Een ijzerloos dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:46

Vinden jullie serieus dat het normaal is als een paard een half jaar pijn aan zn voeten heeft? Schaam jullie!!
Jullie zijn geen paard waard!!

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:50

Billy schreef:
Vinden jullie serieus dat het normaal is als een paard een half jaar pijn aan zn voeten heeft? Schaam jullie!!
Jullie zijn geen paard waard!!

Nee, paard loopt een half jaar lang gevoeling op HARDE ondergrond.
Op zachte ondergrond heeft hij er geen last van, dat is wel degelijk een verschil.

en Ceriadwen, mijn paard stond toch nog gewoon op 4 benen? ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:03

De eerste 2 weken zonder ijzers gevoelig lopen vind ik normaal.
Maar daarna moet ze goed lopen.

Wat mij zou verontrusten is dat ze een poosje goed liep en daarna weer gevoelig begon te lopen. Dan zou er bij mij een belletje gaan rinkelen.

Mijn merrie heb ik twee maanden geleden van de ijzers afgehaald. (4 jaar erop) en ze heeft niet gevoelig gelopen. Loopt gewoon exact hetzelfde als met ijzers. Ruim, soepel en taktmatig.

Mocht dat veranderen dan een DA en eventueel de ijzers er weer onder.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:33

Mijn pony is er ook alleen maar zekerder van geworden in het lopen. Met ijzers struikelde ze altijd en ik rijd veel in het bos, dus is ook nogal struikelgevoelig terrein. Nu loopt ze goed, struikeld zo goed als nooit meer, en is veel evenwichtiger (ijzers zijn glad en laten haar onzeker lopen).
Ik heb in mijn omgeving nog nooit een paard meegemaakt die niet van de ijzers af kon (afgezien van de tuigers die 4x per week een paar uur over de weg gaan). Wel een hoop eigenaars die vinden/denken dat het niet kan of omdat de hoefsmid dat ooit gezegd heeft hun paard het hele leven op ijzers laten lopen.

Paard van TS is idd niet op het beste moment verhuisd. Maar zoalang deze niet kreupel loopt in de bak (zandgrond) of in de berm, is er niet veel aan de hand, behalve dat deze de harde grond niet gewend is en dat dat rustig opgebouwd moet worden (wat dus nu niet gebeurd is en daardoor langer duurt). Dat kan misschien niet in de HIT stal waar het paard nu staat, als er geen andere oorzaak voor het gevoelig lopen aangewezen kan worden door verschillende smeden, dan zou je kunnen overwegen om er wat onder te laten plakken, maar ik zou zeker geen nagels meer door de wand laten slaan, dat verzwakt de hoef alleen maar meer.

Maar er is al een keer eerder in dit topic gevraagd om foto's. Het is erg moeilijk, als je het paard niet kent en nooit gezien hebt, niet weet wat deze te eten krijgen en of wat deze nodig heeft (misschien wat extra vitaminen/mineralen), en niet weet hoe de hoeven eruit zien/hoe ze bekapt zijn (of dat wel naar redelijke wijze gedaan is...), om een uitspraak te doen over wat het beste is voor dit paard in deze situatie.

TS, misschien kun je een paar foto's maken van de hoeven, hoe is de stand op de grond (fototoestel op de grond aan de zijkant naast de hoef plaatsen), hoe ziet de onderkant eruit: straal, witte lijn, breedte van de hoefwand enzovoorts.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:51

Ik zou persoonlijk ook nog even wachten met ijzers, wellicht hoefschoenen proberen voor komende tijd? (In deze tijd groeien de hoeven inderdaad stuk slechter). En anders proberen het paard voor nu op zachtere bodem te laten lopen totdat er weer wat aangegroeid is.

Dat een paard zonder ijzers gevoeliger loopt is natuurlijk logisch, hij vóelt dan ook hoever hij kan gaan, terwijl een paard met ijzers overal doorheen ramt, ook op ongelijke ondergrond. Dát is pas slecht voor gewrichten en pezen!

Ik ben ook wel benieuwd wat ts nu gedaan heeft?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:07

Wat is te kort? Een paard hoort toch juist volledig op de zool te lopen? Op basis van het bovenstaande verhaal kan ik niet zeggen, de enige oplossing is er weer ijzers onder zetten. Misschien is er wel wat anders aan de hand, zoiets simpels als te lange steunsels, waardoor het paard nu gevoelig loopt.

Als je paard nu op de zool loopt en geen uitstekende hoefwand hebt dan kun je er toch ook geen hoefijzers onder slaan omdat je de nagels niet kwijt kunt? En aangezien je zegt dat je paard eerst wel goed loopt, zou ik toch ook kijken of haar gevoeligheid door iets anders dan de hoeven kan komen, dus een dierenarts erbij.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:22

_Cindy schreef:
Wat is te kort? Een paard hoort toch juist volledig op de zool te lopen? Op basis van het bovenstaande verhaal kan ik niet zeggen, de enige oplossing is er weer ijzers onder zetten. Misschien is er wel wat anders aan de hand, zoiets simpels als te lange steunsels, waardoor het paard nu gevoelig loopt.

Precies wat ik bedoel... foto's zeggen veel meer dan alleen verhaal, al ist t best om gewoon in de praktijk te kijken natuurlijk. Maar foto's zijn iig enigszins verhelderend.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:26

Ieder paard is anders. Iedere hoef is anders. Iedere omstandigheid is anders.

Meten is weten. Heb je al een röntgenfoto laten maken van de hoeven?

Ik zou eerst willen uitsluiten of het wel te maken heeft met wel of geen ijzers.
Dat het gevoelig lopen is gekomen na het verwijderen van het ijzer, wil nog niet zeggen dat dat de oorzaak is. Misschien worden de symptomen nu pas duidelijk.

Misschien is de zool wel veel te dun? Misschien is de hoefwand los? Misschien is er sprake van artrose in het hoefbeen? etc. wie zal het zeggen?

Daarom mijn tip: je paard heeft duidelijk last. Dus er is actie nodig.
Laat een röntgenfoto maken van de hoeven en bespreek met de veearts en de hoefsmid de uitslag en wat de beste oplossing is om jouw paard pijnvrij krijgen. Dat ben je aan hem verplicht.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:10

Mijn paard is vorige week van de ijzers afgegaan, alleen voor.
Vandaag was ze niet helemaal rad rechtsvoor en liep voorzichtig. Als dat morgen niet anders is ga ik de smid vragen er weer ijzers onder te slaan...ik wil niet dat mijn paard pijn heeft door een gril van mij, dan maar gewoon weer voorijzers.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:30

stalgenoot meld zich :D

Je bent niet de enige met een paard die zolang moeite had met de ondergrond. Het ene paard is het andere niet. Tevens heeft ze ook veel keuze uit het zand en staat ze niet continue op het harde :)
Teven is de kennis van je hoefsmid erg belangrijk.
Heeft je hoefsmid al naar de steunsels gekeken?

De meeste van ons hebben de paarden ondersteund door middel van biotine te voeren en hoefcompositum te geven.

Al die overdreven reacties weer in dit topic :x

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:32

Billy schreef:
Mijn paard is vorige week van de ijzers afgegaan, alleen voor.
Vandaag was ze niet helemaal rad rechtsvoor en liep voorzichtig. Als dat morgen niet anders is ga ik de smid vragen er weer ijzers onder te slaan...ik wil niet dat mijn paard pijn heeft door een gril van mij, dan maar gewoon weer voorijzers.

Das toch logisch, ga jij eens met je blote voeten op de straat lopen, dat moet geprikkeld worden en eelt ontwikkelen. En dan nog zal er een verschil zijn als je buurvrouw dat ook doet.

De hoef moet het seintje gaan krijgen vanuit de hersens en dat gebeurd niet in 1 dag.
De hoef krijgt die prikkel niet als er een ijzer onder zit.

Heel simpel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:37

Attitude schreef:
De hoef moet het seintje gaan krijgen vanuit de hersens en dat gebeurd niet in 1 dag.
De hoef krijgt die prikkel niet als er een ijzer onder zit.

Heel simpel.

Niet in een dag nee. Maar naar een half jaar nog steeds pijn is niet iets wat normaal is.

Voor mij zou het een rede zijn om er een dierenarts even naar te laten kijken en eventueel de hoefsmid(waarmee ik niet zeg dat de ijzers er meteen maar weer onder moeten.) er moet even naar de oorzaak gekeken worden.

Is de oorzaak echt alleen maar gevoelig door te korte hoeven,...prima.

Maar mijn merrie is ook net van de ijzers af, loopt de hele dag buiten en een paar keer per week over de weg naar het bos en ze is dus niet kreupel, heeft geen pijn en voldoende hoorngroei.

Een half jaar is mijn inziens gewoon echt te lang.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:39

Ik vind er niks logisch aan dat je een paard met pijn laat lopen, het spijt mij zeer maar mensen die dat OK vinden zouden geen dieren mogen moeten houden.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:41

NatasjavE schreef:
Niet in een dag nee. Maar naar een half jaar nog steeds pijn is niet iets wat normaal is.

Voor mij zou het een rede zijn om er een dierenarts even naar te laten kijken en eventueel de hoefsmid(waarmee ik niet zeg dat de ijzers er meteen maar weer onder moeten.) er moet even naar de oorzaak gekeken worden.

Is de oorzaak echt alleen maar gevoelig door te korte hoeven,...prima.

Maar mijn merrie is ook net van de ijzers af, loopt de hele dag buiten en een paar keer per week over de weg naar het bos en ze is dus niet kreupel, heeft geen pijn en voldoende hoorngroei.

Een half jaar is mijn inziens gewoon echt te lang.

Heb je mijn vorige bericht ook gelezen?
Er zijn er wel meer die daar meer moeite mee hadden en die zijn er ook allemaal bovenop gekomen.
Tevens loopt de pony van TS meer op eieren dan kreupel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:45

Paard had alleen voor ijzers dus?
Kan me wel voorstellen dat hij beroerd loopt, zijn hele lijf moet er op aangepast worden dat de voorhand ineens 1 cm lager staat dan dat hij zijn hele leven zo ongeveer heeft gestaan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:47

Mijn paard? Die had alleen voor ijzers. Wie zegt dat dat haar hele leven zo geweest is?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:51

Attitude schreef:
Er zijn er wel meer die daar meer moeite mee hadden en die zijn er ook allemaal bovenop gekomen.

Ja dat had ik gelezen :)

En ik blijf erbij. een halfjaar is te lang. Zeker omdat de pony tussendoor wel goed geweest is. Ik zou dan willen uitsluiten dat het niet om andere zaken gaat. Op eieren lopen kan ook een uiting van pijn zijn.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:53

Attitude schreef:

en daar ben je trots op want? Ik persoonlijk zou het niet zo de wereld in smijten dat het wel ok is dat een paard langere tijd met pijnlijke voeten loopt en dat ik daar wel achter sta.

Kwalificatie voor wel of niet goed is "zou dit paard op dit moment door een verkoopkeuring heenkomen, ik durf met enige zekerheid te zeggen dat het dier afgekeurd zou worden, dus niet goed is. Ik kan mij er met de beste wil van de wereld geen voorstelling van maken dat mensen dit OK vinden en zelfs aanmoedigen. En waarom? alleen maar omdat ze geïndoctrineerd zijn door een groep mensen die een geloof hebben dat ijzers slecht zijn. Ik vind dat schrijnend, niet alleen voor de paarden die aan deze barbaarse praktijken worden blootgesteld, maar ook voor het menselijke individu die blijkbaar niet meer in staat is om moreel de juiste beslissingen te maken ten aanzien van het welzijn wezen paard.

Wat is het verschil tussen op eieren lopen en kreupel? Niet rad, is niet rad, slecht lopen is slecht lopen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:57

Ik ben niet tegen ijzers, waar lees je dat?

Ik zeg alleen dat het tijd nodig heeft, ik had er 2 in de hit lopen, beide al ijzerloos. De ene heeft er veel meer moeite mee gehad dan de ander, en hebben we naar ondersteuning gezocht. Alle paarden kunnen zonder ijzers leven in een kudde.

Maar trainen ijzerloos is wat anders. En dan moet je zoeken naar andere opties.

En er wordt wel heel erg dramatisch gedaan hier in het topic.
Een da kan echt wel door gevoelige voeten heen kijken dat doen ze immers ook bij de vetr controles in de endurance wedstrijden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:01

Je bent me toch zeker niet aan het vertellen dat paarden die gevoelig lopen op een endurancewedstrijd door de vetcontroles komen hoop ik?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:06

[quote=]"Attitude". Alle paarden kunnen zonder ijzers leven in een kudde.
[/quote]

Dat is beslist niet zo. Er zijn genoeg paarden te vinden die niet zonder ijzers kunnen. Ook niet in een kudde.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:11

Ceriadwen schreef:
Je bent me toch zeker niet aan het vertellen dat paarden die gevoelig lopen op een endurancewedstrijd door de vetcontroles komen hoop ik?

Da's kunnen er doorheen prikken als paarden gevoelige voeten hebben ja :j
Maar gevoelig is wat anders dan kreupel.

Maar misschien moet je dat zelf eens gaan bekijken irl. :o

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:12

NatasjavE schreef:
Dat is beslist niet zo. Er zijn genoeg paarden te vinden die niet zonder ijzers kunnen. Ook niet in een kudde.

Ach die komen zeker te overlijden dan in het wild?
Werden die dan ook met ijzers geboren vroeger? -O-

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:17

Attitude schreef:
Ceriadwen schreef:

Da's kunnen er doorheen prikken als paarden gevoelige voeten hebben ja :j
Maar gevoelig is wat anders dan kreupel.

Maar misschien moet je dat zelf eens gaan bekijken irl. :o

dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is of jij wel of niet beweert dat paarden die gevoelig lopen op een endurance wedstrijd door de vetcontrole heen komen en de wedstrijd mogen vervolgen, zo ja dan ga ik daar zeker onderzoek naar doen en dit aan de kaak stellen bij de verantwoordelijke instanties.

Daarnaast heb ik gesteld dat een paard dat gevoelig loopt niet goed gekeurd wordt op een verkoopkeuring.

Ik ken in ieder geval geen enkele dieren arts die een paard goedkeurt die niet goed loopt, wellicht heb jij andere ervaringen maar dat lijkt mij stug.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:20

Ceriadwen schreef:
dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is of jij wel of niet beweert dat paarden die gevoelig lopen op een endurance wedstrijd door de vetcontrole heen komen en de wedstrijd mogen vervolgen, zo ja dan ga ik daar zeker onderzoek naar doen en dit aan de kaak stellen bij de verantwoordelijke instanties.

Daarnaast heb ik gesteld dat een paard dat gevoelig loopt niet goed gekeurd wordt op een verkoopkeuring.

Ik ken in ieder geval geen enkele dieren arts die een paard goedkeurt die niet goed loopt, wellicht heb jij andere ervaringen maar dat lijkt mij stug.

Gevoelig op het harde ja, misschien moet je eens beter lezen en je verdiepen in de materie.
Een paard wat ijzerloos nooit op het harde loopt en tijdens het voorbrengen gevoelig loopt, daar kunnen ze doorheen kijken.

Gevoelig is wat anders dan kreupel.