hoeven vijlen met slijpschijf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:17

Ik zou dit nooit willen voor mijn paard.
Mijn hoefsmid haalt wel met een slijptol de nageltollen de nagelkoppen van de sliding plates die ik gebruik, dat geeft geen enkel probleem en paarden vinden het niet eng. (ondanks alle vonken)
Toch zal ik dit nooit willen voor echt bekapwerk, lijkt mij dat je er toch niet heel precies mee kan werken.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:18

Waarom zouden er meer risico's aan vast zitten?
Je hebt een machine in de hand waar je geen of minder kracht mee hoeft te zetten om hetzelfde effect te bereiken, voor de bekapper wel zo fijn, dan gaan zijn gewrichten een stuk langer mee.
Voor het paard ook fijn, mits hij geen last heeft van het lawaai, aangezien er niet iets met veel kracht over zijn poten heen en weer gehaald word.

gilandro_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:22

Er blijkt wel dat er dus al veel gebruik van wordt gemaakt. En de hoefsmeden krijgen door professionals hier ook bijscholingen en cursussen in. Dus een beetje hoefsmid weet echt wel wat hij doet.
En alles wordt makkelijker en gelukkig wordt overal goed over nagedacht voordat het in de praktijk uitgevoerd wordt. Laat mensen eerst kijken hoe het in zijn werk gaat voor gelijk een dramatisch verhaal neer te zetten wat er allemaal wel niet kan gebeuren! En hoe slecht het wel niet is volgens sommigen.
Ik wil ze over een jaartje wel weer horen, het is vaak de ontwetendheid van de techniek.
Die van mij doet overigens de binnenkant wel gewoon met mes.
En hoezo snoer? tegenwoordig gewoon met accu.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:25

Is inderdaad met een accu, komt geen kabel aan te pas ;)

De binnenkant wordt traditioneel met een mes gedaan, het is de afwerking waar het hier voor gebruikt wordt.

Heel handig tuig, zeker als je regelmatig trekpaarden op de lijst hebt staan ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 12:28

De hoefsmid zou vanmorgen komen, de 2e keer dus dat de paarden door hem worden bekapt. De eerste keer was ik er natuurlijk bij, zoals altijd en hij bekapte de paarden normaal, op de traditionele manier en ging daarna met de slijptol even het randje afvijlen/rond maken en over de hoefwand. Hij had ook een steuntje waar de benen inlagen als ze maar achteren gekromd waren, een soort u-vorm op een pootje, zeg maar.
Op zich kan ik me prima voorstellen, dat hij het zich zo gemakkelijk mogelijk maakt, het is een zwaar beroep en zolang het goed gebeurt is er niks aan de hand.
Maar helaas, hij heeft afgebeld wegens ziekte, dus ik heb het hem niet kunnen vragen.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:28

Nee Ragdollcat, je moet een slijper kopen die gewoon goed in 1 hand ligt! Ik kan met 1 hand de slijper bedienen en met de duim de aan/uitknop. Simpel....

Het NUT ervan is dat ik o.a. (pensioen)paarden erbij heb die wegens ernstige artrose en ouderdom hun benen niet meer kúnnen optillen. Er is geen hoefsmid die die paarden nog zou kunnen bekappen.
Die tijd heeft ie niet en bovendien zijn hoefmeden hier zeer dun (lees maar: niet!) gezaaid.
D.m.v. de slijpschijf kan ik die voeten tenminste nog ontdoen van hun centimeters téveel materiaal zodat ze nog normaal kunnen bewegen.

Het NUT is dat het gemakkelijker werkt en dat het comfortabeler is voor het paard, zeker in geval van hoefbevangenheid is mijn ervaring dat een slijpschijf wél geaccepteerd wordt en een normale rasp pijnlijker lijkt te zijn.
Als je goed met een vijl overweg kunt en je daarmee niet te veel materiaal weghaalt, zal je dat ook machinaal niet laten gebeuren.
Zoals ik al eerder schreef is zo'n slijper traploos instelbaar qua snelheid. Je kunt ook langzaam slijpen hoor, geen probleem.

'n Snoer moet je aan de buitenzijde van jezelf en het paard houden. Het ligt dan gewoon op de grond en doet daar verder helemaal niets.
Paard komt niet eens in de buurt van een snoer.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:31

countrygirl schreef:
Nee Ragdollcat, je moet een slijper kopen die gewoon goed in 1 hand ligt! Ik kan met 1 hand de slijper bedienen en met de duim de aan/uitknop. Simpel....

Het NUT ervan is dat ik o.a. (pensioen)paarden erbij heb die wegens ernstige artrose en ouderdom hun benen niet meer kúnnen optillen. Er is geen hoefsmid die die paarden nog zou kunnen bekappen.
Die tijd heeft ie niet en bovendien zijn hoefmeden hier zeer dun (lees maar: niet!) gezaaid.
D.m.v. de slijpschijf kan ik die voeten tenminste nog ontdoen van hun centimeters téveel materiaal zodat ze nog normaal kunnen bewegen.

Het NUT is dat het gemakkelijker werkt en dat het comfortabeler is voor het paard, zeker in geval van hoefbevangenheid is mijn ervaring dat een slijpschijf wél geaccepteerd wordt en een normale rasp pijnlijker lijkt te zijn.
Als je goed met een vijl overweg kunt en je daarmee niet te veel materiaal weghaalt, zal je dat ook machinaal niet laten gebeuren.
Zoals ik al eerder schreef is zo'n slijper traploos instelbaar qua snelheid. Je kunt ook langzaam slijpen hoor, geen probleem.

'n Snoer moet je aan de buitenzijde van jezelf en het paard houden. Het ligt dan gewoon op de grond en doet daar verder helemaal niets.
Paard komt niet eens in de buurt van een snoer.

Ik ben het met je eens ,vanwege arthrose en hoefbevangenheid worden hier sommige oudjes ook zo gedaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:33

julius_juut schreef:
Je hebt een machine in de hand waar je geen of minder kracht mee hoeft te zetten om hetzelfde effect te bereiken, voor de bekapper wel zo fijn, dan gaan zijn gewrichten een stuk langer mee.
Voor het paard ook fijn, mits hij geen last heeft van het lawaai, aangezien er niet iets met veel kracht over zijn poten heen en weer gehaald word.

Juist heel gevaarlijk, want geen kracht nodig om te kunnen werken en 1 x een verkeerde beweging en het gaat vreselijk mis, gaat overal doorheen.

Ik blijf erbij, levensgevaarlijk, paarden zijn nou eenmaal dieren en die zijn onvoorspelbaar en kan altijd uithalen en of schrikken.

Boompje1985

Re: hoeven vijlen met slijpschijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:37

weer wat geleerd....ik kende het ook niet en eerlijk mijn eerste gedachten waren ook is dat nu wel verstandig?...

maar wat pagina's verder gelezen en ik kan me voorstellen dat het wel handig kan zijn...maar ik blijf toch bij het oude vertrouwde bekappen denk ik....

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:39

haboshof schreef:
Ik ben het met je eens ,vanwege arthrose en hoefbevangenheid worden hier sommige oudjes ook zo gedaan.

Ja, dat is gewoonweg ideaal voor deze dieren!

http://www.mijnalbum.nl/Album=SOWWE6LX

Dit paard is ruim 30 jaar oud... woont in een grote zandpaddock en kwam daar niet uit. Omdat hij niet meer normaal kon lopen.
Liep wijdbeens te sloffen.....
Wegens trauma's bij verschillende hoefsmeden (vroeger hoor, jaren geleden) en angst om te vallen, tilt hij z'n achterbenen niet meer op.
Op zand slijten die voeten helemaal niet dus dat groeide maar door. De eigenaresse (op de foto) heeft jarenlang geprobeerd om een goede hoefsmid te krijgen met geduld.... en dat is niet gelukt.
Zoals je op de foto's kunt zien is dit paard deels op een stenen trap bekapt en reken maar dat ik dan blij ben dat ik een flex heb!

Het eindresultaat zal nooit de schoonheidsprijs krijgen, domweg omdat ik er niet zo goed bij kan als een dier wat wél z'n achterbenen nog goed kan geven.... maar dit paard kan tenminste weer normaal door z'n paddock lopen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:41

Ah Raggdollcat. Jij hebt er heel veel ervaring mee zo te lezen. Niet dus.

Als je niet weet waar je het over hebt, kun je ook niet oordelen. Ik heb nog geen gevaarlijke situatie meegemaakt toen de smid met het apparaat bezig was. Ik denk dat je een heel ander apparaat voor ogen hebt.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:43

Ragdollcat schreef:
julius_juut schreef:

Juist heel gevaarlijk, want geen kracht nodig om te kunnen werken en 1 x een verkeerde beweging en het gaat vreselijk mis, gaat overal doorheen.

Ik blijf erbij, levensgevaarlijk, paarden zijn nou eenmaal dieren en die zijn onvoorspelbaar en kan altijd uithalen en of schrikken.

Ja maar Ragdollcat.... dat kan toch ook met een rasp, een bekapmes of hoefmessen ook gebeuren? Bij ons heeft (vroeger) de hoefsmid ook weleens een verkeerde haal met 'n mes gegeven hoor...
Kun je ook wel doemscenario's gaan lopen verzinnen van: wat als een vlijmscherp hoefmes dwars door een pees gaat??? Is het net zo goed einde verhaal he? Een hoefmes stopt net zo min als een op volle snelheid draaiende flexschijf.
Iedereen die met paardenvoeten bezig is moet gewoon de volle aandacht daarbij houden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:51

Ragdollcat schreef:
julius_juut schreef:

heb je wel het goede apparaat voor ogen?

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:52

Als ik het zo op het filmpje ziet vind ik het ook niet zo snel gaan, mijn hoefsmid heeft dat bekapen zo gedaan, en staat niet een uur te vijlen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:57

Onze hoefsmid gebruikt een machine met een rubberen kop met papieren schuurschijfjes. Echt geen doorslijpschijf, dat is heel wat anders.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:58

het is maar wat je vraagt van de hoefsmid, ik wil graag dat hij een behoorlijke afronding vijlt bij all 4 de hoeven, mijn paard loopt zonder ijzers, heeft keiharde hoeven en een erg dikke hoefwand

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:04

Morrie schreef:
Mijn paard wordt met de slijper bekapt, niks levensgevaarlijks aan, er zit een speciale slijpschijf op die "PFERD"heet

hier kan je zien hoe het gaat.

Voorwaarde is wel dat je paard gedesesibiliseerd is voor het apparaat en dat je weet hoe je dit moet doen.
Mijn paard heeft keiharde hoeven en een hele dikke hoefwand, als hij handmatig gaat vijlen, is de smid uren bezig en kost het hem een vijl, het is bovendien een superbraaf paard

Leuk filmpje Morrie!! Leuk paard ook, met uitstekende voeten!
Zit er bij jouw smid ook een papieren lamellenschijf in? Hij rond heel netjes af, ziet er prima uit.
Moet ie geen mondkapje op joh? Want je ademt al dat slijpstof toch in he? Ik weet niet of hij het vaker doet met een flex?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:07

haboshof schreef:
Onze hoefsmid gebruikt een machine met een rubberen kop met papieren schuurschijfjes. Echt geen doorslijpschijf, dat is heel wat anders.

Ja, lamellen schuurschijfjes. Dat is gewoon schuurpapier wat in lamelletjes over elkaar heen gelijmd ligt.
Je kunt ze in verschillende hardheden krijgen, hier zijn ze soms voor 1 euro te koop.

Maar wil je kwaliteit en b.v. een hardheid van 40, lekker grof dus.... dan betaal ik er graag zes of zeven euro voor.
Daar kan ik echt heel veel paardenvoeten mee doen hoor ;-))

Nee... geen doorslijpschijf!!! :roll:

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:09

countrygirl schreef:
haboshof schreef:

Ja, lamellen schuurschijfjes. Dat is gewoon schuurpapier wat in lamelletjes over elkaar heen gelijmd ligt.
Je kunt ze in verschillende hardheden krijgen, hier zijn ze soms voor 1 euro te koop.

Maar wil je kwaliteit en b.v. een hardheid van 40, lekker grof dus.... dan betaal ik er graag zes of zeven euro voor.
Daar kan ik echt heel veel paardenvoeten mee doen hoor ;-))

Nee... geen doorslijpschijf!!! :roll:

Nee, dat snap ik :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:17

countrygirl schreef:
Leuk filmpje Morrie!! Leuk paard ook, met uitstekende voeten!
Zit er bij jouw smid ook een papieren lamellenschijf in? Hij rond heel netjes af, ziet er prima uit.
Moet ie geen mondkapje op joh? Want je ademt al dat slijpstof toch in he? Ik weet niet of hij het vaker doet met een flex?

Mijn paard is de enige die hij doet met de flex, in het dorp durft niemand het aan.
Hij had de laatste keer wel oorbeschermers op, maar geen mondkapje, ik zou dat wel moeten, want die slijpsel vliegt rond en ik heb nogal veel last van astma dus stof. Ik stik de moord als hij bezig is.
Hij komt woensdag weer, dus dan kan ik het hem vragen (ik heb mondkapjes liggen, dus hij kan er zo eentje krijgen)

Kan ik meteen vragen over papieren lamellenschijf, want ik heb geen idee.

Nu heeft Morrie geen goede voeten meer: hij heeft een enorm gat in een voorvoet: hoefzweer/einschuss gehad.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:56

Het blijft nog steeds levensgevaarlijk vind ik!

Ik zal volgend weekend de mening van mijn vader vragen -25 jaar hoefsmid in hart en nieren- En die mening hier posten.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:18

Morrie, graag. Ben benieuwd. Persoonlijk vind ik die lamellenschijven eindeloos. Gaat niet té snel met schuren, het is en blijft dan goed controleerbaar.
Enne... zeker als je astma hebt zou je toch écht een mondkapje op moeten doen. Wat je ademt idd. slijpstof in... niet goed voor je hoor.
Jammer dat Morrie nu een gat in 'n voet heeft! Maar met zulke sterke voeten... komt het wel weer goed ;-))

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:27

Ik gebruik al jaren de slijptol om de hoeven te doen.
Paarden accepteren het vrijsnel. Zelfs mijn jonge paard geniet er bijna van, ze is met bekappen met een mes veel ongeduldiger.
Ik slijp alleen de onderkant, dan komt het mes eraan te pas om de zool er straal te doen. Als laatste een klein randje met de vijl erlangs en de hoef is klaar.

Ik gebruik een professionele slijptol die idd met 1 beweging aan en uitkan en ik gebruik dezelfde schrijven die ze bij de koeien ook gebruiken.

In het begin deed ik eerst alleen onze hoefbevangen shet, gelijdelijk de andere paarden ook het geluid aangeleerd en heb nog nooit een rare situatie meegemaakt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:36

Wat me opvalt aan dit super interessante topic is dat mensen niet meer bereid zijn zich ergens in te verdiepen. Het is direct: Als het mijn smid was, kwam ie het pad niet meer op.... :?
Ik heb overigens nog geen mening over goed of slecht, maar wel een mening dat je als "dienstverlenende" binnen de paardensector (DA, smid, etc) van goede huize moet komen en sterk in je schoenen moet staan. Beetje onder het mom van: "Nederland wordt steeds slimmer" (mwah.. :') ).
Het lijkt me toch verschrikkelijk om je vak uit te moeten oefenen met continu een eigenaar die het beter weet (denkt te weten) die in je nek staat te hijgen....

Afijn, ik ga verder lezen en me er verder in verdiepen zodat ik een mening kan vormen, maar dit moest ik even kwijt :=

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:53

inderdaad super interessant onderwerp, zal hier ook eens vragen hoe dit zit.En vooral op welke opleiding/bijscholing je dit kunt leren.