hoefbevangen shet word niets aan gedaan!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:50

sharontucker schreef:
@capopjekop tja ik ben de eigenaar niet.. db is vorige week nog geweest alleen toen liep ze goed zijden ze }:0

Dat zeg ik ook nergens :P

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:51

MariekeB schreef:
shilady schreef:
Als het mijn verzorgpony was kon het geld me even niet schelen het dier lijd en als jij geld hebt maar je doet er niks aan ben je in mijn ogen ook schuldig aan dierenleed ! En idd het poedertje was helemaal niet duur ;)

Wat een onzin, de TS is 13, waar moet ze dat van betalen. Meer dan zakgeld zal ze niet krijgen.

Ik ALS je geld ervoor hebt
dus dan heb ik het niet over 5 euro zakgeld ;)

Is de dierenbescherming nou al gebelt?

Je kan eventueel ook bij de dierenkliniek langs gaan om te informeren voor een pijnstillend poedertje en de situatie uitleggen
meschien krijg je het dan wel mee en kan je het eventueel op afbetaling doen :)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:53

ben ik ook al geweest..

dierenkliniek zei: ja je moet toestemming hebben van de eigenaar.
db: ze loopt goed }:0

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:53

welke van die pony,s die je verzorgd is het nu?? heb even je berichtjes doorgenomen,maar kom niets tegen over alle ellende van je pony. Vlgs mij zit jij je te vervelen :')

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:54

?? hoe bedoel je?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:55

meredith schreef:
welke van die pony,s die je verzorgd is het nu?? heb even je berichtjes doorgenomen,maar kom niets tegen over alle ellende van je pony. Vlgs mij zit jij je te vervelen :')

zou het dan toch weer een vakantie verhaal zijn :+

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:57

!!!!
blijf even normaal reageren!

@meredith anders kijk je toch zelf even?
Laatst bijgewerkt door sharontucker op 15-07-11 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:58

shilady schreef:
meredith schreef:

zou het dan toch weer een vakantie verhaal zijn :+

Lijkt me onwaarschijnlijk, ik heb het adres, en ga morgen kijken.
Ik ken de TS niet persoonlijk, maar ze komt wel eens bij ons op stal, en ze weet dus wel wie ik ben en wie mijn paarden zijn.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 12:00

ik ga nu even naar Smurf (zo heet de pony)

zal ik wel foto's maken.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:04

Top Marieke! Als de situatie echt zo is als TS verwacht dan is het inderdaad verstandig als een volwassen iemand actie onderneemt zoals bijv. met eigenaar praten of actie richting dierenbescherming of DA.
Laten we hopen dat het meevalt en anders hopen dat de pony niet onnodig nog langer moet lijden.

Edit; TS goed dat je hier ook even aan de bel hebt getrokken. Je hebt er in ieder geval mee bereikt dat er mogen iemand komt kijken naar je verzorgpony.

Anoniem

Re: hoefbevangen shet word niets aan gedaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:46

Marieke en ik gaan ff kijken. Denk dat twee volwassenen indien nodig net ff wat meer druk kunnen zetten. Camera gaat mee voor evt bewijsmateriaal. Wij pakken het wel even op met TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:51

stalvriendinnetje gaat mee, dat is meer dan een hele steun (zeker als het echt mis is )

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:53

poe....succes morgen....

Laten jullie nog weten hoe het af loopt??

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:48

Jeetje heb even het topic ook zitten doorlezen... succes morgen! Ben benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:22

Goed, ben terug uit Deventer.

Wat wij aantroffen was een shetje dat absoluut niet goed liep. Laat daar geen misverstand over bestaan. Als mijn paard zo loopt, is er heel rap een veearts bij.
Maar ik heb géén pony gezien waarvan ik zeg: inslapen. En de Dierenbescherming bellen heeft ook geen enkele zin.
De paarden hebben voldoende te eten en te drinken, zien er niet slecht uit, en het Shetje beweegt nog vrijwillig.
De hoeven van de shet zijn veel te lang. En omdat 'ie al zo lang niet (goed?) bekapt is, gebeuren er een aantal dingen met zo'n beentje. De teen van de hoef wordt veel te lang, waardoor het paard wat achteroverkukelt. Dit belast de pezen en gewrichten anders dan waar het voor gemaakt is, en heeft sowieso al z'n weerslag op de beweging.
Daarnaast is de zool van deze voetjes ver doorgegroeid, terwijl de dragende hoefwand, de buitenrand van de hoef, 'achterblijft'. De hoef is nu wat bol aan de onderkant ipv iets hol. Ook dat doet wat met de beweging.
Verder is de straal (ik denk dat TS dat bedoelt met 'kussentjes'?) wat zacht maar da's niet heel raar bij paarden die 24/7 buitenlopen met dit natte weer.

De pony is gevoelig op de zolen, en ik ben geen veearts, maar vermoed idd wel een lichte (!) bevangenheid bij dit dier. Echter GEEN ernstig doorgekanteld hoefbeen. De zool is niet doorboord, het paardje staat niet in de typische bevangen-houding, en reageert daarvoor ook onvoldoende op knijpen op de zool.

Mijn niet-deskundige-maar-wel-gezonde-boerenverstand-oordeel is derhalve dat het "meevalt" in die zin dat dit dier echt niet meteen ingeslapen hoeft te worden, en dat de Dierenbescherming hier echt niets aan gaat doen. Er is echter WEL redelijk dringend een GOEDE hoefsmid bij nodig die dit dier op VERANTWOORDE wijze weer RUSTIG terugbrengt in een normale hoefstand.
Dat gaat niet in 1x lukken. Zó is de stand van zaken helaas wel.

Wij hebben ter plekke niemand aangetroffen. Geen verzorgster, geen eigenaar. Derhalve dus ook niemand kunnen spreken. De eigenaar woont blijkbaar elders.

TS, als we nog wat voor jou of Smurf kunnen betekenen, horen we (MariekeB en/of ik) het graag van je, maar ik ben bang dat het toch echt aan jou en/of de eigenaar is om een goede hoefsmid erbij te halen.
De Fries stond veel minder beroerd op de hoeven trouwens. Wordt die wél vaker gedaan?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:27

Sonja schreef:
De hoef is nu wat bol aan de onderkant ipv iets hol.

De pony is gevoelig op de zolen, en ik ben geen veearts, maar vermoed idd wel een lichte (!) bevangenheid bij dit dier. Echter GEEN ernstig doorgekanteld hoefbeen. De zool is niet doorboord, het paardje staat niet in de typische bevangen-houding, en reageert daarvoor ook onvoldoende op knijpen op de zool.

Een bolle zool duidt op een gekanteld hoefbeen.
Sommige paarden zijn bikkels voor zichzelf en laten heel weinig zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:30

Er is ook echt wel wat aan de hand in dat voetje, maar TS was bang dat het hoefbeen er doorheen was en dat de voet los zou laten etc. Dat is dus nog niet het geval.
Opbouw zool is ook (zwaar) achterstallig onderhoud en verkeerde slijtage.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:35

De mijne heeft aan 1 voet ook een bolle zool, doordat het hoefbeen daar heel dicht tegen de zool gekanteld/gezakt is. Zij kan daardoor nooit meer zonder ijzer lopen (ze loopt dan gelijk gevoelig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:38

Ik vermoed dat dit ponietje ook nog prima te 'redden' is door een goede smid die er even een ijzertje onder tikt, en dan heel rustig de stand weer normaliseert.
Je kunt je echter afvragen of een eigenaar die het zó ver laat komen met de voeten van z'n dier, nu ineens zal gaan investeren in een regelmatig smidbezoek en nog een ijzertje voor ook... Daar heb ik een beetje een hard hoofd in.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:40

Elin_ schreef:
Ja ,maar als TS haar moeder het niet eens goedvind om in een NOOD situatie waar paardje ontzettend lijd (hoefbevangen heid of niet ) iets anders mag betalen .. zou ik al helemaal niet zelf gaan aanproberen.

Al is het niet zo hefttig ,moet toch DA bij komen , moet toch behandeld worden.
Als niemand dit wilt of kan betalen kan het paardje beter ingeslapen worden.

Allemaal leuk, lief en aardig, maar weten jullie wel wat inslapen kost? Ook daar zit je al snel tegen de 150/200 euro aan! Weghalen bij Rendac kost rond de 40 euro...in totaal dus een flink bedrag om uit te geven aan iemand anders zijn dier!
De beste optie is om de dierenbescherming te bellen en uit te leggen wat er aan de hand is.
Waarschijnlijk komen die niet eens kijken, maar niet geschoten altijd mis natuurlijk. Andres iemand uit de buurt die de eigenaar kent en zelf ook dieren heeft? Benader die eens en vraag daar eens aan of die niet kunnen helpen.
Als het hoefbeen echt door de wand is, dan kunnen ze niet meer lopen!Zit hij er tegen aan dan zal het dier ondragelijke pijn hebben!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:42

Fijn dat het mee lijkt te vallen Sonja, hopelijk is de ts nu wat meer gerustgesteld.

TS: Kunnen je ouders niet eens met de eigenaresse gaan praten dat het dier wel echt vaker naar de smid moet? Of iemand anders die zij kennen die veel van paarden afweet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:44

De pony liep nog , het zag er slecht uit, maar wist zich nog aardig voor te bewegen, gaf makkelijk voetjes, liet zijn hoef bevoelen, ook de zool etc .
Ze zal vast ( enigszins, wellicht chronisch) bevangen zijn, en och och wat was het een sneu gezicht, maar ik verwacht dat de dierenbescherming niets doet , omdat beide dieren ( er staat een paard bij ) er verder goed verzorgd uitzien.

TS : Ik ben nog erg benieuwd waar de mevrouw woont, en of de dierenbescherming met haar heeft gepraat. wat wil ze met deze dieren ( is de ander ook van haar ) . Wellicht beter even per Pb dit bespreken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:48

@MariekeB
Als er een bolling in de zool zit, is dit pony'tje niet "enigszins" chronisch bevangen.
Hij is zeker weten ernstig (chronisch) bevangen.
Dit is nl het laatste stadium voor een zoolbreuk, dus heel ernstig.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:59

Ik ga zo met de TS ook even naar de pony's daar.
foto's maken en ook even kijken hoe het met smurfje gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:05

Het leek meer een verdikking op de zool.

Het zag er absoluut slecht uit, ik wil nog best een telefoontje aan wagen naar de dierenbescherming, maar dan wil ik weten van TS wie de eigenaresse is, gezien de omgeving daar en het verhaal van de TS, zouden het mensen kunnen zijn waar de DB misschien wel niet zo graag langsgaat ( aanname gebaseerd op veronderstellingen ... ) , en dat zou weer wat verklaren.

Ik heb overigens gefilmd hoe smurf loopt ( leuk ding trouwens )