Graag jullie mening over deze hoefstand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:04

Leorah schreef:
Ik zou graag willen weten hoe jullie over deze hoefstand denken. Ik heb er mijn gedachten over namelijk. Graag wil ik daarom jullie vragen om er eens naar te kijken en jullie mening te geven. Het is (sinds gisteren) mijn paard waar het dus over gaat. De reden dat ik dit vraag is medisch.

Ik hoop dat de foto's een beetje duidelijk zijn , ik moest ze even met mijn telefoon maken vanmiddag.

voorhoef:
[ Afbeelding ]

achterhoef:
[ Afbeelding ]

totaalplaatje en stand
[ Afbeelding ]

hij heeft wel vrij lage hielen

Muronia

Re: Graag jullie mening over deze hoefstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 14:27

morgenmiddag om 4 uur komt de hoefsmid! Later deze week ga ik mijn jaarling omwisselen met deze merrie. Dan komt deze bij ons thuis te staan en mn jaarling gaat het land op. Ik hoop dat ze morgen grotendeels verlost is van de zere voeten!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 20:26

Nou, metamorfose!

De tenen ingekort en afgerond rondom zodat ze beter kan afrollen, wat stijler gezet en achter binnendoor bekapt en de scheuren netjes bijgewerkt.

voor:
http://i106.photobucket.com/albums/m243 ... 4711d9.jpg

achter:
http://i106.photobucket.com/albums/m243 ... 0c38e2.jpg

Ik had graag de foto's rechtstreeks willen plaatsen, maar bokt geeft continu een foutcode: Je afbeeldingen mogen maximaal 960 pixels hoog zijn. (http://i106.photobucket.com/albums/m243 ... 4711d9.jpg) terwijl ik ze al geresized heb naar 700 pixels hoog, dus helaas.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 23:09

zo dat is een heel verschil zeg , wat vind je nu zelf van de been stand ?(kan ik niet goed zien in het geheel)
en kan me zo voorstellen dat het beessie een stuk beter loopt ook.

je smid is vast wel een beetje geschrokken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 23:48

Kijk, netjes gedaan! Hij loopt vast een stuk makkelijker nu. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 07:38

Heel eerlijk vond de smid het nog wat meevallen. Ze had wel te lange tenen en stond te plat, maar hij zei ook dat het inderdaad heel aannemelijk is dat ze natuurlijk bekapt is geweest. Ook zei hij dat haar voeten daar alleen helemaal niet geschikt voor waren.

Het ziet er echt heel anders uit nu. Ik ga straks even naar haar toe, kijken of ze nu geen spierpijn heeft door de standverandering. Het is wel wennen natuurlijk, dus ik ben benieuwd.

brechtje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:34

Bij de eerste foto's leek het erop alsof paard al een tijdje geen hoefsmid had gezien. Vond dat ie erg achterover stond. Kon helaas de foto's van hoe het nu is niet openen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:45

@Leorah: L*llig van je smid dat hij mensen onzinverhalen over natuurlijk bekappen verteld om zelf beter te lijken. Vertel hem maar dat natuurlijk bekappen juist alles te maken heeft met een mooie net afgeronde toon, en niets met wat er met de hoeven aan de hand was.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 08:56

Wat ik wel had begrepen van diverse mensen is dat men bij natuurlijk bekappen de teen vaak langer laat worden, waardoor de stand platter wordt, Omdat dit paard van zich al neigt naar ondergeschoven verzenen, vindt hij haar niet geschikt om natuurlijk bekapt te worden. Daarmee doelde hij niet op het afronden van de toon, maar op de stand die ontstaat. Ik kreeg niet de indruk dat hij zichzelf beter wou laten lijken, omdat hij toch maar eenmalig kwam om me even uit de brand te helpen. Ik ga het paard volgende week naar huis halen en dan neemt mn eigen smid haar weer over.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:01

Toen ik de foto's zag op de eerste pagina, vroeg ik mezelf ook al of hier een natuurlijk bekapper bij is geweest. Zoals ik het lees, heeft je smid groot gelijk.
Hoop voor je dat het nu een stuk beter zal gaan met je paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:05

Oef, dat zeg er niet geweldig uit zeg, is nu inderdaad ineens een stuk mooier, hopelijk gaat dit aanzienlijk schelen +:)+

Zulke lange tenen dat heeft niks met "natuurlijk" bekappen te maken, dat is gewoon "lomp" bekappen :(:)

Een goede bekapbeurt wordt gedaan door mensen die gewoon per paard bekijken wat de "natuurlijke" correcte hoefstand voor zo'n dier is. Dat kan zowel een traditionele smid zijn als een natuurlijk bekapper.

Je hebt er rare vogels tussen die inderdaad zoiets er van maken met hele lage verzenen, heeft Rena ook 1 keer gehad, dat was een Strasser bekapper en ze heeft nog nooit zo slecht gelopen :(:) Van Strasser bekappers hoor je wel vaker nare resultaten, die gaan blijkbaar toch vaak vrij rigoreus te werk...

Maar zo heb je ook normale hoefsmeden die er een rommeltje van maken, lange tenen houden, de hele straal wegsnijden en de onderkant van de hoef helemaal uithollen :=

Rena is jaren keurig "natuurlijk" bekapt door Simon Lingbeek, die maakte de teen juist altijd heel mooi rond en ze liep dan als een trein :j

Gewone smeden lieten de tenen juist altijd veel langer, maar dat zal ook weer van persoon tot persoon verschillen :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:37

even voor de mensen die niet graag op linkjes klikken:

Afbeelding

Afbeelding

Nu doet ie het opeens wel weer gewoon _/-\o_

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:24

Weet je wat tegenwoordig het probleem is, de cursussen die als paddestoelen uit de grond komen en deze ambacht helemaal naar de vaantjes helpen.
Waarom zou je drie jaar dagschool gaan volgen als je 't met een cursus van enkele dagen ook al kan?! Misselijk wordt ik hier van |( en dan krijg je zulke mensen over de vloer.
Sorry, dit moest er effe uit :o

Ben heel blij voor je dat het weer goed komt!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:44

Leorah schreef:
Wat ik wel had begrepen van diverse mensen is dat men bij natuurlijk bekappen de teen vaak langer laat worden, waardoor de stand platter wordt, Omdat dit paard van zich al neigt naar ondergeschoven verzenen, vindt hij haar niet geschikt om natuurlijk bekapt te worden. Daarmee doelde hij niet op het afronden van de toon, maar op de stand die ontstaat. Ik kreeg niet de indruk dat hij zichzelf beter wou laten lijken, omdat hij toch maar eenmalig kwam om me even uit de brand te helpen. Ik ga het paard volgende week naar huis halen en dan neemt mn eigen smid haar weer over.

Het zou kunnen dat hij prutsers gezien heeft die dit deden, maar ik vond juist dat er bij de cursus heel veel aandacht werd besteed aan de juiste stand per hoef, en dat ondergeschoven hielen niet de bedoeling waren.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:55

Hopelijk los je hier de problemen mee op, maar ik denk het wel, want ze stond wel echt op platvoeten.
Merk je in haar lopen verschil ?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 17:00

Ik ben vanmiddag bij haar geweest en merk gewoon ontzettend veel verschil! Ze loopt VEEL ruimer en tikt zich niet meer aan. Ze lijkt ook echt meer plezier in het lopen te hebben. Ik heb even een klein stukje ohz met haar gestapt. Gewoon rechte stukken verder niks bijzonders. WAUW! Voor mij een jaar geleden dat ik op een paard heb gezeten (mijn andere staat stil wegens blessure) en 3 jaar geleden dat ik uitgerekend op dit paard heb gezeten. Ze was superbraaf, vond het wel spannend, maar na een paar minuutjes zakte ze er mooi in en liep ze mooie ruime passen. Kon merken dat ze er echt plezier in had (en ik ook!!!). mijn dag kan NIET meer stuk haha.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:04

Ashley5760 schreef:
Beetje gevaarlijk topic dit.
Paard is te laag op versenen. Maar hoe was het paard voorheen? Misschien had hij wel hele kromme poten ;) en heeft smid ze zo netjes mogelijk gedaan.
Aan oudere paarden (5+) moet je niet meer gaan sleutelen in de stand. Je kan het corrigeren+beetje meer maar als je teveel corrigeert heb je een kreupel paard terwijl hij er nu mss prima mee kan lopen ;).

Wat betreft niet meer gaan sleutelen aan de stand bij 5+:
Mijn paard stond ook niet helemaal lekker.
Andere bekapper gezocht, geweldige bekapper gevonden. Zijn woorden; Ik sleutel niet aan de stand, ik kijk naar het paard hoe de stand zou moeten zijn en sleutel dan stukje bij beetje aan de hoeven.
En dat is precies wat er naar mijn mening ook gebeurd als een paard langzaamaan anders op de hoeven wordt gezet.
Mijn paard loopt vergeleken met 3 jaar geleden echt geweldig.

Edit: Ts, ziet er goed uit! Je smid weet wat ie doet volgens mij :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 08:34

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:08

Ik ben zo iemand die een 3-daagse cursus heeft gevolgd om meer te weten te komen over de hoef. Ik bekap niet zelf, maar weet nou wel waar ik op moet letten om te weten welke hoefstand waarom bij welk paard past. Zelfs ik zie dat dit geen hoef is waar ik blij van zou worden. Ik begrijp dan ook niet dat het met natuurlijk bekappen te maken heeft, het is gewoon iemand (is dat een hoefsmid?) die niet weet hoe de hoeven van dit paard horen te staan. Fijn te horen dat het weer een stuk beter is en dat je ook weer kan gaan beginnen met rijden. Ga je de vorige eigenaresse hier nog over inlichten? Ik zou het graag willen weten als mijn kijk op mijn paard er voor zorgt dat er problemen ontstaan.

DianaWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:18

Pfoe moeilijk he!
Mijn oudje stond ook eens zo. Beetje te hangen in die gewrichten. Bleek dat de toenmalige hoefsmid zijn versenen helemaal had weggesneden en hem een te krap ijzer had aangemeten.
Omdat er op stal een andere smid was heb ik hem advies gevraagd. Hij adviseerde (en dat kan wel tot een jaar duren), om de versenen weer te laten aangroeien, de tenen kort te houden en een ruim ijzer aan te leggen welke flink teruggelegd werd zodat hij niet meer zo achterop kon hangen. Elke zes weken werd het ijzer verlegd en zijn tenen bijgewerkt. Zijn versenen groeiden maar langzaam weer aan, uiteindelijk na een klein jaar was er weer sprake van een normale hoefstand.
Mijn advies aan jou zou zijn, advies aan een goede smid (dus niet eentje die een LOI dagcursus natuurlijk bekappen heeft gehad ;-) ), desnoods een keer een ijzer laten leggen of laten bekappen op de kliniek.

Sterkte!

Gr,
Diaan

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:22

Ik denk persoonlijk niet dat iemand die al jaren bekapt nu per-sé beter zal zijn die iemand die net begonnen is, maar dat zal ik dan wel weer zijn :P

Leorah: wat superfijn gaat het tot nu toe!!! Duimen dat de oplossing inderdaad zo simpel is zeg +:)+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 17:14

Inmiddels loopt ze echt beduidend beter! Tikt zich niet meer aan en blijft stabiel rad lopen, dus ik ben heel blij met het resultaat! We hebben een paar keer rustig aan onder het zadel gestapt nu en dat gaat ook goed. Morgen haal ik haar naar huis bij ons, zodat ik meer tijd aan haar kan besteden en voorzichtig wat met haar aan het werk kan. Ze staat op dit moment namelijk zo'n 60 km verderop en dat is wel flink ver om de goede zorg te kunnen bieden heb ik gemerkt, en aangezien mn jaarling toch het land op moet, komt er een plek vrij voor haar thuis.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:14

Wat fijn zeg! :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 20:31

Ja ik ben heel blij erom. We hebben haar vanmiddag opgehaald en ze staat nu fijn achter. Gelukkig kan ze het wel aardig met de pony vinden, dus dat komt vast ook goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:33

Hopen dat het nog beter wordt, tot nu toe gaat het super in ieder geval +:)+