Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hetbommeke schreef:Voor mij is rotstraal sinds 2 maanden een nieuw "fenomeen". Paard staat al jaren op dezelfde stal en heeft al jaren dezelfde hoefsmid, geen ander voer gekregen, stalbedekking hetzelfde. Nooit last gehad tot eind deze zomer. Tandpasta geprobeerd maar helaas, dure egyptische zalf gekocht die moeilijk uit de fles te krijgen is maar ook dat helpt niet. Nu lees ik hier dat honing kan helpen.
Vraagje: heb een potje propolis staan (honingzalf) zou dat ook goed zijn, of moet ik gewone honing erop doen?
En vraagje 2: kun je ook van binnenuit iets tegen rotstraal doen? Extra supplement of juist iets niet geven wat het verergerd?
setteke schreef:Goede smid, schone stal en beweging. Dan heb je geen smeerseltjes nodig
_Pilipa_ schreef:setteke schreef:Goede smid, schone stal en beweging. Dan heb je geen smeerseltjes nodig
Misschien bij de milde gevallen een oplossing, maar even mijn paard als voorbeeld, smalle hoeven en groeit steil/stijl omhoog, mest iedere dag volgende ochtend staat hij alweer in de smurrie ( hij gooi al het schone stro op 2 hopen om dat op te eten ) en staat dus vervolgens op smurrie en hoeven zijn iedere dag smerig, paar staat heel de dag buiten, genoeg beweging, maar de rotstraal blijft.
Ik heb tot nu toe veel geprobeerd, zinkoxide met waterstof was tot nu toe het best werkende, alleen kan je het hier niet zomaar laten mengen, ik heb ook nog een smeersel van de stal eigenaar wat ook erg goed werkt, maar goed dat moet iedere keer aangemengd worden, dus ik ga die honing echt proberen!
. 
petitparis schreef:dit vind ik ook interessant om weten. Ik heb nu goede ervaringen met "steriele" honingzalf van bij de apotheker, maar voor de hoeven is het idd geen slecht idee om een "gewone" pot honing te nemen zeker gezien ik nu de neiging heb om het overal op te smeren waar ik denk iets van eczeem, of korstachtig iets te zien![]()
ik gooi momenteel met de koude mijn tube zalf in het lauw water waarmee ik de wonde van mijn paard uitwas, want dat wordt steenhard.
paarden met smalle hoeven en diepe straalgroeves zijn veel gevoeliger ondanks goede hoefverzorging en weinig contact met vochtige bodem. De bacteriën kunnen zich er veel makkelijker in nestelen en met een krabber krijg je niet alles mee zonder de groeves nog dieper te maken. da's een mes dat langs 2 kanten snijdt. Zelfs gebruik ik soms kopersulfaatpoeder ("verbrandt" de bacteriën) en dit "fixeer" met wat hoefvet, maar misschien is honing een betere oplossing
Colway schreef:Maar, teer sluit ook af toch? Dacht dat dat juist weer een nadeel was aangezien er geen zuurstof meer bij kan komen?
_Pilipa_ schreef:eowyn ik denk dat je een plasticzak pak moet gaan ontwikkelen
is deze ook wel lekker schoon gelijk....