Duplo's kunststof hoefbeslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:54

Anoniem schreef:
bij mij ook meestal is het met 8 weken wel gedaan. En dan had ik altijd 8mm ijzers (dus al extra dik). Maar met de duplo's gaat het tot nu toe erg goed!

8 mm is normaal beslag, je hebt ook nog 10 en 12 mm ;)

TS, als al je paarden in 2008 beenproblemen kregen, zou ik toch wel gaan twijfelen aan je smid.
Ik bedoel 1 paard met problemen OK, maar al je paarden, dan zou ik toch wel mijn twijfels krijgen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 07:24

Ywa schreef:
Vandaag mijn hoefsmid gebeld, omdat mijn paard nog steeds heel gevoelig is op z'n achterbenen.
Gesproken over kunststof hoefbeslag. Zijn reaktie was meteen, dat het niet geschikt zou zijn voor mijn paard.
Daar de voorijzers er pas 2 weken onder zitten en ik nu heb moeten besluiten om achter ook ijzers er onder te laten zetten, heb ik in ieder geval nog een week of 6 de tijd om alle argumenten aan te horen, van mijn smid en anderen.
mijn bedoeling was om dan eventueel kunststof beslag te nemen.

Groetjes,
Yvonne

Waarom zou het voor jouw paard niet geschikt zijn?

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:25

WendyBZ schreef:
Ywa schreef:
Vandaag mijn hoefsmid gebeld, omdat mijn paard nog steeds heel gevoelig is op z'n achterbenen.
Gesproken over kunststof hoefbeslag. Zijn reaktie was meteen, dat het niet geschikt zou zijn voor mijn paard.
Daar de voorijzers er pas 2 weken onder zitten en ik nu heb moeten besluiten om achter ook ijzers er onder te laten zetten, heb ik in ieder geval nog een week of 6 de tijd om alle argumenten aan te horen, van mijn smid en anderen.
mijn bedoeling was om dan eventueel kunststof beslag te nemen.

Groetjes,
Yvonne

Waarom zou het voor jouw paard niet geschikt zijn?

Ik heb hem alleen even aan de telefoon gehad en zie hem zaterdag en vraag dan uiteraard naar zijn argumenten. Wat ik begreep van het telefoongesprek zijn de hoeven van mijn paard te slecht voor kunstof beslag (?). Wel is het een feit dat hij ook al regelmatig een gewoon ijzer af heeft. En nee, dat ligt niet aan mijn smid, want ik heb in de loop der jaren door omstandigheden 2x een andere smid er bij gehad en toen verloor hij ook een ijzer. Ik wacht zaterdag even af, wat zijn argumenten zijn. Ik heb daarna nog zeker 6 weken om te overwegen met het volgende beslag te doen!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:29

Te slecht voor kunststof maar wel goed genoeg voor gewone? :+ Vroegâh, toen Tammy nog op gewone stalen ijzers stond, lagen ze er ook regelmatig af. Afgeplatte takken, ingekortte takken, het hielp allemaal niet. Tot ze kunststof eronder kreeg. Die liggen er vrijwel nooit af.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:42

WendyBZ schreef:
Te slecht voor kunststof maar wel goed genoeg voor gewone? :+ Vroegâh, toen Tammy nog op gewone stalen ijzers stond, lagen ze er ook regelmatig af. Afgeplatte takken, ingekortte takken, het hielp allemaal niet. Tot ze kunststof eronder kreeg. Die liggen er vrijwel nooit af.

daarom stond het vraagteken er ook achter :+
Ik vraag hem zaterdag het hemd van z'n lijf hahaha (figuurlijk dan hé)

WendyBZ

Re: Duplo's kunststof hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:47

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:12

Waar kan je ze bestellen?
Mijn smid wil wel proberen.
Maar gaat eerst even inlezen hoe en wat, ze heeft nl geen idee hoe ze op maat gemaakt moeten worden enzo.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:20

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:31

Door omstandigehden heb ik mijn smid niet gezien. Wel heeft hij mijn paard achter beslagen met gewone ijzers. Ik heb een compleet ander paard. Van een sukkelende slenteraar, is hij ineens wakker en wil weer lopen. Blijkbaar zijn er toch paarden die niet zonder beslag kunnen, ondanks dat ik hoefschoenen buiten gebruikte! Helaas heb ik niet met mijn smid kunen praten, maar na de carnaval zal ik hem bellen om te overleggen...ik heb nog ruim 5 weken voor het volgende beslag!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:56

Ik heb ook even een vraag over dit beslag.

Mijn paard is onlangs te kort bekapt en heeft hierdoor 2 weken beroerd gelopen. Nu heeft ze nog steeds af en toe een misstap als ze op een steentje staat. Ze blijft dus erg gevoelig op haar zool.
De smid op stal (doet mijn paard overigens normaal niet bekappen) heeft aangegeven dat hij er evt. een ijzer onder zou kunnen zetten. Nu ben ik niet zo'n fan van ijzers, o.a. omdat ik het idee heb dat ze sneller uitglijden op straat, dus heb eens verder zitten kijken en kwam bij dit beslag uit.
Nu wil het geval dat mijn paard al 15 jaar blootvoets rondloopt. Is het dan wel aan te raden om er een (kunstof) ijzer onder te gaan zetten? En in hoeverre 'belemmert' het kunststof het 'doorschuiven' van de hoef op bijv. de straat / asfalt? De mijne heeft nl. de neiging om naar buiten opzij haar hoef weg te zetten en slijt om die reden dus ook scheef.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:05

M.i. belemmert het kunstof het doorschuiven een stuk minder dan gewone ijzers. Ik wilde om die reden ook geen gewone, aangezien mijn paard nogal eens schrikt, dan zouden we glijdend over straat gaan vermoed ik :+ Ze durft op gewone ijzers ook niet te draven op straat. Kunststof zoals dat van Duplo remt net zoals een blote hoef.
Duplo is er in twee 'hardheden', oranje en groen. Ik heb voor oranje, daar loopt ze normaal. Achter heb ik groen, die is iets harder. Achter biljardeert ze wat en anders zijn ze met 5 weken gaar. Je kan er dus voor kiezen, mocht oranje te snel slijten, om de groene te nemen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:26

Waar ik dus 'bang' voor ben, is dat het kunststof meer 'remt' dan een blote hoef (en dus de normale beweging van het paard belemmert) en ik zit niet te wachten op het kapot draaien van de benen, peesblessures etc. Gewone ijzers wil ik ook niet om de reden die jij zegt.
Ik heb ook hoefschoenen overwogen, maar ook daarvan hoor ik dat je dus rekening moet houden met de remmende werking van het rubber op de straat, waardoor je de benen van je paard om zeep kunt helpen als ze niet prachtig mooi correct en recht stappen (en laat die van mij dat nou dus net niet doen).

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:50

Die van mij heeft ook een apart loopje, en die kan dus prima uit de voeten (hoeven :+ ) op kunststof. De duplo's staat ze bij elkaar nu anderhalf jaar op denk ik, daarvoor een ander soort kunststof, maar die sleten te snel. Maar met het loopje (en voor toontredend) nog steeds superstrakke benen en nooit problemen :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:56

Ok! Thnx voor je ervaring!

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:23

Hoi,

Ik heb mijn draver merrie Seven vorig jaar na een ongeval een half jaar rond om op duplo's gehad omdat ze met haar normale beslag en door haar zware blessure alleen nog maar kon schaatsen en dus niet meer op 4benen kon blijven staan/lopen. Op blote voeten was ook geen optie omdat ze met haar achter voeten buiten over loopt daardoor zal ze scheef afgesleten voeten krijgen en lange tenen. Dus vanwege het glijden toen voor duplo's gekozen.
In eerste instantie was ik dik tevreden. Seven kon prima lopen geen geglij dus een goede revalidatie. Echter was de zomer zo nat en het grasland daardoor ook dat mijn merrie in het land liep met een soort zuignappen. Zo klonk het ook echt flop flop flop flop als ze liep.
Het kunstof beslag trok of groeide daardoor dr voeten in en elke 5 a 6 weken moest het vervangen worden. Daarnaast kreeg ze een hele dunne zool waar ze nog nooit eerder last van heeft gehad. En dus 2x een hoefontsteking tot gevolg.
Gelukkig revalideerde ze redelijk goed en heb ik haar inmiddels al bijna weer een jaar op haar oorspronkelijke beslag en haar voeten zijn weer hard en gezond.

Kijk ik kan niet zeggen dat het voor 100% aan de duplo's heeft gelegen dat haar voeten slecht werden. Het zal vast een samenloop van omstandigheden zijn geweest. Voor mij kwam het over alsof Seven een soort van rubberhandschoenen aan had en dat als d'r veel vocht tussen komt het niet meer kan drogen omdat het afgesloten zit.

Ik wilde het even met jullie delen. Voor het ene paard werkt het wel en voor de andere niet ;-)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:48

Jibbel, mijn paard schaatst ook achter en ik heb de duplo's er na 2 weken af moeten halen omdat hij dikke pezen kreeg. De duplo's remmen indd af cq stroppen op het harde en bij een paard wat achter schaatst is dat funest... Jammer, want ik probeerde het oa om het uitglijden op asfalt tegen te gaan.
Mijn paard liep ook veel voorzichtiger, terwijl die met gewone ijzers al glijdend tas geeft.... Alleen ben ik dan uiteraard voorzichtiger ;)