topic over rotstraal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:42

Mijn jonge paard heeft ook hele nauwe kleine voetjes en diepe straalgroeven, vanaf dat ik hem vorig jaar hier op stal heb heeft 'ie rotstraal.
Eerst aan alle 4 zijn voeten, nu nog aan 2, en dan alleen de middelste straalgroeve, die is veel te diep en loopt te ver door tussen de hoefballen.

Ik heb van alles geprobeerd, en het is ook wel een stuk verbeterd, maar dat laatste stukje, die te diepe middelste straalgroeve krijg ik maar niet weg.
Ik ben nu op advies van mijn hoefsmid begonnen met Hypozin, ik doe het in een spuitje met een nog kleine opening en probeer het zo in de diepe straalgroeve te spuiten. Dat valt niet mee, want hij vindt dat vreselijk niet leuk, maar ik merk wel dat het er van verbeterd, dus we proberen nog even door te zetten...

Wat ik ook een tijdje gedaan heb is mesitran in een kleine spuit stoppen en dat zo diep mogelijk er in spuiten, dat heeft ook al best een hoop goeds gedaan.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 20:08

Bij erg smalle steile hoeven of klemhoeven speelt natuurlijk de verminderde doorbloeding ook een grote rol.
Het Aloë Vera topic heb ik ook gezien maar ik heb daar totaal geen ervaring mee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:17

ik merk wel dat de hoeven van mijn jonge paard langzaam maar zeker verbeteren nu ik 'm hier heb en mijn hoefsmid er echt goed aandacht aan besteed, de hoeven zullen natuurlijk nooit breed worden, maar ze lijken wel iets 'ruimer' te worden en de stralen duidelijk breder, dus dat is vast een goede ontwikkeling

Armaris

Re: Centraal topic over rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:15

Ik heb van mijn HS een fles Silicahorse gekregen. Mijn paard had beginnende rotstraal en ik heb een week lang elke dag een paar druppels in haar straal gedaan. Het werkte echt goed! Helaas is het heel moeilijk online te verkrijgen en ik bestel het bij mijn HS.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:47

Ik zag dat in het begin ook over tea tree olie werd gesproken. Hoe gebruiken jullie dat precies? Puur of aangelend of..?

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:42

Helaas heeft mijn fjord nu ook rotstraal , tussen de hoefballen scheurt het.
3 jaar geleden ook een keer gehad en toen behandeld met blauwtinctuur of zo iets en zoolverharden spray en wassen met betadine dus ik ga dit weer doen.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:47

Mijn paard behandel is op dit moment ook aan rotstraal. Ik smeer 2x per dag met Hypozin en elke 2-3 weken komt de hoefsmid en snijdt hij waar nodig oud hoorn weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:11

even stipje voor mezelf; die van mij heeft ook kleine hoeven zeker gezien haar grootte en rotstraal is een altijd terugkerend probleem, wil alles hier eens op gemak nalezen vanavond.

jessie201

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:17

Wat een ellende he deze tijd van het jaar. Zaterdag wilde ik mijn paard naar de paddock brengen, meneer liep op 3 benen. Gelijk DA erbij en ja hoor rotstraal. Vorig jaar heeft ie het ook gehad en hebben we hem behandeld met CTC spray. Na aardig wat weggesneden te hebben heeft ie er een flinke kwak Stockholm teer met een watje erin geduwd hoef verbonden en 2 dagen laten zitten met een hoefzak. Haalde het maandag avond eraf en wat een verschil al zeg! Schijnbaar werkt het oude middeltje goed. Beter dan de CTC spray zelfs. Da zei dat de Stockhlom teer de bacterien uit de straal trekt en gelijk uitdroogt. Is wel een flinke kliederboel en stinkt eenorm maar werkt super.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:43

Vandaag de smid gehad om te bekappen. Paard heeft op zich prima hoeven en geen rotstraal. Wel zei ze dat het spleetje dat hij in drie hoeven heeft en dat loopt van de straalgroeve verder naar achteren tussen de hoefballen door een plek kan zijn waar rotstraal kan ontstaan. Bij 1 hoef zit hier dus geen spleetje, daar is het netjes dicht. Ze raadde aan om Egyptische zalf op een watje in dat spleetje te proppen. Dagelijks vervangen. De verwachting is dan dat het van binnen uit gaat dichtgroeien.
Heeft iemand dit al eens gedaan - preventief of als behandeling - en met welk resultaat?

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:11

Vraagje: Mijn paard heeft rotstraal aan zijn linkerachterhoef, en nu zag ik dat het rechtsachter ook gaat beginnen. Hij staat overdag in de wei en 's avonds en 's nachts in de stal (potstal). Hij staat dus eigenlijk niet vaak op een kurkdroge ondergrond.
Om te behandelen heb ik Egyptische zalf staan. Maar nu vroeg ik me af of dat wel zin heeft om te doen als hij overdag in de (natte) wei staat? Dan worden de hoeven daardoor lijkt me weer week, terwijl de zalf juist een indrogende werking heeft. Wat is wijsheid? Toch behandelen met Egyptische zalf of heeft iemand een betere methode voor onze situatie?
Ik heb ook bij de andere topics al gekeken of ik een behandelmethode kan vinden, maar die zijn meestal gebaseerd op paarden die op een drogere ondergrond staan (tenminste, degene die ik vond :o )

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:26

Rotstraal wordt veroorzaakt door een bacterie. En dat kan ook ontstaan op droge ondergronden. Ik neem aan dat de potstal wel droog is of in elk geval niet nat.

Nadeel van vochtige ondergronden is dat het delen wat weker maakt en de bacterie zich dan gemakkelijker kan nestelen. Nauwe diepe straalgroeven of zelf teveel met de hoevenkrabber peuteren kunnen ook nadelig werken.
Maar als de rotstraal er eenmaal is, is het de kunst de baterie weg te krijgen en dat kan ook op andere manieren.

Ik heb een paar jaar geleden een aantal maanden egyptische zalf en betadine geprobeerd om het te verhelpen, maar met up en downs bleef het spelen. Ik ben uiteindelijk gaan behandelen met mesitran/honingzalf.

Ik borstelde alles oppervlakkig schoon, maar probeerde zo min mogelijk in de groeven te peuteren. De zalf deed ik een plastic spuitje en met dit spuitje kon ik in de diepere plekken gemakkelijk de zalf spuiten.
Ik liet hem dan even staan en daarna weer de paddock op. Hiermee is het helemaal weg gegaan en tot dusver niet meer terug gekomen.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:08

Bedankt voor je antwoord! Een spuitje, dat is een goede tip, ga ik zeker gebruiken aangezien er een flink gat zit :(.
Maar heb je het trouwens over de Egyptische zalf of de honingzalf? Ik dacht dat honingzalf meer voor wonden op de huid werd gebruikt?

De potstal is redelijk nat aangezien ze allebei aan de diarree zijn (geweest). De bovenlaag is redelijk...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:41

Maar ik neem aan dat ze niet staan te "soppen", kurkdroog is altijd lastig als je ziet wat sommige paarden in een nacht voor elkaar krijgen.
Lijkt mij raadzaam dat ongeacht een gewone of potstal, de bovenlaag toch altijd enigszins droog moet zijn. Als de mogelijkheid er is extra opstrooien, in de urine of mest staan is voor geen enkele hoef bevorderlijk. Of voor een ander systeem kiezen?

Ik heb het over de honingzalf, deze zalf werkt tevens antibacterieel. Ik heb het gewoon uit geprobeerd en bij mijn paard gaf een goed resultaat.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 17:45

Dat is het dus juist (zie openingspost). De natheid maakt nog niet zozeer uit, als wel de mest en urine die het straalhoorn aantasten.
Je geeft ook aan dat de stal nattig is omdat ze aan de diarree zijn (geweest), dat zijn dus dingen die het er niet bepaald beter op maken. Dus stal schoonmaken, natte plekken weghalen ook al is het een potstal (nood breekt wet) en een droge laag eroverheen.

's Avonds bij het binnenhalen de hoeven goed schoonmaken en daarna behandelen en een droge stal in zal al helpen. Laat je het ook regelmatig schoonsnijden?

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:56

Grit schreef:
Maar ik neem aan dat ze niet staan te "soppen", kurkdroog is altijd lastig als je ziet wat sommige paarden in een nacht voor elkaar krijgen.
Lijkt mij raadzaam dat ongeacht een gewone of potstal, de bovenlaag toch altijd enigszins droog moet zijn. Als de mogelijkheid er is extra opstrooien, in de urine of mest staan is voor geen enkele hoef bevorderlijk. Of voor een ander systeem kiezen?

SpikyBlue schreef:
Dat is het dus juist (zie openingspost). De natheid maakt nog niet zozeer uit, als wel de mest en urine die het straalhoorn aantasten.
Je geeft ook aan dat de stal nattig is omdat ze aan de diarree zijn (geweest), dat zijn dus dingen die het er niet bepaald beter op maken. Dus stal schoonmaken, natte plekken weghalen ook al is het een potstal (nood breekt wet) en een droge laag eroverheen.

's Avonds bij het binnenhalen de hoeven goed schoonmaken en daarna behandelen en een droge stal in zal al helpen. Laat je het ook regelmatig schoonsnijden?

Helaas heb ik dat niet te kiezen, hij staat op een opfok/pensionstal. Het is niet mijn favoriete manier van opstallen, maar de staleigenaar wil het zo. De bovenlaag is redelijk, maar ze stonden eerder inderdaad te soppen, nu gaat het langzamerhand wat beter.
De hoefsmid heeft inderdaad wat weggesneden al is het niet zo dat het helemaal bloot ligt nu. Nu is het even zoeken naar de juiste manier van behandelen.
Helaas is het totdat ze weer full-time naar buiten gaan symptoombestrijding, maar ik hoop hem zo goed mogelijk de wintermaanden door te helpen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:52

iemand nog goede ideeen ? Ik kreeg van de hoefsmid Egyptische zalf aangeraden. Maar dat heb ik al eens gebruikt en ik kan me herinneren dat dat erg kleverig en onderhandig was, en zeer moeilijk om in de middelste straalgroeven te doen. Een iets vloeibaarder middel is waarschijnlijk wel gemakkelijker ??
Aloe vera ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:23

Ik heb Kevin bacon solution, wat ook vrij stroperig is.
Ook wel dat blauwe spul in die spuit gehad, hypozin.
Dat vind ik niet fijn dus ik ben ook wel benieuwd!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:03

Ik gebruik afwisselend hypozin en dry feet van cavalor, dat is vloeibaar en daardoor loopt het ook in de smallere plekjes waar je met dikker spul niet bij komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:12

dry feet ga ik eens zoeken....
Mijne staat 24/7 buiten dus het is fijn als het snel intrekt.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:12

Ook ik vloek met rotstraal, begonnen alleen rechtsvoor: direct Cavalor dryfeet beginnen spuiten...

Maar door de rotwinter met kletsnatte weien en modderzwempaddocks krijg ik haar hoeven echt niet droog, en nu zit het op alle 4 de hoeven. Sinds een week cyclospray(blauwspray) aan het spuiten op aanraden van de dierenarts, en volgende week komt de hoefsmid voor de 2de keer de stralen bijsnijden.

Zouden jullie ze langer op stal houden zodat de voeten kunnen uitdrogen? Want zelfs mijn geasfalteerd stuk voor de stallen blijft het water nu gewoon op staan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:14

Ik heb ze 's nachts op stal staan, de ene in een dikke laag houtvezel en de ander in een dikke laag vlas.
Zo staan ze de nacht altijd droog.
Ik spray de voeten 's avonds als ze binnen staan, kan het goed indrogen voor ze weer naar buiten de nattigheid in gaan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:20

Ik heb zo een merrie die als ze binnen komt 's avonds eerst alles onder plast... Dus zo droog kan ik de stal niet noemen, en ik zet mijn stallen ruim voor het binnenkomen al klaar. Wel op stro hier, anders graak ik mijn mest aan de straatstenen niet kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:22

De mijne kan wel droog staan overigens (verhard stuk)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:26

Mijne hebben momenteel geen rotstraal , merk wel dat biotine helpt van binnenuit. Verder maak ik de hoeven schoon met soda en doe er daarna textura op. Uit voorzorg door de nattigheid momenteel. En mocht hun straal echt week zijn dan gebruik ik hoof&sole hardener