Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Dat is een beetje het punt, een aantal mensen in dit topic die zo sterk tegen zijn, praten uit overtuiging.
Veel van de mensen die hier gereageerd hebben die voor ijzers zijn, die praten uit positieve ERVARING.
Een overtuiging is prima, ik heb er ook genoeg, maar ik luister ook altijd heel aandachtig naar mensen die het daadwerkelijk hebben beleefd en meegemaakt. DAT is bijvoorbeeld de kracht van het cushings topic op Bokt. Dat mensen ervaringen en kennis delen en dus verder gaan dan overtuiging alleen.
fargo schreef:Het is wel heel opvallend en jammer dat je alle mensen die tegen zijn geciteerd hebt en de 5 tot 10 of zelfs meer mensen MET ervaring met ijzers en in het bezit van paarden met artrose en dus positieve ervaringen helemaal geen aandacht geeft!!
norton84 schreef:dat vind ik raar dat dap verteld dat het geen zin heeft om foto te maken. afhankelijk van de ernst van de artrose is rijden wel of niet mogelijk. dit geld ook beetje voor de plaats. hier in de buurt zijn 3 klinieken die om en nabij 25 euro per foto rekenen vind ik best te doen.
norton84 schreef:het nadeel van hoefschoenen vind ik maar dit is van horen zeggen van vriendin dat je continu de voet moet bij veilen om ze passend te houden in de schoen. nu bij artrose is stand belangrijk. ben je zelf consecunt dat bij te houden. ja ik ben positief over ijzers. maar dat is uit eigen ervarinh
Air schreef:De ernst van de artrose kan je weinig aan afmeten. Het ene paard(of dier) heeft bij lichte artrose al veel last en kan niet meer bereden worden, het andere paard heeft redelijk veel artrose maar nergens last van.
Dus ja, wil je weten of het artrose is, dan is het handig om foto's te laten maken, maar dat is dan nog geen graadmeter of het paard er last van heeft, helaas.
Air schreef:Het gaat hier niet om traditioneel vs. natuurlijk, het gaat hier om slechte vs. goede smid. En een goede smid grijpt niet zo snel naar ijzers en zal eerst proberen de hoefstand zelf beetje bij beetje te veranderen.
En dan ijzers aanraden met een paard met hoeven die er niet tegen kunnen en een paard wat nauwelijks op harde ondergrond komt, is gewoon zinlooos.
minajtje schreef:ik ben er van overtuigd dat elk paard zonder ijzers zou moeten kunnen, ooit paarden in de natuur met ijzers gezien?
Visitor schreef:Ik ken het probleem van te korte hoeven voor ijzers. Misschien zouden plakschoenen (plastic) of plakijzers iets kunnen zijn? (Als blijkt dat ijzers echt zouden helpen...)