Volg onze strijd tegen "Mok"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 01:07

Wordt ik hier genegeerd of wat ??? Kent niemand hier Sarnacuran dan ?????? 1x wassen preventief en geen mok meer te bekennen (ca 1x per maand mee wassen) en behandelen, na 1x beginnen de haartjes al weer terug te groeien na een week à 1 week en half ! Heb het van iemand met mok bij Tinkers

Kinke

Re: Volg onze strijd tegen "Mok"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:36

Jeetje...je komt licht agressief over Manon. Blijkbaar kent niemand dat middel, anders was er vast wel gereagereerd. Ik heb even op Google gespiekt, dit schijnt een middel te zijn voor schurft bij varkens? Vrij agressief heb ik begrepen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 15:09

Ik gebruik liever niet te agressieve middelen. Maar ik zal er eens naar kijken.

Ik ben erg druk dus vandaar dat ik even niet reageerde, bedankt voor je inbreng :)

Barchetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:59

Mijn friese dame doet het erg goed op een papje van zonnebloemolie en zwavelbloem ( daar smeer ik haar benen mee in ), daarnaast krijgt ze dan gele leem door haar voer. Ze is nu al een tijdje mok vrij :j

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:46

Manon262 schreef:
Wordt ik hier genegeerd of wat ??? Kent niemand hier Sarnacuran dan ?????? 1x wassen preventief en geen mok meer te bekennen (ca 1x per maand mee wassen) en behandelen, na 1x beginnen de haartjes al weer terug te groeien na een week à 1 week en half ! Heb het van iemand met mok bij Tinkers

Nooit gehoord van Sarnacuran.
Preventief wassen doe je als ze nog geen mok hebben :+ . In jouw verklaring hierboven, heeft het dier dus al mok ;) .

Wij hebben nu de derde keer met Sebacyl gewassen en vonden eigenlijk dat er nu veeeel meer schilfers op de voorbenen zaten dan voorheen. Het lijkt wel juist slechter ipv beter uit te zien }:0 .
DA heeft ook geen krabsel afgenomen om te kijken of ze echt mijten had.
Wij hoopten eigenlijk dat het mijten waren, want die kun je tenminste (in ieder geval tijdelijk) doden.
Nu denken we toch echt wel weer richting echte mok...helaas.

Ik weet niet of het van binnenuit kan komen; de DA zegt van niet. Ze staat nu op wei en krijgt voornamelijk alleen maar gras. Af en toe een brokje of wortel na het rijden, maar dan echt geen kilo.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:12

Het was niet de bedoeling van "agressief" over te komen ivm Sarnacuran.

Pensionhoudster waar Friesje nog even staat heeft een Tinkerstal en gebruikt het middel preventief ca elke maand 1x, hebben ze éénmaal mok, onze had het dus ook en nog niet een klein beetje, alle 4 benen, waarvan de achterbenen helemaal omhoog met mok, 1x wassen en binnen een week à 1 week en half beginnen de haartjes weer te groeien, ja, is vr varkens, maar blijkbaar helpt het fantastisch goed bij mok hé ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:23

Als je paard mijt heeft, heeft deze ook (meestal) last van mok (kloven in de huid).
Cebasil is een middel om de mijt kwijt te raken. Dat helpt tegen de ernstige jeuk en verspreiding van mijten.
Als de beestjes dood zijn, krijgt de huid tijd om te genezen.
Dat duurt een tijdje. En dat kun je ondersteunen door middelen die je inzet tegen mok.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:10

Mijn paard moet nu 5 weken boxrust houden ivm een scheurtje in haar bot (zie onderschrigt)
Nu kan ik elke dag vollop smeren smeren smeren (want tja anders heb ik toch niets te doen :P)
Het is al wel veel minder en op veel plekjes groeien nu weer haar.
Alleen wassen word deze week een probleem omdat ze absolute boxrust moet hebben.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:17

In de zomer van twee jaar terug heeft bij KWPN merrie een wond gehad bij haar kogel, en om de een of andere reden is dat overgegaan in mok. De mok kwam in beide kootholtes van de achterbenen en het werd vrij ernstig. Ze heeft er niet kreupel aan gelopen, maar op en duur werden haar hele kootholtes bedekt met ontzettend dikke korsten. Ik heb echt alles geprobeerd; mokzalf, wassen met betadine, droogmaken en dan uierzalf, echt van alles geprobeerd. En helaas had ze het een jaar later nog steeds, dus ik werd er vrij hopeloos van.

Uiteindelijk heeft een middel de oplossing geboden: zinkzalf. Heb daar twee weken mee gesmeerd geloof ik, en toen is het compleet verdwenen. Ik heb niet gelezen wat je allemaal hebt gebruikt, maar je zou het in ieder geval kunnen proberen mocht het ernstig zijn.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:34

ik gebruik uiercreme, ik heb ook een tijdje zinkzalf gebruikt maar hier zie ik minder resultaat bij dat uiercreme...
Maargoed ieder paard werkt anders :)

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:38

wij hebben het weggekregen met sudocreme!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 11:42

lovlygirl99 schreef:
wij hebben het weggekregen met sudocreme!

o dat is wel goed zeg :) leuk om te horen dat het weg is...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:41

Hier is het ook bijna weg, grotendeels door de Sudocreme waar ik een paar druppeltjes teatree doorheen heb geroerd en de laatste restjes hebben we weggekregen door het 2x daags smeren met puur zinkzalf van Daro. Er zit nog 1 heel hardnekkig plekje van ongeveer een cm en ik hoop dat ik dat ook nog weg kan krijgen.
De DA zei dat het mok was n.a.v. een afkrabsel, maar ik twijfel nog steeds. Mijn paard heeft nog nooit mok gehad, loopt hele dagen buiten in weer en wind en de mok zat echt halverwege haar pijp aan het achterbeen. Verder heb ik nooit een korstje kunnen ontdekken. Ik hoop dus maar dat het hierbij blijft. Het gaat overigens om een Westfaler, dus geen extreem behang aan de benen.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:27

mijn haflinger had ook mok.
ik heb de sokken weggeknipt en elkedag
Primeval Leg Protect (tekoop bij agradi) gesmeerd binnen een week was zichtbaar verbetering
ze had eerst open wonden(haar hele koot) na een week was het al veel minder geiriteerd en stukken weg.
ik heb nog een aantal weken doorgesmeerd.
wel heb ik haar die weken stil laten staan om dat het met lopen kapot ging(wel op de wei gezet maar niet gereden)

ladybianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:09

een vriendin van mijn vader wees me op de aloe vera producten dus ik deed dagelijks Aloe Propolis inmasseren.. en bij hele erge gevallen ook Aloe gel(sap) over het voer geven die zorgt voor meer weerstand! en als je de mokplekken zowat niet mag aanraken van je paard dan kan je het beste eerst een week met aloe first sprayen dat geeft een verzachtend effect en dan de propolis smeren. werkt super..voor mij geen andere chemische troep meer. Al deze producten zijn namelijk 100% natuurlijk.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:10

Even een stipje zodat ik het topic terug kan vinden.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 11:41

Ik heb inmiddels een update.
Ik hb de dierenarts er 3 welen geleden naar laten kijken.
Het is geen mok het is een extra teentje (hoorn dus) het hoort dus bij haar :')
Ik jarenlang smeren "korsten" erafhalen zelfs scheren. En dan is het wt anders :p

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:55

Mok, nooit geweten dat het zo'n strijd is.

Mijn nieuwe 4 jarige schimmel heeft er vreselijk last van. Ik heb de da al 4 x moeten laten komen in 1,5 maand tijd omdat haar been steeds dik wordt. Ze heeft mok op de binnenkant van haar achteronderbeen. Aangezien het paard in een slecht conditie verkeerde toen ik haar kocht is het moeilijk strijden. Na van de da antibioticakuren en prednison en mokzalf te hebben gekregen was het been wéér dik. Ik heb besloten eens te kijken wat ik er zelf aan kon doen. Ik heb haar gewassen met Badedas classic, een tip van iemand hier op bokt, de mokplekken ingesmeerd met zinkzalf, de rest van haar been ingesmeerd met Efratta kastanjegel en voila na 1 dag was het been dun. Onvoorstelbaar! Daarnaast vitaminespuit en goed voer. En nu maar duimen dat het weg blijft!!!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 16:19

Hoi Ginn,

Je kan de update lezen net voor jou berichtje... dat het geen mok bleek te zijn :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:22

Vorig jaar December (2012 dus) 2 x geent met dectomax tegen de mijten.
Daarna heeft mijn drumhorse nooit meer last gehad.....na 6 jaar lang ellende met mok en mijt.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:59

Ginn, fijn dat de kastanjegel goed helpt, ik gebruik het ook regelmatig bij mijn paard wat nogal eens een einschuss been krijgt.

Toch proberen van binnenuit ook aan te pakken....anders is het dweilen met de kraan open.
En alhoewel AB en prednisolon op het moment zelf dikwijls nodig zijn is het toch iedere keer weer zwaar voor zo een paardenlichaam.

Ik geef nu ook regelmatig vitaminekuren, zo een pot met alle vitamines en mineralen in.

En rode biet, iemand hier op bokt geeft het nu ook aan zijn paard en als bij wonder is de mok bij dat paard weg.

Alhoewel het ook weer omstreden is, teveel zou ook weer niet goed zijn.

Maar enkele bietjes per dag is het proberen waard.

Toch misschien ook eens bloed laten nemen. Leverproblemen en dergelijke kunnen ook mokachtige verschijnselen geven....

Niet simpel als het zo hardnekkig is...

Succes ermee!!!

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:03

Annemieke..het is echt wel mok..haar hele been zit eronder, het juiste woord is rasp denk ik en de da heeft het bevestigd maar bedankt voor je tip.

Habore, ik heb nog een andere schimmel die geef ik Olewo rode bieten vlokken. Dat paard HAD *\o/* fibroplastische sarcoiden maar het is ongelooflijk met de rode bietenvlokken, elke maand een vitaminespuit en Pavo Care4 life is het zo goed als weg.Daar om geef ik mijn nieuwe 4 jarige ook de bietenvlokken. Ik ben zeker bezig het ook van binnenuit te bestrijden want ik voel dat het ligt aan haar lage weerstand.

Maar de kastanjegel is echt geweldig..en de Badedas classic ook. :D

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 12:08

Hoi Ginn,, ik bedoelde mijn paard :)