Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
countrygirl schreef:Nee Ragdollcat, je moet een slijper kopen die gewoon goed in 1 hand ligt! Ik kan met 1 hand de slijper bedienen en met de duim de aan/uitknop. Simpel....
Het NUT ervan is dat ik o.a. (pensioen)paarden erbij heb die wegens ernstige artrose en ouderdom hun benen niet meer kúnnen optillen. Er is geen hoefsmid die die paarden nog zou kunnen bekappen.
Die tijd heeft ie niet en bovendien zijn hoefmeden hier zeer dun (lees maar: niet!) gezaaid.
D.m.v. de slijpschijf kan ik die voeten tenminste nog ontdoen van hun centimeters téveel materiaal zodat ze nog normaal kunnen bewegen.
Het NUT is dat het gemakkelijker werkt en dat het comfortabeler is voor het paard, zeker in geval van hoefbevangenheid is mijn ervaring dat een slijpschijf wél geaccepteerd wordt en een normale rasp pijnlijker lijkt te zijn.
Als je goed met een vijl overweg kunt en je daarmee niet te veel materiaal weghaalt, zal je dat ook machinaal niet laten gebeuren.
Zoals ik al eerder schreef is zo'n slijper traploos instelbaar qua snelheid. Je kunt ook langzaam slijpen hoor, geen probleem.
'n Snoer moet je aan de buitenzijde van jezelf en het paard houden. Het ligt dan gewoon op de grond en doet daar verder helemaal niets.
Paard komt niet eens in de buurt van een snoer.
julius_juut schreef:Waarom zouden er meer risico's aan vast zitten?
Je hebt een machine in de hand waar je geen of minder kracht mee hoeft te zetten om hetzelfde effect te bereiken, voor de bekapper wel zo fijn, dan gaan zijn gewrichten een stuk langer mee.
Voor het paard ook fijn, mits hij geen last heeft van het lawaai, aangezien er niet iets met veel kracht over zijn poten heen en weer gehaald word.
haboshof schreef:Ik ben het met je eens ,vanwege arthrose en hoefbevangenheid worden hier sommige oudjes ook zo gedaan.
Ragdollcat schreef:julius_juut schreef:Waarom zouden er meer risico's aan vast zitten?
Je hebt een machine in de hand waar je geen of minder kracht mee hoeft te zetten om hetzelfde effect te bereiken, voor de bekapper wel zo fijn, dan gaan zijn gewrichten een stuk langer mee.
Voor het paard ook fijn, mits hij geen last heeft van het lawaai, aangezien er niet iets met veel kracht over zijn poten heen en weer gehaald word.
Juist heel gevaarlijk, want geen kracht nodig om te kunnen werken en 1 x een verkeerde beweging en het gaat vreselijk mis, gaat overal doorheen.
Ik blijf erbij, levensgevaarlijk, paarden zijn nou eenmaal dieren en die zijn onvoorspelbaar en kan altijd uithalen en of schrikken.
Ragdollcat schreef:julius_juut schreef:Waarom zouden er meer risico's aan vast zitten?
Juist heel gevaarlijk, want geen kracht nodig om te kunnen werken en 1 x een verkeerde beweging en het gaat vreselijk mis, gaat overal doorheen.
Ik blijf erbij, levensgevaarlijk, paarden zijn nou eenmaal dieren en die zijn onvoorspelbaar en kan altijd uithalen en of schrikken.
Morrie schreef:Mijn paard wordt met de slijper bekapt, niks levensgevaarlijks aan, er zit een speciale slijpschijf op die "PFERD"heet
hier kan je zien hoe het gaat.
Voorwaarde is wel dat je paard gedesesibiliseerd is voor het apparaat en dat je weet hoe je dit moet doen.
Mijn paard heeft keiharde hoeven en een hele dikke hoefwand, als hij handmatig gaat vijlen, is de smid uren bezig en kost het hem een vijl, het is bovendien een superbraaf paard
haboshof schreef:Onze hoefsmid gebruikt een machine met een rubberen kop met papieren schuurschijfjes. Echt geen doorslijpschijf, dat is heel wat anders.
countrygirl schreef:haboshof schreef:Onze hoefsmid gebruikt een machine met een rubberen kop met papieren schuurschijfjes. Echt geen doorslijpschijf, dat is heel wat anders.
Ja, lamellen schuurschijfjes. Dat is gewoon schuurpapier wat in lamelletjes over elkaar heen gelijmd ligt.
Je kunt ze in verschillende hardheden krijgen, hier zijn ze soms voor 1 euro te koop.
Maar wil je kwaliteit en b.v. een hardheid van 40, lekker grof dus.... dan betaal ik er graag zes of zeven euro voor.
Daar kan ik echt heel veel paardenvoeten mee doen hoor)
Nee... geen doorslijpschijf!!!
countrygirl schreef:Leuk filmpje Morrie!! Leuk paard ook, met uitstekende voeten!
Zit er bij jouw smid ook een papieren lamellenschijf in? Hij rond heel netjes af, ziet er prima uit.
Moet ie geen mondkapje op joh? Want je ademt al dat slijpstof toch in he? Ik weet niet of hij het vaker doet met een flex?