kan een paard galoperen op asvald?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:11

Ik heb wel nog even een vraag. Hier word afgeraden het te doen zonder ijzers ivm slijten, maar mij lijkt toch juist dat je het beter niet kan doen met ijzers doordat ijzers sneller kunnen glijden of dat de klappen van het asfalt toch anders worden opgevangen. Of zie ik dat verkeerd?

Dit wil ik wel even weten voor mijn paard weer op ijzers komt haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:11

voor de mensen die denken dat het gelijk peesblessures oploopt, hoe denken jullie dat een 2 span paarden voor de wagen dat doen op buitenrit? Die gaan echt niet de hele tijd in een berm lopen hoor. Dan liggen ze gelijk in de sloot :')

Anoniem

Re: kan een paard galoperen op asvald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:12

Mijn paarden hebben altijd op ijzers gestaan en zijn op buitenrit nooit uitgegleden. ;)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:14

En dan staan politie paard op ijzers, dat geeft meer klappen op de benen op asfalt dan zonder ijzers. Ze glijden ook veel langer door wat ook meer spanning in de pezen opleverd. Maar dan nog vind ik inderdaad dat politie paarden helemaal niet zo vroeg met pension gaan. Volgens mij gaan dressuur/spring paarden altijd nog het eerst met pensioen.

Ik galoppeer dan niet over de weg, maar dat heeft meer met verkeersveiligheid te maken. (wat al genoemd was, onder appel staan, je zit toch met verkeer, in galop springen ze sneller opzij etc...)
Ook is nat asfalt/aangevoren snel glad, en dat vind ik ook niet handig/veilig.

Maar op een rustige weg (of fietspad) die niet nat of glad is laat ik ze gerust galoperen hoor. Zonder ijzers. Kwestie van rustig opbouwen (hoef en gestel moeten zich aanpassen, het paard loopt ook iets anders op asfalt dan in -vaak mulle- bak dus moeten ook gewend zijn). Doe ik zowel voor de wagen als met skates/fiets.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:16

Politiepaarden krijgen vaak ijzers met widiapuntjes om snellere slijtage en uitglijden te voorkomen. Dat dit weer andere bijwerkingen kan hebben bij bijv. biljarderende paarden is dan weer een heel ander verhaal.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:17

SuperAssie schreef:
Ik heb wel nog even een vraag. Hier word afgeraden het te doen zonder ijzers ivm slijten, maar mij lijkt toch juist dat je het beter niet kan doen met ijzers doordat ijzers sneller kunnen glijden of dat de klappen van het asfalt toch anders worden opgevangen. Of zie ik dat verkeerd?

Nee dat zie je goed.

Je kan beter zonder ijzers over harde bodem rijden. De klap op de pees is met ijzer vele malen erger (en trilt na) en met ijzer zijn ze veel minder tredvast.
Je moet dit alleen wel heeeel goed opbouwen, de hoef moet zich namelijk aanpassen (harder materiaal aan maken en harder groeien).
Echter voor een hoef van boven tot beneden gegroeid is ben je een klein jaar verder. Het 'wennen' kan dus een klein jaar duren.
En daarnaast blijven er altijd paarden met gewoon echt slechte hoeven, genetisch of door trauma.

Ik heb met ze allemaal zonder ijzers km's tochten over asfalt gereden. Onder zadel, voor de wagen en aan de hand met fiets/skates. Nooit problemen gehad met hoeven die te snel afsleten, maar ik heb dit wel heel langzaam opgebouwt en ook semi dagelijks over verhard gegaan om die hoefgroei/verbetering aan te wakkeren. Hoeven van de oudste zijn zo verschrikkelijk hard dat ze klinken alsof er ijzers onder zitten en de hoefsmid er met een rasp vrijwel niet meer doorheen komt. Moest ze altijd uur in water weken voor dat hij kwam XD
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 01-02-14 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:20

Toydoll schreef:
SuperAssie schreef:

Nee dat zie je goed.

Je kan beter zonder ijzers over harde bodem rijden. De klap op de pees is met ijzer vele malen erger (en trilt na) en met ijzer zijn ze veel minder tredvast.
Je moet dit alleen wel heeeel goed opbouwen, de hoef moet zich namelijk aanpassen (harder materiaal aan maken en harder groeien).
Echter voor een hoef van boven tot beneden gegroeid is ben je een klein jaar verder. Het 'wennen' kan dus een klein jaar duren.
En daarnaast blijven er altijd paarden met gewoon echt slechte hoeven, genetisch of door trauma.

Ah oke, dan zal ik het zodra hij ijzers heeft nog meer proberen te mijden. De wegen/bossen ed zijn hier behoorlijk slecht dus zonder ijzers is voor hem geen optie als ik 3x per week zou buitenrijden.
Nu in de winter met een buitenritje 1x per week a 2 weken is dat geen probleem maar anders slijten te ze gewoon echt te snel helaas.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:21

geerke schreef:
Arabesk schreef:
Galopperen in zand dát is pas schadelijk voor pezen! Korte draaibewegingen zijn ook slecht, je ziet in de dressuursport veel meer peesproblemen dan bij endurancepaarden

daar heb je gelijk in,wat dat diepe zand betreft en pezen....maar verdiep je een in de leeftijd van dressuurpaarden en endurance paarden.Een dressuurpaard kan op hogere leeftijd nog prima presteren,een endurancepaard is relatief 'jong' op.

Jong op?? Wat is jong dan? Ik ken een paard wat WK Endurance gelopen heeft op 17jarige leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 01-02-14 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:22

geerke schreef:
daar heb je gelijk in,wat dat diepe zand betreft en pezen....maar verdiep je een in de leeftijd van dressuurpaarden en endurance paarden.Een dressuurpaard kan op hogere leeftijd nog prima presteren,een endurancepaard is relatief 'jong' op.

Waar haal je die wijsheid vandaan? Meeste endurancepaarden beginnen pas te presteren boven de 10, het duurt jaren om ze op te bouwen tot ze 160 km aankunnen. Eenmaal daar zijn er zát die tot in de 20 meelopen.
Als er (nu) endurancepaarden vroeg kapot gaan, is dat meer dankzij de dopingaffaires en de manier waarop sommige profs hun paarden níet voldoende tijd geven.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:27

Ik leerde altijd dat het heel erg slecht was, toen ik galoppeerde met mijn shetje over het asfalt. Handig dat ik dit topic tegen kom, dan weet ik zeker dat het niet heel veel kwaad kan als je het opbouwt :)

Handig op de fiets namelijk, als ik ga fietsen. Dan kan ik wat harder :P

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:36

Ik draaf regelmatig ruim een uur op asfalt.. moet toch trainen voor de wagen voor de marathons.. dus zou beetje raar zijn als het zo slecht zou zijn, aangezien er vele mensen in de mensport rijden met jaar in hetzelfde paard/pony

Ben het wel eens dat je het bij een jong en onervaren paard moet opbouwen, maar een gezond volwassen paard moet dat gewoon kunnen hoor, de bosgronden zijn vaak in de winter niet veel zachter en daar zie je vele ruiters wel uren doorbrengen..en terwijl die bosgronden vaak minder mooi effen zijn als asfalt

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:41

Als je paard of pony een rustige galop heeft kan het makkelijk. met een snellere galop is lastige dn gaan ze sneller schuiven.

overigens snap ik mensen die zeggen dat het slecht is niet. Hoe deden ze dit vroeger? Mensen zijn tegenwoordig TE beschermend. Een paard kan heel veel hebben hoor. volgens mij vergeten mensen dat. maar je moet het natuurlijk wel opbouwen.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:09

lisetteexx schreef:
nee slecht voor de pezen!
stukje draven doe ik wel maar ook niet heel lang!

gewoon lekker in de berm doen

Waarom slecht voor de pezen? Paarden galopperen in de natuur ook over stenen en harde bodem.
Mijn paard doet dit ook uitzichzelf als hij uit de wei komt.
Ik rijd overal en galoppeer ook overal; heb nog nooit gemerkt dat dit schadelijk was.
Mijn paard is nu 24 en de DA was verbaasd over hoe goed hij liep. Hij heeft botten en pezen als een 2 jarige jonge god, zei hij:)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:32

Ik stap en draaf sowieso veel met mijn pony over het asfalt.
Heb dat wel rustig opgebouwd. Galopperen doe ik niet, ik weet niet waarom..
Voelt gewoon niet goed ofzo en mijn pony heeft nog moeite met de galop.

Pezen worden er alleen maar sterker van, mits het opgebouwd wordt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:38

Hippotha schreef:
lisetteexx schreef:
nee slecht voor de pezen!
stukje draven doe ik wel maar ook niet heel lang!

gewoon lekker in de berm doen

Waarom slecht voor de pezen? Paarden galopperen in de natuur ook over stenen en harde bodem.
Mijn paard doet dit ook uitzichzelf als hij uit de wei komt.
Ik rijd overal en galoppeer ook overal; heb nog nooit gemerkt dat dit schadelijk was.
Mijn paard is nu 24 en de DA was verbaasd over hoe goed hij liep. Hij heeft botten en pezen als een 2 jarige jonge god, zei hij:)

ik heb nog nooit een paard in de natuur zien galopperen met een bonkende ruiter,en zadel van 10 kilo erbij ...op zijn rug.
Stappen op harde bodem is goed voor de pezen,word ook aangeraden als revalidatie bij peesblessures.
Draven en galopperen op asfalt is niet goed voor pezen en gewrichten.
En natuurlijk...gewoon blijven doen,dravers draven tenslotte ook op een harde sintelbaan?En de politiepaarden ook.
Dravers moeten verplicht met 8 jaar met pensioen.Nee....dan zijn ze natuurlijk helemaal niet op.Dan zien de pezen en gewrichten er nog onbeschadigt uit ;) Na een carriere van 6 jaar topsport.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:43

Ik heb alleen maar asfaltwegen naast mijn stal, ik rij buiten dus altijd op asfalt, ik doe alleen geen galop, puur om te uitglijden, doodeng.

de rest van de (vijf) gangen doe ik wel , maar ook telgang niet vaak op asfalt.

Mijn groninger is twee weken terug met bijrijder in galop op asfalt onderuit gegaan, bijrijder op 4 plekken gebroken onderbeen.... Te korte draai, dom. Daarom doe ik dat dus niet, en ga t ook noooooit doen.

Al doen al mijn paarden, beslagen en onbeslagen t prima zo op t asfalt...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 05:23

:D Arme Janouk, als ik dat zo lees haha is mijn paard wel heeeeel erug sielugggg :j

Wij maken met de menpaarden geregeld lange tochten over de harde weg en draven dan 4 uur over het harde. Galop rijden wij niet op het harde.
Janouk loopt zelfs graag over het harde, want dan rolt de koets zo lekker: hoeft ze niet hard te trekken. :j

Zomaar als voorbeeld: stukje van de vestingrit van de Hoofdstad Aanspanning. Prachtige rit en de paarden genieten er ook van.
De hele colonne komt in draf aan bij Naarden Vesting over de weg

http://www.gooieneemlander.nl/regionaal ... -Graveland

(Janouk is de haflinger in beeld rond 44 sec)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 07:14

Mijn pony's doen het vaak zelf, ik volle galop over het betegelde pad om de bak heen, rondje in de paddock en weer terug. Ik de dat als je ze jaren opsluit en alleen maar met beschermertjes in een vlakke verende bodem rijdt je in de problemen zou kunnen komen, maar anders zolang er geen te voor staat en je het dus opbouwt moet het kunnen. Hier doen ze van veulen afgaan die spelletjes.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 07:37

Zijn jullie de menners in Nederland vergeten?
Die paarden lopen voornamelijk op het asfalt.
Tenzij je de luxe hebt dat je naast het bos of strand woont.
Mijn paarden lopen bijna elke dag kilometers lang op het asfalt.
De bermen zijn te smal om met kar en al in te rijden.

vorig jaar heeft m'n paard n peesblessure opgelopen (door dressuur!!!) en weer hersteld door op het harde te stappen en draven dag in dag uit.

Galop geef ik niet de voorkeur aan omdat ze met ijzers uit kunnen glijden.
Mochten ze n x een paar sprongen doen terwijl je ze nog aan her terug nemen bent is er geen nood aan de man.

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 08:01

paarden worden zeker te veel gepamperd ! :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 08:30

Ik heb vroeger ook altijd geleerd dat galopperen op t asfalt not done is hoor. Nuweet ik door bokt iinmiddels wel beter, maar zo'n rare gedachte vind ik het niet.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 08:44

Goh bijzonder dat de meesten hier voor galopperen over asfalt zijn, ik kan mij nog een topic herinneren die ik ooit heb gemaakt waar we aan het galopperen waren over asfalt en dat dat toen werd afgekeurd.
[ITP] Hop hop hop, Laura en Marlinde in galop

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 08:45

Ti's nog zondag ochtend he Laura :D

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 08:46

Daar heb je een punt :+

Maar ik blijf bij mijn mening die ik in dat topic had, het kan geen kwaad :j
Ja je moet natuurlijk niet uren lang over asfalt gaan galopperen maar een lekker galopje kan echt geen kwaad :))

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:37

marjotje82 schreef:
Zijn jullie de menners in Nederland vergeten?
Die paarden lopen voornamelijk op het asfalt.
Tenzij je de luxe hebt dat je naast het bos of strand woont.
Mijn paarden lopen bijna elke dag kilometers lang op het asfalt.
De bermen zijn te smal om met kar en al in te rijden.

vorig jaar heeft m'n paard n peesblessure opgelopen (door dressuur!!!) en weer hersteld door op het harde te stappen en draven dag in dag uit.

Galop geef ik niet de voorkeur aan omdat ze met ijzers uit kunnen glijden.
Mochten ze n x een paar sprongen doen terwijl je ze nog aan her terug nemen bent is er geen nood aan de man.

je paard heeft een peesblessure opgelopen door dressuur of om dat jij hem iets vroeg waar zijn pezen nog niet voor getrained waren?Vaak lopen paarden bij trainingen peesblessures op omdat de ruiter net iets verder denkt dan dat het paard is,daar gaat het mis.Vooral bij zijgangen.