Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Het been houdt het allemaal uitstekend. Als je iets wil weten over haar revaldatietraject geef je maar een gil.
Vales doet het goed, supergoed zelfs!
Ireen_ schreef:Verschilt ook enorm per paard en blessure.. ik heb mijn haflinger succesvol kunnen laten genezen bij een peesblessure met 24/7 weidegang, vorig jaar met mijn arab een banden/peesblessure gehad en een poging gedaan op het land te laten herstellen, maar ging juist helemaal mis. Dat was geen kwestie van dat het een paar maanden langer zou duren, maar ze was meer bezig zichzelf een chronische blessure te lopen. Uiteindelijk is dat wel met een periode boxrust en daarna gedoseerd paddock/klein stukje land goed hersteld. Het aparte is dat ik bij mijn haf een goed gevoel had bij de weidegang en er bij mijn arab vanaf het begin eigenlijk niet zo'n fijn gevoel over had. Volgende keer dus toch maar naar mijn eigen gevoel luisteren..
), maar het zo góed mogelijk, op een minst risico-volle manier laten genezen. Bleef jouw paardje rustig op stal?Ireen_ schreef:Het is wel waar dat beweging belangrijk is bij het herstel, voor de doorbloeding en omdat het nieuwe weefsel in de pees door belasting in de juiste richting gaat liggen, waardoor je later sterker weefsel terug krijgt. Als weidegang kan is dat prachtig, maar het brengt natuurlijk ook risico's met zich mee als je met een ernstige blessure te maken hebt en probeer je dan zo veel mogelijk aan het schema te houden (niet te veel daar onder gaan zitten, onderbelasten is ook niet goed).
Prachtig paardje heb je, ik vind het wel interessant om te volgen!
.
Saar4 schreef:Boxrust en weidegang zijn niet de enige smaken. Je kan ook kiezen voor een postzegellandje, landje iets groter dan de stal.

Saar4 schreef:Even een bemoedigend bericht van mijn kant. Mijn 20 jarige merrie heeft 30 oktober 2011 een koprol gemaakt in het land waarna ze kreupel liep. Ik heb haar toen een week rust gegeven in de wei en weer langzaam opgepakt. Eenmaal vol in het werk werd ze weer kreupel. Veearts laten komen die een peesprobleem vermoedde en in januari een peesscan laten maken. Diagnose: een enorm gat in het checkligament. De peesscan was gewoon helemaal zwart, er zat niks meer van weefsel. Ik vond het zo erg dat ik nog gewoon zwaar met haar gewerkt heb terwijl ze een peesblessure had. Maar het schijnt vaker voor te komen dat ze ondanks de ernst van de blessure niet kreupel lopen en pas bij heel zware belasting van het ene op het andere moment wel kreupel worden. Bij rust lopen ze weer goed en begint het verhaal van voren af aan.
In maart hebben we weer een scan laten maken en toen was het gat compleet dicht! Binnen 4 maanden! Er zat wat littekenweefsel maar ook veel mooi peesweefsel. Ondanks haar leeftijd is ze extreem snel genezen. Inmiddels staat ze weer 5 dagen per week in het werk. Wel nog aangepast, ik stap veel tussendoor en wissel intensieve dagen af met rustige dagen, maar ze galoppeert al kort onder het zadel en draaft zeker 10 a 15 minuten achter elkaar.
Ze heeft ook het bos alleen gedaan in volle rengalop en de wei waar ze nu staat wordt met regelmaat vakkundig omgeploegd.Het been houdt het allemaal uitstekend. Als je iets wil weten over haar revaldatietraject geef je maar een gil.
Over een week of 4 komen ze voor de eerste keer scannen, kan haast niet wachten.
. Ben zo benieuwd hoeveel verbetering erin zit!
. Jo_vales schreef:Saar4 schreef:Boxrust en weidegang zijn niet de enige smaken. Je kan ook kiezen voor een postzegellandje, landje iets groter dan de stal.
Ja, dat is zeker 1 van de opties voor over een tijdje, als het ligament al wat sterker is
Wauw, dát is snel genezen. Had je haar op boxrust gezet, of in een klein weitje?
Qua blessure komen onze paardjes dan aardig overheen, bij Vales was het indd ook echt een zwart gat.Over een week of 4 komen ze voor de eerste keer scannen, kan haast niet wachten.
Maandag was Edigit hier voor een ander paardje, en ik moest mezelf echt inhouden om haar niet gelijk mee te laten scannen. Ben zo benieuwd hoeveel verbetering erin zit!
.
). Hij zei nog niks, en m'n hart zat ongeveer in mn ogen zo gespannen was ik haha. Eerste indruk was 'pfjoe geen gapend wit gat' , 2e indruk was 'huh het gat is dicht???' en mn laatste conclusie was dat ik waarschijnlijk helemaal verkeerd zat te kijken haha.
.
. De vezeltjes op de dichtgegroeide plek zagen er meer uit als stipjes, dan de lijntjes wat ze horen te zijn. Maar dat klopt indd, het is nu zaak om de vezels steeds wat meer uit te dagen, dat er steeds aan getrokken (lees stappen/draven op het harde) word, zodat ze in de goede richting aan elkaar groeien, en weer sterk worden!
. Maargoed, het werd harstikke warm, dus de kleine stal was niet echt een optie. Daar ligt de temperatuur meestal nog een graad of 5 bóven de buitentemperatuur.
. Ze heeft het écht naar haar zin, staat lekker buiten te soezen of zoekt de schaduw van haar stalletje op. Ze is echt weer de oude Vales, heel lief en tevreden. Ze is zelfs stukken aanhankelijker geworden. Overdag staat ze nu een paar uur in de wei, een vriendin van mij is zo lief om haar daar elke middag in te zetten. 's Avonds kom ik dan uit mijn werk naar stal, en lopen we eerst een half uurtje. We zitten inmiddels op:
. Echt een geweldig ding.

.
zit op mn fiets constant een timer op mn telefoon in te stellen, om alles zo precies mogelijk te doen. Achja, de vorige keer heeft mijn precies-heid z'n vruchten afgeworpen
.
Ik was alleen naar buiten gegaan, onder het zadel. Toen ik weer omkeerde en aan de 4 minuten draf wilde beginnen, ging mevrouw galopperen. Ik terugnemen, en ze ging wel langzamer maar bleef galopperen. Dus ik maakte een wat duidelijkere ophouding, nouuuuuuu.
.
. Ze krijgt nu 75 gram TotalSupply, en 2 handjes muesli.
. Nu was het zaak om die vezels sterker te maken, en te zorgen dat ze in de juiste trek-richting zouden groeien. Iets meer uitdagen dus
. Vales kreeg groen licht voor in een klein weitje staan, in een buitenstalletje, ik mocht er weer óp en we mochten de draf op gaan bouwen.
)
.
. Ik ben héel blij dat het allemaal zo voorbeeldig is gegaan, ik had me geen betere genezing kunnen wensen!
Succes met het komende opbouwschema! 

.
.
.
..
maar nu was het echt niet te harden man.
Zondag niet geweest, en door een verkeerde inschatting van mijn kant is er niet met Vales gestapt.. Hoop dat dit voor haar been niet heel veel uitmaakt...
. Het komt echt wel goed joh!
Wat fijn dat Valesca zo opknapt en buitenlopen is heerlijk voor haar koppie, daar zal je paard ook echt van opknappen hoor!
.. Ennem.. Veel stappen is goed voor haar, met name veel veel vrije beweging, dus daar doe je goed aan! Onderbelasting is namelijk net zo slecht voor haar been, als overbelasting.
.