Jong paard en stapmolen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Jong paard en stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:20

merries en ruinen gaan achter elkaar bij ons. bij hengsten 1 plek er voor en er achter. sommige hengsten worden toch wel een beetje gek op een merrie. dan moet of de hengst of de merrie even wachten.
mag ik vragen hoe jullie het dan doen als het vriest en sneeuwt en ze niet op de wij mogen?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:48

bij ons gaan ze dan evengoed de paddocks in....

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:59

maar ben je dan niet bang voor blessuures, met een ongelijke bodem?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:16

nope, en in de 3 winters dat ik er nu sta, heeft er ook nog nooit 1 wat opgelopen.
Scheelt wel, ze gaan altijd naar buiten, en hebben daar ook de hele ochtend hooi. Mijn paard doet gek zat evengoed in de paddocks, maar nog nooit ergens last van gehad. De paarden met ijzers nemen sneeuwbeslag en hebben ook nergens last van.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:52

Bij ons in Spanje gingen ze het hele jaar door de molen in, hengsten achter elkaar. . . af en toe wat ruzie, maar het gaat goed. Toen ik net in Spanje was dacht ik echt damn, ze gaan hier anders met paarden om.

Niet echt slechter ofzo, een stukje harder. Vandaar mijn vraag, in NL krijgen de hengsten dus de ruimte ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 01:08

ik heb het sowieso niet op de stapmolen. aldoor maar rondjes stappen of draven, vrij geestdodend. Veel mensen hier op stal zetten hun paard ook nog eens ingesnoerd met longeerhulp zo in de molen, en gaan in de kantine zitten. Er zou maar iets mis gaan, paard komt in de knoop met dat touw... :n
Nee, ik zet mijn paard liever in de paddock met zijn vriendjes :j

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 09:02

Ailill schreef:
Bij ons in Spanje gingen ze het hele jaar door de molen in, hengsten achter elkaar. . . af en toe wat ruzie, maar het gaat goed. Toen ik net in Spanje was dacht ik echt damn, ze gaan hier anders met paarden om.

Niet echt slechter ofzo, een stukje harder. Vandaar mijn vraag, in NL krijgen de hengsten dus de ruimte ;)

van wie die hengsten zijn zou gek worden als er iets mee gebeurt. zo ie zo gaan ze in het buitenland anders om met hengsten, die hengsten zijn veel minder hengst. maar dekken die hengsten ook? wat die bij mij op stal wel daaar worden ze vaak mee hengst van. ik heb ook wel eeens prongelijn een ruin voor een hengt gezet maar die dekte niet en dat ging ook goed

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:34

Zo nu en dan even in de molen kan geen kwaad.
Sommigen paarden staan in de paddock ook aan een stuk door stil op de zelfde plek.
En het terrein van stal zien ze toch ook elke dag is toch ook niet geest dodend.

Wat betreft met hele hulp dingen in de molen.......Tja niet mij ding.
Maar om uit te stappen zoals ik al zei na het longeren of voordat ze los gaan niks mis mee

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:20

bij sommige stapmolens zitten de paarden vast aan een touw. hierdoor leren ze lopen. ik vind de stapmolen juist heel fijn voor jonge paarden. ze leren aan de hand te lopen. en het is natuurlijk heel fijn als je je paard net hebt gewassen! :)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:37

deruijter schreef:
bij sommige stapmolens zitten de paarden vast aan een touw. hierdoor leren ze lopen. ik vind de stapmolen juist heel fijn voor jonge paarden. ze leren aan de hand te lopen. en het is natuurlijk heel fijn als je je paard net hebt gewassen! :)

dat vind ik dus juist gevaarlijk, aan een touw vast. als er eentje niet wil lopen dan terekt hij zich zo los, of als hij gek doet en hij slaat met zijn voorbeen in dat touw. bij ons houden ze niet eens een halser aan in de molen behalve de hengsten

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:00

nee dit kan niet gebeuren! ik weet niet precies hoe dat in elkaar zit maar op de stal waar mijn broer rijdt heeft deze stapmolen en er is nog nooit een ongeluk gebeurd. en daar zitten constant jonge paarden aan! :D

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:56

Iets wat nog nooit gebeurt is betekent niet automatisch dat het ook niet KAN gebeuren.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:19

ja als je daar naar gaat kijken dan is niks meer veilig he!

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:22

deruijter schreef:
ja als je daar naar gaat kijken dan is niks meer veilig he!

nee maar je paard aan de molen vast zetten vindt ik toch best gevaarlijk. hou het toch bij de molen die bij ons staat, het kan altijd veiliger dat is ook zo. maar die vindt ik toch redelijk veilig

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:26

Ik zet mijn paard liever niet in een stapmolen, ik laat er zelf liever gewoon stappen. Dan kan ze ook haar eigen tempo nemen, en dan bedoel ik natuurlijk niet als ik met haar aan het stappen ben dat ze me mee trekt. Maar dat ze wel wat meer vrijheid heeft in haar tempo. Natuurlijk is een keer niet erg in de stapmolen, maar ik heb het toch liever niet. :)
Maar het ligt er per paard aan, mijn paard vindt er ook geen bal aan en gaat dan vervelend doen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:27

ja deze stapmolen is ook veilig! je paard kan zich net zo makkelijk bezeren aan een open stapmolen dan aan een stapmolen waar deze aan vastzit. Je hebt ook onvoldoende informatie over deze stapmolen gekregen om maar te zeggen dat deze gevaarlijk is. maar dat is verder niet terzake ik vind in ieder geval dat jonge paarden aan een stapmolen geen kwaad kan!

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:27

weetje wat ik dan weer nadelig vind aan aan de hand stappen, je kunt ze niet zo goed door laten stappen

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:30

xChoco schreef:
Ik zet mijn paard liever niet in een stapmolen, ik laat er zelf liever gewoon stappen. Dan kan ze ook haar eigen tempo nemen, en dan bedoel ik natuurlijk niet als ik met haar aan het stappen ben dat ze me mee trekt. Maar dat ze wel wat meer vrijheid heeft in haar tempo. Natuurlijk is een keer niet erg in de stapmolen, maar ik heb het toch liever niet. :)
Maar het ligt er per paard aan, mijn paard vindt er ook geen bal aan en gaat dan vervelend doen.

als je een paard hebt of 2 is dit ook gewoon fijn! maar als je op een stal meerdere paarden hebt kan je niet met elk paard gaan wandelen haha :D

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:31

nicky_rilana schreef:
weetje wat ik dan weer nadelig vind aan aan de hand stappen, je kunt ze niet zo goed door laten stappen

Hoe bedoel je precies? Want zover ik weet heb ik met mijn pony altijd wel een lekker tempo of ik begrijp je verkeerd.
Ik heb trouwens ook niet over altijd aan de hand stappen maar ook gewoon los in de bak. :)

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:32

deruijter schreef:
xChoco schreef:

als je een paard hebt of 2 is dit ook gewoon fijn! maar als je op een stal meerdere paarden hebt kan je niet met elk paard gaan wandelen haha :D

Klopt, maar ik bedoel ook eigenlijk niet altijd aan de hand maar ook los in de bak. Maar dan nog steeds is dat erg moeilijk met een grote stal. :)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:33

ja maar ik ken wel paarden die aan de hand gewoon echt niet door stappen, en met zweep er bij gaan ze lopen kloten. los in de bak mogen ze bij ons niet, hebben eb en vloed bodem.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:35

Die van mij stapt altijd lekker door, aan de hand, in de bak en onder het zadel.
Bij ons mag je je ook je paard losgooien/stappen in een paddock, maar we hebben ook een kleine binnenbak en buitenbak waar je paard los in mag. :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:36

@xchoco gelukkig hebben we ook nog een paar paddocks waar ze elke dag ingaan :)

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:38

Bij ons gaan ze elke dag de paddock in en 1x in de week op een grote wei. :)
Ben daar ook best blij mee, want ik weet zeker als mijn paard niet vaak naar buiten zou kunnen ze echt helemaal gek zou worden.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:39

geen een paard word blij als hij niet naar buiten kan. de mijne komt gewoon iedere dag buiten