natuurlijk bekappen ? of een gewone hoefsmid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natuurlijk ijzers of blootvoets?

mijn paard staat op ijzers
19 (24%)
mijn paard wordt natuurlijk bekapt
10 (12%)
mijn paard staat gewoon blootvoets en komt bij een gewone smid
50 (63%)
ik weet het niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 79

little_birdy

Re: natuurlijk bekappen ? of een gewone hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 16:56

dat is ook zeer logisch ja
want onze paarden leven imo ook niet meer hetzelfde als in het wild

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:57

Ze staan op blote voeten en ik vijl/bekap ze op natuurlijke wijze. Nooit te kort= te gevoelig. beter voor hun tast en de hele voet inclusief zool draagt. Gaat uitstekend. Maar ziet er echt iets anders uit, wat breder of zo. Kijk maar eens in detail naar de hoeven van wilde paarden.
En ook al leven onze paarden niet meer in het wild, het hoefmechanisme werkt natuurlijk op dezelfde manier. En het lopen op de "ideale hoef" is nog even belangrijk!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:00

we bootsen met natuurlijk bekappen het alleen na. Je meot er ook zelf wat aan doen, in de vorm van rijden op verschillende ondergronden - en dan ook vrij veel - of het goed bijhouden zodat het blijft zoals het is. Het natuurlijk bekappen gaat mij vooral om dat de hele hoef hem draagt, niet alleen de hoefwand. En dat hij goed staat, niet word gehinderd in doorbloeding of spreiding vd hoef door ijzers.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 17:01

het lijkt mij indd dat als het paard op ijzers staat dat nooit de hele hoef mee kan dragen waardoor er toch eigenlijk een verkeerde belasting ontstaat of zie ik dat verkeerd?
en het kan toch nooit kwaad om het hoefrandje wat rond te vijlen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:28

in mijn ogen is dat inderdaad verkeerde belasting, in andere ogen juist niet :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:38

piepenfiets schreef:
piepenfiets schreef:
Mijn paarden staan blootvoets simpelweg omdat ze geen ijzer nodig hebben.
Ze worden altijd bekapt door een gediplomeerde hoefsmid."natuurlijk bekappen"vind ik een ontzettend vage term die ruimte geeft aan kwakzalverij.Zelf rommelen aan de hoeven van mijn paarden laat ik wel uit mijn hoofd,dat staat voor mij gelijk aan bijv.het zelf castreren van een paard,ieder zijn vak!

Beste Countrygirl,Ik loop niet op mijn nagels....Een been wat een paar mm korter is dan het andere heeft grote invloed op het hele bewegingsapparaat.
Jij zult het vast goed doen maar ik zou het risico absoluut niet nemen.Overigens doen "Natuurlijk bekappers"vaak veel meer dan een "randje vijlen".
Excusez alle aanhalingstekens maar zo denk ik hierover.

*\o/* Zo denk ik er dus ook over piepenfiets! Mensen bezint eer ge begint. Een paard dat verknald wordt aan de hoeven dat kan verstrekkende gevolgen hebben wat niet zo maar opgelost is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:55

[pien_2010] schreef:
*\o/* Zo denk ik er dus ook over piepenfiets! Mensen bezint eer ge begint. Een paard dat verknald wordt aan de hoeven dat kan verstrekkende gevolgen hebben wat niet zo maar opgelost is.

No feet, no horse

Een waarheid als een koe ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:07

De mijne liepen beide met ijzers op alle vier de benen. Dit voor op wedstrijd, en gewoon omdat zij al ijzers hadden. Wij lopen ook best vaak over het harde dus dat is dan wel handig.

We hadden de ene een keer zonder ijzers geprobeerd (aangezien die niet meer op wedstrijd ging) maar hij ging echt op eieren lopen. Dit omdat hij hoeven heeft die langer lijken dan ze zijn. Daarom worden ze vaak te kort geknipt. Met ijzers heeft ie daar geen last van. Maar toen ik geen ijzers meer nam had ik een andere hoefsmid en die deed ze dus te kort waardoor hij niet meer lekker liep. Vanaf toen gewoon weer ijzers en de oude hoefsmid die hem al deed vanaf dat ie een veulen was :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:33

Zo zie je maar weer dat ook genwone (gediplomeerde) hoefsmeden het niet altijd goed doen. Te kort bekappen komt vaak voor en natuurlijk lopen ze dan heel gevoelig. De remedie is dat niet weer ijzers eronder, maar zorgvuldiger bekappen en niets van de zool zelf afhalen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:56

Mijn smid is klassiek geschoold, en heeft een extra bijscholing gedaan in natuurlijk bekappen. En hij zegt gewoon dat elk paard anders bekapt hoeft te worden, en natuurlijk bekapt paard is niet ideaal om continu dressuurwerk te doen in de bak, of continu springwedstrijden te lopen op gras. Maar paarden die veel afwisselende ondergronden zien, vrije loop hebben in de wei, enzovoort, bekapt hij natuurlijk.

Mijn paarden worden om de 2 maanden door hem bijgevijld, en soms een stukje afgesneden waar nodig. Ze stappen veel over asfalt, in bossen, enzovoort en de hoeven zijn extreem sterk, groeien niet veel, enzovoort.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:46

Sussie85 schreef:
Ik denk dat het voor het beeld van TS ook goed is om deze pagina eens te bekijken:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm

Er staan op de site twee items over natuurlijk bekappen: De gevaren van natuurlijk bekappen en Natuurlijk bekappen: the cult-like world of barefoot trimming

Dat ene gevalletje stelt nog niks voor. De website zelf staat al bomvol met mishandelde paardenvoeten die beslagen zijn door hoefsmeden die de gebroeders weer mogen opknappen. Maar nergens zeggen ze dat hoefzijzers en traditioneel bekappen slecht is en dat je daar dus niet aan moet beginnen.

Dus ja wie is er nou zo slecht?
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 20-03-11 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:48

Seltje schreef:
Mijn smid is klassiek geschoold, en heeft een extra bijscholing gedaan in natuurlijk bekappen. En hij zegt gewoon dat elk paard anders bekapt hoeft te worden, en natuurlijk bekapt paard is niet ideaal om continu dressuurwerk te doen in de bak, of continu springwedstrijden te lopen op gras. Maar paarden die veel afwisselende ondergronden zien, vrije loop hebben in de wei, enzovoort, bekapt hij natuurlijk.

Mijn paarden worden om de 2 maanden door hem bijgevijld, en soms een stukje afgesneden waar nodig. Ze stappen veel over asfalt, in bossen, enzovoort en de hoeven zijn extreem sterk, groeien niet veel, enzovoort.

Kun je uitleggen waarom een natuurlijk bekapt paard niet ideaal is om dressuur werk mee te doen?

Gaat het er in het algemeen niet om dat een paard gewoon gezonde voeten moet hebben om te kunnne lopen?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:58

Cowgirl schreef:
Seltje schreef:

Kun je uitleggen waarom een natuurlijk bekapt paard niet ideaal is om dressuur werk mee te doen?

Gaat het er in het algemeen niet om dat een paard gewoon gezonde voeten moet hebben om te kunnne lopen?

Ik zei, dat een natuurlijk bekapt paard, niet ideaal is om CONTINU dressuurwerk te doen (hier mee bedoel ik 'sportpaarden' die van stal naar bak gaan, en daartussen alleen maar een perfect aangelegde asfalt ligt, die geen bosgrond zien, waarbij de hoeven niet slijten op ruwe asfalt of rots/stenen, waarvan de hoeven niet vaak in een kletsnatte, of juist heel droge wei staan) en tegenwoordig schreeuwt heel bokt dat hun paarden het niet zo hebben, en toch zijn er nog heel veel stallen waar paarden maar 1u per dag buiten komen, en dan recht de bak in gaan, en dus geen natuurlijke slijtage aan de hoeven hebben.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:38

Mijn paard staat op blote voeten en wordt bekapt door een traditionele smid. Hij is ook wel eens natuurlijk bekapt, maar ik zie er eerlijk gezegd weinig verschil, mits beide goed uitgevoerd natuurlijk.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:21

Cowgirl schreef:
Sussie85 schreef:
Ik denk dat het voor het beeld van TS ook goed is om deze pagina eens te bekijken:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm

Er staan op de site twee items over natuurlijk bekappen: De gevaren van natuurlijk bekappen en Natuurlijk bekappen: the cult-like world of barefoot trimming

Dat ene gevalletje stelt nog niks voor. De website zelf staat al bomvol met mishandelde paardenvoeten die beslagen zijn door hoefsmeden die de gebroeders weer mogen opknappen. Maar nergens zeggen ze dat hoefzijzers en traditioneel bekappen slecht is en dat je daar dus niet aan moet beginnen.

Dus ja wie is er nou zo slecht?

Als ik je dan vertel dat Toon himself mijn paard de heeeemel inprees toen hij haar voetjes zag, hij had zelden een Fries gezien die zulke mooie pootjes had. Op dat moment stond ze in de kliniek in Visdonk overigens. En goh... toen ik vertelde dat ze natuurlijk bekapt werdt, deugde er ineens geen ene moer meer van haar voetjes, en heus vreemd, ze had niet ineens andere voetjes... _O- _O- Zegt imho toch echt meer over hem dan over de voetjes van mijn paard.

Dus de gebroeders maken wel heeeeeel erg graag het natuurlijk bekappen zwart hoor, er zijn ook maar zát klassiek geschoolde smeden die niet eens naar mijn paard mogen kíjken.

En ik zie ook zelf het verschil tussen een rechte en een scheve hoef, een ongelijkheid ed. Sterker nog, mijn paard haar voeten worden om de week goed onder de loep genomen zodat correcties minder heftig hoeven te worden gedaan. En jawel, die doe ik zelf. Heb ik geleerd op dezelfde manier van mijn bekapper als van mijn klassiek geschoolde smid, onafhankelijk van elkaar. ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:21

RT-->BEH

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:54