[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Smickey2011

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:57

bij Har zagen de hoeven er ook gewoon heel goed uit, ze hebben lang getwijfeld of hij te kort stond, jeetje zo zielig joh, steeds maar dat getimmer op die hoeven om te kijken of hij pijnlijk reageerde... |(

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:31

Heel zielig ja, hebben we hier ook meegemaakt hoor, ze ging zelfs op d'r achterbenen, wat ze normaal nooit doet. Maar ja, Tyra heeft die bevangenheid overleeft, maar ik was er na aan toe om haar in te laten slapen, hoor. Mijn zoontje van destijds negen zei: 'maar mam, Tyra wil leven hoor', en hij had gelijk, alleen tjonge wat was het beroerd om aan te zien. En als 't dan zo fout afloopt als bij jou blijven die beelden helemaal hangen. (heb in dezelfde periode een paard aan iets anders verloren, dus weet wat het is)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:34

echt heel beroerd om langs de zijlijn te kijken he... sjonge jonge, was mijn eerste paardenvriendje ooit, was er zo trots op en zo blij mee en jeetje, wat had ik hem dit niet gegund... echt zo intens zielig om je vriendje zo te zien liggen... was zo bang toen hij steeds op zijn zij stortte dat hij ertussenuit zou piepen... helaas kon hij niet meer drinken, hij kon zijn hoofd niet meer optillen... jeetje, wat mis ik dat beestje joh ;(

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:42

Die stand heb ik tot nu toe maar 1x gezien terwijl ik er drie acuut bevangen gezien heb.
Eentje op voorbenen bevangen, andere pony op vier benen bevangen.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:54

welke stand bedoel je Dyonne? Bedoel je dat van de drie acute die jij zag er maar eentje die 'typische' stand vertoonde?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:20

Ik heb die achteroverhangende stand (als je die bedoelt) ook nog niet gezien bij die van mij. de aanvallen gingen hier eerder sluimerend. Het was voor de kliniek zelfs reden, te zeggen dat ze niet HB was, en er ook niet op te willen onderzoeken.Zelfs toen ik meldde, (blufte) dat ik foto's kon laten zien met lichte verkanteling, zeiden ze dat ze het op dat moment gewoon niet was.Terwijl ze wel de andere symptomen had, oa het stuwende lopen,stijf zijn, warme kroonrand, en later de pulsatie.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 10:38

De dag dat ik ontdekte dat mijn paard bevangen was zal ik niet snel vergeten. Ik trof haar 's ochtends vroeg namelijk wél in de hangstand aan en voor mij was dat een heel duidelijk alarmsignaal. Het gekke was dat ik in de voorafgaande dagen helemaal niets bijzonders had opgemerkt aan haar gedrag - ik wist alleen maar dat ze te zwaar was. Maar verder had ze geen symptomen van een aanstaande aandoening.
Achteraf bleek trouwens dat ze maar minimale afwijking had in de hoef, dus zeker niet ernstig bevangen was.
Hoe dan ook: het komt voor dat een paard zo gaat hangen en het wordt in de 'geschriften' ook beschreven. Ik denk dat het in de OP dan 't beste veranderd kan worden door het woordje 'soms' toe te voegen. Is men het daar mee eens? Dan herschrijf ik het regeltje.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:45

Ja, zeker mee eens.

Ik heb al aardig wat bevangen pony's in handen gehad in de loop der tijd.
En voeten gevoelig naar voor weg zetten in het lopen hebben de gene die ik in handen gehad heb allemaal gedaan. In de typische stand heb ik er maar 2 gezien.
Mijn eigen pony's hebben het allemaal ook niet laten zien.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:54

JP: helemaal mee eens. ben helemaal verbaasd dat er kennelijk best veel paarden niet zo typisch staan, terwijl dat toch als diagnosebeel zo'n beetje van doorslaggevend belang lijkt, heb ik wel weer van geleerd dat ik daar dus doorheen kijk als ik het ooit nog tegenkom, dank allemaal weer!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:17

Fijn! De aanpassing is doorgegeven aan de mod!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:59

ik denk ook dat het niet alleen afhankelijk is van de ernst van de HB, maar ook van het paard op zich. ik heb er ééntje die dat doet met koliek, als je het paard ziet dan denk je 'och jee dit is wel heel heftig', hij ligt dan languit en reageert nergens op, kreunen en steunen en als hij dan de DA hoort, komt ie gauw in de benen (uit angst, want de DA betekent in dat geval meestal een prik, en hij heeft het sowieso al niet zo op vreemden). als de DA hem dan onderzoekt zijn de ademhaling, hartslag, temp en dergelijke gewoon goed en spreekt de DA van een heel mild koliekje, terwijl het paard in zijn gedrag juist vrij extreme signalen geeft.

maar goed, zo zullen er meer zijn, en de één zal meer laten zien dan de ander. de typische achteroverhangende stand heb ik zelf ook nog maar bij één pony echt goed gezien.

gelukkig heb ik zelf geen ervaring met HB paarden als het gaat om mijn eigen dieren, wel kom ik ze tegen in mijn omgeving. om die reden ben ik er zelf ook erg bedacht op, blijkbaar is er bij ons op stal wel iets dat het risico vergroot.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:27

In de acute fase heeft Image misschien maar een paar keer even in de specifieke stand gestaan. Voor de rest van de tijd niet. Soms stond ze afwisselend met haar voorbenen apart gestrekt naar voren.
In de 'mildere' fase zag je het alleen aan het flapperen van de hoeven bij het lopen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:34

Flavio heeft wel de stand vertoond, alleen bij deze laatste HB en ook niet meteen. Bij Flavio is het vooral heel stijf lopen. Een dag later stond hij wel zo naar achter hangend en dit heeft ook echt een tijdje geduurd, ook ging hij 'wiebelen', om zijn voorbenen om beurten te ontlasten |( verschrikkelijk om te zien.

Het lopen deed Flavio ook heel apart, met zijn voorbenen naar buiten zwaaiend, ze zoveel mogelijk recht houdend, heel apart. In de voorgaande jaren heb ik hem (gelukkig) nooit zo gezien en bleef het bij stijvigheid en later de verbrede witte lijn in de hoef. Voor Flavio kan ik dus zeggen dat hij in die typische stand gaat staan als de aanval al heel erg is en heel erg ver gevorderd is. Misschien heeft het er ook iets mee te maken dat Flavio aan alle 4 zijn benen bevangen was?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:30

janouk schreef:
In de acute fase heeft Image misschien maar een paar keer even in de specifieke stand gestaan. Voor de rest van de tijd niet. Soms stond ze afwisselend met haar voorbenen apart gestrekt naar voren.
In de 'mildere' fase zag je het alleen aan het flapperen van de hoeven bij het lopen.

bedoel je met 'flapperen' dat ze de voet als een dood stuk vlees naar voren gooien zeg maar, met een soort zwiepje?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:44

dood stuk vlees?? }> die associatie heb ik nog nooit gehad. Maar je ziet de tenen omhoog wijzen bij de pas. Ik kan het niet anders omschrijven.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:02

PrinsjeH schreef:
welke stand bedoel je Dyonne? Bedoel je dat van de drie acute die jij zag er maar eentje die 'typische' stand vertoonde?

Ja, bedoel idd van de drie die ik bevangen gezien heb maar eentje met die hangstand.

Ik vergeet de dag ook nooit meer. Dag ervoor niets aan de hand. Volgende ochtend liep ze wat gevoelig. Binnen een uur kon ze niet meer lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:03

Een nieuw topic gevonden :)

Even terugkomend op HB-reacties nav ontwormen.
Voor welk stofje zouden ze dan gevoelig zijn, want zo heel veel verschillende middeltjes zitten daar niet in.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 16:29

Dit staat in mijn lijst van stoffen die bij voorkeur vermeden moeten worden bij IR en PPID paarden:

• PRAZIQUANTEL a wormer often combined with moxidectin (Quest Plus) and ivermectin (ie. EquiMAX, Zimecterin Gold), significantly increased serum glucose level in both hyperglycemic rats and after glucose load. Since insulin levels are not significantly altered by praziquantel, the hyperglycemic effect of this drug may be attributed to inhibition of peripheral glucose utilization. It is NOT known if the same would occur in a horse when using the combination dewormers but it's worth bearing in mind. Risks vs. benefits should be discussed if the horse or pony is IR.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:56

Maar Praziquantel heb je toch echt minstens 1x per jaar nodig om evt. lintwormbsmetting aan te pakken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:14

ik heb nooit last gehad met pramox....terwijl Pablo toch erg IR heeft.(maar zijn glucose is goed....misschien toch door de levothyroxine?)
(kan geen lange berichten typen,comp.staat op crashen :7 )

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:36

ook deel drie heb ik gevonden hoor, ik ga morgen uitgebreid doorlezen, ik ben behoorlijk beroerd geworden na drie dagen keelpijn en snotneus sinds gisteren zet nu alles door en ik lig gevloerd op de bank.

wel heb ik nog een nieuwtje, nadat vandaag alles is besloten.......

Eind deze maand gaan mn ukkers verhuizen naar een andere stal. Waar ik nu sta sta ik al bijna vijf jaar en heb er met plezier gestaan.

Mn leven is toch behoorlijk drukker geworden dan voorheen, huisje, sporten, fulltime werken, mn vriend en ponys. Waar ik nu sta doen we alles zelf op het buiten zetten na.

Waar ik nu heen ga word er buiten gezet maar ook weer binnen, ook word er gevoerd.
Niet meer smorgens in de winter om zes uur naar stal om te voeren en niet meer direct vanuit mn werk op de fiets naar stal om alles te voeren en binnen te halen. Geen gesleep meer met water emmers, via een rondpomp systeem blijft het water stromen en bevriest dus niet.

Zelf denk ik dat dat mij een stuk meer rust geeft. De ponys krijgen een stal waar ze samen in komen, die stal is drie bijna vier keer zo groot als nu. de ukkies komen bij twee andere ukkies in de wei te staan, minime krijgt hier dus zn eigen harem haha. Het is incl hooi en stro dus ook dat hoef ik niet meer zelf te regelen.

Het rare van alles maar ook het mooie... Het is bij de buren waar ik nu sta.
De verhuizing steld dus niets voor, spullen rij ik met de auto erheen en de ponys breng ik lopend erheen.
Ideaal nogsteeds dicht bij huis dus en dicht bij nikki hihi, wel zo gezellie. Nogsteeds dicht bij mado en kir dus als nodig is kan ik daar ook nog helpen

ik hoop dat mamaloe de verhuizing goed oppakt, wel zullen we een beetje weidegang moeten opbouwen omdat er dus geen paddock is maar wel een schraal land maar naar mijn idee nog net te veel. Momenteel maakt mamaloe al een paar uurtjes weidegang op onze huidige stal en dat gaat goed. vandaag weer de smid gehad en die kan niets meer aan haar hoeven zien

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:48

Ik kan maar weinig vinden over Hippo ex laminitis, weinig ervaring mee hier?

Mijn shetje blijft veel last hebben van moeilijk lopen ondaks regelmatige hoefsmid behandeling en minimaal weidegang, geen krachtvoer.
Ik overweeg nu dit middel in combi met compleet geen weidegang meer ivm het weer wat minder wordt en het gras wat vrij kort is en fructaan rijker.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 09:08

@ Miniloe - Dat klinkt niet verkeerd - het zal je vast wat meer rust geven als je niet alles zelf meer hoeft te doen. Wel jammer dat men je geen paddock kan bieden - de pony's nu weer op het gras zetten is best een beetje tricky.
Maar wel fijn: jij hoeft straks niet meer hartje winter en in het donker om 06:00 uur je bedje uit!

@ NatsjaM74 - Ik ken Hippo Ex L. alleen maar van naam. Wel heb ik ooit meegedaan met een testperiode van het eczeemmiddel van hetzelfde merk en had daar best een goede ervaring mee.Zou het niet demoeite waard zijn om het eerst eens zónder middel te proberen aangezien je je pony compleet van het gras gaat afhalen?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:39

jah voor de weidegang ben ik ook een beetje bang maar ze kan met maskertje op indien nodig.
ze eet nu bij ons een uurtje per dag zonder masker gras, dit gaat goed, ik wil het rustig aan opbouwen.
Ik hoop ook echt dat het goed gaat, ze kunnen haar gelukkig erin en eruit halen dus ze hoeft niet direct volledig het gras op. smid denkt dat het wel weer moet kunnen uiteindelijk, aangezien ze zo snel is hersteld en er niets meer van te zien is. gelukkig geen klaver in dat land, mamaloe is in een land vol klaver bevangen geraakt, zoveel uur in het gras als bij deze stal nu mag ze nooit meer.
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 13-11-11 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:42

Hallo allemaal ; ik heb ong 2 maand geleden hier ook gepost (15 jarige drachtige KWPN merrie) ,maar alleen de eerste weken . Wel lees ik altijd mee..

Na een periode van klungelen met hele slechte en wat minder slechte dagen ,heb ik besloten om wat radicaler op te treden . Dinsdag worden er röntgenfotos gemaakt en donderdag krijgt ze speciaal besleg.
Opium krijgt sinds donderdag ook Hippo Ex Laminitus ,en voor haar lijkt het een wonder middel ! :) Zo goed is ze ,sinds de eerste verschijnselen half september ,nog niet geweest !! *\o/* Zelfs op het harde stapt ze goed !
Donderdag kreeg ze nog 2x1 zakje Equipalzone en vrijdag avond al niet meer .

Dus NatasjaM74 het is zeker het overwegen waard ! Ik hoop dat het evt voor jouw pony net zo goed aanslaat als bij Opium!
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 13-11-11 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt