Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:20

Daan_Ordeal schreef:
Mijn paard heeft mogelijk ook een peesschede ontsteking, a.s. vrijdag wordt een scan gemaakt.

Die verdikking waarvan sommige van jullie spreken, is dat een verdikking over het hele onderbeen of plaatselijk? Mijn paard heeft net boven de kogel aan de buitenkant een flinke bult van ongeveer 3x5cm, verder is het been niet dik.

Het is een plaatselijke verdikking inderdaad zoals jij noemt, kan soms iets uitstralen naar boven maar daar zit wel het "centrum" van het probleem.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:20

Bij ons peesblessure paardje was de bult plaatselijk, net boven de kogel aan de zijkant.

Caballos

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 11:24

Het is plaatselijk, maar in het "begin stadium" was de rest er om heen ook wat verdikt..........
Inderdaad net boven de kogel, aan de zijkant aan de buitenkant van het been.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:28

En was die bult bij jullie ook hard?

Mijn paard heeft daar al langer een (zachte) verdikking maar liep niet kreupel dus heb ik verder geen actie ondernomen... Nadat ze zich heeft verstapt liep ze wel kreupel en dus de dierenarts laten komen. Nu is die bult wel hard geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:28

Caballos schreef:
We hebben besloten met haar naar de kliniek te gaan aangezien het inspuiten niet geholpen heeft.........
En dan aansluitend (na de onderzoeken) komt ze in aanmerking voor operatie.......
Ik kan haar niet eeuwig op de pijnstillers houden en ik hoop de de operatie verlichting gaat geven zodat ze iig pijn vrij op de wei kan.

Kan me voorstellen dat als je paardje nog heel veel wil en dat "niet mag/gaat" dat ook niet leuk is, maar pijn is erger denk ik dan.........

Mijn paard is er meteen aan geopereerd en volledig hersteld. Edit: ze had dus echt een peesschedeontsteking en die is gespoeld, mocht bij de operatie wezen (Emmeloord).

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 11:55

Daan_ordeal ja die was ook hard, net alsof ze een steen ingeslikt had.......
En pijnlijk was het ook.

joenohoe, mijn paard had dus geen peesschede ontsteking........ Een gaatje in haar ringband (iets wat zelde voorkomt) en haar pees was niet helemaal mooi.
Fijn dat jouw paard helemaal is opgeknapt na de operatie.
Voor mijn paard was de slaging van de operatie gereserveerd waardoor ik ervoor heb gekozen om haar niet te laten opereren en daar ben ik achteraf heel blij mee.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:00

Het gaat hier trouwens over een peesschede ontsteking, maar mijn pony heeft ontsteking aan de ringband.
Ik heb hier niet veel verstand van, maar qua behandeling zou het zelfde kunnen helpen ga ik toch van uit?
Mijn pony is trouwens ook ingespoten. :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:25

Vandaag is een scan van het been van mijn paard gemaakt, inderdaad peesschede ontsteking en geirriteerde/beschadigde ringband...

Met de dierenarts afgesproken iedere week even te overleggen en over 3 a 4 weken opnieuw scannen om te zien of er verbetering is.

Dus... als jullie nog tips hebben hoor ik het graag.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 21:08

Mijn paardje had een gaatje in haar ringband en haar pees aan de buiten kant was niet "mooi". Het gebied eromheen was ook gevuld door alles.
Ze is ook ingespoten (na de 1e echo want hier bevonden ze een peesschede ontsteking) maar dit hielp echt helemaal niets, helaas.
Na de 2e echo kwam het gaatje in de ringband naar boven (iets wat zelden voor komt). Ze zou in aanmerking komen voor een kijkoperatie, maar aangezien haar leeftijd hebben we met de arts besloten haar 3 maanden weide rust en wandelen aan de hand "voorgeschreven".
Via een goede kennis werd ik dus getipt over lasertherapie, binnen no-time was ze van de metacam af en dus pijnvrij. Binnen 10 dagen was het been 2,5 cm geslonken en tot nu toe zijn we totaal 3 cm kwijt en is het been weer zoals het was.
Verder loopt ze ook niet meer kreupel.
Ik ben van mening dat het laserapparaat ons heel erg geholpen heeft!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:24

Cabaollos wel super dat het met jouw paardje zo goed gaat!
Maar is het niet zo dat het inspuiten niet heeft geholpen omdat het geen peesschede onsteking was maar een gaatje in de ringband?

Ik hoop maar dat mijn paardje goed herstelt en dat inspuiten of dat soort dingen niet nodig is... Ik smeer op advies van de dierenarts Flogestan en ik ga denk traumeeldruppels halen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 14:24

Ja, dat laseren is echt geweldig!

Ik denk dat het inspuiten misschien mede daarom niets gedaan heeft. Je zou zeggen dat als ze het inspuiten met cortico's het gebied wel rustig had kunnen maken, maar het heeft echt totaal niet geholpen.
Een inspuiting helpt ook niet altijd............

Jaren geleden is ze een keer ingespoten in een ander been en dit heeft ook niets geholpen, voor mij geen inspuitingen meer.............

Ik hoop ook dat je paardje herstellen kan en ik denk zeker dat traumeeldruppels een toevoeging kan zijn.

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:07

Ik schuif ook even bij jullie aan :)

Allereerst echt apart en super om te horen dat die lasertherapie toch zo goed aanslaat Caballos!
Misschien is dit namelijk ook een optie voor mijn paard...
Even het verhaal.
Vorig jaar precies, mijn paardje stokkreupel (2 dagen). Volgens de DA een hoefkneuzing, want bij de buigproef bleef ze kreupelig. Medicijnen gekregen maar die hielpen niet. Haar lichte gallen die ze aan het been had werden groter en ze bleef in de rust staan met haar been. Rontgen gemaakt, die waren goed en op de scan bleek een licht geirriteerde pees, maar dat klopte niet met haar vorm van kreupelheid. Andere DA --> uitkomst peesschede ontsteking. 2 maal ingespoten met ontstekingremmers. de Opgezette gallen werden dunner , kreupelheid verdween. De gallen bleven aanwezig, maar na het rijden waren ze veel dunner. Na een half jaar zijn de gallen harder gaan worden én veel dikker. Niet zozeer een ontsteking , maar de gallen vullen zich enorm. Aan de bloedzuigertherapie gegaan, maar of dat nog wel helpt bij zo'n dik been.. :S Operatie heeft veel risico's en opnieuw inspuiten mag echt maximaal 1 keer in het half jaar. Nu vraag ik mij af of die lasertherapie kan helpen bij extreme harde gallen?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:21

aerizz, ik denk dat lasertherapie zeker bij jou paard kan helpen.......
Mijn paard heeft namelijk voorheen altijd wel galletjes gehad op haar achterbenen, maar deze zijn altijd zacht.
Het geval was dat ze bij onderzoek echt een super harde gal had, echt net een steen.
Deze is nu heel erg geslonken en nog niet zo zacht als hij zou moeten zijn, maar ook absoluut geen steen meer!
Ik denk zeker dat het het waard is om lasertherapie te proberen!

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:56

Poe dat klinkt zeker als muziek in de oren, want deze gallen zijn echt aan beide kanten 5 cm dik en inderdaad zo hard als steen zowat. Ben alleen wel een beetje bang dat als je zo'n 300,- per maand eraan uitgeeft. En dan blijkt dat het toch niet helpt bij mijn paard (misschien kleine kans, maar het kan maar zo) is er dan nog een probeer garantie of iets in die richting?. en zal de gal met de tijd gewoon weer groter en harder worden zodra er gestopt wordt met de laser? Misschien zijn dit vragen die ik dan beter kan stellen aan magnacare :).

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:09

Ik vraag mij eigenlijk wel hetzelfde af aerizz. Het is toch best weer wat geld (wat nog eens op de dierenartsrekeningen komt).

Bedoel je dat bij jouw paard de gallen 5cm lang/breed zijn of echt dik?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 15:13

De omvang van mijn paard haar been is de 1e 10 dagen 2 cm geslonken en ben nu totaal 3 cm kwijt.
Mij is het het geld dubbel en dwars waard omdat het helpt...........
Tot nu toe heeft de laser het meeste resulaat gegeven ipv de echo's, foto's, inspuitingen en de overige daarbij komende DA kosten, en natuurlijk geen operatie!
Ik denk dat jullie het beste even kunnen contacten met magnacare, ze kan je alles uitleggen en je vragen beantwoorden en ook of de laser voor jullie probleem goed kan helpen!
Hele aardige mevrouw!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:27

Mijn pony is vorige week weer ingespoten. We zouden eigenlijk alleen voor het inspuiten gaan, maar de DA vond dat de bobbel nog al op een vreemde plaats zat voor een peesschede ontsteking, dus heeft hij nog een echo gemaakt. Het ziet er helaas niet zo mooi uit, het vervelende van deze blessure is dat het als het terugkomt (zal ook steeds sneller op elkaar gaan volgen), het ook erger terug komt. Nu was het al veel erger dan dat het vorig jaar was. Maar ik heb goede hoop, hij loopt sinds donderdag avond (de dag dat de spuit gezet is) in stap weer helemaal rad :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 14:30

Jee wietsje dat is balen, maar is het geen peesschede ontsteking? Wat is het nu wel??

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:26

Jawel sorry, heb het niet duidelijk vermeld, het is wel een peesschede ontsteking, maar die breidt zich verder uit.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 10:50

Balen zeg! Is hier een rede voor?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:59

Nee, nouja het been waar hij de ontsteking aan heeft is een graasvoetje, dus misschien door de stand van de hoef? Zijn pezen zien er verder prima uit, maar helaas valt er zo niet veel meer aan te doen. Gister begon hij weer licht te kreupelen, dus we moeten maar eens even na gaan denken over hoe en wat.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 12:15

Goh, hele vervelende situatie. Maar wel apart dat de pezen e.d. goed zijn, die ontsteking moet toch ergens door komen zou je zeggen..........
Wel denk ik dat lasertherapie een oplossing kan zijn, misschien kan je gewoon eens contact opnemen met www.magnacare.nl en je probleem voorleggen? Je kan 't proberen, je hebt niets te verliezen........

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:01

Ik zal het met de arts overleggen, maar wat jou paard heeft is natuurlijk weer anders dan wat mijn paard heeft, de arts zei vorige week al dat er weinig tegen te doen valt.. Dat het iedere keer terug blijft komen, en het ook steeds erger terug komt, dan denk ik van is dat ook eerlijk tegen over mn pony?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:12

Wat vervelend Wietsje, ik hoop voor je dat je paardje toch weer verbeterd na het inspuiten. Heb jij je paard na de eerste keer dat ze deze blessure kreeg eigenlijk gelijk ingespoten of pas nadat ze al langer met de blessure liep? Mijn dierenarts gaf aan dat hij liever niet inspuit maar eerst wilt aankijken of het zonder herstelt.

Mijn paardje heb ik eigenlijk weinig nieuws over. Vanmorgen even telefonisch contact gehad met de dierenarts, hij komt volgende week vrijdag opnieuw een scan maken om te zien of er al verbetering is. Ik vind de bult eigenlijk nog niet verminderd en het is ook niet zachter geworden. Ze loopt wel wat beter maar nog wel kreupel (in draf).

Hoe zat het bij andere paarden die ook zo'n harde bult hadden, werd dat snel minder (groot en hard)?

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:17

Dat is inderdaad geen leuke situatie Wietsje ... Mijn paard wordt volgende week weer ingespoten. Hopen dat de gallen snel weer inslinken. Het punt bij gallen is namelijk dat het vocht altijd blijft terugkomen, het is een automatische van het lichaam geworden om het vocht aan te maken (het zogenaamde smeermiddel voor de pees) Bij een het gebruik van de laser zal op den duur de gal hardnekkig weer terugkomen. @ Daan_Ordeal is de bult een soort van gal? Want de gal bij mijn paard werd na een jaar groter en alleen maar harder (maar daarbij moet ik wel zeggen dat ze in de sport loopt)