paard telkens beetje kreupel *update: paard met pensioen*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Re: paard telkens beetje kreupel *update: scheurtje in bot*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:29

Ja en in het weekend gaat het nog wel want dan ga je 2x per dag en dan lekker lang dan heeft ze lekker gezelschap, maar nu zit ik op mijn werk en me paard zit in een vierkant hok zich af te vragen wat ze heeft gedaan om deze straf te verdienen :( ;( (tenminste dat denk ik)

Gisteren probeerde ze ook telkens te ontsnappen als de deur openging...ze wilt er zo graag uit.
Opzich staat ze wel heel rustig dat is dan wel weer een voordeel :)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:31

Wow dat lijkt me wel schrikken! :oo
Ik hoop dat het snel beter met haar gaat!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:42

Jeetje wat heftig! Ik hoop dat het weer helemaal goed komt, je hebt een prachtige paard (en ik hou ook niet van de meeste friezen :D)!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:44

dank je wel :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:45

Als ze zó staat te flippen is het misschien handuig om haar te verdoven.
Ik heb een keer boxrust moeten geven aan mijn paard vanwege een gescheurde pees, dier werd stapelgek en ik heb hem gewoon een beetje suf gehouden. Het is niet goed voor je paard maar wanneer dit wel een genezing betekent en ze persé rust moeten houden is het soms de enige oplossing.
Andere kiezen voor 24 uur weidegang en zien waar het schip strandt, ik heb dat destijds niet gedaan omdat mijn paard bleef rennen.... destijds gaf ik vetranquil ( muisjes), nu kun je tranquigel vragen....

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:46

Ja ik snap dat je dat denkt, maar je zult je paardje vast wel verteld hebben waarom ze in de box moet blijven. Misschien geloof jij er niet in, maar ik geloof er heilig in dat mijn paard begrijpt wat ik zeg.

Ze zal dan ook vast wel begrijpen waarom ze een poosje binnen moet blijven. Het is voor haar eigen bestwil :j

Als ze genoeg te knabbelen heeft en een leuk speeltje had je toch al voor haar opgehangen dan komt het vast goed !!!

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:47

ElCamino schreef:
Als ze zó staat te flippen is het misschien handuig om haar te verdoven.
Ik heb een keer boxrust moeten geven aan mijn paard vanwege een gescheurde pees, dier werd stapelgek en ik heb hem gewoon een beetje suf gehouden. Het is niet goed voor je paard maar wanneer dit wel een genezing betekent en ze persé rust moeten houden is het soms de enige oplossing.
Andere kiezen voor 24 uur weidegang en zien waar het schip strandt, ik heb dat destijds niet gedaan omdat mijn paard bleef rennen.... destijds gaf ik vetranquil ( muisjes), nu kun je tranquigel vragen....

Volgens mij schrijft TS juist dat paard er rustig bijstaat gelukkig :)

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:51

Anne_mieke88 schreef:
Gisteren probeerde ze ook telkens te ontsnappen als de deur openging...ze wilt er zo graag uit.
Opzich staat ze wel heel rustig dat is dan wel weer een voordeel :)

Paard is gewoon rustig dus zou die niet ook nog is onder de dope op stal zetten, als ze nou helemaal flipt dan is het een ander verhaal.
Eelkje moet misschien wel even wennen dat ze niet naar buiten kan, maar hou vol hoor Anne_mieke88 het is voor een goed doel :)
Het is alleen wel een sneu voor haar, maar gelukkig regent het, weet niet of het bij jou goed weer is? Maar voor Eelkje wens ik pokke weer :D

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:56

Jup mijn paardje is er erg rustig onder, ik denk ook wel dat ze begrijpt dat het komt omdat ze een zeer voet had...ik heb het nog niet verteld tegen haar maar ga dit vanmiddag wel doen...ik bedoel baat het niet dan schaad het niet.
Ik heb een hooinet opgehangen waardoor ze toch moeite moet doen om haar hooi te eten, ga ook nog even kijken voor iets in de trand van slowfeeder. ik heb een bal opgehangen daar zat ze gisteren beetje aan te likken en naar te kijken.
ze is wel onrustig als ik er ben en en vanalles zit te doen...dan wilt ze echt de volledige aandacht...maar geef haar dan een plukje hooi dan is ze daar even mee bezig ipv te focusen op mij.

heb nu ook een liksteen in haar bak neergelegd misschien vind ze dat leuk... :)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:06

Dat is ook wel logisch, want normaal gesproken mag ze natuurlijk uit de stal als jij er bent.
Dus dat zal ze inderdaad wel ff vreemd vinden. Het blijft een gewoonte dier natuurlijk.
Slowfeeder is een goed idee dan heeft ze inderdaad mooi wat te doen ;)

Goed om te zien dat je goed voor je paardje zorgt.

En inderdaad, baat het niet dan schaadt het niet ;)

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:08

Anne_mieke88 schreef:
heb nu ook een liksteen in haar bak neergelegd misschien vind ze dat leuk... :)

Toch geen likit, anders kun je er wel elk uur 1 in zijn voerbak leggen en ben je over 5 weken arm :+

Liksteen is altijd goed :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:12

Anne_mieke88 schreef:
Ja ik weet het. Ze stond net met mesten ook te drukken enz. Ik zal haar van de week wel even elke dag er even uit halen. Ik vind het echt sneu voor der.

Ik voer haar sowieso nu in een hooinet dan kan ze langzaam het voer innen. Wil ook een lock it halen om haar beetje vermaak te geven. Iemand nog meer tips voor vermaak?

Clickertraining en dan dingen aanleren als targetting, op de mat staan, hoofd laag, flemen, kusjes, kleur herkennen, vorm herkennen, voedsel weigeren, iets oppakken en afgeven, schilderen.... je kunt het zo gek niet bedenken...
Het helpt met stilstaan als ze hun koppie actief kunnen gebruiken.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:12

Haha mijnes lust geen likit, mijn paard is heel apart. Vind ze vies. Te sterke smaak :?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 10:21

nee gewoon zon roze/rood lik ding :P ze vind het niet een heel interessant ding maar af en toe likt ze er wel aan...

liljebo dat is wel een hele goed tip!!! thnx :)
Houdt mij ook weer bezig :D

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:11

hihi vind ze de bal van patron (eigenlijk van kim :P) toch leuk!
ze heeft in ieder geval iets 'veiligs' te doen ;)

nog een paar daagjes rust en dan mag ze er weer uit toch?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:20

Hierbij de beloofde foto's

Een foto van Eelkje bij de dierenarts:
Afbeelding

Toen was er deze foto gemaakt (en nog 7 andere foto's) :
Afbeelding

En toen had ze een juichbandje om:
Afbeelding

Daarna heb ik lekker het weiland naar haar toegehaald:
Afbeelding

Ik heb inmiddels een nieuw hooinet waar 3x zoveel inkan en deze heb ik vele malen hoger gehangen, anders kan ze met haar voet hier in verstrikt raken.

@margriet: ze stond echt heel stom te kijken van: " wat doe je ben toch geen baby haal die bal weg" Maar kwam gisteren even kijken bij haar en toen stond ze er naar te staren en beetje te...uhm likken? denkik haha

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:22

nou ze mag er wel uit maar met gratie en zo min mogelijk stappen en zo min mogelijk draaien. dus alleen om voetjes af te spuiten en stal te mesten.
en dit doe ik liever zelf dus zaterdag mesten terwijl ze op stal staat :P en zondag even overstrooien en dan ben ik er maandag weer om haar te verwennen. vind het wel moeilijk hoor weekendje weg terwijl paardje in 3,5 bij 3 staat weg te kwijnen ;(
maar aan de andere kant is het wel lekker er even uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:29

wat lief dat je zoveel moeite doet om het haar naar de zin te maken! :j
Zo hoort het natuurlijk ook,maar ik maak weleens anders mee :o
Hopelijk herstelt ze volledig!
Aan de verzorging zal het niet liggen in ieder geval ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:34

geerke schreef:
wat lief dat je zoveel moeite doet om het haar naar de zin te maken! :j
Zo hoort het natuurlijk ook,maar ik maak weleens anders mee :o
Hopelijk herstelt ze volledig!
Aan de verzorging zal het niet liggen in ieder geval ;)

wat lief dat je dat zegt.. <3
Me paardje is gewoon me allesje (mijn vriend, vriendinnetjes en familie ook hoor concentreer me op diegene die me het meeste nodig heeft en nu is dat me paardje :p )
Ze is er altijd voor mij dus moet ik er ook voor haar zijn.

En ben ook van mening dat de dieren het moeten hebben van de barmhartigheid van de mens...beestje is helemaal afhankelijk van hoe goed ik voor haar zorg...En natuurlijk had ik haar het liefst op de wei gehad maar dit gaat helaas niet...en zal alles op alles zetten om deze periode dat ze " vast" zit zo plesant als dat mogelijk is voor haar te maken.

Ik ga vanavond even kijken of we wat target oefeningen kunnen doen, en ga lekker grasje plukken voor haar. Heeeeeeeeeel misschien als het rustig is haar voetje afspuiten maar alleen als het rustig is dan blijft ze zelf ook rustig :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:43

soms kan het niet anders, mijn paard heeft 6 weken boxrust gehad na een operatie vorig jaar April
hij stond in een box van 350x500cm
en hij kreeg meerdere malen p/d een plukje hooi van de stalhoudster en ze had haar mini ernaast gezet overdag
s`avonds kwamen haar andere 2 paarden eerst op de paddock en ging de mini de wei op
en om 1900u ging hij zijn eigen box [ 250x500cm] in met de anderen ernaast
en hij is heel rustig geweest
en gelukkig is het helemaal goed gekomen
ik had geen speeltjes in de box omdat hij nogal van spelen houd maar zo min mogelijk moest bewegen en ook geen snoeperij omdat hij af moest vallen.

een paard geeft zich snel over aan de situatie waarin hij zich bevind

ik hoop dat jouw paard ook goed geneest, sterkte!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 14:19

Ja dat overgeven in de situatie waarin ze zich bevinden herken ik heel erg...
Toen ze in de sloot was gevallen was het echt zo van "nou ik lig in de sloot, ik ga hier sterven..." gewoon niet vechten niets...ze lag er in en veroerde geen poot.

nu ook ze staat wel zielig te kijken, volgens mij vind ze zichzelf ook beetje zielig := maar gisteren was ze er zo rustig om.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:26

[quote="Anne_mieke88"]Toen ze in de sloot was gevallen was het echt zo van "nou ik lig in de sloot, ik ga hier sterven..." gewoon niet vechten niets...ze lag er in en veroerde geen poot.[quote]

Dit schijnt elk paard te doen die in de sloot ligt, dus eelkje is geen uitzondering.

Vind wel dat ze een prachtig beentje heeft met dat funky kleurtje :+

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:23

Dit schijnt elk paard te doen die in de sloot ligt, dus eelkje is geen uitzondering.

Vind wel dat ze een prachtig beentje heeft met dat funky kleurtje :+
[/quote][/quote]

nou ik vond het best vreemd dat eelkje zo rustig in de sloot lag, want ik heb heel vaak paarden in de sloot gezien die helemaal in paniek waren.
ik dacht echt dat ze al een uur had liggen worstelen in de sloot, maar toen vertelde annemieke dat ze nog maar 5 min in de sloot lag, dus ik denk haast echt dat ze de moed al opgegeven had ;) Het kwam wel goed uit dat ze rustig bleef, want dan kun je de kabels goed bevestigen.

trouwens over het bevestigen van de kabels;
ik dacht altijd dat dat de beste manier was (touw om de voorbenen), maar nu ga ik daar toch nog even goed over nadenken!
Vroeger werden de paarden meestal aan hun voorbenen eruit getrokken, terwijl ze op hun zei lagen, dit ging altijd goed (het hangt er net vanaf hoe ze liggen)
Ze werden er ook wel eens aan hun nek eruit getrokken, maar dat vond ik doodeng om te zien, die paarden hadden ook veel moeite met ademhalen.
ik las net namelijk een manier van een touw om de rug en door de voorbenen, en dat lijkt mij een beter optie, omdat dat denk ik meer gewicht kan hebben.
Misschien is het soms beter om voor de ene optie te kiezen en soms voor de andere, want het hangt er ook maar net vanaf hoe je paard erbij ligt

weet misschien iemand hoe de brandweer paarden uit de sloot haalt?

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:25

Anne_mieke88 schreef:
Hierbij de beloofde foto's

Een foto van Eelkje bij de dierenarts:
[ Afbeelding ]

Toen was er deze foto gemaakt (en nog 7 andere foto's) :
[ Afbeelding ]

En toen had ze een juichbandje om:
[ Afbeelding ]

Daarna heb ik lekker het weiland naar haar toegehaald:
[ Afbeelding ]

Ik heb inmiddels een nieuw hooinet waar 3x zoveel inkan en deze heb ik vele malen hoger gehangen, anders kan ze met haar voet hier in verstrikt raken.

@margriet: ze stond echt heel stom te kijken van: " wat doe je ben toch geen baby haal die bal weg" Maar kwam gisteren even kijken bij haar en toen stond ze er naar te staren en beetje te...uhm likken? denkik haha

haha likken ;) waar heb je die bal mee gewassen dan? :P

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:31

uhm met water.... hahaha

Ja ze bleef echt heel kalm...ze lag er echt overdonderd in van "nou ik ga dood hoor doei"
Beste manier was achteraf toch de manier over der buik en door haar benen...maargoed wisten wij veel toch... en zoals je zelf had gezien was ik helemaal in paniek en schreeuwde moord en brand hahaha