Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:36

Hoi,

'Groentje' op het gebied van peesblessures meldt zich! Groentje tot gisteren helaas. Paard (21, loopt 'intensief recreatief') loopt sinds anderhalve week niet lekker. Het leek hoog te zitten aldus mijn instructrice, dus eerder schouder dan been, en waarschijnlijk eerder spier dan iets in of aan de hoef (ze is geen dierenarts, maar ik hecht wel waarde aan haar oordeel). Een week lang was er niets te zien of te voelen aan dat been. Dus ben heel rustig wel wat beweging blijven geven (half uurtje stap en draf, veel vwnw, veel rechte lijnen, geen ingewikkelde dingen, geen korte wendingen etc.). Maar gistermiddag ineens hele forse zwelling op linkervoorbeen. Aan beide zijden van de pees is het dik en warm. Ik ben er toch wel van geschrokken en schrik nog meer nu ik wat meer op bokt lees over peesblessures. Ik heb er helemaal geen ervaring mee.

Zou ik de afgelopen anderhalve week nog veel meer schade hebben aangericht doordat ik - zij het licht - doorgereden heb?

En w.b. het scannen: nu doen of over bijv. 2 weken?

Zijn er dierenartsen die thuis (bij mij op stal) scannen, of moet je daarvoor per se naar een kliniek? Ik heb geen auto die een trailer kan trekken, geen trailer en ook geen rijbewijs (tenminste, niet voor rijden met 2-paards trailer ofzo, wel gewoon B). Ik meende te lezen dat er ook mobiele scans zijn? Iemand enige ervaring in de regio Delft-Delfgauw?

Sorry TS, wil je topic niet kapen, maar ben er een beetje vol van, wel geschrokken.

Mijn bijrijder en ik gaan in ieder geval meteen over tot een schema van alleen stappen op het harde + been afspuiten. Voorlopig geen boxrust, hij is altijd erg rustig op de wei. Al twijfel ik daar wel over, want hij staat wel in de wei met de kudde (ca. 10 paarden). Ik zie hem nooit meedoen als er even wat onrust in de kudde is. Hij is ook wel wat ouder + flegmatiek karakter, hij gelooft het allemaal wel aan laat de drukte over aan de jongere garde... Hij trekt bijv. ook nooit een sprintje naar achteren als we de beesten naar de wei brengen, maar loopt op z'n gemak de wei in. Alleen... ik kan natuurlijk nooit 100% uitsluiten dat hij in de wei wel een drafje maakt of een keer met de kudde meehobbelt. Integendeel.

Ik sta open voor jullie advies!

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:30

He wat vervelend zeg... Ik zou de DA bellen en het verhaal uitleggen en om zijn advies vragen. Nu of later komen/scannen.

Sinds vanmorgen is het been van mijn paard weer een stuk dunner geworden. Gelukkig. Wacht het nog even af en maak dan weer een afspraak.

Je hebt DA met mobiele apparatuur. Even googlen of je instructrice vragen.

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:11

Dank voor je reactie, jij ook sterkte, hopelijk zet de verbetering door!

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 13:19

Esther is er bij jou nu al meer bekend?

Ik ga zo nog even met mn paard op pad. Moet toch nieuwe klei halen en laat mijn oud instructeur nog even kijken. Het been is weer iets dunner geworden. Nog een derde van de dikte van 6 dagen geleden denk ik. Word er blij van... Niet te... Want als het toch niet goed is is het ook een vieze tegenvaller...

Arm dier. Hij is echt zooooo bang voor alle mannelijk DA en hoefsmeden etc. Echt waar als het een vrouw is kun je heel veel met m.. Maar een man. Hij rent al achteruit als ze alleen maar een been willen vasthouden. Angsthaas...

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 00:12

Maar goed dat ik niet tè blij was...
Peesblessure. Ingescheurde pees :-(. Echt niet vrolijk nu...

2x daags 10 minuten stappen, koelen, Heparin zalf erop (Duitse variant van Dolobene) , klei eroverheen, 30 druppels homeopatische mix v. spieren, pezen, banden en gewrichten en 15 druppels arnica.

Hij gaat wel in de wei. Op stal is ie veel te onrustig en draait steeds wat erg slecht is.

Eind volgende week terugkomen en als het vocht genoeg weggetrokken is echo maken. Dan weten we wat de echte schade is en hoelang het herstel ongeveer duurt.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 01:00

Qizz schreef:
Maar goed dat ik niet tè blij was...
Peesblessure. Ingescheurde pees :-(. Echt niet vrolijk nu...

2x daags 10 minuten stappen, koelen, Heparin zalf erop (Duitse variant van Dolobene) , klei eroverheen, 30 druppels homeopatische mix v. spieren, pezen, banden en gewrichten en 15 druppels arnica.

Hij gaat wel in de wei. Op stal is ie veel te onrustig en draait steeds wat erg slecht is.

Eind volgende week terugkomen en als het vocht genoeg weggetrokken is echo maken. Dan weten we wat de echte schade is en hoelang het herstel ongeveer duurt.


Jeetje zeg...hopelijk valt de schade nog mee....!

priamos

Berichten: 605
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 01:26

jeetje heb je topic doorgelezen. Heel veel sterkte ermee. Hoop voor jou dat de schade meevalt.

Die van mij had een scheur aan de diepe buiger. Ben er 1,5 jaar mee zoet geweest.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 09:43

Anderhalf jaar? Oh help....

Is jouw paard wel helemaal oke nu en mag je alles weer met hem? Ook springen bijv.?En hoe moest de jouwe behandeld worden? Was de jouwe wel kreupel? Mijne nl niet..

Adil; ik hoop het ook..

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:03

jeetje TS dat is een vette tegenvaller. ik hoop dat het goed hersteld.

ik was met de eerste peesblessure 8 maanden aan de hand aan het stappen en daarna weer rustig opgepakt. of je straks alles weer mag ligt aan meerdere dingen. aan de plaats van de blesure, de ernst en hoe het hersteld. je moet straks vooral oppassen voor zware zandpaden e.d. waarbij het been ver door kan zakken. op zo een moment moeten die pezen erg veel opvangen en dan heb je kans dat de pees opnieuw kapot gaat.

Odysseus

Berichten: 22484
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:05

Mijne had een kleine blessure in de diepe buiger/check ligament (waar ze in elkaar overgaan zeg maar), geen gaten en scheuren werk dus. Liep ook niet kreupel, ook 1,5 jaar mee zoet geweest .... Pezen zijn gewoon rot rot rot blessures.

Hoor wel goede verhalen over shockwave therapy, misschien dat het ook wat voor jou is. Herstel wordt aanzienlijk sneller en littekenweefsel van betere kwaliteit.

priamos

Berichten: 605
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:16

Qizz schreef:
Anderhalf jaar? Oh help....

Is jouw paard wel helemaal oke nu en mag je alles weer met hem? Ook springen bijv.?En hoe moest de jouwe behandeld worden? Was de jouwe wel kreupel? Mijne nl niet..

Adil; ik hoop het ook..


Hij is helemaal er bovenop gekomen ik heb hem op het land gezet en dernaast stapte we 10 min op het harde. En het stappen hebben we zo uitgebreid. De mijne liep niet kreupel eraan.

Ik rij nu weer 5x inde week gevarieerd van goeie training tot een relaxte buitenrit. In een van de aankomende maanden begin ik met springen. Verder loopt ie weer wedstrijden en zijn we bijna L startgerechtig dus pakken we die oefeningen t/m het L2 mee.

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:24

Ik lees even mee. Mijn VP van 26 heeft sinds 2 weken ineens een dikke bult net boven de kogel. Is ook niet hard en niet opvallend warm, hij loopt er ook niet duidelijk kreupel mee. Moet wle afgespoten worden, maar hij mag niet echt lopen, op de wei mag wel. Daar is ie ook heel rustig

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 16:46

Wat fijn dat het bij jullie paarden wel goedgekomen is... Maar anderhalf jaar zeg... En ook niet kreupel. Al mijn hoop is bijna vervlogen... Schrik hier echt van. Je denkt toch stiekem dat t wel mee moet vallen omdat ie niet kreupel is en geen pijn lijkt te hebben. Maar hier blijkt het tegendeel.

Odysseus

Berichten: 22484
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:48

De pezen zijn zeer slecht doorbloed en hebben ook weinig zenuwen door zich lopen, dat verklaart waarom een paard geen pijn heeft, al zit er bij wijze van een heel gat in de pees. En dat verklaart ook waarom het zo lang duurt, omdat er zo weinig bloed komt is het herstel heel langzaam. Maar zoals ik al aangaf, wil je het versnellen dan zou je even moeten kijken naar shockwave therapy.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 17:03

Vrees dat ik dat niet kan betalen zonder werk... Zal eens in Duitsland informeren wat er mogelijk is en wat t kost. Volgende week wordt de scan gemaakt en die kliniek werkt ook samen met Hochmoor volgens mij...

Ga me iig eens verdiepen in die mogelijkheid...

drafbalk

Berichten: 1931
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Limburg

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:10

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar mijn paard heeft\had precies hetzelfde.
Hij heeft ook 2 schiefels aan zijn voorbenen, bij de pees in de buurt.
Wij zijn in duitsland (net over de grens) bij riemmersma geweest.
Dat is echt een hele goede, ik weet niet waar je ergens woont.
UIt de scan bleek dat hij een lichte peesblessure had,
En wij moesten 2 maanden stappen aan de hand.
Daarna 2 maanden draven aan de hand, en stappen erop.
En nu 2 maanden draven erop.
Het duurt wel lang, als het een peesblessure is,
Maar het komt wel helemaal goed.

priamos

Berichten: 605
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:23

peesblessure duren over het algemeen lang omdat het herstel zoals zeer langzaam gaat. Het ligt ook net aan de ernst van de blessure.

Waardoor je er eigenlijk niet een tijdslimiet aan kan vastleggen omdat je niet weet hoe ernstig het is. Maar het enigste wat je kan doen is geduld hebben. Je hebt bij HK een topic over peesblessures als je echt veel vragen heb kan je het daar ook altijd navragen

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:42

Qizz schreef:
Helemaal mee eens. Mijn paard loopt ook in de wei. Heb net even een voorbeeld gezocht van een peesschedeovervulling en het is inderdaad wat anders zo te zien. Mijne heeft een eivormige iets langwerpige bult van ca 5 cm lang. Tussen de tussenpees en oppervlakkige buiger op t plaatje dat ik gevonden had...

Maar even een week aankijken.

Bedankt he!


Dit had en heeft mijn merrie ook regelmatig. soms alleen dik, maar als het acuut weer op is komen zetten ook warm en als je pech hebt kun je ook de pols heel duidelijk voelen. Mijn merrie was en is er niet (altijd) kreupel op. Niet toen we kwamen voor een peesscan (echo)
Bij haar was er veel litteken weefsel te zien, had ze een gat in haar pees en dus een ontsteking. Omdat ze zoveel andere blessures heeft heb ik er niet voor gekozen om haar te laten inspuiten of opereren (dan snijden ze iets door geloof ik) maar gewoon "rust" (in de wei, want stal wordt ze knettergek) en stappen aan de hand en onder het zadel op het harde.

Ze heeft de eerste keer een kuur metacam gehad tegen de ontsteking, samen met 10 dagen smeren met compagel (van buitenuit) en dat hielp wel goed, maar het verraderlijke van deze blessure is dat hij gelijk weer op komt zetten als ze een keer gek doet of te veel in zwaardere bodem loopt (droge losse zandpaddock) Elke keer als de pees weer op speelt begin ik weer met koelen en evt smeren met de compagel.
Heb nu een koel-pack gekocht die met klitteband om het been kan, dat is wel heel fijn want dan kan ze hem onder het hooi eten 15 tot 20 minuten om hebben en krijgt ze ook geen weke huid/mok door al het water en scheelt ons ook tijd en water...

Buigproeven hebben ze niet gedaan bij haar. Alleen stappen en draven rechtuit over het harde in combi met klinische beeld (zwelling) en de scan gaf een duidelijk beeld.

Ik zou er maar heel voorzichtig mee zijn... Succes met herstel!

Odysseus

Berichten: 22484
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:48

Bij mijn eerste DA waar we liepen hebben ze ook geen buigproeven gedaan, bij de second opinion (De Raaphorst) wel en daar was ze hartstikke onregelmatig op. Dat kon alleen niet van de pezen komen want die was inmiddels voor 80% genezen en zou eigenlijk geen pijnklachten mogen geven. De pees genas alleen niet verder dan 80% en pas na de buigproef kwamen we er dus achter dat er NOG een blessure zat. Dit was een combinatie van het hoefbeen en hoefgewricht, wat het precies is geweest weten we niet, dan had ze in de MRI scan gemoeten. Maar de bandjes en het kapsel waren wat geirriteerd. Dit is toen behandeld en toen is de pees echt heel rap 100% genezen.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:59

Zo.n coolpack lijkt me ook wel handig.

Ben zeker voorzichtig met hem. Stap m aan de hand en heb de Dobene zalf (vervanger Heparin) en klei en homeopathische druppels die het geheel van binnenuit ondersteunen.
Woensdag wordt de scan gemaakt en dan overleg ik met hem welke mogelijkheden tot herstel er zijn.
Omdat er veel mogelijkheden zijn ben ik me daar nu op aan het orienteren en krijg goeie tips van jullie.

Hebben er mensen ervaring met shockwave therapie en de seawalker of evt wat anders en hoe werkt dat precies? Ben info aan het zoeken over de shockwave maar vind er nog niet zo heel veel over.

Baal dat ik mn paard uit de verzekering heb gedaan ivm het niet hebben van werk en moeten bezuinigen. 8 Jaar lang weggegooid geld....

mait
Berichten: 450
Geregistreerd: 02-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:18

Ik heb wel gehoord van Laser-therapie na een pees blessure. Via de kliniek kreeg ik bij de eerste scan ook gelijk een folder hier over mee. Bij mij was het een kosten afweging omdat het voor de blessure zelf niet zoveel doet (die blijft er zitten) en het in verhouding tot de waarde van mijn paard niet uit kon omdat er wel een prijskaartje aan zit. Met laseren kun je enkel de omvang van het littekenweefsel verminderen. Ik heb nooit helemaal uitgezocht wat het doet voor een 'verse' pees blessure, dat zou je eens uit kunnen zoeken.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:24

Qizz schreef:
Zo.n coolpack lijkt me ook wel handig.

Ben zeker voorzichtig met hem. Stap m aan de hand en heb de Dobene zalf (vervanger Heparin) en klei en homeopathische druppels die het geheel van binnenuit ondersteunen.
Woensdag wordt de scan gemaakt en dan overleg ik met hem welke mogelijkheden tot herstel er zijn.
Omdat er veel mogelijkheden zijn ben ik me daar nu op aan het orienteren en krijg goeie tips van jullie.

Hebben er mensen ervaring met shockwave therapie en de seawalker of evt wat anders en hoe werkt dat precies? Ben info aan het zoeken over de shockwave maar vind er nog niet zo heel veel over.

Baal dat ik mn paard uit de verzekering heb gedaan ivm het niet hebben van werk en moeten bezuinigen. 8 Jaar lang weggegooid geld....


Kijk ook nog eens naar de producten van Back on Track! Die kosten wel wat, maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat ze ook heel erg goed zijn en ook zeker het geld waard!

Wendy31

Berichten: 183
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:15

Qizz schreef:
Esther is er bij jou nu al meer bekend?


Hoi,

Hier de bijrijdster van Ester (en Ino natuurlijk), er is inmiddels al meer bekend maar dat is helaas niet positief. Ik denk dat ze het liever
zelf wil vertellen dus dat laat ik aan haar over. We zijn er in ieder geval allemaal erg verdrietig van |(

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:10

Wendy31 schreef:
Qizz schreef:
Esther is er bij jou nu al meer bekend?


Hoi,

Hier de bijrijdster van Ester (en Ino natuurlijk), er is inmiddels al meer bekend maar dat is helaas niet positief. Ik denk dat ze het liever
zelf wil vertellen dus dat laat ik aan haar over. We zijn er in ieder geval allemaal erg verdrietig van |(


Oh jeetje, dat klinkt niet zo best..... ;(

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 11:00

Ach jee.... Dikke knuffel....