Vage schouderklachten - ik weet het niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 14:06

Nou we gaan zo richting de kliniek, vind het wel spannend hoor!

Odysseus

Re: Vage schouderklachten - ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:25

Heel veel succes! Ik duim voor goed nieuws :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:40

Succes :) Ik ben benieuwd wat ze gaan vinden.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 20:42

Nou het heeft een aantal uur geduurd, maar we zijn weer terug!

Verslagje:

Nou we begonnen op de kliniek met rechtuit op het harde in stap en in draf. Daar had ie niet veel op aan te merken, maar had k wel n beetje verwacht. Toen op de volte op het harde, daar was al meer verschil. Mede omdat het niet kaarsrecht was, maar daar liep ie echt heel kort en krabbelig. Stijf ook, niet door zn lijf. Maar nog niet echt dat 'huppeltje'. Vervolgens richting de binnenbak om daar op de volte in het zand. Tja en toen werd het de DA ook wel duidelijker geloof ik := Hoop gehuppel en trekken met zn hoofd.
Toen weer terug naar de stenen voor de buigproef. Rechts geen enkel probleem, links begon ie al te steigeren toen ie aan het buigen was, en toen ie eenmaal moest draven ging ie hinkelend de baan over := Duidelijk verschil dus.

DA bemerktie hierna een aantal dingen: Zeer gevoelig op de harde volte, krampachtig bijna. Linkerknie was duidelijk minder dan de rechterknie bij de buigproef. En hij vond zn hoefzolen heel zacht aanvoelen en vermoedde dat ze vrij dun waren en dat daar de gevoeligheid vandaan kwam. En wellicht de kreupelheid.

Hierna heeft ie eerst in de linkerkogel (dus hoef en helemaal onderkant been werden verdoofd) ingespoten. (wat nog leuk was want wederom stond Umpire op 2 achterbenen :o ) Toen liep ie linksom al duidelijk beter, maar rechtsom juist een stuk slechter. Ook de rechterkogel werd ingespoten en wat een verschil toen!! Op het harde liep ie vrijwel probleemloos, niet meer zo kort en krampachtig. En in de binnenbaan liep ie ook echt vele malen beter. Geen gehuppel meer, gewoon rad en niet zo harkerig.

Daarna wilde de DA 3 foto's maken. Van de voorhoeven en de linkerknie. En wat hij al vermoedde dat klopte. Umpire zn hoefzool is veel dunner dan zou horen. Zn hoefbeen stond wel volledig parallel met de buitenkant dus dat was goed nieuws. Maargoed, hij heeft dus hele gevoelige voeten. Dit was al een keer eerder naar boven gekomen een aantal jaar terug, maar toen is het nooit op de foto gezet en na wat supplementen liep ie toen ook weer beter.
Op de knie was ook wel iets aan te merken maar niet heel ernstig. Normaal zouden ze daar steroiden inspuiten, maar dit kan hoefbevangenheid veroorzaken en zou in Umpire zn geval dus alleen maar meer ellende veroorzaken dan dat het zou helpen.

Conclusie:
Umpire moet nu op ijzers met een zooltje ertussen. Als dat net is gedaan aan de pijnstiller (3e fles metacam die er hier doorheen gaat in 8 maanden tijd := ) voor 10 dagen. DA hoopt dat zn knie een vervolg is geweest van zn pijnlijke voeten. Als ie 3 weken op ijzers staat moet ik m bellen hoe de zaken ervoor staan. Er kunnen dus 2 dingen gebeuren. A. De voeten waren de daadwerkelijke boosdoener en dan is het met speciaal beslag als het goed is verholpen. Of B. de knie is toch ernstiger en veroorzaakt misschien toch ook voor een deel zn kreupelheid. Al is zn knie niet verdoofd geweest en liep ie vrijwel zuiver nadat zn voeten verdoofd waren.

Het enige wat nog raar was, is dat je zou verwachten dat ie op het zachte niet zo slecht zou moeten lopen als ie 'alleen' last van zn voeten heeft, en dat ie rechtuit op het hard niet heel slecht loopt. Maar de DA zei dat het best zou kunnen, doordat ie er al een tijdje mee heeft gelopen en het de ene keer veel gevoeliger kan zijn dan de andere. En hij dus de ene keer heel slecht loopt en daarna weer prima. Ik hoop het maar! Al hoorde ik dat siliconenbeslag niet echt ehhh goedkoop is :=

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:30

Op het zachte hebben ze juist wel last van de voeten omdat ze in het zand zakken en zo dus over de hele hoefzool druk krijgen, niet alleen op de draagrand.

Voor nu dus een gunstige prognose, fijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:42

Ah best een positieve uitslag dus! Duimen dat de knie opspeelt door de dunne zolen, dan ben je ook van dat probleem af.

Mijn paard staat al 5 jaar op orthopedisch beslag (zooltjes + siliconen) en is idd niet goedkoop, als je verzekerd bent kunt je 2x beslaan declareren bij je verzekeraar!

Verder goed opletten want heel veel smeden gebruiken gewoon goedkope Gamma siliconen rotzooi!! Echte siliconen voor paarden hoort namelijk al binnen 20 seconden hard te zijn, en die goedkope duurt 24 uur. (Heb jaren een smid gehad die die goedkope oliebol gebruikte en nu een smid die de echte gebruikt en werkt een stuk beter!)

Ik betaal €115,- voor rondom bekappen en voor orthopedisch beslag.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 21:45

Kelly_Taco schreef:
Op het zachte hebben ze juist wel last van de voeten omdat ze in het zand zakken en zo dus over de hele hoefzool druk krijgen, niet alleen op de draagrand.

Voor nu dus een gunstige prognose, fijn.

Oke dat wist ik niet! DA zei idd wel dat het best mogelijk was dat ie met zere voeten op het zachte ook slecht loopt, ook al lijkt het niet logisch op het eerste gezicht. Umpire geeft zelf ook de voorkeur aan een hardere ondergrond dan een zachte. Ook als ik met m ging fietsen liep ie liever op het fietspad dan in de berm (tenzij de berm net gemaaid en mooi vlak was). Maar die gevoeligheid kan daar best wel door verergerd zijn ook al liet Umpire dat zelf niet merken. Het schijnt ook dat pony's met zo'n dunne hoefzool zelfs al hoefbevangen kunnen raken door te hard over asfalt of steen te draven/galopperen. Wist ik helemaal niet :\ Maar bij Umpire is dat niet het geval geweest gelukkig, maar nu ik het weet hou ik er natuurlijk wel rekening mee.

Hij heeft trouwens wel de halve kliniek op zn kop gezet _O- Iedereen vond m natuurlijk schattig, ook de DA's en assistenten. Tot ie tot 2 keer toe recht overeind stond bij het inspuiten en de buigproef :+ Toen werd er toch maar een praam gehaald (ach die hebben we vast niet nodig met zo'n kleintje). Alle paarden waren ook bang van m :Y) Moest m longeren in de binnenbaan, maar daar waren 2 mensen aan het rijden. Die moesten serieus de bak uit omdat ze bijna van hun paard werden gelanceerd nadat Umpire een bescheiden sprintje trok O:) Zo klein als ie is :))

@focussed: Ja ik begreep idd zo'n 100 Euro per keer :j Nouja als ik m daarmee goed kan houden en weer lekker met m aan de gang kan is het me meer dan waard hoor! Absoluut. Als dit de oorzaak is dan kan ik alleen maar blij zijn, dit is relatief goed te verhelpen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:57

Hopelijk, kan hij straks weer zonder pijnstillers lekker soepel rond crossen! Heb je al een goede smid die je kan helpen?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 22:20

Ja heb een goede smid waar ik alle vertrouwen in heb :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 09:43

Nou zaterdag gaan er ijzers + zooltjes + siliconen onder. Hoop echt zo dat het gaat werken!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:29

Ik heb je verhaal een beetje gevolg omdat mijn paard zowat gelijkaardige symptomen heeft/had als jouw pony. En inderdaad, ook zij heeft erg gevoelige zolen. Sinds ze op ijzers staat gaat het een heel stuk beter. Niet 100% zuiver maar ze kan een heel stuk beter uit de voeten. Ook houdt ze haar lichaam niet meer zo krampachtig vast. De huppels komen met perioden nog terug, wel in mindere mate, dan zit er iets vast in haar rug/bekken en laat ik de osteo wel komen. Ik ben me nu wat aan het inlezen in rechtrichten, ik denk dat dit voor zulke paardjes zeker veel baat heeft.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 12:55

Wel positief om te horen dat de ijzers geholpen hebben bij jouw paard. Ben sowieso van plan om over een tijdje de masseur weer te laten komen omdat hij de laatste tijd natuurlijk niet heel soepeltjes door zn lijf ging. Erg vasthoudend en krampachtig idd. Gaan ze natuurlijk ook niet beter van lopen. Maar wil(de) eerst de eigenlijke oorzaak te pakken hebben, anders blijven we aan de gang. Rechtrichten is zeker geen overbodige luxe, maar dat geldt denk ik voor elk paard :j