Pure honing tegen rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Pure honing tegen rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:42

De honing die je in de supermarkt koopt, is negen van de tien keer verhit geweest tijdens de verwerking, daarmee wordt de werkzame stof, propolis, vernietigd. Als je dan honing gebruikt, gebruik dan verse honing van de imker vandaan, hoe dichter bij stal hoe beter. De bijen die die honing produceren zitten dan ook in de omgeving van je paard. Honingzalf van de dierenarts is bewerkt en heeft toegevoegde stoffen, is niet te vergelijken met pure honing, en zal zeer waarschijnlijk beter of sneller werken dan pure honing. Is daarentegen ook een stukje duurder...

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:51

Potje was 7 euro, heb het destijds bij de reform-winkel gekocht voor mijn paard. Die had een flinke jaap aan zijn been, waarvan ik de randen heb ingesmeerd met de propoliszalf. Wond is weer goed genezen, nu de hoefjes er maar mee doen.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:03

Interessant topic dit... blijf even volgen! Er werd ook gezegd dat honing ook goed is voor wondjes, bedoelen jullie dan gewoon ook de oppervlakkige wondjes op de huid? Mijn paardje heeft een gevoelige huid, en snel wondjes, kan ik op die wondjes dan ook honing op smeren?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:18

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 22:02

hetbommeke schreef:
Voor mij is rotstraal sinds 2 maanden een nieuw "fenomeen". Paard staat al jaren op dezelfde stal en heeft al jaren dezelfde hoefsmid, geen ander voer gekregen, stalbedekking hetzelfde. Nooit last gehad tot eind deze zomer. Tandpasta geprobeerd maar helaas, dure egyptische zalf gekocht die moeilijk uit de fles te krijgen is maar ook dat helpt niet. Nu lees ik hier dat honing kan helpen.

Vraagje: heb een potje propolis staan (honingzalf) zou dat ook goed zijn, of moet ik gewone honing erop doen?

En vraagje 2: kun je ook van binnenuit iets tegen rotstraal doen? Extra supplement of juist iets niet geven wat het verergerd?

1 propolis heeft dezelfde anti bacteriele en anti schimmel werking, maar ze zullen wat in de zalf hebben toegevoegd anders wordt het hard en broos bij koude temperaturen, en de vraag is of dat wat er bij zit niet de werking veranderd. Waar is de zalf normaal voor?

2 Je kunt van binnenuit iets doen, omdat zowel schimmel als bacterien meer kans krijgen als werstand slecht is. Weerstandverhogende middelen als foene (fene)griek en pro of pre biotica zouden theoretisch dus kunnen helpen.

Honing helpt allicht de kriebel van hoest onderdrukken omdat het de keel verzacht en de anti bacteriele werking werkt ook inwendig, dus als anti bioticum.

Hoest kan bij paarden zeer kwalijk zijn en daar moet een DA bij komen, helemaal als het gepaard gaat met verhoging en/of neusuitvloei, maar als het gaat om een stof/allergiehoest, kriebelhoestje dan kun je altijd proberen of honing helpt.
In theorie kan het goed helpen en genezen, maar welke hoeveelheden er dan nodig zijn is mij onduidelijk, dus gewone middelen van de DA lijken me dan verstandiger.

Honing kan zo op wonden, maar het trekt wel insecten aan, houd daar rekening mee! In de zomer kan dat dus niet zo handig zijn als je paard in de wei staat.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:18

Ik heb trouwens nog een tijd propolis geslikt voor eczeemklachten dacht ik

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:20

ik gebruik gewone goedkope tandpasta.. Werkt ook als een trein en is goed smeerbaar.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:20

heee intressante topic!!

Heb toevallig nu ook 1 van mn merries met rotstraal staan.
Normaal eigenlijk nooit last van, dus mega-irri.

Maar via joyce, de staleigenaresse doen we er nu teer in.
Teer is bacterie-dodend, waterafstotend. En ook een goedkope oplossing.
Maar niet voor miepie weg gelegd geloof ik, wat maak ik er weer een smeerboel van. Niet alleen iertje zit onder de teer, maar ik ook.
Ben wat dat aan gaat echt een kluns geloof ik.... :o

Maar van die honing is ook super om te onthouden. als dit niet werkt ga ik aan de honing.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:37

setteke schreef:
Goede smid, schone stal en beweging. Dan heb je geen smeerseltjes nodig :D

Misschien bij de milde gevallen een oplossing, maar even mijn paard als voorbeeld, smalle hoeven en groeit steil/stijl omhoog, mest iedere dag volgende ochtend staat hij alweer in de smurrie ( hij gooi al het schone stro op 2 hopen om dat op te eten ) en staat dus vervolgens op smurrie en hoeven zijn iedere dag smerig, paar staat heel de dag buiten, genoeg beweging, maar de rotstraal blijft.

Ik heb tot nu toe veel geprobeerd, zinkoxide met waterstof was tot nu toe het best werkende, alleen kan je het hier niet zomaar laten mengen, ik heb ook nog een smeersel van de stal eigenaar wat ook erg goed werkt, maar goed dat moet iedere keer aangemengd worden, dus ik ga die honing echt proberen!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:47

_Pilipa_ schreef:
setteke schreef:
Goede smid, schone stal en beweging. Dan heb je geen smeerseltjes nodig :D

Misschien bij de milde gevallen een oplossing, maar even mijn paard als voorbeeld, smalle hoeven en groeit steil/stijl omhoog, mest iedere dag volgende ochtend staat hij alweer in de smurrie ( hij gooi al het schone stro op 2 hopen om dat op te eten ) en staat dus vervolgens op smurrie en hoeven zijn iedere dag smerig, paar staat heel de dag buiten, genoeg beweging, maar de rotstraal blijft.

Ik heb tot nu toe veel geprobeerd, zinkoxide met waterstof was tot nu toe het best werkende, alleen kan je het hier niet zomaar laten mengen, ik heb ook nog een smeersel van de stal eigenaar wat ook erg goed werkt, maar goed dat moet iedere keer aangemengd worden, dus ik ga die honing echt proberen!

Nou, niet zozeer de oplossing, alhoewel het er al een stuk beter van wordt, maar vooral om te voorkomen dat je paard het krijgt.
Wij hebben het dus echt nooit rotstraal, alleen wel eens bij een net aangekocht paard. Maar binnen no-time is het over, vooral een goede smid maakt erg veel verschil :D .
De honing heb ik dus nooit (hoeven) gebruiken voor rotstraal. Wel heb ik het in spray-vorm gebruikt voor wonden en daar helpt het uitstekend voor.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:09

snap je insteek wel ;)

Maar goed ik heb mijn paard nu 15 jaar en probeer alles wat het zou kunnen voorkomen te doen en /of erger maakt, maar wat ik als zei het blijft slecht, zijn stralen hebben niet de ruimte om breed te groeien omdat hij zo hoog staat, en hij is de grootste viesspeuk op stal, ( en hij staat er alleen snachts in)
zijn stralen zijn altijd slecht en stinken een uur in de wind, met men middeltjes hou ik het nog maar net tegen voordar het zo erg wordt dat hij weer een kanker gezwel krijgt.
Ik wou dat ik met simpele dingen het op kon lossen , maar helaas.

vanya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:19

zou honing ook helpen tegen mok dan?

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:22

vanya6 schreef:
zou honing ook helpen tegen mok dan?

ZEKER WETEN!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:49

@eowyn04 wegwerphandschoentjes kopen blijven je handen nog wel schoon;)

pony van mn zusje heeft dus ook rotstraal helaas.
we hebben al honig geprobeerd als 1 van de eerste.
een één of anders zool and hoof harder ofzo.

en nu zijn we eerst aan de biotex en daarna aan de teer.
biotex is ontsteking eruithalend dus ook bacterie dodend. plus ze vind het heerlijk om met der voet in een warm badje te staan.
ze staat ong 5 a 10 minuten met een hoef in t badje, daarna word de hoef goed gedroogd en daarna word er teer in gesmeerd.
als het buiten nat is dan doen we dit vaker en wanneer de ondergrond droog is 1x in de week.
het is inmiddels zo goed als weg.

Nadal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:00

Een droge stal (geen houtvezel) en veel weidgang is natuurlijk randvoorwaarde 1.
Daarnaast is het eenmalig goed weg laten snijden door hoefsmid de tweede voorwaarde. Daarna inspuiten met CTC spray (via dierenarts, ongeveer 10 euro per busje) een prima oplossing. Bij pony's/paarden die een hele diepe straal hebben is het 1x per week flossen met een verbandje gedrenkt in jodium nog een extra die je kunt toepassen.
Hiermee is 99% van de gevallen gewoon verholpen/te voorkomen. Wel goed bijhouden, want meestal blijven de beestjes wel gevoelig voor rotstraatl.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:14

dit vind ik ook interessant om weten. Ik heb nu goede ervaringen met "steriele" honingzalf van bij de apotheker, maar voor de hoeven is het idd geen slecht idee om een "gewone" pot honing te nemen zeker gezien ik nu de neiging heb om het overal op te smeren waar ik denk iets van eczeem, of korstachtig iets te zien :o

ik gooi momenteel met de koude mijn tube zalf in het lauw water waarmee ik de wonde van mijn paard uitwas, want dat wordt steenhard.

paarden met smalle hoeven en diepe straalgroeves zijn veel gevoeliger ondanks goede hoefverzorging en weinig contact met vochtige bodem. De bacteriën kunnen zich er veel makkelijker in nestelen en met een krabber krijg je niet alles mee zonder de groeves nog dieper te maken. da's een mes dat langs 2 kanten snijdt. Zelfs gebruik ik soms kopersulfaatpoeder ("verbrandt" de bacteriën) en dit "fixeer" met wat hoefvet, maar misschien is honing een betere oplossing

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:40

hagelslag schreef:
@eowyn04 wegwerphandschoentjes kopen blijven je handen nog wel schoon;)

tja, die had ik ook al aan :o
Maar heb gisteren de oplossing gevond.
Heb gewoon wat spuiten mee genomen van mn werk.
Gevuld met teer, in de stralen gespoten en watten erin gepropt.
En jawel...zonder teer overal :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:49

Maar, teer sluit ook af toch? Dacht dat dat juist weer een nadeel was aangezien er geen zuurstof meer bij kan komen?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:07

Teer is prima voor een gezonde straal.
Voor een aangetaste straal geen teer gebruiken, eventueel geneeskrachtge teer, die mag dan weer wel.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:46

petitparis schreef:
dit vind ik ook interessant om weten. Ik heb nu goede ervaringen met "steriele" honingzalf van bij de apotheker, maar voor de hoeven is het idd geen slecht idee om een "gewone" pot honing te nemen zeker gezien ik nu de neiging heb om het overal op te smeren waar ik denk iets van eczeem, of korstachtig iets te zien :o

ik gooi momenteel met de koude mijn tube zalf in het lauw water waarmee ik de wonde van mijn paard uitwas, want dat wordt steenhard.

paarden met smalle hoeven en diepe straalgroeves zijn veel gevoeliger ondanks goede hoefverzorging en weinig contact met vochtige bodem. De bacteriën kunnen zich er veel makkelijker in nestelen en met een krabber krijg je niet alles mee zonder de groeves nog dieper te maken. da's een mes dat langs 2 kanten snijdt. Zelfs gebruik ik soms kopersulfaatpoeder ("verbrandt" de bacteriën) en dit "fixeer" met wat hoefvet, maar misschien is honing een betere oplossing

Dat koper sulfaat heb ik een tijd geprobeerd, deed zen werk wel maar wou ergens overstappen naar zo min mogelijk chemisch, dus die honing ga ik toch echt even proberen, alleen wel zo handig te doen vanaf dat de smid weer is geweest dan zijn ze weer mooi bijgesneden, en kan ik schoon beginnen , smid is er weer over 2 weken dus nu heb ik weer een redelijke slechte straal en stinkie foeee
indd die smalle hoeven is een crime, maar goed we proberen het zo goed mogelijk bij te houden!

eowyn ik denk dat je een plasticzak pak moet gaan ontwikkelen :P

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:54

Colway schreef:
Maar, teer sluit ook af toch? Dacht dat dat juist weer een nadeel was aangezien er geen zuurstof meer bij kan komen?

onze hoefsmid zegt dat het een voordeel is.

ik zelf weet het nog niet helemaal zeker.
maar door onze combo biotex × teer denk ik dat het beter is.
het verbeterd in iedergeval wel. en wanneer de hoefsmid geweest is direct weer teer erop zodat het schone net weggesneden gedeelte ingeteerd is.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:59

_Pilipa_ schreef:
eowyn ik denk dat je een plasticzak pak moet gaan ontwikkelen :P

met 2 kijkgaatjes _O-

Afsluiten, mogelijk wel, maar de bacterien worden wel gedood door de teer.
En ik heb het idee dat de hoeven van iertje al aan het verbeteren zijn.
Ik gebruik niet biotex. Wij hebben het goed uitgekrabt en erin gesmeerd.
Als ik biotex ga gebruiken, is de hele stal ook gelijk gewassen..... <<) is deze ook wel lekker schoon gelijk....

Ik blijf dit nog even doen en kijk het maar efkes aan hoe het verloopt, maar bij joyce werkte het goed en haar paard had onwijze rotstraal en dat is nu weg door de teer.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:07

haha indd, anders zie je niks en maak je er weer een smeerboel van ;)

voor ieder paard ander middeltje, gewoon dat gebruiken wat het beste helpt!

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:28

ben na aanleiding van dit topic ook begonnen met honing. De stak is binnen een dag of 2/3 weg! Nu hopen dat dit de oplossing is om rotstraal eindelijk uit te bannen. Ik heb ook van alles geprobeerd maar als het bijna weg is dan blijft het toch >;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:34

Vroeger maakte ik zelf altijd een mengseltje van Propolis en uierzalf, eigenlijk hetzelfde idee dus. Daar kreeg je een lekker "harde" zalf van, die je er goed in kon stoppen (in een kloof), dat bleef dan wel goed zitten. Heb nu jammer genoeg niet meer de beschikking over zo'n mengmachientje.

By the way, in Duitsland spellen ze Egypte als "Ägypten" of "Aegypten". Kan zijn dat de spelling daar weg komt. Het wordt in elk geval in andere talen wel met een A ervoor gespeld.