het is niet zo dat wilde paardenhoeven gezond zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:44

LindyH schreef:
Ik zal eerlijk zeggen, ik heb dat hele onderzoek nog niet gelezen. :o

Ik bedoelde meer dat het door sommige mensen in dit topic tegen de NB wordt gebruikt:("Zie je wel, dat wilde hoevengedoe slaat nergens op."). Niet door de onderzoekers zelf en ook niet direct door TS, al is de titel inderdaad wel wat ongelukkig wat dat betreft.

In mijn eerste post heb ik geprobeerd uit te leggen waarom er voor de mustanghoef gekozen is en hoe NBers daarmee omgaan. De mustanghoef is een soort uitgangspunt waar je op kunt variëren al naar gelang de omstandigheden en vooral niet te vergeten de hoef zelf.

De NB moet het zich zeker aantrekken dat veel mensen nog denken dat het er bij NB om gaat om elke hoef in een mustangvorm te persen. Wat we graag willen is dat elke hoef zo gezond is als een mustanghoef.

Eigenlijk wilde ik me er niet meer mee moeien, want het wordt altijd zo'n wellus niettus, maar toch na dit hierboven te hebben gelezen een mening van een bekapper die een mengeling van NB én traditioneel bekappen gebruikt.(ik besla dus geen paarden, maar manicuur/pedicuur alleen :D )

Dat wilde hoevenmodellengedoe beredeneren vanuit EEN soort/model hoef slaat inderdaad nergens op :roll:

DAT is wat niet alleen de tegenstanders hier of elders schrijven , maar ook dit onderzoek laat zien.
Een onderzoek die (als het goed is) gemaakt is zonder enig voorkeur of tegenstand voor een bepaalde methode.

Problemen zijn er overigens ook zat met die "natuurlijke " gehanteerde hoefvormen.
Zowel in de echte natuur, als door de NB mehode die zo'n "mustang"vorm proberen te imiteren.
Dat geeft dit onderzoek ook aan maar zo is ook openbaar op oa. de meest bekende NB site te lezen.

Hoewel dat probleemloos toch een van de grootste drijfveren is waarop de NB promotie werkt.... zit hier wel een maar aan.
Er zouden minder tot geen problemen zijn door deze manier van bekappen.
Zeker in vergelijk met de traditionele (hoefsmid) manier van bekappen waar door sommige NBers behoorlijk tegen afgezet wordt.
Maar....
Wat de oorzaken zijn van die eventuele in dit onderzoek aangetroffen problemen is dan natuurlijk een heel ander discussie punt, dat kán het model zijn op bepaalde (lees: niet voor dat model geschikte) ondergrond, of een model dat niet passend is bij een paard omdat dit bijvoorbeeld een been-afwijking heeft ... maar dat kán ook tig andere oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld periodiek of langdurig een bepaalde soort voeding in bepaald jaardeel, veel of slechts heel weinig beweging, tekorten of tevelen in mineralen of andere belangrijke of schadelijke stofjes, erfelijk overblijfselen, een tijdelijke of misschien wel chronische ziekte enz.enz.

Of daarmee en waarmee dan allemaal exact rekening is gehouden in dit onderzoek is me nog niet geheel duidelijk. (misschien ga ik toch het gehele onderzoek maar eens bestellen)

Overigens...om terug te komen op het schrijven hierboven,
Zoveel wordt er niet gevarieerd hoor in de NB theorie , mits dat intussen niet veranderd is want ik lees er nog maar zelden.
Naast bepaalde inzichten over voeding, huisvesting en wat andere zaken is het vrij simpel.
Eenvoudig omschreven, streven naar lage hielen, ronde toon , de kwartieren vijlen en afblijven van de zool...that's it eigenlijk.
De meeste mensen zullen met hun bekapping in variatie dus niet echt veel verder komen.
Iedere variatie in een (detail)foto getoond wordt direct daarop (af)gewezen ;)

Als men dan ruim-denkender was in de variatie van het mustang-model dan zou men immers ook niet zo afzetten tegen de manier van bekappen zoals een hoefsmid dat doet ?
Want dan kom je ook al heel snel in de buurt van bijvoorbeeld de traditionele manier van bekappen zoals veel hoefsmeden het doen (want lang niet allemaal bekappen ze alsof er ijzers onder moeten!).

Er is (helaas) geen standaard manier van bekappen.
Daarvoor heb je te maken met te veel verschillende omstandigheden waarmee je rekening moet houden en vooral....heb je te maken met een levend wezen met al zijn/haar mooie kanten, maar ook zijn/haar eventuele gebreken.
Dit onderzoek toont kort omschreven (en in mijn ogen zoals ik het lees) duidelijk aan dat er helemaal geen standaard is waar je van uit kan gaan, waar ik het dan ook als kruising NB & traditioneel bekapper helemaal mee eens ben.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 10:09

Via de Brumby research website van het onderzoek kwamen we op de volgende link met wat meer info over het onderzoek http://www.thehoofman.com/Documents/Hoo ... _care.html
het beschrijft wat meer de problemen die zijn gevonden,ook van de 'harde' bodempaarden.

Een korte quote die om over na te denken.
Citaat:
If the “natural” horse foot is to be used as a guide to model the morphology of the domestic horse foot, first the appropriate model should be identified. The Australian brumby study of feral horses from six environments identified six different foot models. It appears that the hard substrate foot type was selected as the original paradigm for the bare foot horse with aesthetic appearance as the main selection criterion. That study identified extreme activity levels in feral horses over harsh terrain.

Al met al is het erg leerzaam en objectief gedaan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:33

piepenfiets schreef:
Een wild paard vergelijken met het hedendaagse paard is hetzelfde als een wolf met een chihuahua vergelijken. Een gezonde hoef en dito vorm is toch wat elke smid als doel heeft , daar heeft hij toch opleiding voor genoten?

Men zal niet alleen moeten dromen over de ideale hoef(ven) maar rekening houden met gehele paard, beweging en verzorging.
Wat heeft een paard met been- en/of hoefafwijking(en) er aan, dat een natuurlijke bekapper de hoef(ven) naar het gewenste ideaal van de mens bekappen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 22:00

Arabesk schreef:
Niemand zegt dat de wilde hoef HET model is bij naturlijk bekappen. Dat is een misverstand dat als een broodje aap in de rondte gaat. Vanuit bestudering van wilde hoeven zijn wel conclusies getrokken; een paard hoort op de straal te lopen, de hoefwand is geen draagrand etc

Eeven naar de Bokt wiki, ik heb weinig behoefte paard Natuurlijk te gaan lezen maar die bewwert ongeveer hetzelfde
http://www.bokt.nl/wiki/Natuurlijk_bekappen

een quote

Citaat:
Het enige wat gebeurt bij natuurlijk bekappen is dat de steunsels gelijk worden gemaakt met de zool (anders ontstaan er kneuzingen) en het rondvijlen van de hoefwand. Er wordt gestreefd naar een zogenaamde 'mustang-hoef', dit is een hoef met lage hielen.

Hoe zouden natuurlijk bekappers dit liever omschrijven nu er wetenschappelijk onderzoek is gedaan? Broodjes aap houdt namelijk niemand echt van lijkt me?