Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

SuperAssie schreef:Ik heb wel nog even een vraag. Hier word afgeraden het te doen zonder ijzers ivm slijten, maar mij lijkt toch juist dat je het beter niet kan doen met ijzers doordat ijzers sneller kunnen glijden of dat de klappen van het asfalt toch anders worden opgevangen. Of zie ik dat verkeerd?
Dit wil ik wel even weten voor mijn paard weer op ijzers komt haha
Toydoll schreef:SuperAssie schreef:Ik heb wel nog even een vraag. Hier word afgeraden het te doen zonder ijzers ivm slijten, maar mij lijkt toch juist dat je het beter niet kan doen met ijzers doordat ijzers sneller kunnen glijden of dat de klappen van het asfalt toch anders worden opgevangen. Of zie ik dat verkeerd?
Dit wil ik wel even weten voor mijn paard weer op ijzers komt haha
Nee dat zie je goed.
Je kan beter zonder ijzers over harde bodem rijden. De klap op de pees is met ijzer vele malen erger (en trilt na) en met ijzer zijn ze veel minder tredvast.
Je moet dit alleen wel heeeel goed opbouwen, de hoef moet zich namelijk aanpassen (harder materiaal aan maken en harder groeien).
Echter voor een hoef van boven tot beneden gegroeid is ben je een klein jaar verder. Het 'wennen' kan dus een klein jaar duren.
En daarnaast blijven er altijd paarden met gewoon echt slechte hoeven, genetisch of door trauma.
geerke schreef:Arabesk schreef:Galopperen in zand dát is pas schadelijk voor pezen! Korte draaibewegingen zijn ook slecht, je ziet in de dressuursport veel meer peesproblemen dan bij endurancepaarden
daar heb je gelijk in,wat dat diepe zand betreft en pezen....maar verdiep je een in de leeftijd van dressuurpaarden en endurance paarden.Een dressuurpaard kan op hogere leeftijd nog prima presteren,een endurancepaard is relatief 'jong' op.
geerke schreef:daar heb je gelijk in,wat dat diepe zand betreft en pezen....maar verdiep je een in de leeftijd van dressuurpaarden en endurance paarden.Een dressuurpaard kan op hogere leeftijd nog prima presteren,een endurancepaard is relatief 'jong' op.
lisetteexx schreef:nee slecht voor de pezen!
stukje draven doe ik wel maar ook niet heel lang!
gewoon lekker in de berm doen
Hippotha schreef:lisetteexx schreef:nee slecht voor de pezen!
stukje draven doe ik wel maar ook niet heel lang!
gewoon lekker in de berm doen
Waarom slecht voor de pezen? Paarden galopperen in de natuur ook over stenen en harde bodem.
Mijn paard doet dit ook uitzichzelf als hij uit de wei komt.
Ik rijd overal en galoppeer ook overal; heb nog nooit gemerkt dat dit schadelijk was.
Mijn paard is nu 24 en de DA was verbaasd over hoe goed hij liep. Hij heeft botten en pezen als een 2 jarige jonge god, zei hij:)
Na een carriere van 6 jaar topsport.
Arme Janouk, als ik dat zo lees haha is mijn paard wel heeeeel erug sielugggg

marjotje82 schreef:Zijn jullie de menners in Nederland vergeten?
Die paarden lopen voornamelijk op het asfalt.
Tenzij je de luxe hebt dat je naast het bos of strand woont.
Mijn paarden lopen bijna elke dag kilometers lang op het asfalt.
De bermen zijn te smal om met kar en al in te rijden.
vorig jaar heeft m'n paard n peesblessure opgelopen (door dressuur!!!) en weer hersteld door op het harde te stappen en draven dag in dag uit.
Galop geef ik niet de voorkeur aan omdat ze met ijzers uit kunnen glijden.
Mochten ze n x een paar sprongen doen terwijl je ze nog aan her terug nemen bent is er geen nood aan de man.