Dagboek over een peesblessure [INCL foto's]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:10

Verschilt ook enorm per paard en blessure.. ik heb mijn haflinger succesvol kunnen laten genezen bij een peesblessure met 24/7 weidegang, vorig jaar met mijn arab een banden/peesblessure gehad en een poging gedaan op het land te laten herstellen, maar ging juist helemaal mis. Dat was geen kwestie van dat het een paar maanden langer zou duren, maar ze was meer bezig zichzelf een chronische blessure te lopen. Uiteindelijk is dat wel met een periode boxrust en daarna gedoseerd paddock/klein stukje land goed hersteld. Het aparte is dat ik bij mijn haf een goed gevoel had bij de weidegang en er bij mijn arab vanaf het begin eigenlijk niet zo'n fijn gevoel over had. Volgende keer dus toch maar naar mijn eigen gevoel luisteren..

Het is wel waar dat beweging belangrijk is bij het herstel, voor de doorbloeding en omdat het nieuwe weefsel in de pees door belasting in de juiste richting gaat liggen, waardoor je later sterker weefsel terug krijgt. Als weidegang kan is dat prachtig, maar het brengt natuurlijk ook risico's met zich mee als je met een ernstige blessure te maken hebt en probeer je dan zo veel mogelijk aan het schema te houden (niet te veel daar onder gaan zitten, onderbelasten is ook niet goed).

Prachtig paardje heb je, ik vind het wel interessant om te volgen!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:46

Boxrust en weidegang zijn niet de enige smaken. Je kan ook kiezen voor een postzegellandje, landje iets groter dan de stal.

Even een bemoedigend bericht van mijn kant. Mijn 20 jarige merrie heeft 30 oktober 2011 een koprol gemaakt in het land waarna ze kreupel liep. Ik heb haar toen een week rust gegeven in de wei en weer langzaam opgepakt. Eenmaal vol in het werk werd ze weer kreupel. Veearts laten komen die een peesprobleem vermoedde en in januari een peesscan laten maken. Diagnose: een enorm gat in het checkligament. De peesscan was gewoon helemaal zwart, er zat niks meer van weefsel. Ik vond het zo erg dat ik nog gewoon zwaar met haar gewerkt heb terwijl ze een peesblessure had. Maar het schijnt vaker voor te komen dat ze ondanks de ernst van de blessure niet kreupel lopen en pas bij heel zware belasting van het ene op het andere moment wel kreupel worden. Bij rust lopen ze weer goed en begint het verhaal van voren af aan.

In maart hebben we weer een scan laten maken en toen was het gat compleet dicht! Binnen 4 maanden! Er zat wat littekenweefsel maar ook veel mooi peesweefsel. Ondanks haar leeftijd is ze extreem snel genezen. Inmiddels staat ze weer 5 dagen per week in het werk. Wel nog aangepast, ik stap veel tussendoor en wissel intensieve dagen af met rustige dagen, maar ze galoppeert al kort onder het zadel en draaft zeker 10 a 15 minuten achter elkaar.

Ze heeft ook het bos alleen gedaan in volle rengalop en de wei waar ze nu staat wordt met regelmaat vakkundig omgeploegd. :+ Het been houdt het allemaal uitstekend. Als je iets wil weten over haar revaldatietraject geef je maar een gil.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 12:36

Week 4 dag 3

Alles z'n gangetje hier eigenlijk :) Vales doet het goed, supergoed zelfs! <3
Nog steeds superbraaf op stal, alleen met wandelen word ze wel drukker. Ze reageerd heel heftig op auto's/trekkers/herriemakende rijdende dingen.. -O-
Heel vervelend, want buiten het erf is de enige stapmogelijkheid een landweggetje.
Maar als daar een auto rijd flipt Vales hem lichtelijk, en ik kan daar geen kant op. Ja, een dammetje op, maar dat vind ik echt eng + Vales wilt dan alleen nog maar in een soort galop-op-de-plaats / passage naar huis.
De eerste keer had ze gelijk een opgezette pees toen ze dit grapje uithaalde, dus ben daarna ook niet meer naar buiten geweest met haar. :n

Zal dit toch maar weer gaan opbouwen oid, ik kan niet eeuwig op het erf heen en weer wandelen.
Verder loop ik elke dag even met haar de paddock in, zodat ze evt kan rollen. Vorige week heeft ze voor het eerst in de ruim 6 jaar dat ze bij mij is, gerold aan het halstertouwtje. Ze vind het maar niks, maar het is even niet anders. Y;(

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 12:39

Ireen_ schreef:
Verschilt ook enorm per paard en blessure.. ik heb mijn haflinger succesvol kunnen laten genezen bij een peesblessure met 24/7 weidegang, vorig jaar met mijn arab een banden/peesblessure gehad en een poging gedaan op het land te laten herstellen, maar ging juist helemaal mis. Dat was geen kwestie van dat het een paar maanden langer zou duren, maar ze was meer bezig zichzelf een chronische blessure te lopen. Uiteindelijk is dat wel met een periode boxrust en daarna gedoseerd paddock/klein stukje land goed hersteld. Het aparte is dat ik bij mijn haf een goed gevoel had bij de weidegang en er bij mijn arab vanaf het begin eigenlijk niet zo'n fijn gevoel over had. Volgende keer dus toch maar naar mijn eigen gevoel luisteren..

Ja, daar ben ik dus bang voor. Dat ze haar hele been kapot loopt. Het is echt geen kwestie van zo snel mogelijk ervan af willen zijn (hoewel dat natuurlijk het ideaalst zou zijn! :o ), maar het zo góed mogelijk, op een minst risico-volle manier laten genezen. Bleef jouw paardje rustig op stal?

Ireen_ schreef:
Het is wel waar dat beweging belangrijk is bij het herstel, voor de doorbloeding en omdat het nieuwe weefsel in de pees door belasting in de juiste richting gaat liggen, waardoor je later sterker weefsel terug krijgt. Als weidegang kan is dat prachtig, maar het brengt natuurlijk ook risico's met zich mee als je met een ernstige blessure te maken hebt en probeer je dan zo veel mogelijk aan het schema te houden (niet te veel daar onder gaan zitten, onderbelasten is ook niet goed).

Prachtig paardje heb je, ik vind het wel interessant om te volgen!

Ik hou me ook echt strak aan m'n schema, enige wat ik heb gekozen is dat ik 2 á 3 keer mag stappen, maar dat maar 2 keer doe. 2 keer zou in principe genoeg zijn, en ik laat haar regelmatig even grazen in weitje verderop, als het warm is wandelen we 2 keer per dag even naar de wasplaats, als ze gaat rollen in de paddock moeten we daar even heen lopen en loopt ze daar 20 rondjes te dralen :+ .
Is natuurlijk niet te vergelijken met echt doorstappen, maartoch, dat is mijn reserve-3e-keer-stappen zegmaar.

Thanx, het is een schatje heh <3

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 12:42

Saar4 schreef:
Boxrust en weidegang zijn niet de enige smaken. Je kan ook kiezen voor een postzegellandje, landje iets groter dan de stal.

Ja, dat is zeker 1 van de opties voor over een tijdje, als het ligament al wat sterker is :)

Saar4 schreef:
Even een bemoedigend bericht van mijn kant. Mijn 20 jarige merrie heeft 30 oktober 2011 een koprol gemaakt in het land waarna ze kreupel liep. Ik heb haar toen een week rust gegeven in de wei en weer langzaam opgepakt. Eenmaal vol in het werk werd ze weer kreupel. Veearts laten komen die een peesprobleem vermoedde en in januari een peesscan laten maken. Diagnose: een enorm gat in het checkligament. De peesscan was gewoon helemaal zwart, er zat niks meer van weefsel. Ik vond het zo erg dat ik nog gewoon zwaar met haar gewerkt heb terwijl ze een peesblessure had. Maar het schijnt vaker voor te komen dat ze ondanks de ernst van de blessure niet kreupel lopen en pas bij heel zware belasting van het ene op het andere moment wel kreupel worden. Bij rust lopen ze weer goed en begint het verhaal van voren af aan.

In maart hebben we weer een scan laten maken en toen was het gat compleet dicht! Binnen 4 maanden! Er zat wat littekenweefsel maar ook veel mooi peesweefsel. Ondanks haar leeftijd is ze extreem snel genezen. Inmiddels staat ze weer 5 dagen per week in het werk. Wel nog aangepast, ik stap veel tussendoor en wissel intensieve dagen af met rustige dagen, maar ze galoppeert al kort onder het zadel en draaft zeker 10 a 15 minuten achter elkaar.

Ze heeft ook het bos alleen gedaan in volle rengalop en de wei waar ze nu staat wordt met regelmaat vakkundig omgeploegd. :+ Het been houdt het allemaal uitstekend. Als je iets wil weten over haar revaldatietraject geef je maar een gil.

Wauw, dát is snel genezen. Had je haar op boxrust gezet, of in een klein weitje?
Qua blessure komen onze paardjes dan aardig overheen, bij Vales was het indd ook echt een zwart gat. |( Over een week of 4 komen ze voor de eerste keer scannen, kan haast niet wachten.
Maandag was Edigit hier voor een ander paardje, en ik moest mezelf echt inhouden om haar niet gelijk mee te laten scannen :o . Ben zo benieuwd hoeveel verbetering erin zit!

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 13:41

<3 <3 <3

Afbeelding

<3 <3 <3

Zo word ik de hele dag, als ik rondloop op stal, nauwlettend in de gaten gehouden :D
Is ze niet om op te vréten?
:Y)

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 21:57

ik blaas mijn topic maar weer nieuw leven in!
Vandaag zijn ze voor de 1e keer voor controle geweest bij Vales. Zal vanaf de computer eerdaags een verslagje typen, en de ontwikkelingen bijhouden. Misschien kan ik anderen hiermee helpen die ook in het revalidatieproces zitten, en zelf ben ik ook erg benieuwd naar verhalen over deze blessure. Behandelmethodes, succesverhalen (:+), of even je hart luchten, alles is welkom :).

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:46

Jo_vales schreef:
Saar4 schreef:

Ja, dat is zeker 1 van de opties voor over een tijdje, als het ligament al wat sterker is :)

Wauw, dát is snel genezen. Had je haar op boxrust gezet, of in een klein weitje?
Qua blessure komen onze paardjes dan aardig overheen, bij Vales was het indd ook echt een zwart gat. |( Over een week of 4 komen ze voor de eerste keer scannen, kan haast niet wachten.
Maandag was Edigit hier voor een ander paardje, en ik moest mezelf echt inhouden om haar niet gelijk mee te laten scannen :o . Ben zo benieuwd hoeveel verbetering erin zit!

Ik heb haar de eerste 4-6 weken op stal gehouden met 2x daags 5 minuten stappen. Het was toen onwijs slecht weer dus alle paarden stonden binnen. Daarna is ze naar een postzegellandje van ongeveer 16m2 verhuisd vanwaar ze de kudde in de gaten kon houden. Ze doet altijd nogal debiel in de wei dus het was belangrijk dat ze wel buiten kon staan maar niet kon rennen. Daar heeft ze een aantal maanden gestaan. Na de positieve peesscan hebben we dat landje langzaamaan steeds groter gemaakt. Sinds een paar maanden staat ze op een stukje van zo'n 300m2 met een rustige kleine pony. Half augustus gaat ze weer terug in de kudde.

En intussen natuurlijk het stappen rustig opbouwen. Van 2x5 minuten tot 2x30 en uiteindelijk tot 1x60 minuten aan de hand. Daarna ben ik erop gegaan en rustig onder het zadel op gaan bouwen. Ze staat nu weer volledig in het werk.

Ben heel benieuwd naar de uitslag van de scan! Hoop dat het goed is.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:13

Ik heb ook voor boxrust gekozen. En het was nog wel in de zomer.
Ze heeft wel een paar uur per dag op een gras paddock gestaan van 5*5.
Na 1 week gaan stappen 10 minuten. Na 12 weken echo. Zag het er goed uit. Nu was de schade al minimaal. Op de eerste echo was niets te zien na 3 weken steeds weer een beetje kreupel een nieuwe echo en toen was met moeite een kleine beschadeging gevonden. Na 12 weken er op en stappen. Eerst 10 minuten en na een nieuwe echo na 6 weken begonnen met 1 minuut draven en elke week 1 minuut er bij. Na 6 maanden weer begonnen met stappen in de bak. Nu 2 jaar laten nooit meer kreupel geweest. Wel begonnen met rechtrichten. Voorbeen wat kreupel was was het been waar ze het liefst het meeste gewicht op ving.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:00

Klein schopje van een stille meelezer, ben benieuwd hoe het nu gaat en naar het verslagje van de scan?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 16:05

UPDATE

Week 10 31 juli, Controle-echo.
Ik was zoooo zenuwachtig voor deze dag. Vales was de laatste weken aardig druk, zeker de week dat ik op vakantie was is ze hem schijnbaar een paar keer geflipt. Ik zag al allerlei doemscenario's voor me, dat het gat nog groter was geworden ipv dichtgegroeid, en weet ik het wat ik allemaal dacht :+ .

Maargoed, de echo. Hele vriendelijke arts, en op een gegeven moment riep hij mij even bij het schermpje van dat apparaat (ik had Vales vast, die trouwens zonder sedatie netjes stilstond <3 ). Hij zei nog niks, en m'n hart zat ongeveer in mn ogen zo gespannen was ik haha. Eerste indruk was 'pfjoe geen gapend wit gat' , 2e indruk was 'huh het gat is dicht???' en mn laatste conclusie was dat ik waarschijnlijk helemaal verkeerd zat te kijken haha.
Dus ik aan de dierenarts vragen of het nou waar was wat ik zag, waarop die beste man antwoordde dat ik haar zo maar eventjes op het harde moest laten draven omdat de draf dan waarschijnlijk in het trainingsschema zou komen *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* .

Wow ik wist echt niet wat ik hoorde! Het hele gat in haar peesbandje is dícht. Gewoon DICHT, HELEMAAL DICHT *\o/* *\o/* . De vezeltjes op de dichtgegroeide plek zagen er meer uit als stipjes, dan de lijntjes wat ze horen te zijn. Maar dat klopt indd, het is nu zaak om de vezels steeds wat meer uit te dagen, dat er steeds aan getrokken (lees stappen/draven op het harde) word, zodat ze in de goede richting aan elkaar groeien, en weer sterk worden!
Het goede nieuws moest echt eventjes bezinken hoor. We lopen ruim 3 maanden voor op schema!

Heb nu een nieuw stapschema, waarin de draf steeds word opgebouwd ! Te beginnen met 2 x 1 minuut draf, met daartussen minstens 3 minuten stap. 10 minuten warmstappen & 10 minuten uitstappen, dus dat maakt nu in totaal minsten 25 minuten lopen !
4 tot 6 keer in de week moet ik het programma met de draf doen, en de rest moet ik gewoon 30 minuten stappen.

We gaan er weer met frisse moed tegenaan, dit gaat helemaal goedkomen!
Laatst bijgewerkt door JoliekeDH op 24-08-12 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 16:08

Week 11 1 juli t/m 7 juli
De eerste week dat we weer draven. Ik heb van de dierenarts groen licht gekregen om er weer op te gaan zitten, maar dat voelt nog niet goed. Dus blijven we er lekker naast. ;)
Halverwege de week heb ik Vales voor het eerst weer op een weitje gezet! Ze stond al wel overdag een paar uurtjes met een tonnetje kuil in de paddock, en ze stond altijd super rustig.
Vandaar dat ik de wei wel aandurfde. Zoals ik al had verwacht was het gras prioriteit nr 1, en kwam ze amper van haar plek af.
Vales leeft weer helemaal op!
Laatst bijgewerkt door JoliekeDH op 24-08-12 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 16:17

Week 12 8 juli t/m 14 juli
Ahh wat gaat het lekker allemaal! Omdat onze stal helemaal word uitgespoten met een hogedrukreiniger, moest Vales voor een paar daagies verkassen. Eerder had ik al van verschillende stalgenootjes het aanbod gekregen om in het uitloopstalletje te gaan staan, maar durfde ik dit nog niet uit.
De meeste uitloopjes zijn namelijk van beton, en dat is zo glad.. Vales kennende met haar ijzers en haar schrikkerige gedrag, brr :+. Maargoed, het werd harstikke warm, dus de kleine stal was niet echt een optie. Daar ligt de temperatuur meestal nog een graad of 5 bóven de buitentemperatuur.

Vales in een buitenstalletje zetten was een hele goede keus :). Ze heeft het écht naar haar zin, staat lekker buiten te soezen of zoekt de schaduw van haar stalletje op. Ze is echt weer de oude Vales, heel lief en tevreden. Ze is zelfs stukken aanhankelijker geworden. Overdag staat ze nu een paar uur in de wei, een vriendin van mij is zo lief om haar daar elke middag in te zetten. 's Avonds kom ik dan uit mijn werk naar stal, en lopen we eerst een half uurtje. We zitten inmiddels op:

4 tot 6 dagen per week:
- 10 minuten instappen
- 2 minuten draven
- 3 minuten stappen
- 2 minuten draven
- 10 minuten uitstappen

1 tot 3 dagen per week
- 30 minuten stappen.

Daarna haar been 5 tot 10 minuten koelen. Ik heb uit Drenthe een koelbandage, ideaal! Het is een soort bandage van coolingsgel, geen stof ofzo. Eventjes een kwartiertje in de vriezer en hij koelt úren :). Echt een geweldig ding.

Ik loop nog steeds naast Vales, ipv dat ik haar rij. Het gaat harstikke goed buiten, en de momenten dat ze flipt of druk doet worden steeds zeldzamer. Ze kan nu overdag haar ei ook veel meer kwijt, en ze gaat de situatie steeds meer en meer accepteren heb ik het idee. Ik ben echt zo gelukkig hoe het gaat!

Bella123

Re: Dagboek over een peesblessure [INCL foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:11

Fijn dat het zo goed gaat en leuk dat je blijft updaten!

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 08:06

de 'juli' in de 2 berichten hierboven van mij, moeten natuurlijk augustus zijun :=

Week 13 + week 14 15 t/m 28 augustus

We gaan goehoeeeed. Vales heeft eindelijk haar normale paardenleven terug. Ze staat nog steeds in een buitenstalletje, met overdag een uur of 4 weidegang. Wel op een klein schraal weitje..
Klein zodat ze niet gaat racen, schraal omdat mevrouw aardig aan de maat is haha. :+

Koelen hoeft officieel niet meer, maar doe ik voor de zekerheid nog wel. Help je toch de doorbloeding even een handje, baat het niet dan schaadt het niet !
Vales is echt een mak lammetje, en stapt & draaft elke dag braaf naast mn fiets. Hebben inmiddels al heel wat kilometers gemaakt :+.
Bewegings-schema is nu :

10 minuten instappen
2 minuten draf
3 minuten stap
2 minuten draf
3 minuten stap
2 minuten draf
10 minuten uitstappen

Ik word gek van die minuutjes :+ zit op mn fiets constant een timer op mn telefoon in te stellen, om alles zo precies mogelijk te doen. Achja, de vorige keer heeft mijn precies-heid z'n vruchten afgeworpen :).
Ik mag al ruim 4 weken weer óp Vales stappen, maar zit het enorm uit te stellen.\
Het voelt soort egoïstisch, dat haar been dan extra belast word omdat ik te lui ben om ernaast te lopen/fietsen.

Onzin eigenlijk, want mij DA is heel voorzichtig met opbouwen ed., en gaf echt nadrukkelijk aan dat ik er écht op kan. Najah, zolang ik ernaast kan blijven doen we dat, het gaat prima zo!

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 10:16

Week 15 29 augustus t/m 4 september

Het word bijna saai, maar het blijft gewoon super gaan!
Ben er donderdag (30-08) voor het eerst weer op gaan zitten, en volgens mij vind Vales het wel fijn. Dat ze soort het idee heeft weer aan het werk te zijn ofzo, ze is veel voorwaartser en alerter dan aan de hand.

Maandag (3-09) hebben we een rodeo van lieve Valesje gehad, haha. :') Ik was alleen naar buiten gegaan, onder het zadel. Toen ik weer omkeerde en aan de 4 minuten draf wilde beginnen, ging mevrouw galopperen. Ik terugnemen, en ze ging wel langzamer maar bleef galopperen. Dus ik maakte een wat duidelijkere ophouding, nouuuuuuu.
Mevrouw was vréselijk op haar teentjes getrapt, en begon te steigeren, bokken, uitslaan, niet te zuinig. Ik moest gewoon echt even mijn best doen om te blijven zitten, en ik val niet snel :+.

Nieuwe schema voor deze week was:

10 minuten instappen
4 minuten draven
3 minuten stappen
4 minuten draven
10 minuten uitstappen.

Koelen heb ik van de week niet meer gedaan, maar ga ik wel weer doen, zit me niet helemaal lekker. En kwaad kan het nooit.
Verder staat ze nog steeds uurtje of 5 op het land, plant ik zo vaak mogelijk een vriendje bij haar & zijn we van het NervControl voer af :). Ze krijgt nu 75 gram TotalSupply, en 2 handjes muesli.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 10:26

Hier nog een overzichtje van week 1 t/m week 16

16 weken geleden liep Vales licht onregelmatig. Op rust gezet, nog wel 24/7 op de wei. Af en toe een wandelingetje en preventief koelen. Been was iets dik, maar wel constant zegmaar. Werd niet dikker of dunner of warmer. Vertrouwde het toch niet, dus 12 weken geleden een echo laten maken. Er werd een gat in het check-ligament vastgesteld. Hoe groot hij precies was weet ik niet, maar het was een flinke.. Dit is hoe ik het heb aangepakt:

Week 1 t/m Week 8

Beweging:
Stappen, aan de hand.
1 x 10 minuten en dat in die 8 weken opgebouwd tot
2 x 20 minuten.

Huisvesting:
Week 1 t/m Week 4 absolute boxrust.
Week 5 t/m Week 8 een paar uurtjes per dag in een paddock van 5 bij 5, mits ze niet draafde of druk deed.

Voer:
50 gram NervControl korrels van Pavo
50 gram Pavo Total Supply
2 ML Nervo (homeopatische restgevende druppels)
Onbeperkt ruwvoer.

Koelen:
Na het stappen 5 tot 10 minuten koelen;
- afspoelen met waterslang óf
- koelelementen met bandage eromheen óf
- koelingsbandage.

Week 8 t/m Week 12
Week 8 de eerste controle-echo, en het gat in haar check-ligament was hélemaal dicht :D. Nu was het zaak om die vezels sterker te maken, en te zorgen dat ze in de juiste trek-richting zouden groeien. Iets meer uitdagen dus :). Vales kreeg groen licht voor in een klein weitje staan, in een buitenstalletje, ik mocht er weer óp en we mochten de draf op gaan bouwen.

Beweging:
4 tot 6 keer per week:
Week 9 2 x 1 minuut draf (naast de fiets)
Week 10 2 x 2 minuten draf (naast de fiets)
Week 11 3 x 2 minuten draf (naast de fiets)
Week 12 2 x 4 minuten draf (onder het zadel *\o/* )
Tussen de drafblokken 3 minuten stap, eerst 10 minuten instappen en 10 minuten uitstappen.

de andere dagen:
30 minuten stappen.

Huisvesting:
Een buitenstalletje, stal van 3x3 met een uitloop van ong 3x7.
Ongeveer 4 uur per dag weidegang, in een wei van ong 10x10

Voer:
50 gram NervControl korrels van Pavo
50-100 gram Total Supply van Pavo
2 handjes Nature's Best Muesli van Pavo

Koelen:
Is eigenlijk niet meer nodig, maar doe ik toch voor de zekerheid.
Krijgt de doorbloeding even een boost :).
Na het stappen, 5 tot 10 minuten.

Nu zitten we dus op week 12, en het gaat super. Vales heeft het weer naar haar zin, en heeft zich het hele proces door prima gedragen. De pees is geen 1 keer dikker of warmer geworden, wat dat betreft hebben we 0,0 tegenslag gehad :). Ik ben héel blij dat het allemaal zo voorbeeldig is gegaan, ik had me geen betere genezing kunnen wensen! <3
We zijn er nog niet, en ik verwacht dat het nog een aantal maanden duurt eer we weer álles mogen, maar we zijn goed op pad.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:54

Fijn dat je blijft updaten!
Interessant om mee te lezen en voor anderen die nog eens in hetzelfde schuitje terecht komen (al hoop je natuurlijk dat dat nooit gebeurt!).

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 07:54

@TS: Jeetje wat een goed nieuws! Ben blij voor je! :D Succes met het komende opbouwschema!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 06:36

Ik reageer dan wel niet elke keer maar vind het wel heel leuk om te lezen dat het zo goed gaat. Heerlijk dat je paardje zich zo goed gedraagt. Dat maakt de kans op herstel inderdaad zoveel groter.
Leuk dat je de moeite neemt om elke keer een verslag te maken over de vorderingen.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 10:36

Week 16 5 september t/m 11 september

Weer een week voorbij, weer een weekje dichterbij het 100% herstel!
op 3 x 3 minuten draf zitten we nu, dit moet de komende 2 weken.
10 minuten instappen, 10 minuten uitstappen, en tussen de drafminuten 3 minuten stap.
Maakt dat we op 10+3+3+3+3+3+10= 35 minuten rijden zitten :+
Mag langer trouwens, de 10 minuten in- en uitstappen zijn minima :+

Vales is buiten alleen niet meer lief. Aan de hand wel, naast de fiets ook, maar onder het zadel, oeioeioei. Vorige week maandag was ze al ontploft, maar nu blijft ze het doen, het draakje :+
Heb deze week een beetje de weg van de minste weerstand gekozen, door telkens in de bak te rijden, maar dat is eigenlijk niet zo slim.
Dat ik in de bak reed had overigens niet alléen deze reden hoor, het was ook telkens al schemerig als ik op stal was. Had geen zin om al onze kerstboom versiering om te doen, haha.
Koelen heb ik van de week niet meer gedaan, en merk 0,0 verschil aan haar been.
Nog altijd geen 1 keer dik geworden, geen 1 keer warm, niks nada noppes :D.
Wonderpaardje :).

Van het weekend was de halve stal incl paarden een weekendje weg, naar Leersum (Utrechtse Heuvelrug). Het was érrug stil op stal.. Omdat de ene helft van het duo Daimy&Kebab meeging op het weekendje (Haflinger Daimy was de gelukkige) bleef de andere helft -minishetlander en tevens terrorist Kebab- over. Alleen op het land was geen optie, en na een kleine oorlog in een andere groep maar eens geprobeerd of Vales hem wat vond.
Kebab was nogal onder de indruk van mevrouw, ze hoefde maar te kijken of hij ging opzij haha. En dan is het voor Vales ook goed, als ze zichzelf maar niet opdringen haha.
Stalgenootje was zo lief om ze vrijdag/zaterdag/zondag voor me op het land te zetten, dus het nieuwe koppeltje heeft 3 dagen heerlijk van 9:00 tot 20:00 op een landje gestaan. Vales was echt gek op hem geworden, want de laatste dag stond ze voor het draadje te hinneken toen ze als eerste werd buiten gezet <3.

Met voeren zitten we nog op hetzelfde, ong driekwart schepje TotalSupply, en 2 handjes Muesli. Mevrouw heeft echt een gíga buik, dus meer word het ook niet haha. Zal binnenkort weer eens wat foto's plaatsen :)

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 14:49

Vales de eerste keer op de wei, 4 juli.
Overbezorgde ik verplaatste elke meter met haar mee haha :o .
Afbeelding

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:20

12 september t/m 18 september

Another week in Krimpenerwaard..
Ook deze week weer 3x3 minuten draven, met 3 minuten stap ertussen.
En zoals altijd, 10 minuten instappen en 10 minuten uitstappen :)..

Helaas moet Vales sinds vrijdag weer in haar eigen stalletje staan.. De eigenaren van het buitenstalletje gaan de boel daar opknappen.
Vrijdag heb ik dus de hele stal leeggehaald, en mennn wat een lucht zeg !
Ze stond op rubberen matten, met daarop een dikke strolaag. Met uitmesten viel het me telkens al op dat als ik 'pis-stro' met een schep van de rubberen matten schepte, er een gruwelijke ammoniaklucht vanaf kwam :+ maar nu was het echt niet te harden man.

Vales staat nog steeds een uur of 10 per dag in haar weitje, thanx to lieve stalgenoot die haar elke ochtend buitenzet <3

Van het weekend was ik echt niet lekker, de griep had me te pakken..
Hoofdpijn, keelpijn, verkouden, overgeven, bah. Vrijdag begon het, gewoon naar stal geweest,
zaterdag was ik wel echt al ziek. Toch nog maar gaan werken, en 's avonds was ik geen peer meer waard.
Maar ook naar Valesje gegaan :+ Zondag niet geweest, en door een verkeerde inschatting van mijn kant is er niet met Vales gestapt.. Hoop dat dit voor haar been niet heel veel uitmaakt...
Tis de 1e keer in 4 maanden dat het stappen word overgeslagen, en ze loopt een uur of 10 in de wei, maar toch zit het me niet lekker..
Vanaf nu word er weer elke minuut gestapt :)

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:24

Mijn schatje op haar best :j

Afbeelding

Afbeelding

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:59

Je bent op de goede weg TS! Ontspan een beetje ;) . Het komt echt wel goed joh! :) Wat fijn dat Valesca zo opknapt en buitenlopen is heerlijk voor haar koppie, daar zal je paard ook echt van opknappen hoor!

Ik zie inderdaad dat ze een buik heeft, niet te voorkomen ben ik bang.. Ik zou absoluut niet meer voeren, dan dat je nu doet.. Een te zware buik is best een belasting. Heb je haar nog op de ijzers staan? Zo ja, ik zou overwegen om ze er af te halen.. Met name omdat de doorbloeding van haar onderbenen beter wordt, er minder gewicht aan zit.. en in de winter met de sneeuw ben je er ook niet zo blij mee ;) .. Ennem.. Veel stappen is goed voor haar, met name veel veel vrije beweging, dus daar doe je goed aan! Onderbelasting is namelijk net zo slecht voor haar been, als overbelasting.

Mooi koppie heeft ze, echt een droppie ;) .