met de buiging op de verkeerde plek in de hals rijden, zo krijg je allerlei problemen in de hals en de rug. misschien heeft iemand dit al tegen je gezegd en heb ik er overheen gelezen dan sorry.
verder vraag ik me af of dit paard wel recht gericht is? zo niet dan zou ik daar (de basis) mee beginnen, zal je ook zien dat hij aan de longe zonder bijzet en onder het zadel veel fijner gaat lopen, zo door rijden is vragen om problemen.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 09:10

Bedankt voor je antwoord. Ik ga er mee aan de slag!

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:52

Het is al een hele tijd geleden, maar zijn de klachten volledig verholpen?

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 00:20

Ja, zijn volledig verholpen, alleen bij spanning gaat hij wat korter lopen.