Fotos van behandeling: lichte rotstraal en kapotte stralen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 20:40

Hij staat niet de hele dag in de bagger, hij staat vooral op het harde want daar is hooi.

Daarnaast staat op het flesje dat je de hoef moet uitkrabben en schoonborstelen (ik doe uitkrabben en schoonpoetsen met hooi) en dat je juist niet moet wassen. Lijkt me ook niet nodig. Er zit klei in het spul, dat trekt het vocht ook door dat kleine restje modder naar buiten. Als ik de hoeven dagelijks! zou wassen krijg je ten eerste kloven en ten tweede slorpt de klei naar mijn idee dan meteen het waswater op ipv het vocht dat je uit de hoef wil hebben.

kohtje

Re: Fotos van behandeling: lichte rotstraal en kapotte stralen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:54

Kloven? Lijkt mij dat je als je de hoeven even uit spoelt je ook bij de hoekjes komt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 21:00

Kloven ja. Net zoals jij in je handen krijgt wanneer de huid te veel in de nattigheid zit.

Ik snap echt niet dat je niet snapt dat ik niet met water ga lopen klooien.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-12-11 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:04

Wat ik me nu afvraag is of die losse stukken de genezing niet in de weg zitten. Rotstraal wordt veroorzaakt door een bacterie die zich het lekkerst voelt in een zuurstof arme omgeving. Zodra je het aangetaste deel weg haalt, dan komt er weer meer zuurstof bij en zal de bacterie zich ook niet verder uitbreiden. Nu is het net tropicana voor die bacterie! ;)

We hebben een paard op stal die behoorlijk ernstige rotstraal had. Dit is weg gesneden en een week dagelijks ingespoten met ctc spray. Dit werkte super! Ik ben benieuwd of dit nieuwe goedje het beter doet... Ik volg het even :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 21:05

Gelukkig is het niet zeer ernstig :)

Waarom ik de stralen niet bijsnijd heb ik al een paar keer uitgelegd. Ik vind het niet nodig om dat nog een keer te doen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:07

Dat heb ik gelezen ;) maar het lijkt mij dan weer zonde van dat spul (wat vaak prijzig is) als het daardoor minder snel/goed zou werken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:50

hestejente schreef:
Kloven ja. Net zoals jij in je handen krijgt wanneer de huid te veel in de nattigheid zit.

Ik snap echt niet dat je niet snapt dat ik niet met water ga lopen klooien.

en ik snap niet dat je het niet goed schoon houd en een goed droge plek hebt voor je paard.
Schoon en droog is erg belangrijk bij rotstraal. Iets op een natte vieze hoef doen heeft volgens mij geen zin.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 04:17

kohtje schreef:
en ik snap niet dat je het niet goed schoon houd en een goed droge plek hebt voor je paard.
Schoon en droog is erg belangrijk bij rotstraal. Iets op een natte vieze hoef doen heeft volgens mij geen zin.

En daarom was ik de hoeven dus niet en maak ik ze wel schoon door ze goed af te vegen. Snap je 't nu?

Kan 'm niet droger neerzetten dan hij staat. Helaas voor jou :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 04:25

Ik waste bij het paard uit mijn voorbeeld wel de hoeven elke dag uit.
Maar dat paard kwam dan uit stal, dus ik had het idee dat ik dan wel de viezigheid en urine uit stal eruit spoelde.
Daarna ging ik met hem stappen tot ze weer droog waren en dan deed ik de hoof en sole hardener erin spuiten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 04:43

Als ik met 'm ga stappen issie meteen weer vies :=

Ik doe het zoals op het flesje staat dat je moet doen. Heb ik ook al eerder aangegeven :)

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 04:44

Heb het hele topic niet gelezen maar dat gesmeer op gezonde hoeven doet meer kwaad dan goed. Een hoef moet kunnen ademen. Een paard kan ook rustig een poos in de bagger staan en ja, daardoor neemt de hoef vocht op. Ga je vervolgens de boel schoonmaken, wassen en ook nog eens afsluiten met hoefvet of weet ik wat voor troep... tja.. drie keer raden.
Denk "natuur", daar staat ook geen potje hoefvet en de hoeven zijn daar doorgaans prima in orde.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 04:45

Het is duidelijk dat je niet hebt gelezen. Anders zou je weten dat het hier om een poeder gaat. Bestaande uit onder andere kleiën, zouten en, jawel :D , oregano. Ik denk niet dat ik daarmee z'n hoeven afsluit :+

Hoe kom je erbij dat onder de drassige omstandigheden zoals we die hier in Nederland hebben de hoeven prima in orde zijn in de natuur? Recent academisch onderzoek toont aan dat semiwilde paarden die in natte gebieden leven bijvoorbeeld rondlopen met WLD. Niet dat dat nieuwe informatie is, Pete Ramey schreef er jaren geleden al wat over.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 05:00

Hestejente, mijn post is ook meer algemeen bedoeld. Je wilt niet weten wat ik tegenkom aan onnodig gesmeer dat alleen maar voor problemen zorgt. Wat schat je hoeveel potjes onnodig hoefvet er de afgelopen dagen onder de kerstboom hebben gelegen Laat die rustig waar ze horen: In de winkel.

Ik heb het dus uitdrukkelijk niet over gevallen waar al problemen zijn en op advies van een DA een behandeling aanbevolen wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 05:01

Rustig maar, ik smeer helemaal niks :D Fijn dat je je opmerking wat hebt verduidelijkt, ik had 'm inderdaad verkeerd opgevat.

Behandeling is niet ingezet door DA, noch door bekapper. Maar door mijzelf. Mijn paard moet mij dragen, ik wil daarom dat z'n voeten in orde zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 09:04

laten we beginnen bij het begin. ik zie iemand schrijven 'denk natuur'. punt is, paarden in de natuur hebben niet alleen beschikking over een modderpaddock. paarden zijn dieren die trekken, daarin passen zij zich aan aan wat het seizoen biedt. bovendien is er in de natuur sprake van een heel andere natuurlijke slijtage dan hier over het algemeen het geval is.

mijn advies (en behandeling ter voorkoming van) is dan ook, pas datgene aan wat de oorzaak inhoudt. is de oorzaak de natte ondergrond, zorg dan voor een drogere ondergrond om het probleem in beginsel al te voorkomen. ik heb een modderig stuk van mijn ponywei helemaal omgespit zodat ze daar droog kunnen oversteken. verder hebben ze een inloopstal op beton met matten tegen de overmatige slijtage van de voeten.

rotstraal wordt veroorzaakt door een bacterie die het best gedijt in een zuurstofarme omgeving, NIET in een zuurstofrijke. ik heb weleens rotstraal bij mijn dieren gehad, en heb het opgelost met het meest natuurlijke middel dat er is, namelijk zuurstof. ik maak de hoeven helemaal goed schoon daarvoor, met een borsteltje en als ik er écht niet bijkan (minipaardje met kleine pootjes, teveel porren erin met een krabber maakt de straalgroeven ook steeds dieper) spoel ik het door. daarna zorg ik voor een droge, open omgeving. afhankelijk van diverse factoren is dat bijv. een buitenrit op het harde, maar vaak houdt het ook in dat ik ze in een schone, droge stal zet zonder strooisel. een lekkere bups hooi erbij en tegen de tijd dat dat op is, hebben ze kurkdroge hoeven in een zodanig klimaat dat de bacteriën niet blij zijn. bij mij werkt dit altijd nog het beste, gewoon de tijd geven om op te drogen en dus zorgen dat er in die tijd zuurstof bij kan. soms houdt dat inderdaad in dat ik de stralen even netjes glad snij, vooral bij Faram is dat vaker nodig omdat hij vrij compacte voeten met zeer diepe stralen heeft.

m.i. is het praktisch altijd beter om een dergelijk probleem bij de oorzaak aan te pakken. natuurlijk gaat dat niet altijd, daarom vind ik het ook zeker zinvol om middelen goed getest te zien en ervaringen ermee van een ander te zien. zelf heb ik in het verleden wel egyptische gel gebruikt, werkte voor geen meter en de straal beschadigde ervan (zit namelijk bijtmiddel in). wat bij mijn dieren ook altijd goed gewerkt heeft is violetspray voor schapen. dit doodt onmiddelijk alle bacteriën die het bereiken kan, en het spuit komt bij opspuiten (en daar heb je maar heel weinig voor nodig!) ook in alle kleine hoekjes.
wel wordt dit vaak een kliederboel omdat de meeste busjes nogal spatten, maar goed omdat het de bacteriën te grazen neemt ben je wel in één keer van het hele gedonder af. maar goed ook dat is maar tijdelijk, het spul werkt natuurlijk niet voor eeuwig.

nogmaals, begin bij het begin. waardoor krijgen de bacteriën de kans om zich lekker in die hoef te settelen? plakt er veel modder/ vuil in, waarbij de hoeven niet vaak genoeg uitgeklopt worden op harde ondergrond of schoongemaakt? m.i. kan het dan verstandig zijn de stralen bij te snijden. hierdoor leg je de groeven open en maak je dat eventueel vuil er ook makkelijk weer uitvalt. op die manier kan het paard regelmatig zijn eigen hoeven schoonkloppen tijdens het lopen, waardoor de kansen van de bacteriën drastisch afnemen.
een goede ondergrond is het halve werk. helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om zijn paard een optimale leefomgeving te bieden. onze buitengroep heeft met de regen van de agelopen weken ook vaak een blubberpoel rond de voerplaats gehad. de voerplaats wordt regelmatig verplaatst maar toch... ook moeten zij door de drek om bij de waterbak te komen.
ik reageer daarop door de hoeven dus meer droogtijd te geven op stal en ze goed schoon te maken met een krabber en een borsteltje.

overigens hebben mijn dieren al in geen járen meer echte rotstraal gehad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 09:12

Dank je wel voor je uitgebreide bericht, ik begrijp wat je ermee bedoelt. Paard staat niet in mijn wei, ik huur er alleen een plekje voor 'm ;) Naar mijn idee is voedsel één van de belangrijkste oorzaken, misschien nog wel belangrijker dan de modder. Nogmaals, als het mijn weide was geweest zou er héééééééllll wat anders gevoerd worden!

Dat wat je zegt over laten opdrogen doe ik inderdaad ook, in de vorm van buitenrit over het harde. Over het loskomen van vuil uit de straalgroeves maak ik me geen zorgen, de zijdelingse groeves zijn ruim zat, van de middelste is niet veel over :Y)

Van die paarse spray, weet je daarvan wat erin zit?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 09:28

nee ik weet alleen dat het behoorlijk heftig kan zijn, niet op de hoef of huid zelf (mens kan het ook gewoon op de huid hebben in tegenstelling tot die egyptische zooi) maar wél tegen de bacjes. het spul is officieel bedoeld om operatietafels en instrumenten mee te ontsmetten, volgens de verpakking. verder wordt het dus aangeraden ook voor voetrot bij schapen. ik kreeg het geadviseerd door een fouragewinkel hier in de buurt, jaren geleden. de effectiviteit was enorm. mijn minipony had toen rotstraal en dat blééf terugkomen, ondanks dagelijks behandelen met egyptische zooi.

ik geloof dat violetspray officieel niet in NL verkocht mag worden als middel om op dieren te gebruiken, het is, als ik me niet vergis, ook een tijdje niet te krijgen geweest.

ik ben er heel tevreden over, áls ik rotstraal vermoed (de typische geur ruik dus), in een lichte mate gebruik ik het spul niet. zo wel dan spuit ik er dus een snufje van die spray in. het tast de weefsels niet aan. de vlekken ervan ben je echter niet zomaar kwijt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 09:35

Ik heb geen foto's mijn camera is stuk

Maar 2 weken terug moest mijn merrie naar de smid, hij belde me met de mededeling dat ze rotstraal had.
Nu ken ik rotstraal enkel als natte zooi, vies stinkend, witte smurrie.

merrie had enkel een scheur vanuit de straal naar ballen van de hoef, dit bleek ook rotstraal te zijn.
Hij had een tube bij mijn stal neergelegd. Wat geweldig spul na 5 dagen was de straal hard en ging de kloof dicht

Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:13

merrieveulen schreef:
...
ik geloof dat violetspray officieel niet in NL verkocht mag worden als middel om op dieren te gebruiken, het is, als ik me niet vergis, ook een tijdje niet te krijgen geweest.
...

Klopt. In plaats daarvan kan je ctc spray gebruiken. Dit is vergelijkbaar spul en blauw ipv paars ;)
Wij gebruiken dat ook voor rotstraal en werkt super!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 00:08

Nav een pb met een verzoek om een update hier fotos van vandaag. Zowel RV als RA heb ik de stralen ietsjes bijgewerkt, dit omdat er stukjes begonnen te flapperen (vouwden dubbel als hij liep)

LV
Afbeelding

Afbeelding
Voor de mensen die niet snapten waarom ik wat er van de stralen over was heb laten zitten: daarom dus. Hij zou de grond niet meer raken. Is al eens eerder gebeurd, vond 't geen ervaring die ik graag wil herhalen.

RV:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DUZ4HOQG-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-V8DOKBDT-D.jpg om de één of andere reden doet deze foto me denken aan die van een hoef uit de collectie van mw Strasser :+

LA:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EHDTAHUP-D.jpg een beginnetje van een straalgroeve. Deze flapjes zullen binnenkort ook wel gaan flapperen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-O3ZVQUYI-D.jpg

RA:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FE4M4AFK-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3RGPOMDT-D.jpg

Vwb de steunsels: ze lijken gigántisch, in werkelijkheid valt dit mee. Heb ze 2 weken geleden nog bijgewerkt. Paard heeft hoge hielen "voor een IJslander", de steunsels zijn zoals ze nu zijn niet te hoog.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:48

Ik vind het een hele vooruitgang in 3 weken tijd hoor! En die losse flapjes straal er af, iets bijgewerkt, kan geen kwaad zo te zien. Waren er anders ook uiteindelijk afgevallen, maar dan had paardje er ws wel meer last van gehad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 18:39

Psies, gaat mij erom dat wát er nog zit ook de grond raakt voor zo veel mogelijk. Ben erg tevreden over hoe het er nu uitziet (tov 3 weken geleden), paard is vorige week ook uit zichzelf een paar dagen niet de blub in geweest en dat scheelt ook een boel. Over 2 weken wordt hij weer bekapt, ben benieuwd wat ik er dan over te horen krijg :)

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:23

hestejente schreef:
Psies, gaat mij erom dat wát er nog zit ook de grond raakt voor zo veel mogelijk. Ben erg tevreden over hoe het er nu uitziet (tov 3 weken geleden), paard is vorige week ook uit zichzelf een paar dagen niet de blub in geweest en dat scheelt ook een boel. Over 2 weken wordt hij weer bekapt, ben benieuwd wat ik er dan over te horen krijg :)

Je hebt een goede hoefsmid neem ik aan? Ben ook wel benieuwd wat die er van gaat zeggen. Vanaf foto's is het moeilijk beoordelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 21:02

Ik heb een heule goede bekapper :j

Foto's geven ook inderdaad slechts een indruk. Ik zou jullie zo graag even willen laten voelen hoe veel steviger/minder zompig het allemaal is geworden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:24

Ympi schreef:
http://www.fouganza.com/FR/entretien-de ... -52649557/
Hier vind je de samenstelling in het Frans ik denk koper-, zinksulfaat en water... Is dit goed?! :?

hier is hij op de site van de decathlon in het nederlands.
http://www.decathlon.nl/NL/hoefstraalve ... -11645894/
mijn verzorgpony had ook rotstraal best erge vorm:
wat goed helpt:
- biotex ( bacterie dodend )
- CTC- spray ( ook bacterié dodend )
- tandpasta ( droogd uit )
- Hoof and Sole hardner werkt heel goed ( zelf geen ervaring mee)
- teer LET OP eerst een bacteriedodend middel gebruiken anders kunnen de bacterieen niet weg en gaan ze zich naar binnen vreten ! ! !
- egyptische zalf ( zelvde werking als de tandpasta maar kost meer als het 10 dubbele dus eerst even tandpasta proberen, bij mij werkte de
tandpasta al ) LET OP niet te veel gebruiken dan worden de hoeven té droog
- zo'n citroenetje wat je gebruikt met koken met citroensap erin van de supermarkt ( is zó zuur dat de bacterién er dood van gaan )
- pure honing zie ook dit topic:
[BEH] Pure honing tegen rotstraal

als me nog wat invalt zet ik het er nog wel bij :)