Galopperen op asfalt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MightyJoe

Re: Galopperen op asfalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:36

Ik doe het wel. Nooit echt hele lange stukken maar ik doe het wel. Gewoon lekker een rustig galopje. Mijn paard heeft geen ijzers.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:26

met mijn paardje (haflinger met ijzers)
rijd ik eigenlijk altijd buiten
meestal stappen we gewoon maar draven doen we ook veel
ook galop doen we gewoon op asvalt maar dan alleen een dijkop
meestal de rest in het gras

maar of het nou zo zeer goed of slecht is weet ik niet

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 22:17

Oke, leuke reacties. grappig om te lezen dat veel mensen het toch doen, terwijl je erg vaak hoort dat het gevaarlijk zou zijn oid.

Verder nog een vraag; hoe denken jullie over (draven en) galopperen in de sneeuw??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:21

Ik vind het zelf griezelig, maar ik denk dat het wel kan :j. Mits het niet van die aangestampte ijsbaansneeuw is.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:43

als het vers sneeuw is kan het inderdaad wel, maar de ondergrond moet wel gelijk zijn!

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:47

in de sneeuw doe ik niet ook zonder ijzers niet
lijkt mij heel gevaarlijk
al zal het vast niet zo zijn

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:44

Draven en galoperen op asfalt doe ik niet, maar puur en alleen omdat de hoeven dan te snel slijten. Dat het slecht is? Nee, ik zie er niet zoveel kwaad in.

In de sneeuw maak ik graag een galopje hoor. Ook draven. Zolang je maar niet in de buurt van de verharde weg komt (die is wel gevaarlijk) is er niks aan de hand. Een enigzins slim paard dat voldoende buitenkomt hoef je niet in te houden, die geeft zelf wel aan hoe hard verantwoord is.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:26

Ik denk dat het niet heel goed is voor de hoeven en benen. Gras lijkt mij het verstandigs

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:34

CinTwiZo schreef:
ik doe het zelf ook niet maar wat denk je van de paarden van de bereden politie. Die galopperen toch regelmatig een eind op het asfalt.

Dat klopt, maar die paarden, hebben een speciaal beslag onder hun hoeven, die daarvoor gemaakt is ;) dus niet zomaar ijzers, die je normaal gesproken er onder zet .

nee, zelf doe ik het niet ;)

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:33

ik heb een verzorgpony waarmee ik vaak buitenrijdt,
helaas is het zo dat bij mij in de buurt niet echt ruiterpaden zijn.
daardoor moet ik gewoon door de berm of op het asfalt.
ik gallopeer wel op het asfalt maar zoveel mogelijk in de berm.
soms gaat mijn pony vanzelf op het asfalt galloperen en daarna weer terug naar de berm.
ik heb het idee dat hij dan gewoon zelf bepaald wat hij het fijnste vind....

in de sneeuw gallopeer en ik niet maar draaf ik wel,
behalve als de grond niet gelijk is..

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:50

Ik zie die van mij al glijden. Nadat ik zaterdag op het droge gras zonder ijzers ook onderuitging. zie ik hem in galop op asfalt ook wel gaan

Sylvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:55

Pas kwam er een meisje voorbij galopperen over het fietspad en dat zag er opzich niet verkeerd uit, paardje galoppeerde heel rustig en 'vloeiend', hij knalde niet neer op het asvalt zegmaar. Hij had ook geen ijzers.
Zelf ben ik er toch niet zo'n voorstander van, maar met zo'n rustig paardje zou het wel kunnen. Een paard met ijzers zou ik nooooit op het asvalt laten galopperen!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:01

Ik denk dat galopperen op asfalt wel kan als de spieren en pezen van het paard eraan gewend zijn. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat als je het opbouw, het eigenlijk een positieve invloed zou hebben op de pezen.
Of dit waar is weet ik niet, maar ikzelf doe het niet in elk geval. Zoals ik ook niet zal rijden in een piste wat te hard ligt of net te zwaar.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:10

Mijn jongste draaft en galoppeert alleen op de weg, in de berm glijd hij te gauw uit. Asfalt is ruwer en daar heeft hij meer baat bij. Ik laat hem zelf zijn tempo bepalen, en dan kan het zijn dat we kilometers draven galopperen op de weg. Hij heeft harde hoeven, word natuurlijk bekapt en de hoeven slijten amper en geen pees/gewricht problemen. Ik ben wel van mening dat niet elk paard geschikt is om op de weg te draven/galopperen met of zonder ijzer.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:15

Mij is verteld dat als je op asfalt draaft of galoppeert zonder hoefijzers de dempers afslijten. Die dempers zorgen ervoor dat je paard zn gewicht opgevangen word en er dus geen keiharde klap is. Gras dempt mee en slijt daarom veeel minder die demper, voor zand geld hetzelfde. Ik doe het zelf dus niet !