Wie heeft zijn paard altijd lang op ijzers staan ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kinel

Re: Wie heeft zijn paard altijd lang op ijzers staan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 07:50

bij mij blijven ze ook zo lang mogelijk zitten. voor meestal 12 weken en achter wisseld. laatste keer was 4 maanden en record staat op een half jaar. toen begon ze te struikelen.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 07:52

blijf het schandalig vinden dat mensen het erop aan laten komen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:40

Nou ja zeg sorry hoor. Waarom zou ik er na 6 weken de ijzers eronder uit laten halen terwijl de hoeven nog net geen cm gegroeid zijn :n

In de 5 maanden zijn ze nog nooit afgevallen of dergelijke. Wel zijn ze dan idd wat dunner, nu rijd ik eigenlijk wel alleen in een piste. Ik had de afgelopen weken enkele buitenritten gemaakt, toen werden ze idd dun en heb ik gelijk de hoefsmid gebeld.

Vind het een beetje schandalig dat ik nu de boosdoener ben tegenover mijn paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:45

Als je ze regelmatig in de tussentijd laat checken zal het wel geen kwaad kunnen, maar je moet idd niet hebben dat de stand gaat veranderen, dat is vervelend voor de pony. Maar ik neem aan dat de smid je daar wel op wijst als dat het geval is.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:47

Mijn eerste fjordje kon de ijzers er 6 maanden onder hebben.
Hoeven groeide ook niet hard,moest ook elke keer minimaal er vanaf.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:48

De laatste keer dat de smid er was wees hij mij alleen erop dat de ijzers wat aan de dunne kant waren geworden. Dat klopte ook, had het zelf ook gemerkt. Had meerdere buitenritten gemaakt op het beton (alleen stap en draf uiteraard) en daardoor waren ze dun geworden. Voor de rest was er niet veel mis met de ijzers, hij hoefte er ook bijna niks vanaf te halen :)

Hij zegt ook telkens dat de hoeven van Angel behoorlijk sterk zijn en veel kunnen hebben. Dus voor mij is het alleen maar positief als ik dit soort dingen hoor. Ik smeer haar hoeven ook af en toe in met straal san, dat spul van leovet. Zodat haar straal ook goed hard blijft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:53

Vraag anders eens aan hem hoe dat zit met haar beenstand. Of die nog gelijk is aan de vorige keer bekappen. Al denk ik dat je het dan merkt als de beenstand teveel veranderd, vaak lopen ze dan toch wat gevoeliger. Al merk je dat met ijzers mss weer niet. Dat ze sterk zijn is wel positief, persoonlijk vind ik het wel apart dat ze zo langzaam groeien. Ik ken geen tot weinig paarden die zo weinig naar de smid hoeven, al is het wel lekker goedkoop als het verder niets uitmaakt voor haar beenstand enz.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:56

Het geld maakt mij echt niks uit :) het is in dit geval ook geen kwestie van geen geld willen uitgeven ofzo want als het nodig is doe ik dat met alle plezier.

Misschien om jullie een beeldje te geven. Dit zijn haar hoeven op zn langst, dit was een foto 3 dagen voordat de smid kwam :) De peesbeschermers zijn te lang, die had ik gekocht maar paste niet en toen ik ze wou verkopen was dit de verkoopsfoto ik heb ze dus nooit gebruikt

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8454_n.jpg

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:20

zolang ik zie dat de hoef er goed uitziet en ze nog geen extreem lange tenen heeft blijven ze eronder. ook moeten de ijzers niet te dun zijn. het wordt goed in de gaten gehouden. maar om de 6a8 weken vind ik ook een beetje onzin. vooral als de hoef niet echt hard groeit. hij komt zowiezo ook nog tussendoor om te chekken en meestal zet hij er dan een nageltje bij voor de grip en als het echt niet meer gaat komen er nieuwe onder.
@ maureen: leuk je hier ook aan te treffen, maar die hoeven vind ik nog wel meevallen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 16:31

op die foto zijn ze echt op zn langst en zn ergst :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:31

Ik ga met Petitparis mee: mijn paard kan ook best 12 weken op hetzelfde beslag staan, maar ik laat hem om de 7 weken opnieuw beslaan. Omdat dan de stand van de voetas zo min mogelijk veranderd. Zeker paarden met 'platpoten' zou ik regelmatig laten bekappen/verleggen. Het gaat er niet echt om of de ijzers eronder blijven hangen, maar hoe de voeten zijn. Voeten die te lang worden, en dan weer kort worden gekapt, is meer kans op artrose en aanverwante dingen. Dat risico ga ik echt niet nemen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:34

M_hartje_M schreef:
op die foto zijn ze echt op zn langst en zn ergst :)

Op de foto's ziet het er nog netjes uit, vind alleen de ijzers te klein.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:20

Onze paarden staan tussen de 6 en de 10 week op de ijzers.
Hangt af van de groei van de hoeven en de slijtage van de ijzers.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 16:58

ijzers zjin daar idd te klein maar dat komt ook omdat ze dan ook volledig zijn uitgegroeid. Normaal zijn de ijzers wel groter uiteraard :)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:03

Ik mag blij zijn als paardlief na 6 weken nog fatsoenlijk op zijn ijzers staat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:05

Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet! Kijk je wisselt de ijzers als hoeven te lang zijn of ijzers te dun. Als hoeven niet groeien en ijzers zijn niet te dun en alles is OK dan zou ik ze ook gewoon laten zitten want je gaat dan in een hoef die niet groeit weer nieuwe nagels zetten en dat is ook niet bevorderlijk. In NL kunnen ook ijzers heel lang eronder blijven zitten want de ondergrond is zacht. Hier (Frankrijk) loopt geen een paard die regelmatig buiten loopt zonder ijzers daar de hoeven dat echt niet aan kunnen. Meestal binnen vijf hooguit zes weken zijn de ijzers super dun versleten van al die stenen en rotspartijen hier. Dus M_hartje_M laat je niet gek maken hoor. Je bent goed bezig vermoed ik.