rode ui i.p.v. laurier zalf voor brokkelhoefjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: rode ui i.p.v. laurier zalf voor brokkelhoefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:21

Mijn paard staat dag en nacht buiten op gras, kan in de stal staan wanneer hij dat wilt, maar daar ligt een klein beetje vlas in (zo goed als niets) en daarboven hooi dat uit zijn hooinet valt, en dan dient dat een beetje als bodembedekker :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:22

listiglistje schreef:
Ik geef Equistro kerabol Biotine Forte dat is in poedervorm en ook 1.500.000 mcg (=niet zo duur als de vloeibare versie)

de vloeibare is in verhouding goedkoper ;) 54,95 euro voor 100 dagen (zo'n 55 cent per dag)
en de poedervorm 38,80 euro voor 65 dagen. dus zo'n 60 cent per dag

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:26

Mijn paard staat van s'ochtends tot s'avonds buiten (halve dag in de wei gras/halve dag paddock zand en soms blub :D )
Op stal staat hij gewoon op str, stallen worden iedere dag helemaal uitgemest en voorzien van nieuw stro.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 16:26

RaichuHollow....mijn paard staat op stro......heeft bij de vorige eigenaar ook op stro gestaan.
dagelijks gemest ook het nat weg en vers stro er bij

Tieme.....daar zeg je wat!!!!!
Voor ik hem kocht werd hij weinig gereden i.v.m. tijdgebrek, dat was ook de reden van verkoop.
Toen hij naar mij kwam ben ik hem op gaan pakken, deed hij heel erg goed allemaal.
Alleen kreeg hij een raar oker kleurig prutje vlak na zijn urine wat er uit kwam.
Volgens de DA waren dat afvalstoffen die er uit kwamen en had hij daar veel tijd voor nodig.
Dat gaat nu trouwens wel weer veel beter.

Daarbij komt nog dat ik mijn vorige merrie altijd een biertje gaf tegen de stalbenen, dat werkte perfect.
En nu ik er zo over nadenk......ook haar voetjes werden steeds een beetje sterker.
Dus, ik ga mijn mannetje ook maar weer barvoer voeren :')

ik ben er weer een heel eind uit zo, ik ga bier voeren en over op de kerabol.
Verder even afwachten wat er voor reactie gaat komen van hoofcare.

Ik vind het wel tof dat jullie zo mee denken.....heel erg bedankt allemaal :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:27

Tieme schreef:
listiglistje schreef:
Ik geef Equistro kerabol Biotine Forte dat is in poedervorm en ook 1.500.000 mcg (=niet zo duur als de vloeibare versie)

de vloeibare is in verhouding goedkoper ;) 54,95 euro voor 100 dagen (zo'n 55 cent per dag)
en de poedervorm 38,80 euro voor 65 dagen. dus zo'n 60 cent per dag

Ik heb het besteld bij Medhorses voor 32 euro nogwat, dus 50 ct per dag :P scheelt toch weer!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:41

mijn paard heeft het ook. zeer weke traag groeiende hoeven die snel uitdrogen, brokkelen scheuren en paard is zo kreupel als ze groot is zonder ijzers. Ijzerloos was echt geen, zelfs van op stal te staan stond ze op nog geen week tijd zo goed als tot op het leven, wou geen voet meer verzetten.

zelf geef ik bijna continu gelatinepoeder bij en regelmatig een biotine kuur of supplement voor de gewrichten. MSM zou ook een goed effect hebben op de aanmaak van hoefwand. Want uiteindelijk heeft een biotinesupplement vnl effect als je paard een "tekort" heeft en het moeilijk uit z'n voeding opneemt.
ik smeer bij droog weer bijna dagelijks hoefvet met laurierolie en 1 tot 2x per week de volledige hoef in met laurierzalf. Wel altijd eerst de hoeven goed bevochtigen met water en zowiezo elke dag met een "harde" borstel over de kroonranden om de doorbloeding te bevorderen.

Van biergist hoor is ook positieve dingen... 't is ook eiwitrijk (nodig voor de aanmaak van de keratines in de hoef)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:41

ALs je de afvalstoffen wat sneller uit zijn lichaam wil laten gaan geef hem dan maar eens een drainage kuur van groene os ongeveer 3 weken:) Dat heeft bij mijn paard gewerkt om alle rommel uit zijn lijf te gooien en daarna kan je weer fris beginnen met de normale dingen des levens. Daarna heeft hij nog EQUISTRO HAEMOLYTAN 400 gehad 3 weken een kuur om erop te komen en hij knapt per week op!

Ook geef ik geen voer meer waar granen in zitten en veel suikers en zetmeel en krijg hij sinds een aantal weken voer van voergezond.nl hij is er echt anders van aan het worden en ziet er goed uit en heeft energie. HIj lijkt weer een 6 jarig paard wat hij ook is;)

En ik wil vanaf nu niets meer bij geven (kopen aan moderne middeltjes enz) dan gewoon gras, hooi en afentoe een plak stro en het voer van voergezond.nl de basisbrok heb ik nu. Een goed voer zou alles moeten bevatten om je paard te helpen gezond te blijven voor het werk wat hij met je doet. HOop dat hij dan goed blijft zoals hij nu in zijn vel begint te zitten!
Laatst bijgewerkt door Almighty op 14-09-11 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:43

listiglistje schreef:
Ik heb het besteld bij Medhorses voor 32 euro nogwat, dus 50 ct per dag :P scheelt toch weer!

vloeibare vorm is daar nu in de aanbieding voor 45,75 euro. dus zo'n 45 cent per dag. :P

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:45

quartel schreef:

hoofcare, is dat van gebroeders van nassau??
daar heb ik ooit eens een foto naar toe gestuurd met de vraag voor advies. ik kreeg als antwoord: slecht beslag, slechte hoefsmid, ijzers er onderuit ging niet goedkomen en biotine had geen nut en schoenen waren waardeloos en slecht voor de pezen en dergelijke. + een lijstje met "hun" hoefsmeden. :')

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 16:54

Tieme schreef:
quartel schreef:

daar heb ik ooit eens een foto naar toe gestuurd met de vraag voor advies. ik kreeg als antwoord: slecht beslag, slechte hoefsmid, ijzers er onderuit ging niet goedkomen en biotine had geen nut en schoenen waren waardeloos en slecht voor de pezen en dergelijke. + een lijstje met "hun" hoefsmeden. :')

ow -O- _O-

maar goed dat je dat even laat weten dan :')
Daar sta ik dan met mijn goede gedrag :+

ik ga mijn best doen in de hoop dat ik het dan goed doe.
Tijd zal het me leren denk ik.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 17:07

is er misschien nog iemand die wat meer weet over dat "cement"? wat ze gebruiken bij kapotte voetjes?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:10

ik heb er geen positieve ervaringen mee. vorige hoefsmid heeft het enkele malen gebruikt om de hoef wat te "reconstrueren". Maar 't is een soort 2 componenten lijm, wordt warm tijdens het uitharden en als je een paard met brokkelhoeven hebt, dan brokkelt het er ook al vrij snel tussen uit, want het "veert" niks mee. (rook en leek echt op chemisch anker dat je gebruikt om metaal in steen te verankeren)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 17:12

ok...ik had juist gehoord dat het wel mee "werkt" met de hoef zelf.
Misschien zijn er meerdere soorten in te vinden?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:13

geen idee, mijn huidige smid is er geen voorstander van en heeft het tot hiertoe nog geen 1x willen gebruiken (ook al vond ik dat er aardig wat stukken misten)

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:26

quartel schreef:
Tieme schreef:

ow -O- _O-

maar goed dat je dat even laat weten dan :')
Daar sta ik dan met mijn goede gedrag :+

ik ga mijn best doen in de hoop dat ik het dan goed doe.
Tijd zal het me leren denk ik.

Aan de kunde van Van Nassau hoef je niet te twijfelen hoor. Kan zijn dat hij zegt wat jij niet wil horen. Ik volg het topic nog even, want ben echt benieuwd hoe dat zit met die rode ui. Heb je dat ook gevraagd aan Van Nassau?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 17:29

nee dat heb ik nog iet gevraagt aan nassau.
Ik kijk even wat voor antwoord ik ga krijgen, even zien of ik me er in vinden kan.
Ik ben zo veel mogelijk info aan het verzamelen en leg dan alles naast elkaar en ga dan het rijtje afwerken.
Ik hoop zo tot de juiste oplossing te komen voor mijn paard.
Ieder paard reageerd niet het zelfde natuurlijk dus het word even zoeken maar dat geeft niet.
Heb ik graag voor het ventje over

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:31

Ik smeer al jaren uien op mn fjordje haar hoefjes. De hoefsmid zegt dat hij precies ziet als ik het een tijdje niet doe. Ik ben nu al een hele tijd weer netjes aan het smeren en hoop dan ook dat het goed gaat met haar hoefjes. Ze moet nu gewoon weer opnieuw gedaan worden maar volgens mij gaat het verder wel goed. Ik doe 1 liter water 1 kilo uien (dat pureer ik helemaal) en een kilo suiker (meestal iets meer dan word het dikker) door elkaar heen even laten rotten en dat op haar hoefjes smeren. Stinkt verschrikkelijk maar schijnt goed te zijn. Dus ik had idd wel al gehoord van smeren met uien allen op een andere manier als jij deed. Verder heb ik ook al kerabol gebruikt biotine en heel veel smeerseltjes niks helpt. Maar mijn paardje is dan ook wel gronische bevangen en heeft daardoor ook geen goeie hoefjes dus dat is niet echt eerlijk om dat te vergelijken met een gezond paard

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:35

ZZonneglans schreef:
Aan de kunde van Van Nassau hoef je niet te twijfelen hoor. Kan zijn dat hij zegt wat jij niet wil horen. Ik volg het topic nog even, want ben echt benieuwd hoe dat zit met die rode ui. Heb je dat ook gevraagd aan Van Nassau?

Ik twijfel ook niet aan de kunde van van nassau hoor :n heb hele goede dingen van ze gehoord. ook m.b.t. hoefkanker en dergelijk. maar in mijn geval hebben ze op alle gronden ongelijk gehad. en ze kunnen nog zo goed zijn maar ik vindt het heel knap als je van een foto kan zien dat een paard niet zonder ijzer kan. en dat biotine niet werkt?? zijn genoeg bewijzen van dat het wel werkt. als ik zie dat biotine werkt, dan werkt het dus gewoon.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:39

quartel schreef:
Mijn ruin is nu ongeveer 4/5 weken geleden voor het laatst beslagen.
Het ziet er al weer uit of het 12 weken geleden is gedaan.
Daarbij komt dat hij alweer een ijzers los heeft zitten vandaag,
wat betekend dat er weer nieuwe nagelgaten bij gaan komen :(

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet welke hoefsmid je hebt maar je paard is echt niet goed beslagen. De ijzers zijn te nauw en vooral op de onderste foto staat je paard echt beroerd erop.
Is het persé nodig dat je paard met ijzers loopt? Als ik je een advies mag geven is het om direct een andere hoefsmid te nemen. Wanneer je paard passende ijzers heeft en de hoeven correct bekapt zijn zul je merken dat de kwaliteit van de hoeven sterk verbeterd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:42

Ik heb een kilo lanoline bij de apotheek gehaald,en smeer dat zo,n 2 keer per week er op.Maar de laatste weken niet gedaan, want de wei was nat.De smid kwam en was verbaasd over de lengte van zijn hoeven, ze waren nog nooit zo lang geweest.De meeste middelen hebben een paar weken nodig voor dat het werkt, maar Lanoline werkt meteen en dat zie je ook wel.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 14-09-11 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:43

nancyimka schreef:
Ik doe 1 liter water 1 kilo uien (dat pureer ik helemaal) en een kilo suiker (meestal iets meer dan word het dikker) door elkaar heen even laten rotten en dat op haar hoefjes smeren. Stinkt verschrikkelijk maar schijnt goed te zijn. Dus ik had idd wel al gehoord van smeren met uien allen op een andere manier als jij deed. Verder heb ik ook al kerabol gebruikt biotine en heel veel smeerseltjes niks helpt. Maar mijn paardje is dan ook wel gronische bevangen en heeft daardoor ook geen goeie hoefjes dus dat is niet echt eerlijk om dat te vergelijken met een gezond paard

Laat je het even rotten? Een week of 2 ofzo? Wat is het nut van de suiker? En dan doe je het in een emmertje, dekseltje erop en kwasten maar? Ben je het gaan gebruiken nadat je fjord hoefbevangen is geraakt? En had jouw fjord voor die tijd goeie hoeven of ook brokkelig?
En TS, jij moest gewoon met een halve ui erop wrijven?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 17:52

Dressage4U ....ok wat jij nu ziet is het volgende.

Mijn ruin is toontreder en ondertreder....zijn ene voet groeit stijl af en de adere groeit plat af.
Toen ik hem kocht had hij de ijzers nog een maat kleiner dan de ijzers die hij nu krijgt.
Ik ben het helemaal met je eens dat hij er nu echt niet fijn op staat, maar het word ook lastig als hij zijn ijzers blijft verliezen.

Maar deze zelfde smid heeft mijn merrie jarenlang perfect verzorgt.....dat maakt de situatie ook wat lastig.
Maar dat neemt net weg dat ik wel op zoek ben naar een smid die beter bij dit paard aan sluit.

Ik moest de ui er zo op uitwrijven trouwens......maar ik kan me nu herinneren dat ik het ook ooit eens van iemand gehoord heb zoals met die suiker er in.
Ik ben ook wel benieuwd wat die suiker dan voor effect moet hebben op de hoef.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:55

quartel schreef:

Mijn ruin is toontreder en ondertreder....zijn ene voet groeit stijl af en de adere groeit plat af.
Toen ik hem kocht had hij de ijzers nog een maat kleiner dan de ijzers die hij nu krijgt.
Ik ben het helemaal met je eens dat hij er nu echt niet fijn op staat, maar het word ook lastig als hij zijn ijzers blijft verliezen.

Maar deze zelfde smid heeft mijn merrie jarenlang perfect verzorgt.....dat maakt de situatie ook wat lastig.
Maar dat neemt net weg dat ik wel op zoek ben naar een smid die beter bij dit paard aan sluit.

Dan nog vind ik dat er beroerd hoefbeslag onderzit. Er zijn vele paarden met ongelijke voeten maar dan nog hoort er geen te klein ijzer onder te zitten. :n
De van Nassau's zullen dit ongetwijfeld ook zeggen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 18:00

Dressage4U schreef:
quartel schreef:

Dan nog vind ik dat er beroerd hoefbeslag onderzit. Er zijn vele paarden met ongelijke voeten maar dan nog hoort er geen te klein ijzer onder te zitten. :n
De van Nassau's zullen dit ongetwijfeld ook zeggen.

waarschijnlijk wel dan........en dan te bedenken dat hij al naar een maat groter was gegaan ondertussen ;)
Misschien moet hij wel weer een maatje groter.......dat ga ik meemaken als het goed is.
Maar dat hij er nu niet lekker op staat kan ik alleen maar met je eens zijn.
We hadden er 10mm beslag onder gezet omdat hij de gewone ijzers te snel afslijt.
Dan moest hij te vaak beslagen worden en zouden er te veel nagelgaten komen.
Ik heb dit paard gekocht zonder verdere info dan dat hij slechte voetjes had.
Het is dus echt even zoeken naar de juiste weg en dan maakt het het niet makkelijker dat ik niet kan achterhalen hoe hij vroeger altijd gedaan werd

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:49

Ik vind de foto's van de hoeven en de ijzers ook niet prettig om te zien.
Ik liet de foto's ook aan mn man zien en we zeiden hetzelfde: lijkt wel wat (niet qua brokkelhoeven) op de hoeven van onze breedingstock die we in hebben laten slapen vanwege zijn hoefproblemen.
Eea had ik je reeds gemaild...
Maar die hoeven waren erg klein en ook klein gemaakt. Ruimere ijzers geeft de hoef ruimte te bewegen.
Hij heeft ook siliconen gehad, 2 componenten... maar dat had een andere werking.

Verder dacht ik ook aan hoefschoenen, zodat de hoef zonder ijzer weer een beetje rust krijgt en kan groeien.

Misschien dat voer er ook mee te maken heeft, dat hij essentiële dingen mist voor de aanmaak van hoeven.

Wat ik toen heb gedaan, nav de scheuren die telkens terugkwamen; röntgen laten maken. Toen zagen we pas dat er van binnen wat mis was. Toen kon er gericht gewerkt worden. Uiteindelijk heeft het niet gebaat, maar wel duidelijkheid wat er loos was.