Verbening hoefkraakbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Verbening hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:08

ze loopt zonder ijzers heel gevoellig, en nu met ijzers als een tiet, dus dan moet er ergens een gevoelligheid zitten. Ik dacht zelf,voor de fotos dat ze een dunne zool zou hebben, die met ijzer een stukje van de grond komt,e n dan dus niet gevoellig meer is.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:13

o die foto's zijn minimaal. Mijn paard het complete brokken zitten. Was net 5 jaar inmiddels in laten slapen. Niet over het harde draven en absoluut niet springen. Speciaal beslag doet een hoop. Bij mijne was het helaas te laat.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:21

De Da zei ook idd, nog geen zorgen maken, Maar a, het is wel aan de gang, dus kannu mijn kop wel in het zand steken, maar ik weet nu wat het is, en hou dr nu wel rekening mee. Dus idd niet springen, niet op het harde draven.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 02:36

En goed in de gaten houden doe je paard loopt. Sommige paarden gaan op hun ''tenen'' lopen. Probeer gewoon laag te rijden en zo ver mogelijk op de achterhand zodat voor vanzelf wat van de grond komt. Dan zit je altijd goed.

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:31

@BigBen, komt wel neer op wat de dierenarts heeft gezegd. Hij noemde dit hoge/lage overhoef. Dit heeft ze alleen rechts, maar loopt dus wel op beide voorbenen kreupel met slepende achtervoeten!

@karev, mijn paard liep de eerste 2 weken nadat ze op ijzers was gezet ook als een zonnetje, nu helaas niet meer! Wellicht bij jou toch een ander probleem?

@WhysoWhite, hoe oud is jou paard geworden dan? En ben je wel of niet blijven rijden?

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:05

Hoi,

Bij mijn merrie hebben ze eind augustus ook deze diagnose gesteld tevens heeft zij rechtsvoor ook nog een 3 op haar straalbeen. Ze heeft ook speciaal beslag, waarmee het een aantal weken goed ging.
Helaas speelde na een aantal weken het straalbeen weer op en hebben we besloten het in te laten spuiten.
Inmiddels zijn we weer een aantal weken bezig en loopt ze super! *\o/*

Mijn merrie liet weinig zien, maar ze voelde gewoon niet fijn.
Gelukkig zagen ze in de kliniek wel gelijk dat ze gevoelig liep, en was ze rechtsom op de harde volte ook kreupel.

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:53

Ik ben met mijn paard voor second opinion naar de kliniek geweest.
Er was sprake van zeer ernstige verbening zoals jullie op de foto's zien, maar er bleek ook zeer ernstige artrose te zitten in beide voeten.
Mijn paard had echt pijn, liep enorm kreupel.
Daarom is mijn lieve groninger gisteren ingeslapen.

Let wel: de verbening is hier niet de rede van, hier kan een paard goed mee leven.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 20:56

Sterkte sieb, eerlijk besluit. Dus ze was kreupel op de artrose? En hoe heeft de eerste da dat.gemist dan?

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:05

Dank je karev. Het is zo erg he, zo jong, maar zo veel pijn..dan heb je geen andere keuze meer.

De eerste kliniek had wel wat overhoef gezien, maar hebben geen mediale (schuine) foto's genomen. Op deze schuine foto's zag je enorme haken en nog meer ellende ook op beide benen.
Er zijn ook echo's gemaakt, dus deze kliniek heeft alles uit de kast getrokken om te kijken naar de oorzaak, omdat de verbening niet de rede kon zijn!

Verbening is ook wel echt iets rastypisch, vooral koudbloeden of zware warmbloeden hebben hier aanleg voor. Geeft alleen een kortere of stijvere pas, tenzij er fracturen in ontstaan.

Zoals ik dus heb begrepen van de dierenarts moet je je hier geen zorgen over gaan maken, gewoon in de gaten houden, goede hoefsmid zal het ook in de gaten houden!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:07

sieb81 schreef:
@BigBen, komt wel neer op wat de dierenarts heeft gezegd. Hij noemde dit hoge/lage overhoef. Dit heeft ze alleen rechts, maar loopt dus wel op beide voorbenen kreupel met slepende achtervoeten!

@karev, mijn paard liep de eerste 2 weken nadat ze op ijzers was gezet ook als een zonnetje, nu helaas niet meer! Wellicht bij jou toch een ander probleem?

@WhysoWhite, hoe oud is jou paard geworden dan? En ben je wel of niet blijven rijden?

Mijn paard heeft maar 5 mogen worden Ik heb er precies 9 maanden mee kunnen rijden vanaf het zadelmak maken. Ik wist het niet ik wist het pas toen hij onregelmatig werd.. En het te laat was. Ik moet wel toe geven dat ik altijd veel over het harde heb gereden en veel over het harde heb gedraaft. klilometers achter elkaar.. Als ik dit niet gedaan had dan was het misschien een jaar later fout gegaan maar het had er ook van gekomen.. Als je alles van te voren weet. Ik heb nog een haflinger staan met artrose ocd en spat ( was toen 9 jaar) die gewoon probleemloos mee gaat in het Z en alles van het ZZ kan Zolang je naar je paard blijft kijken. Deze merrie is nu 16 en op een oude peesblessure na 2 jaar geleden heeft ze nooit geen stap verkeerd gelopen. Wat stijfjes met dit weer maarja.. Wat wil je..

Sonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:43

sieb81 schreef:
Sonneke: Bij mijn paardje geeft de verbening al woekering op het (kootbeen?) ze loopt onregelmatig, kort en stijf! En ja wanneer heeft je paard pijn, ik weet dat als ik rij dat ze pijn heeft maar als ze rond kan scharrelen merk ik niks aan haar!
Sinds wanneer weet je dat jouw paard dit heeft en sinds wanneer kan je haar niet meer rijden?
oeiii...Sorry voor mijn verlate reactie.

Mijn merrie heeft er al een tijdje last van qua kort lopen, stijf zijn maar sinds een paar maanden (3) heeft ze ook pijn. In Oktober hebben we de foto's laten maken en daar kwam onze bevestiging dat er wel degelijk iets loos was met haar!
Althans dat denken wij, ze uitte zich de 1e keer tijdens mijn les, bij het gewone lichte werk ook met headshaken(op en neer knikken en verzet geven)haar hele lijf spant zich dan op.
Ze geeft duidelijk aan dat ze het vorral met werk of bosrit moeilijk heeft.
Ze is al een paar keer licht kreupel geweest, of dat specifiek door de verbening komt durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Na mijn les (klassieke rijkunst) heb ik het nog 2x geprobeerd met zadel, was binnen 10 minuutjes al duidelijk, toen met longeren, lange lijnen etc maar dan doet ze het ook.
Ik wil haar ook niet meer rijden op deze manier.
Juist met rechtrichten kon ik haar mooi van de voorhand af halen door haar meer dragend te krijgen maar helaas kwam het toch plots op....

Ze teutert nu rond met de andere, loopt 24 uur rond buiten en het gaat...
Ze is wel ontzettend in haar gedrag aan het veranderen, humeuriger, sneller geïrriteerd door de andere etc.

Sterkte met het grote verlies!

Sonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:35

Even alles bij/nagelezen, ik zag nog een reactie van Bigben.
Er zijn nu 2 dierenartsen, waaronder een zeer gerenommeerd -paarden-chirurg, die alle twee aangeven dat mijn merrie wel pijn heeft, afkomstig uit haar voeten.

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:14

@sonneke: zo ging mijn paard uiteindelijk ook hoofdschuddend door de bak, vooral met longeren.
Onze laatste buitenrit van 1,5 uur een paar weken geleden, begon ze na een uur zelfs te kreunen, toen wist ik: niet goed!
Jij ook succes en wijsheid gewenst met jou paard!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:33

@Sieb
Heel erg jammer van je paard.
Ik hoop dat je met het verlies een beetje kunt omgaan.

Sonneke schreef:
Even alles bij/nagelezen, ik zag nog een reactie van Bigben.
Er zijn nu 2 dierenartsen, waaronder een zeer gerenommeerd -paarden-chirurg, die alle twee aangeven dat mijn merrie wel pijn heeft, afkomstig uit haar voeten.

Dat kan best, maar de kans is klein dat het verbeend hoefkraakbeen de oorzaak is.
Moderne rx-en leveren scherpe, heldere beelden, en mensen zijn geneigd om aan te nemen
dat de oorzaak van een probleem wel op de rx-en moet te vinden zijn.
Dat is lang niet altijd zo.
Rx-en brengen alleen bot in beeld,
maar in het onderbeen van een paard zitten nog heel wat andere structuren,
die net zo goed kwetsbaar zijn.
Denk maar aan pezen en ligamenten.

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:36

@BigBen: Het is een leeg gevoel en ben uit mijn ritme nu..paardloos!
Maar als paardeneigenaar komt vroeg of laat het moment dat je een moeilijke keuze moet maken, bij mijn paard helaas erg vroeg.

Wbt bovenstaande: ik denk dat het echt belangrijk is om een goed klinisch/kreupelheidsonderzoek te doen aangevuld met foto's en echo of scan!

heralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:35

Ik ben dit topic tegen gekomen omdat kreupelheid van mijn mijn 4 jarige Kruising FriesxKwpn donderdag jl door mijn eigen Da in NB wordt geweten aan fikse verbening v hoefkraakbeen.

Ik heb mijn mooie merrie krap 2 maanden. Ze is net zadelmak.
Ze kreupelt in een linkervoorbeen.zie je vooral op rechter volte.

Ze is bij aankoop door een - vlg mij gerenommeerde - kliniek in NH XR 100% goedgekeurd. Op 17 mrt jl.
Hij zei dat het voorkwam bij koudbl en Friezen en dat het enige risico is dat het bijv een fractuur kan opleveren als ze er een klap op zou krijgen.

Sinds 3 weken werd kreupelheid opgemerkt. Staat 24/7 buiten op harde klei en gras (tracks en wei) dus lastig te zien.
Zal je net zien dat ik een paar weken lang steeds 4(!) dagen van de week naar het buitenland was voor mijn werk, wat uitzonderlijk is (en ik heb net een nieuw paard) dus laat ontdekt en maar weinig aan kunnen onderzoeken.

Op dag v onderzoek vond ik ze eindelijk ook wat verbeterd. Even aan de longe gehad in zandpaddock.
Bij de Da liep ze notabene op zachte ondergrond rad..

Mijn DA zag de fotoos v ondervoet en had een diagnose richting heel snel klaar. Ze was verder weer zo sacherijnig negatief en ongeduldig dat ik na 16 jaar trouwe klant sowieso heb besloten in het vervolg naar een andere kliniek te gaan. Geen goed gevoel over de diagnose.
Ze had de banden in ondervoet verdooft en daarop verbeterde ze.
Het advies luidde ijzers met demping en opzet, ontstekingsremmers en uitvoeriger onderzoek om te achterhale welke takken precies de boosdoeners waren links of rechts. Zodat ik ermee terug kan gaan naar de verkoper of de keuringskliniek.

Mijn gevoel zegt ff nog niks doen en over bv twee weken second opnion.
Nu ik jullie verhalen lees is dat zo gek nog niet, denk ik. Maar ik ben erg geschrokken van deze verhalen. ook vermoed ik dat de aankoopkeurder precies zoals Bigben zegt helemaal niet gelijk naar die verbening als oorzaak zou kijken. En mijn huidige da, jonge meid ( ongesteld, ruzie met dr vriend, platzak???? Grapje) heeft de ouderwetse visie, en had dit paard nooit goedgekeurd.

Feit blijft dat ik na veel pech met mijn vorige paard(en) weer niet kan genieten van mijn enorme leuke frisse jonge merrie waar ik toch heel graag de dressuursport mee inwil en andere leuke dingen doen
En zooooo geen zin in ijzers als dat niet zou hoeven.....

Txs alvast voor meedenken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:01

Normaal als je longeert zal de belasting op het binnenbeen groter zijn, daarom vind ik het wat raar dat ze op het buitenbeen(rechtsom-linkervoorbeen) meer kreupelt.
Ik heb geleerd dat je dan eerder met een spierprobleem te maken hebt, echter ben ik natuurlijk geen dierenarts!

heralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:39

Tja ik ook niet, en zelfs dan is dat geen garantie @siskeh.
Ik weet niet goed wat het betekent. De Da schudde nog maar eens mopperend met haar hoofd. Het is meestal niet zo n goed teken, zei ze.
Niet dat ik daar wat mee kan....

Alsof ik met een 36jarige versleten halfdooie knol aankom die ik koste wat kost in leven wil houden voor een appel en een ei...
En dat allemaal in haar tijd...
Of zoiets...