2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:38

@Ariebren: past het beeld bij de aandoening die jij beschrijft?

TS; in ieder geval voor nu je paard direct op rust zetten ( echt niet longeren nu), goed in de gaten houden, als het erger wordt of niet op korte termijn vanzelf over gaat: even DA bellen.
Laatst bijgewerkt door Punz op 22-08-12 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 19:39

ik kom er net wel op trouwens dat van haar linker voorbeen een redelijk stuk van dr hoef was afgebrokkeld maar dat is niet zo ernstig gebrokkeld dat het veel te kort is oid. Wel moeten ze netjes worden bijgevijld zodat ze weer gelijk zijn. Ook loopt ze sinds eergisteren weer op een volle weide en heeft ze haarzelf in 1 dag volgevreten en is ze erg opgeblazen. Tijdens het longeren vanmiddag (10 minuten) heeft ze 2x gepoept en in de wei een paar minuten later ook weer een keer maar dat opgeblazen van het vreten zou er lijjkt mij niets mee te maken hebben.

Ze is inderdaad zwaar maar je ziet heel snel haar ribben alles gaat meer onder dr hangen dan dat het er bovenop aankomt.

In de wei loopt ze absoluut niet zo maar wordt ze natuurlijk ook niet op de volte gedwongen. Ik ga haar zeker een paar weken laten staan en niet longeren natuurlijk vond het al rot om haar net weer te pakken maarja wilde het wel even vastleggen. Zelf heb ik een beetje het idee dat het vanuit dr borst komt maar ik heb er weinig verstand van. Als het na een paar weken rust nog steeds zo is of ik zie dat het op korte termijn verergerd komt zeker de DA langs!

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:39

Nou, ik zou zeggen. Linksvoor kreupel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:39

marianbv schreef:
Krijg het idee dat ze groeipijnen heeft als ze linksom gaat.
Ik zou haar )of hem' eerlijk gezegd nog even op de wei gooien tot ze wat meer is uitgegroeid en het dan weer eens proberen.
Krijg ook de indruk dat je haar hier absoluut niet blij mee maakt )niet aanvallend bedoelt ik kijk nu alleen naar het beestje'

Knap dat je kunt zijn dat het om groeipijn gaat, kunnen we vaker bij jou terecht als er een paard kreupel is? Ben wel met je eens dat t beestje er niet veel plezier aan beleeft maar dat kan ook komen van pijn.

Paard lijkt zowel belastingskreupel als bewegingskreupel en wilt ook echt niet draven. Daar zou ik echt wel een dierenarts bij gaan halen...En niet gaan wachten, want daar is ie imo veel te kreupel voor... Ook omdat je zegt dat hij het vaker heeft gehad zou het weleens iets chronisch kunnen zijn...

Edit: Nog eens gekeken en het is belastingkreupel.

Aukelizzy

Re: 2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:41

Dit is wel heel kreupel voor een groeipijn... :n . Ik zou hier zeker een DA bij halen..Vooral omdat het niet de eerste keer is dat ze zo kreupel loopt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 19:43

de vorige keer was het wel wat minder en had ze op bevroren land gelopen, daar hebben we toen ook wel een DA bijgehaald die dacht dat ze gewoon was uitgegleden en daardoor wat stijf was (toen had ze toevallig ook een groeispurt).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:46

Eerlijk gezegd zal mij het nieteens verbazen als je dit zelf veroorzaakt hebt.

Een 2 jarige longeren, laat staan zo'n groot ras wat nog langer nodig heeft om uit te groeien..... dat is vragen om problemen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:48

Air schreef:
Eerlijk gezegd zal mij het nieteens verbazen als je dit zelf veroorzaakt hebt.

Een 2 jarige longeren, laat staan zo'n groot ras wat nog langer nodig heeft om uit te groeien..... dat is vragen om problemen :n

Dat klinkt wel cru, maar het zou kunnen dat het door longeren komt. Hoe lang doe je dat al TS?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:48

Wat ik al vermoede; dat dier is lang niet goed. Ook ik zou er per direct een DA bij halen, want ze heeft gewoon echt veel pijn. En onmiddelijk stoppen met longeren.

Kleine toevoeging; vind het bezwaarlijk dat je als eigenaar van een paard niet ziet dat deze kreupel is. Het is in veel gevallen slecht te zien, maar dit is overduidelijk...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 19:49

ik denk dat dit de 7e keer is in een periode van 3 maanden waarvan ze denk ik 5x een paar rondjes heeft gedraafd.. galop doen we niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:50

Dobel schreef:
ik denk dat dit de 7e keer is in een periode van 3 maanden waarvan ze denk ik 5x een paar rondjes heeft gedraafd.. galop doen we niet.

Oh dat zou toch niet veel schade moeten aanrichten.
Maar ik zou er morgen meteen een da bij halen. Hoe lang loopt ze al zo?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 19:53

Ze loopt zo sinds vandaag ze heeft gister een nieuwe wei gekregen en toen nog hard gerend en gek gedaan omdat ze altijd uit haar dak moet gaan als ze een nieuwe wei krijgt toen was er niets aan de hand. Er komt morgen een vriendin van me kijken die bij de DA werkt en geleerd heeft aan een paardenschool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:55

Dobel schreef:
Ze loopt zo sinds vandaag ze heeft gister een nieuwe wei gekregen en toen nog hard gerend en gek gedaan omdat ze altijd uit haar dak moet gaan als ze een nieuwe wei krijgt toen was er niets aan de hand. Er komt morgen een vriendin van me kijken die bij de DA werkt en geleerd heeft aan een paardenschool

Mag ik je aanraden een echte da te laten komen? Met zulke kreupelheid heb je iemand nodig die je evt kan doorverwijzen of medicatie kan geven of blokken(verdoven om te kijken waar het vandaan komt), dat kan jouw vriendin niet...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:56

Dobel schreef:
de vorige keer was het wel wat minder en had ze op bevroren land gelopen, daar hebben we toen ook wel een DA bijgehaald die dacht dat ze gewoon was uitgegleden en daardoor wat stijf was (toen had ze toevallig ook een groeispurt).

Ik hoop dat je nu niet vind dat ze "stijf" loopt. Ze is gewoon stokkreupel. Ik kan me niet voorstellen dat ze alleen aan de longe kreupel is. Ze loopt op een rechte lijn vast ook niet goed. Hier is echt iets aan de hand. Ze loopt achter ook niet goed... :n Ik zou haar eens goed na laten kijken. Niet door een vriendin...

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:57

Dit is geen groeipijn hoor. Maar wel vreselijke pijn, jeetje wat loopt dat arme dier kreupel!! Dit noem jjij een rare draf???
DA erbij halen! En STOP met zo'n jonkie te longeren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:02

Dobel schreef:
[ Video ]

Longeren en filmen is moeilijk zeker een jong paard dat pas net weet dat ze rond me moet lopen haha maar hierbij het beeld.

Tjonge jonge.... en dan ook gewoon door blijven longeren als je ziet dat het dier gewoon kreupel loopt en dus pijn heeft???
Waarom aan zo'n jong dier beginnen als je de tijd niet wil nemen om hem kind te laten zijn, en waarom zo'n jong dier als je niet eens kan zien wat hij aan de longe doet. In dit geval heeeeeel duidelijk kreupel lopen!
Wat gaat er zodirect gebeuren als je erop gaat vraag ik me dan af??
IK zou me er niet meer mee bemoeien, maar na het filmpje te hebben bekeken moet ik toch reageren, al doe ik het maar in de naam van je paard!
Zet dat dier weg, of haal als hij zo blijft lopen een dierenarts bij, zo rij je hem totaal de vernieling in.

Sorrie, maar zo zonde van zo'n leuk dier!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:03

Jouw paard is stokkreupel. Ik heb het nog maar 1 keer ook zo erg gezien en dat paard had een hoefzweer waardoor hij 1 voorbeen niet wilde belasten van de pijn. Zover ik het kan zien is hij belastingkreupel en hartstikke veel ook. Dierenarts bellen en laten beoordelen, dat is het enige juiste wat je kunt doen.
Daarnaast een cursus volgen paarden EHBO en/of een cursus paardenverzorgen. Lijkt mij geen overbodige luxe als paardeneigenaar.
Laatst bijgewerkt door vur op 22-08-12 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:10

Ik heb nog nooit een paard gehad of gezien dat ook maar 1 pas kreupel liep door groeipijn...
Ik ga positief zeggen dat het goed is dat je opmerkt dat je paard gek loopt. En verder geef ik je de tip heel goed te lezen wat iedereen schrijft. Zo ziet het er dus uit als het níet in orde is, helaas. Die paar passen stap zijn ook kreupel, een paard moet veel pijn hebben om zich in stap kreupel te tonen, zeker zo'n jonkie dat niks is gewend. Ik hoop dat ernst van de blessure meevalt en op te lossen is. En dat die vriendin die je laat komen echt verstand heeft van het bewegingsapparaat, en je de goede adviezen geeft, bijvoorbeeld een dierenarts erbij te halen. ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:10

Dit paard is inderdaad zo kreupel als wat. Direct een goede DA erbij, en zorgen dat boven water komt wat de kreupelheid veroorzaakt. Laat je niet afschepen met "even rust geven". Eerst zorgen dat duidelijk is waar het precies vandaan komt!

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:21

Wanneer je kennis dusdanig beperkt is dat dit niet als kreupelheid herkent, kun je over een paar weken ook niet beoordelen of je paard weer rad is.
Ik vind dat je naar je dier verplicht bent om hier morgen een dierenarts bij te halen. Je paard heeft pijn, en aan de mate van kreupelheid te zien veel meer dan een beetje. De dierenarts kan je adviseren wat te doen en over enige tijd nogmaals kijken of de kreupelheid verbeterd is.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:30

Lon schreef:
Wanneer je kennis dusdanig beperkt is dat dit niet als kreupelheid herkent, kun je over een paar weken ook niet beoordelen of je paard weer rad is.
Ik vind dat je naar je dier verplicht bent om hier morgen een dierenarts bij te halen. Je paard heeft pijn, en aan de mate van kreupelheid te zien veel meer dan een beetje. De dierenarts kan je adviseren wat te doen en over enige tijd nogmaals kijken of de kreupelheid verbeterd is.

Precies! Je paard heeft echt pijn TS dus ik hoop echt dat je niet gaat wachten met een dierenarts erbij te halen! Je vriendin kan geen pijnstillers oid geven...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:32

Helaas moet ik inderdaad ook vertellen dat deze merrie ernstig kreupelt.
Ze mag sowieso wel op dieet, ze is veel te zwaar voor zo'n jong ding.
Liever iets te schraal dan dit, al het extra gewicht komt op de benen/hoeven die al zoveel gewicht moeten dragen.
Als ik ook lees dat ze regelmatig struikelt, denk ik aan hoefkatrol-ontsteking....
Ik vermoed dat veel grotere/zwaardere paardenrassen deze aandoening hebben, omdat ze relatief veel gewicht op de voeten hebben.(0extra belasting op de gewrichten, en de inwendige hoef is al zo complex)
Paarden met platvoeten en/of ongelijke hoeven hebben ook vaak HKO.
Laat aub een dierenarts hiernaar kijken, en laat ook foto's maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:32

Dierenarts erbij, dat je niet genoeg kennis hebt om te beoordelen dat je paard stokkreupel is vind ik niet erg, elke eigenaar moet dingen zien en leren, dit weet je nu en dus doen wat iedereen hier zegt, de dierenarts erbij. Voor hetzelfde geld heeft ze een zware peesblessure. Aangezien ze kreupel loopt op het zachte kunnen het de weke delen zijn(pezen spieren enz) Niet afwachten maar onderzoek laten doen. Dit komt niet door het longeren alhoewel ik dat op die leeftijd absoluut onnodig vind.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 20:35

we zijn er achter wat het geweest is: mijn vader was nog niet thuis dus daar kon ik het nog niet tegen melden. Mijn vader trof *** vanmorgen aan incl. een kapotte pallet.. Muts heeft dus een pallet omgeschuurd, die is gevallen hier is zze mee gaan spelen en op gaan staan: doorgezakt en heeft ze dus vastgezeten met haar linker voorbeen in de pallet. Mijn vader denkt ook dat ze daar in paniek mee aan het rennen is geweest om het ding van haar been te krijgen. Ben erg blij dat de oorzaak boven tafel is!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 29-08-12 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam paard op verzoek verwijderd.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:36

Ik ben bang dat dit niet de oorzaak is geweest, Dobel, maar dat dit de kreupelheid wel heeft versterkt.