Veulen al ruim 3 weken op 3 benen. Update: ingeslapen, blz42

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Re: Veulen al ruim 3 weken op 3 benen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:18

Ah dat heb je al gedaan. Ben dan inderdaad wel benieuwd wat zijn shetvriendje kan doen. Anders de veulens eens kort samen zetten en mamsies even gescheiden houden? Moeilijk hoor.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:21

Ja het is lastig. Die andere merrie is niet te pakken en haar veulen ook niet (merrie is 22 en heeft 20 jaar los in de heuvels van Wales gelopen).
Ik ga de shet er wel bij doen, die is super lief tegen veulens, echt een papa pony. Misschien helpt dat.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:21

Wat en pech zeg :(:) Wel top dat je hem toch de kans geeft om te herstellen!

Mijn 2 jarige merrie heeft in april een val gemaakt waarbij ze een zware blessure in haar rug/heup/bekken heeft opgelopen. Zij kon toen ook nauwelijks lopen ondanks zware pijnstillers. Na een week is ze haar rug en heup op de foto gezet en er bleek niets gebroken. In overleg met de dierenarts haar toen op het land gezet (met pijnstillers) en afwachten of ze zou opknappen.

Het heeft ruim 2 maanden geduurd, in die 2 maanden heeft ze echt zwaar kreupel gelopen (ook op 3 benen) maar inmiddels zijn we in totaal 3 maanden verder en gaat het hartstikke goed met haar!!

Ze is ongeveer 6 weken geleden behandeld door een osteopaat (Sandra van Leeuwen) en daarna ben ik begonnen met bijvoeren van Myoplast. Sindsdien is ze heel hard opgeknapt.

Wat uiteindelijk de blessure is geweest is niet duidelijk. Niets gebroken dus maar waarschijnlijk een zware blessure aan banden of pezen ergens in het gebied van haar heupen of de rug.

Wat ik hiermee wil aangeven is dat sommige dingen echt veel tijd nodig hebben. Orenda heeft de eerste 6 weken ook echt heel kreupel gelopen en in een vreemde houding.

Heel veel sterkte in ieder geval! Ik duim voor je dat je veulen weer helemaal herstelt!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:23

Ik ga met Wizewo mee, de merrie doet wat de natuur haar ingeeft: als het veulen niet volgt is het dus niet goed en laat ze hem zitten ... Dat is hard voor ons mensen, maar zo werkt het wel.

Is de shet die je erbij wilt zetten wel rustig genoeg? Want het veulen moet niet opgejaagd of bang worden en zich verstappen.
Verder vraag ik me af of je hem daarmee aan het lopen krijgt, misschien geeft het juist rust als er een ander dier bij staat en heeft hij dan helemaal geen behoefte om moeite te doen om bij zijn moeder te komen?

Zou het toch niet handig zijn om hem op de foto en/of scan te laten zetten, zodat je precies weet hoe het er van binnen uitziet?
Want misschien kan het niet meer goed komen en dan weet je tenminste precies waar je nu aan toe bent ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:31

Ben nu toch wel heel benieuwd wat hij heeft.

Ik wens jullie iig heel veel sterkte!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:39

http://www.equinice.nl/

misschien kun je eens contact opnemen met equinice? misschien kan dat produst iets betekenen? ik hoor in iedergeval erg goede verhalen over dit product, kwa stijve en gebleseerde spieren.

heel veel succes en sterkte met hem.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:46

ben benieuwd naar de punctie. Sterkte ermee. Wel fijn dat het beter lijkt te gaan dan gisteren.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:52

@CoRiNa1983: dank voor de link, ik heb even gekeken en het is voornamelijk koel producten. Ik moet even overleggen met de arts wat hij ervan vindt.
@simodi: de shet is erg lief en rustig met veulens, hij zal niets doen. Normaal is het veulen altijd met hem aan het spelen, dus ik denk wel dat het stimuleert.

Nu ga ik even aan werk, want ik moet nog een hoop doen.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:49

Melanie5 schreef:
@CoRiNa1983: dank voor de link, ik heb even gekeken en het is voornamelijk koel producten. Ik moet even overleggen met de arts wat hij ervan vindt.
@simodi: de shet is erg lief en rustig met veulens, hij zal niets doen. Normaal is het veulen altijd met hem aan het spelen, dus ik denk wel dat het stimuleert.

Nu ga ik even aan werk, want ik moet nog een hoop doen.

maar die koelproducten geven wel heel veel verlichting bij pijn bij spieren en pezen, ook bij ontstekingen en blesures.
ik weet dat degene die dit product verkoop het bij haar paard heeft gebruik bij peesblesure, maar ook bij haar hond, ook ken ik wat mensen die het gebruikt hebben bij hun zelf bij, kneusingen.

ik denk hier ook meer aan het te gebruiken bij haar goede been zodat je die soepel houdt, je moet het ook niet op wondjes gebruiken.

als je wilt kan ik je een link geven van de hyves, en ook op een ander forum waar je je vor aan moet melden om mee te lezen zijn er mesne met ervaring met dit product, wil je ene link en meer info pb me dan even.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 18:09

er is net een punctie gedaan. Hak gewricht is schoon. Knie kwam een klein vlokje uit. Dit wordt op kweek gezet en maandag hoor ik de uitslag. Gewrichten zijn wel wat opgezet dus er is een kans dat daar toch ook wat zit. Hij is in elk geval al beter dan gisteren. Linker been is weer soepel en hij loopt weer net mams mee. Mams is ook weer liever tegen hem.
corina kan jij mij een link pb en?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:28

Nou dat is niet negatief... De kleine man is er gelukkig nog en zit al wat beter in zijn velletje. Als er maandag meer duidelijk is kun je ook gerichter behandelen met medicatie... Heel veel succes en we duimen voort...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:56

Dat klinkt als goed nieuws toch, wat betreft het meelopen met mams! :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:29

nou nou, al met al lees ik toch een aantal positieve dingen :)
Nu maandag nog even afwachten dan......maar het geeft wel goede hoop denk ik?
Fijn ook dat die Traumeel wat lijkt te doen voor de kleine.
Wat moet jij blij geweest zijn dat kleine ding vanmorgen zo te zien

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:40

Gelukkig dat hij weer wat op de been is. Nu afwachten wat de uitslag is en of het goed te behandelen is.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:57

quartel schreef:
Fijn ook dat die Traumeel wat lijkt te doen voor de kleine.
Wat moet jij blij geweest zijn dat kleine ding vanmorgen zo te zien

Ik was heel blij en verbaasd. Ik zet ze voor mijn werk altijd buiten en ik moest hem steeds duwen, slepen, tillen naar het land toe. Doe altijd eerst de merrie en hij blijft dan in de box staan tot ik hem ophaal (met deur open). Vanmorgen deed ik de deur op en nam merrie mee en hij sprinte er gelijk achteraan. Wel op 3 benen, maar met een tempo dat ik nog niet gezien had.
Vanmiddag toen ik aankwam, sprong hij gelijk overeind en draafde op 3 benen weg.
We zijn er nog niet, maar het lijkt beter te worden. Als ik met hem oefen kan hij al wat langer op zijn beentje staan.
Of het nou de traumeel is of niet, ik vind het raar dat hij ineens zo opleeft.
Hopelijk vinden ze niets raars in de kweek.

@Daan_Ordeal: is jouw paardje helemaal weer goed nu? Mag je in de toekomst ook gaan rijden?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:01

Wat goed om te horen dat hij vandaag wel wat beter was!

Mijn paardje lijkt nu weer helemaal in orde, ze gaat iedere dag rennend en bokkend het land door :D Ik verwacht niet dat er in de toekomst problemen komen met rijden maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:10

Klinkt inderdaad erg positief, nu de uitslag nog.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:15

Toen ik daarnet de eerste pagina van het topic las dacht ik 'Oohnee, dat is een vogel voor de kat!'
Maar dat ventje is verdorie een vechtertje! En naarmate de berichten volgde kreeg ik stilaan een glimlach op mijn gezicht. Ik duim alvast mee voor deze kleine makker!!
Wat bij mij ook direct opkwam was zwemtherapie maar het is inderdaad een dure aangelegenheid. Hopelijk komt er goed nieuws uit de tests! Ik duim alvast mee vanaf de zijlijn!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:23

Melanie5 schreef:
Vanmiddag toen ik aankwam, sprong hij gelijk overeind en draafde op 3 benen weg.

Lees ik dat goed? Kan hij weer liggen(d slapen) en opstaan?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:29

Mallodie schreef:
Toen ik daarnet de eerste pagina van het topic las dacht ik 'Oohnee, dat is een vogel voor de kat!'
Maar dat ventje is verdorie een vechtertje! En naarmate de berichten volgde kreeg ik stilaan een glimlach op mijn gezicht. Ik duim alvast mee voor deze kleine makker!!

Hier kan ik alleen maar in mee gaan :j

En traumeel is best wel wonderspul hoor :o Heb mijn pony er ook ontzettend mee zien opknappen. Die is inmiddels 33 jaar en heeft een zware hoefbevangenheid achter de rug. Maar door die traumeel bleef haar lijf wel soepeler!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:32

Ons paard heeft een spierscheuring in zijn bil gehad en heeft wel 6 weken haast niet kunnen lopen met dat been. Uiteindelijk loopt ie weer als een kievit, maar zie je wel dat andere spieren het over genomen hebben. Bij de scheuring is zijn bil wat ingedeukt en erom heen is zijn bil wat breder dan aan de andere kant. Maar goed, al met al heeft het lang geduurd voordat ie weer wat beter liep. Succes met de kleine. Kwestie van lange adem denk ik.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:05

Melanie5 schreef:
er is net een punctie gedaan. Hak gewricht is schoon. Knie kwam een klein vlokje uit. Dit wordt op kweek gezet en maandag hoor ik de uitslag. Gewrichten zijn wel wat opgezet dus er is een kans dat daar toch ook wat zit. Hij is in elk geval al beter dan gisteren. Linker been is weer soepel en hij loopt weer net mams mee. Mams is ook weer liever tegen hem.
corina kan jij mij een link pb en?

je hebt pb,
fijn dat hij iets vooruit gaat sinds vandaag, hopen dat het zo blijft en ik duim voor hem, sterkte

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 21:47

tamary schreef:
Melanie5 schreef:

Lees ik dat goed? Kan hij weer liggen(d slapen) en opstaan?

Ja hij kan weer gewoon opstaan, wel wat houterig en hij ontziet het slechte been, maar hij is veel soepeler dan gisteren. Ook is zijn moeder weer meer bij hem.
Ik hoop echt dat de punctie positief is en dat hij weer helemaal opknapt.
Mijn dappere ventje.

Hier trouwens een foto van toen hij 2 dagen oude was:
Afbeelding

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:55

Hmm, wonderlijk dat hij toch lijkt op te knappen, ik duim met jullie mee!
Ik hoop dat hij geen afstervend weefsel heeft, dat kan ook maken dat het zo lang duurt. Ik heb een ponytje gehad met een zelfde probleem maar dan door een trauma (beet van een heel heftig ander paardje in zijn hak) in eerste instantie leek het wel te fiksen, maar er bleef pus komen en de wond ging op een goe dmoment ook echt stinken ondanks alle antibiotica die hij had gehad. Al snel zat het hele gewricht stokvast en toen hebben we hem in laten slapen. De da heeft het gewricht nog opengesneden omdat hij niet snapte wat er nu precies mis was teon bleek de buig of strekpees helemaal door te zijn gerot letterlijk.. :o

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 22:23

zimbabwe, ik hoop ook dat het helemaal opknapt. Wat sneu van jouw pony.
Bij mijne is de wond nu schoon, verder moeten we afwachten op de kweek.

Iedereen heel erg bedankt voor het meeleven.