foto verslag hoefzweer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 21:49

:o? Ik heb het advies gehad om te spoelen met waterstofperoxide?

Lijkt me toch wel pijnlijk op de kroonrand....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:05

Ik snap nog steeds niet dat de paarden medische wereld zo over gegaan is op allerlei softe behandelingen.

Hoefzweer, drie dagen pijn voor het paard, geef het paard een pijnstiller.

Trekzalf op de hoefballen en of kroonrand.

Zweer breekt open en klaar ben je.

Heb je echt een smid met verstand van zaken, waar zijn ze ?? :7

Die zal na bekappen, hoefzool, straal uitsnijden nog even zijn hoefmesje in de voetzool zetten om de zweer open te maken.

Ik krijg na meerdere hoef probleem topics het idee dat er een tendens is naar:

Zachte heel meesters maken stinkende wonden.

jamiroquai

Re: foto verslag hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:27

Ik weet niet of ik de softe behandeling doe, maar ik probeer mijn paard er wel zo pijnloos mogelijk doorheen te krijgen. En met het beste resultaat op lange termijn.

De smid heeft alles gedaan wat hij kon, meer kon hij niet wegsnijden. Ik ben ervan overtuigd dat mijn smid kundig is (Anders had ik wel een andere...)

De zweer is opengemaakt, maar de kroonrand blijft dik en raar. Dus helaas ben ik er in dit geval niet klaar mee. De kroonrand is toch geen werkgebied van de smid? (Ze werken trouwens samen in dit geval)

Ik kan me voorstellen dat je zo iets hebt van: al dat gerommel, smeer dat er toch op en klaar ben je! Dat zal in sommige gevallen ook best werken. Maar vroeger waren er ook veel minder oplossingen voorhanden en had je niet veel keus in behandelingsmethodes. Vandaag de dag zie je door de bomen het bos niet meer soms......

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:34

Waterstofperoxide is geen softe behandeling..das al eeuwenoud en werkt ideaal tegen bv rotstraal (nu i shet bij jouw paard een zweer)..wij in de hoefsmederij gebruiken het ook.
Dus je kan het prima een keer gebruiken om schoon te maken van bacterieen , maar het moet van binnenuit genezen..dus het zal niet de oplossing zijn helaas..

Er zijn idd zoveel smeersels en poedertjes..waar wij overigens heel erg voor openstaan (zoals drainage compositum gebruiken bij een hardnekkige zweer, om van binnenuit op te schonen etcetc, maar ook de thermografie die ik eerder noemde, om te kijken waar er blokkades zitten en of die bv het spijsvertering in de weg zitten, waardoor weerstand laag en hoefzweren blijven komen of niet weggaan).
Trekzalf hier gebruiken we niet bij een voet die er zo uitziet zoals jouw paardje..het wordt op de hoefballen erg week wat irritaties (en rap bij kroonrand etc) kan opwekken ed..
Maar nogmaals, het is ieder voor zich en iedereen heeft zijn eigen ideeen over wat werkt en niet werkt..het is het vinden van de manier die het beste bij jouzelf en jouw paardje past.

Veel succes en sterkte ermee!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:42

Morgen ga je naar de kliniek en dan krijg je daar ook heel wat meer te horen over wat je kan doen. Succes in elk geval :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 08:07

Amy, de veearts heeft het al eerder over een drain gehad. Is daat wat je bedoelt?

Verder denk ik dat zijn weerstend ernstig ondermijnd is door de naar binnen geslagen droes, heeft hij in mei en juni gehad.....

Hoe werkt die thermografie dan?

Michelle, dank je!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:03

Succes vandaag!
Nee, ik bedoel druppels van de groene Os, drainage compositum..dat geven wij wel bij paarden met bv rotstraal, hoefzweren, in het vroege voorjaar bij eczeempaarden..als kuurtje, om even op te schonen van binnen en dat werkt erg goed.
Ik gaf dit aan, omdat paarden met een aanhoudende zweer veelal een vermindere tot slechte weerstand hebben en de troep van binnen niet zelf opruimen, waardoor het zo hardnekkig blijft terugkomen..
De Thermografie geeft warmtebeelden aan, waar er eventueel een blokkade of blessure zou kunnen zitten. Het geeft niet aan wat er mis is, maar wel een locatie. Als deze bv op de spijsvertering of lever rust, dan kun je gerichter behandelen..denk aan osteopaat om blokkade op te heffen, kuurtje opm lever op te schonen etcetc.
Dit gebruikt men wel als er bij bloedprikken bv niet veel uitkomt en de klachten toch blijven.

Je geeft hier al aan dat hij droes heeft gehad, daar kunnen ze een enorme terugval door krijgen in gezondheid en welicht is er maar iets kleins nodig om het op te schonen van binnen ;) de oorzaak moet nl aangepakt worden ipv alleen het gevolg (als er dus meer aan de hand is dan een zoolkneuzing wat de zweer veroorzaakt heeft)..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:09

er had allang een foto van gemaakt moeten zijn...hopelijk is het hoefbeen niet aangetast.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:16

Hoe is het gegaan vandaag?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 18:38

Ik ben bezig met de foto's omzetten, maak zometeen het verslag. Nog even geduld....

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 18:51

Nou daar gaat-ie:

Hier zijn de foto's:

Afbeelding

De beschadigingen aan de kroonrand zijn duidelijk te zien, ook de boorgaatje szie je goed. Het nagelbed is beschadigd en veroorzaakt verkeerde hoorngroei.

Afbeelding

Deze foto is het duidelijkst. Je ziet de 'hap'uit de hoef, daat zit een hoornzuil en die gaat eruit op 27 augustus. Ook zie je de plaats van de ontsteking.

Conclusie: Er zit een flinke hoornzuil. Die kan verwijderd worden, maar ook weer terugkomen. En dat kan snel gaan (binnen een paar maanden) of langzaam (paar jaar). In dit geval moet hij operatief verwijderd worden, dat hoeft lang niet altijd. Prognose op lange termijn is dus matig tot redelijk positief.

Bowie zal niet meer volledig bereden kunnen worden. Maar stappen in het bos met mij op zijn rug moet nog lukken.
We hebben besloten tot opereren en dan kijken hoe het de komende tijd gaat. Als de hoornzuilen snel terugkomen en zo vernietigend zijn, is de hoef niet meer belastbaar.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:07

Ochjemig meid..das me ook wat..heftig hoor. Sluit wonderen niet uit..blijf realistisch, maar je weet maar nooit!
Sterkte met dit nieuws even te verwerken..poeh..

Momey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:22

Oh Loes, ik had al het een en ander van Michellkuh gehoord, ook van de droes.
Wat een heftig verhaal toch.
Ik wens je heel heel veel sterkte toe.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 19:35

Het is nu eenmaal zo, hij krijgt deze kans en daarna zien we wel hoe lang we nog van hem kunnen genieten. Een nieuwe hoornzuil is aannemelijk, maar die hoeft niet zo ernstig te verlopen als deze. Ik heb er wel vertrouwen in....

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 08:59

Gisteravond ineens telefoon van Hoofcare!!!! Nam uitgebreid de tijd om naar de foto's te kijken en constateerde ook een flink stuk losse hoefwand. Op de onderste foto aan de rechterkant, maar het is bijna niet te zien.

Hij zegt dat het een pittige ingreep wordt,maar als de hoornzuil echt helemaal verwijderd wordt (en dat is natuurlijk de bedoeling) kan hij over driekwart tot een jaar weer normaal belast worden! Dat zou mooi zijn!

Een lieve bokker- ook deskundig- heeft ook goede tips gegeven en ook al spreekt alles elkaar nogal tegen op sommige punten, ik heb er alle vertrouwen in!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:11

Gisteren nog aan je gedacht, liep door de stad en hoorde gefluit, kijk op zie ik de dierenarts lopen :') .

Gelukkig weet je nu wel zeker wat het is en hopenlijk is hij over een paar maanden weer helemaal goed.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:29

Helemaal super dat je nu weet wat het is, en ook dat hoofcare zo snel contact met je heeft opgenomen. Heel veel sterkte de komende tijd, en ik hoop dat Bowie goed gaat herstellen na de operatie.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:23

jamiroquai schreef:
Gisteravond ineens telefoon van Hoofcare!!!! Nam uitgebreid de tijd om naar de foto's te kijken en constateerde ook een flink stuk losse hoefwand. Op de onderste foto aan de rechterkant, maar het is bijna niet te zien.

Hij zegt dat het een pittige ingreep wordt,maar als de hoornzuil echt helemaal verwijderd wordt (en dat is natuurlijk de bedoeling) kan hij over driekwart tot een jaar weer normaal belast worden! Dat zou mooi zijn!

Een lieve bokker- ook deskundig- heeft ook goede tips gegeven en ook al spreekt alles elkaar nogal tegen op sommige punten, ik heb er alle vertrouwen in!

oh wauw wat een kans! klinkt goed, en als íémand in staat is om zoiets tot een goed einde te brengen, dan zijn het wel de hoofcare mensen. ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat verlopen, iig super dat je paardje deze kans krijgt.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 17:09

Nou, hij wordt daar niet geopereerd, dat is te kostbaar en te ver weg. Hier vlakbij is gelukkig ook een goede kliniek, zodat ik veel meer bij mijn paardje kan zijn en ook mijn gezin draaiende kan houden....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:39

nee snap ik, maar toch... als zij het een goede kans geven... je zit voor de hoofcare people idd niet erg gunstig.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:06

Hoe is het ondertussen met je paardje?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 15:13

Vanmorgen liep hij aardig in stap en gisteren heeft hij in de wei gegaloppeerd! Dus de pijn lijkt iets af te nemen die hoornzuil zal ook wel uitgroeien misschien, ik heb geen idee....

Ik heb wel gezien dat in de grote groef aan de linkerkant ook een soort wittig kauwgumachtig puntje uisteekt. Lijkt ook wel een hoefzweer.... 2 Hoefzweren in 1 hoef, kan dat?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:30

Als ik je een tip mag geven, kijk of Van Nassau een plekje voor je vrij kan maken. En breng je paard naar Roosendaal. Hij is daar in veilige en hele deskundige handen. Het zal zo'n 150 km zijn, maar ik zou het er voor over hebben.

Dit is het verhaal van mijn paard. Wij zijn ten einde raad ook naar Roosendaal gereden met mijn paard. 2 uur heen en 2 uur terug. Nog nooit een dag spijt gehad.

http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... vangen.htm

Niet dat mijn paard hetzelfde heeft gehad, maar de ingreep was zeer intens en heftig. En ze huppelt hier nog door de baan met haar 22 jaar. Meer ter inspiratie voor jou: wanhoop niet, er is veel mogelijk.

Beterschap voor je paard.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 15:38

Jeetje wat een verhaal! Hoe gaat het nu? Heb je een foto van de hoeven nu?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:22

hoornzuilen groeien iig niet zelf eruit, er is nl sprake van een verstoring van de aangroei van nieuw weefsel als ik me niet vergis.