Artrose en ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:53

Mijn paard heeft artrose sinds zijn 16e, staat vanaf dag 1 zonder ijzers en heeft geen moment kreupel gelopen. Dus hier een positieve eigen ervaring van iemand met een paard zonder ijzers.

Maar laat eerst door een DA foto's maken om de diagnose met zekerheid te kunnen vaststellen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:56

Citaat:
Dat is een beetje het punt, een aantal mensen in dit topic die zo sterk tegen zijn, praten uit overtuiging.

Veel van de mensen die hier gereageerd hebben die voor ijzers zijn, die praten uit positieve ERVARING.
Een overtuiging is prima, ik heb er ook genoeg, maar ik luister ook altijd heel aandachtig naar mensen die het daadwerkelijk hebben beleefd en meegemaakt. DAT is bijvoorbeeld de kracht van het cushings topic op Bokt. Dat mensen ervaringen en kennis delen en dus verder gaan dan overtuiging alleen.

Je zult voor- en tegenstanders hebben in dit topic. Ik denk dat daar ruimte voor moet zijn.
Voor ts, omdat ze dan van twee zijden informatie krijgt - maar ook algemeen, omdat Bokt een discussieforum is. Je hoeft niet overal ervaring mee te hebben om ergens een mening over te hebben. ;)
Ik vind het dan ook jammer om zo negatief te zijn over reacties .

Daarnaast is het logisch dat er meer ervaringen gedeeld worden over paarden met ijzers, juist omdat dit een vaak gangbare manier van zaken is. Dat betekent niet, dat dit de énige manier is. ;)
Vandaar dat ik ts ook aanraad om eens op het forum van Paard Natuurlijk te kijken, omdat daar een andere 'populatie' is, er is een andere doelgroep.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 01:00

fargo schreef:
Het is wel heel opvallend en jammer dat je alle mensen die tegen zijn geciteerd hebt en de 5 tot 10 of zelfs meer mensen MET ervaring met ijzers en in het bezit van paarden met artrose en dus positieve ervaringen helemaal geen aandacht geeft!!

Wat wil je hier nou precies mee zeggen? :')

Ik lees alle reacties aandachtig door, en natuurlijk ook de positieve reacties! Ik heb dit topic geopend omdat ik zelf ernstige twijfels had, dus positieve reacties zijn zeker welkom! Ik neem alle verhalen en ervaringen mee in mijn beslissing, het is niet de bedoeling om negatief of positief extra "aandacht" te geven. Het is alleen zo dat ik zelf dus geen fan ben van ijzers door de verhalen die ik heb gehoord, vandaar ook dit topic. Op negatief kan ik met mijn "kennis" en mening dus reageren. Op positieve reacties kan ik alleen zeggen, "dankjewel voor het delen van je positieve mening over ijzers". Ik heb daar zelf niks aan toe te voegen.

norton84 schreef:
dat vind ik raar dat dap verteld dat het geen zin heeft om foto te maken. afhankelijk van de ernst van de artrose is rijden wel of niet mogelijk. dit geld ook beetje voor de plaats. hier in de buurt zijn 3 klinieken die om en nabij 25 euro per foto rekenen vind ik best te doen.

Dat vertelde de DA die ik dus aan de telefoon had. Een foto maken kost ook niet veel, maar je bent met 1 foto niet klaar. En het probleem is dus dat je niet genoeg ziet op een foto, de ernst etc... daarvoor moet je veel meer onderzoeken doen zoals echo's, waardoor de kosten opliepen. Je ziet op de foto waar het ongeveer zit, dat plekje ga je verder onderzoeken. Zo is het mij verteld.

norton84 schreef:
het nadeel van hoefschoenen vind ik maar dit is van horen zeggen van vriendin dat je continu de voet moet bij veilen om ze passend te houden in de schoen. nu bij artrose is stand belangrijk. ben je zelf consecunt dat bij te houden. ja ik ben positief over ijzers. maar dat is uit eigen ervarinh

Er zit gelukkig ook een voordeel aan dat Mischa's hoeven niet goed groeien! Echter bezit ik zelf niet genoeg kennis om bij te veilen, ja, een randje durf ik nog wel. Maar de stand is o zo belangrijk! De stand is denk ik ook de voornamelijkste reden om voor ijzers te kiezen, niet de demping gezien de bodem waar Mischa op staat.

Air schreef:
De ernst van de artrose kan je weinig aan afmeten. Het ene paard(of dier) heeft bij lichte artrose al veel last en kan niet meer bereden worden, het andere paard heeft redelijk veel artrose maar nergens last van.
Dus ja, wil je weten of het artrose is, dan is het handig om foto's te laten maken, maar dat is dan nog geen graadmeter of het paard er last van heeft, helaas.

Dat het artrose is weten we vrijweil zeker, gezien de leeftijd, mijn ervaring, de ervaring van de DA en de osteopaat durf ik dat wel te zeggen. Maar zoals een andere (was een andere kliniek waar ik heen belde) dus al zei, kon je de ernst van artrose dus inderdaad niet zien op een foto en moest nader onderzoek volgen.

Air schreef:
Het gaat hier niet om traditioneel vs. natuurlijk, het gaat hier om slechte vs. goede smid. En een goede smid grijpt niet zo snel naar ijzers en zal eerst proberen de hoefstand zelf beetje bij beetje te veranderen.

En dan ijzers aanraden met een paard met hoeven die er niet tegen kunnen en een paard wat nauwelijks op harde ondergrond komt, is gewoon zinlooos.

Hier kan ik mij wel in vinden, ik ben zelf van het natuurlijke, maar probeer mezelf nu dus open te stellen voor "traditioneel" omdat een expert mij dat heeft aanbevolen. Ik begin ook steeds meer te geloven dat het meer met de stand van de hoeven te maken heeft dan met het schokdemping verhaal, ik denk dat ik Els daarbij verkeerd heb begrepen. Maar dan is de volgende vraag, kan je die stand voldoende bijstellen met alleen bekappen?

minajtje schreef:
ik ben er van overtuigd dat elk paard zonder ijzers zou moeten kunnen, ooit paarden in de natuur met ijzers gezien? :+

Dat vind ik ook kort door de bocht, ik ben zelf fanatiek natural, bitloos boomloos en als het even kan dus ook ijzerloos. Maar heb je ooit een paard gezien in de natuur met een mens erop? Paarden houden in een weiland of op stal en erop rijden is ook niet natuurlijk. Paarden die dusdanige artrose hebben dat ze kreupel lopen gaan dood, die worden gepakt door een tijger or whatever. Dat was ook niet de insteek van mijn topic, ik vraag niet om een discussie of ijzers in het algemeen goed zijn of niet. Ik vraag jullie kennis en ervaring om te kijken of in mijn specifiek gevalletje het hem zou helpen of niet.

minajtje

Re: Artrose en ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 01:11

ik heb mijn ervaring gedeeld, een paard met artrose zonder ijzers.
ik zou eerst de da foto's laten maken dan weet je het zeker.
mijn keuze zou zijn om het proberen op te lossen zonder ijzers, omdat ik er een goeie ervaring mee heb.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 01:26

ik stop met het ijzer en geen ijzer verhaal dat is wel bekend :) zou ook me gaan verdiepen in glucosamine..ook daar zitten heel wat verschillen in en niet elk paard reageert op hetzelfe..ik heb een tijd lang DR Horse gebruikt waar hij goed op reageerde nu overgestapt op pharmahorse omdat hier alleen pure glucosamine in zit..maar ik zou daar zsm mee beginnen en kan geen kwaad meestal zie je na een maandje al of je paard er op reageert of niet..zo niet kan je een ander merk proberen want wat ik al schreef het verschilt per paard

check deze site eens misschien heb jij hier wat aan omdat het ook voor de hoeven enz is..http://www.silicahorse.nl/?page_id=691 is wel een lap tekst maar wel genoeg info..en nogmaals GLUCOSAMINE :D
Laatst bijgewerkt door mvermeulen1 op 02-02-13 01:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 01:27

Ik denk dat je juist de stand van een hoef kan verbeteren op het moment dat er geen ijzers onder zitten. Daar zit je namelijk weer 2 maand aan vast, terwijl zonder ijzers de hoefsmid je kan leren om het tussendoor zelf bij te houden.
Mijn verzorgpaard slijt zijn hoeven van voren recht af, op het moment dat het niet tussendoor even werd bijgevijlt slijtte het te snel, op dit moment vijlt de eigenaaresse tussendoor de hoef weer ronder. Hij krijgt nu steeds mooiere hoeven :)
En hij heeft eerst tig jaar op ijzers gestaan.... maar er werd dus niks aan verbeterd. :n

Overigens waren we niet specifiek opzoek naar een NB'er, maar hij werdt aangeraden(door die vriendin met het paard met artrose) en hij was de eerste die de oorzaak van het probleem(gevoelig lopen zonder ijzers) kon aanwijzen en dus kon verbeteren.

Visitor

Re: Artrose en ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 01:34

Ik ken het probleem van te korte hoeven voor ijzers. Misschien zouden plakschoenen (plastic) of plakijzers iets kunnen zijn? (Als blijkt dat ijzers echt zouden helpen...)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 11:00

Visitor schreef:
Ik ken het probleem van te korte hoeven voor ijzers. Misschien zouden plakschoenen (plastic) of plakijzers iets kunnen zijn? (Als blijkt dat ijzers echt zouden helpen...)

Zeker iets om te overwegen :j

Volgende week zaterdag komt de hoefsmid (Marc vd Linde, iemand daar nog wat over te zeggen?) langs om even te kijken hoe of wat.