Na jaren weer zonder ijzers lopen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Na jaren weer zonder ijzers lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:39

Met die zooltjes kun je trouwens nogsteeds niet echt door de sneeuw rijden. Maar plakt de sneeuw niet meer onder de ijzers, Dus kunnen ze iig op de wei.

Er bestaan wel sneeuw ijzers waar je wel mee door de sneeuw kunt rijden. Maar daar heb ik geen ervaring mee

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:50

Arabesk schreef:
Als een paard niet zonder ijzers kán lopen is er iets grondig mis, dat is net zoiets als dat je zelf niet zonder paracetamol zou kunnen leven omdat je altijd rugpijn hebt. Als je paracetamol blijft slikken voel je de pijn niet, maar wordt de oorzaak niet opgelost. Zo is het met ijzers ook, ze verbergen de pijn, maar lossen niets op en genezen helemaal niets en ondertussen kan er weet ik veel wat aan de gang zijn in de voeten van je paard, zonder dat je het merkt.

Hier staan de resultaten van een enquete onder 600 mensen die overgingen op natuurlijk bekappen met hun paard en kun je lezen hoeveel paarden er last hadden van overgevoeligheid en hoe lang dat duurde

http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/overgang.htm

Het blijkt dat slechts een zeer klein percentage écht hele grote problemen had bij de overgang en dat dit ook nog eens niet heel lang duurde.

sorry hoor maar ik moest echt even lachen toen ik dat las. hiermee wil jij dus zeggen dat de ijzers de paardenhoef verdoven? juist ja. hoe wil je dan verklaren da paarden op ijzers met een hoefzweer stokkreupel lopen?

en dan zou ik ook graag willen weten wat er zo ontzettend mis is met mijn paard. die kan nemalijk niet zonder ijzers. simpelweg omdat de hoeven dan verkeerd en te hard afslijten en omdat ze voor door de zool gaat. en loopt ze dan kreupel? nee hoor die van mij loopt gewoon stug door. heb een paar weken geleden geprobeerd haar weer zonder ijzers te zetten achter (want don't get me wrong ik vind ijzers echt klotedingen en als het niet nodig was geweest hadden ze er ook niet onder gezeten) en sleet ze veel te hard en in een verkeerde stand af. goed dit zal ergens uit haar lichaam moeten komen en ik ga daarvoor een afspraak maken bij een DA om haar eens grondig na te laten kijken. maar hoe verkaar je dan dat, nu ze weer op de ijzers staat, gevoelig loopt op de achterhoeven vanwege die overmatige slijtage terwijl volgens jou theorie ze dit niet zou kunnen voelen aangezien de hoef door het ijzer verdoofd is :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:03

carolalisa schreef:
Arabesk schreef:
Als een paard niet zonder ijzers kán lopen is er iets grondig mis, dat is net zoiets als dat je zelf niet zonder paracetamol zou kunnen leven omdat je altijd rugpijn hebt. Als je paracetamol blijft slikken voel je de pijn niet, maar wordt de oorzaak niet opgelost. Zo is het met ijzers ook, ze verbergen de pijn, maar lossen niets op en genezen helemaal niets en ondertussen kan er weet ik veel wat aan de gang zijn in de voeten van je paard, zonder dat je het merkt.

Hier staan de resultaten van een enquete onder 600 mensen die overgingen op natuurlijk bekappen met hun paard en kun je lezen hoeveel paarden er last hadden van overgevoeligheid en hoe lang dat duurde

http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/overgang.htm

Het blijkt dat slechts een zeer klein percentage écht hele grote problemen had bij de overgang en dat dit ook nog eens niet heel lang duurde.

sorry hoor maar ik moest echt even lachen toen ik dat las. hiermee wil jij dus zeggen dat de ijzers de paardenhoef verdoven? juist ja. hoe wil je dan verklaren da paarden op ijzers met een hoefzweer stokkreupel lopen?

en dan zou ik ook graag willen weten wat er zo ontzettend mis is met mijn paard. die kan nemalijk niet zonder ijzers. simpelweg omdat de hoeven dan verkeerd en te hard afslijten en omdat ze voor door de zool gaat. en loopt ze dan kreupel? nee hoor die van mij loopt gewoon stug door. heb een paar weken geleden geprobeerd haar weer zonder ijzers te zetten achter (want don't get me wrong ik vind ijzers echt klotedingen en als het niet nodig was geweest hadden ze er ook niet onder gezeten) en sleet ze veel te hard en in een verkeerde stand af. goed dit zal ergens uit haar lichaam moeten komen en ik ga daarvoor een afspraak maken bij een DA om haar eens grondig na te laten kijken. maar hoe verkaar je dan dat, nu ze weer op de ijzers staat, gevoelig loopt op de achterhoeven vanwege die overmatige slijtage terwijl volgens jou theorie ze dit niet zou kunnen voelen aangezien de hoef door het ijzer verdoofd is :?

Van arabesk moet je je niet te veel aantrekken ;) Die is af en toe een beetje kortzichtig in haar mening.

Mijn eigen paard kan (wanneer hij weer normaal gereden word) ook niet zonder ijzers. Gewoon omdat het teveel slijt.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:10

Mijn paard staat nu al 2,5 jaar zonder ijzers, terwijl hij daarvoor bij de vorige eigenaresse 14 jaar op ijzers heeft gelopen. Hij heeft er 0,0% problemen meegekregen. 'k Krijg juist steeds te horen dat zijn hoeven er zo goed uitzien. :D
Gewoon even goed in de gaten houden, zodra je de keuze hebt gemaakt om de ijzers eraf te halen. Misschien in het begin even wat vaker de hoeven laten bijvijlen, zodat ze in de goede vorm blijven groeien.

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:14

mijne is na 10 jaar weer zonder ijzers ivm met die sneeuw enzo. ik merk wel dat ze op asfalt iets gevoeliger is maar rijd zo veel mogelijk door de berm (ik moet 15 min. rijden naar een binnenbak)
en ik merk nu dat de hoeven sneller afbreken en brokkelen.
ze krijgt al biotine, ik spuit ze zo af en toe in met azijn met olijfolie en smeer zo af en toe met hoefvet. dit op aanraden van de hoefsmid.
heeft iemand nog andere tips om de conditie van de hoef te verbeteren zonder ijzers?
ze gaat overigens na de winter (iig als de sneeuw niet meer terug kan komen) gewoon weer op de ijzers want ze loopt regelmatig buiten voor de wagen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:42

Moderatoropmerking:
Graag met argumenten op de inhoud van een bericht reageren en niet op de persoon. Alvast bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:30

Anoniem schreef:
Van arabesk moet je je niet te veel aantrekken ;) Die is af en toe een beetje kortzichtig in haar mening.

Mijn eigen paard kan (wanneer hij weer normaal gereden word) ook niet zonder ijzers. Gewoon omdat het teveel slijt.

Omdat een mod vond dat ik iemand persoonlijk aanviel, Zal ik even mijn mening onderbouwen.

De rede dat ik arabesk in deze kort zichtig in haar mening vind. Is omdat ze schrijft dat een paard die niet zonder ijzers kan, dat daar iets mis mee is. Dat ben ik met haar eens als we het over een paard zouden hebben dat niet gebruikt werd(denk aan wilde paarden enz.) Maar omdat we het hier hebben over paarden die gereden worden(waar dus niets natuurlijks aan is) Ben ik van mening dat het kortzichtig is om te denken dat ook zo'n paard altijd zonder ijzers kan. Een paard dat je gebruikt heeft andere dingen nodig dan eentje die alleen hoeft te eten. Net als dat een wandelaar andere schoenen nodig heeft als een marathon loper.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:39

Mijn paard had ook ijzers toen ze bij mij kwam (alleen voor). Ik denk dat ze die ook al wel 4 jaar heeft gehad. Ik heb ze er onderuit laten halen en ze liep er gelijk goed mee weg, nergens last van gehad. :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:40

ik heb mijn paard ook net van de ijzers af. Nu 2 wk. De 1e paar dagen was hij kreupel, toen een week gevoelig en nu merk ik 't al bijna niet meer.
Mijn paard staat niet in de wei momenteel. Zonder ijzers kan je gewoon proberen. Ik zou wel even wachten totdat de bodem zeker dooi is, want anders kan 't pijnlijk zijn of kunnen de hoeven gaan brokkelen. Verder zou ik eerst de achterijzers eraf halen en als dat goed gaat ook voor.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:44

ik zou gewoon graag van arabesk horen hoe dat dan mogelijk is bij mijn paard aangezien haar verhaal dus blijkbaar dikke onzin is.

ik denk namelijk dat je niet alle paarden en hun hoeven over 1 kam moet scheren. er zijn idd vele paarden die je van de ijzers kunt halen en dat dat goed gaat maar er zijn ook paarden waar dat helaas dus niet bij kan. ik heb twee paarden waarvan 1 dus vierkant op ijzers en de ander onbeslagen. ik vind onbeslagen persoonlijk veel prettiger maar bij mijn merrie gaat dat dus niet goed. de hoeven slijten gewoon veel te hard. en dan kan men komen met dat ik mijn paard ook een aantal weken/maanden op het land kan zetten zodat de hoeven tijd krijgen om te wennen. helaas is dat ook niet mogelijk. niet omdat ik de mogelijkheid hier op stal niet heb maar omdat die mogelijkheid niet geschikt is voor mijn paard omdat ze zo laag in de rangorde staat dat ze door de dominante paarden in die groep (is een aparte groep) nooit bij het eten zou mogen en totaal in elkaar gemept zou worden.

als je wil kijken of een paard van de ijzers kan is dat imo een kwestie van proberen en het goed in de gaten houden. in eerste instantie denk ik dat je je er ook even aan aan moet passen en dus zo min mogelijk over de straat e.d. en dan zie je vanzelf of dat wel of niet goed gaat.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:48

Wij hadden en paard die op zn 8 aan hoefkatrol werd geopereerd, heel zn leven op wedstrijd geweest en dus altijd rondom op ijzers gestaan. op zn 15 dan op pensioen omdat zn knieeen niet meer mee konden, ijzers eraf en nooit problemen mee gehad

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:08

Ik ga helemaal mee met Carolalisa. Het is gewoonweg onzin dat ieder paard zonder meer zonder ijzers kan en dat als het paard ijzers nodig heeft, er iets grondig mis mee is.

1. De paarden van tegenwoordig leven heel anders dan in de natuur.
2. De paarden van tegenwoordig worden veelal bereden, wat allesbehalve natuurlijk is.
3. De paarden van tegenwoordig zijn veelal doorgefokt op speciale aandachtspunten, waar sterke hoeven veelal niet onder vallen.
4. (hangt samen met punt 3) Paarden in de natuur die slechte hoeven hebben overlijden of vallen ten prooi. Natuurlijke selectie zorgt voor sterke hoeven; deze natuurlijke selectie valt weg binnen het huidige fokbeleid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:42

Over verkeerd afslijten, stand corrigeren met hoefijzers etc is hier een vraag-antwoord programma gemaakt, omdat dit eigenlijk een FAQ is :j

http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/ijzertest.htm

Ik kan het ook hier overtypen, maar ik denk dat de link volgen ook wel lukt ;-)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 03:23

Moderatoropmerking:
Nogmaals het vezoek om niet op de persoon te spelen maar met inhoud en argumenten op het bericht. Het is prima als je een andere mening hebt maar dat kun je altijd nog op een respectvolle en nette manier verwoorden, dat maakt een discussie voor iedereen aangenamer.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 08:56

Arabesk pleit voor ijzerloos en over het algemeen is zij prima in staat om dit heel goed te onderbouwen.
En in wezen heeft zij ook gelijk.
Ieder paard moet zonder ijzers kunnen lopen mits het been werk en de hoef gezond is.
Ijzerloos blijft gewoon het beste voor een paard.

Lees het topic door: de bezwaren en argumenten die worden gebruikt wanneer een paard niet zonder ijzers kan, zijn allemaal omdat er een probleem met de hoef is waardoor het lijkt of het niet kan.
Gevoelig op de zolen, hoeven te kort, afwijkende beenstand.
Duidelijk toch dat er dan iets mis is?
En er wordt dus als oplossing gebruik gemaakt van een ijzer, maar dit is een gevolg oplossen, niet de oorzaak weghalen.

Er wordt hier persoonlijk gereageert op Arabesk en ze wordt in dit topic niet serieus genomen.
Onterecht en op een niet ter zake doende manier.

Je mag van alles vinden over Arabesk, maar zij staat voor een missie die nog gaande is in paardenwereld.
Langzaam aan gaan bij steeds meer paardenvolk de ogen open.
Er is al een tendens gaande wat betreft wetenschap, onderzoek en ontwikkeling over alternatieven voor het ijzer, omdat onomstotelijk vast staat dat dit slecht is voor het paardenbeen -en hoef.
Maar zoals in alles is er niet direct een goed alternatief voor handen.
Ik verwacht dat eea er bijv over 20 jaar al heel anders uit zal zien.

Zie het maar als auto rijden om een vergelijkend voorbeeld te geven:
we weten allemaal dat auto's flinke vervuilers zijn.En toch blijven we er in rijden.
Er wordt al jaren gezocht naar goede alternatieven zoals zuiniger verbruik, op electriciteit, Hybride auto's etc.
Maar dit staat nog in de kinderschoenen en voordat iedereen zo ver is en dit kan betalen of er uberhaupt aan wil gaan dan zijn we heel wat jaartjes verder.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:00

Horseware schreef:
Ik ga helemaal mee met Carolalisa. Het is gewoonweg onzin dat ieder paard zonder meer zonder ijzers kan en dat als het paard ijzers nodig heeft, er iets grondig mis mee is.

1. De paarden van tegenwoordig leven heel anders dan in de natuur.
2. De paarden van tegenwoordig worden veelal bereden, wat allesbehalve natuurlijk is.
3. De paarden van tegenwoordig zijn veelal doorgefokt op speciale aandachtspunten, waar sterke hoeven veelal niet onder vallen.
4. (hangt samen met punt 3) Paarden in de natuur die slechte hoeven hebben overlijden of vallen ten prooi. Natuurlijke selectie zorgt voor sterke hoeven; deze natuurlijke selectie valt weg binnen het huidige fokbeleid.

Je bevestigd bij deze dat er in niet altijd sprake is van een gezond paard in de zin van gezond beenwerk en hoef.
Dus er is wel degelijk iets mis met betreffende paarden.
En dat wij mensen dit dus zo creeeren door berijden, verkeerd fokken, etc.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:09

Ik kon mijn merrie ook nooit van de ijzers af halen dacht ik.
Tot mijn smid voorstelde dat in het najaar te doen als de grond week was.
Op het laatst ging dat prima ondanks haar overgevoelige zolen.
Ik ben nu ook bezig met de aanschaf van een paard die vierkant beslagen is.
Ook gewoon voor de recreatie.
De achter ijzers haal ik er af zodra de hoeven lang genoeg zijn en de voorijzers gaan er in het najaar onderuit.
Mijn ervaring is dat ze op de voorbenen sneller gevoelig zijn dan op de achterbenen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:27

Anoniem schreef:
Anoniem schreef:

Omdat een mod vond dat ik iemand persoonlijk aanviel, Zal ik even mijn mening onderbouwen.

De rede dat ik arabesk in deze kort zichtig in haar mening vind. Is omdat ze schrijft dat een paard die niet zonder ijzers kan, dat daar iets mis mee is. Dat ben ik met haar eens als we het over een paard zouden hebben dat niet gebruikt werd(denk aan wilde paarden enz.) Maar omdat we het hier hebben over paarden die gereden worden(waar dus niets natuurlijks aan is) Ben ik van mening dat het kortzichtig is om te denken dat ook zo'n paard altijd zonder ijzers kan. Een paard dat je gebruikt heeft andere dingen nodig dan eentje die alleen hoeft te eten. Net als dat een wandelaar andere schoenen nodig heeft als een marathon loper.

Je argument is vooral gebaseerd op de term "natuurlijk".
Het klopt dat er niets natuurlijk is aan het berijden van een paard.
Maar ook de naturials rijden op hun paard, maar streven het zo natuurlijk mogelijk houden van een paard na.
Dus ijzerloos hoort daar bij.
En ieder gezond paard kan zonder ijzers.
Maar als je veel over het harde gaat, dan kan dat dus niet.
Dat snappen we allemaal.

Het is en blijft voor eenieder het streven naar wat het beste voor een paard is.
Maar het paard is er voor ons en wij niet voor het paard.
Dus dat betekent dat wij willen rijden.
En als dat met ijzers moet omdat we veel over het harde gaan, dan gaat dat voor het welzijn van het paard.
Zo werkt het nou eenmaal...

Ik persoonlijk wil gewoon echt geen ijzer onder mn paard om een heleboel genoemde en niet genoemde redenen.
Ik zal dus nooit voor een stallocatie kiezen als dit kan, waarbij ik gedwongen veel over het harde moet.
Dit is een bewuste keuze zodat ik een middenweg heb en rekening ermee houdt.
Zo is het paard er wel voor mij, maar ben ik er ook een beetje voor het paard.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:30

Is er iets grondig mis met de hoef wanneer er een paar keer in de week op het harde wordt gemend en er daarom een ijzer onder gaat?

En waarom zou je koste wat kost zonder ijzers willen wanneer een paard probleemloos op ijzers loopt en zonder ijzers problemen heeft? Waar doe je het paard dan een groter plezier mee?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:57

Dat rijden niet natuurlijk is, is nog geen argument om dan DUS maar ijzers onder te slaan. Dan kan ik ook wel zeggen 'omdat ik mijn paard berijd, voer ik hem hamburgers'

Het blijkt dat ijzers gewoonweg niet nodig zijn om te rijden op asfalt. Als je je paard gezond huisvest worden de hoeven zo sterk dat ze dat gewoon aan kunnen. Er zijn voorbeelden genoeg te vinden van steeds meer mensen die ijzerloos rijden óók voor de wagen op asfalt.

En als je bedenkt dat ijzers dan ook nog eens nadelen hebben voor de paardenvoet, kun je ze dus maar beter niet onderslaan. Ze zijn niet nodig en ongezond ; meer trillingen, minder hoefmechanisme, minder schokdemping.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:57

'mijn paard kan zonder ijzers niet lopen' is een heel slecht argument trouwens

Zo'n paard mankeert iets aan z'n hoeven en door er ijzers onder te slaan merk je er minder van. Dat is net zoiets als je auto naar de garage bregen omdat het olielampje brandt en de monteur vervolgens het draadje naar het waarschuwingslampje doorknipt en de auto weer teruggeeft zonder de olie bij te vullen.

gevoelige hoeven hebben een oorzaak en die oorzaak moet aangepakt worden (olie bijvullen) in plaats van het signaal 'af te plakken met ijzers' (olielampje negeren)

als een paard veel op stal staat worden de hoeven zo zwak dat deze ongezond worden. Gebrek aan beweging en mest en urine tasten de hoeven aan.

Een paard buiten zetten, veel hooi voeren en minder biks, het op straat rijden opbouwen en opgelost is het probleem. In Amerika zijn ze al veel verder hiermee en stappen ook steeds meer hoefsmeden over op natuurlijk bekappen, omdat alleen de ijzers erafhalen en traditioneel blijven bekappen niet het gewenste effect heeft.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:40

Krips schreef:
Is er iets grondig mis met de hoef wanneer er een paar keer in de week op het harde wordt gemend en er daarom een ijzer onder gaat?

En waarom zou je koste wat kost zonder ijzers willen wanneer een paard probleemloos op ijzers loopt en zonder ijzers problemen heeft? Waar doe je het paard dan een groter plezier mee?

Op jouw eerste vraag:
Nee, je kunt niet zo maar een paard wat op ijzers heeft gelopen, de ijzers afhalen en dan gaan mennen op asfalt.
Maar je kunt met een gedegen plan, tijd en geduld wel een hoef zo hard krijgen dat dit wel kan.
Ik heb paarden gezien waarbij dit nagestreeft is en die dit konden.

Op je 2e vraag: Waarom zou ej koste wat het kost je paard op ijzers willen laten liopen als je weet dat het beter is zonder en dat het mogelijk is?
het blijft een feit dat een ijzer onder zonder meer niet goed is voor het paardenbeen -en hoef.

Het klopt wat Arabesk zegt: Nederland is zo ver nog niet om hiervoor open te staan, zich erin te verdiepen en ook de ontwikkeling in Nederland is nog niet zo ver.
Over een jaar of 20 zal dat heel anders zijn.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:05

carolalisa schreef:

Het is niet iets om te lachen geloof ik? Omdat een hoefzweer een ontsteking is binnenin de hoef, die pijn doet. Ongeacht wel/niet een hoefijzer. Die beide zaken hebben niets met elkaar te maken. Met 'verdoven' bedoelt Arabesk dat het hoefmechanisme belemmerd wordt en als zodanig de hoef minder goed doorbloed wordt, zo wordt het lichtelijk verdoofd. M.a.w.: het gevoel in de voet is veel minder als een onbeslagen hoef. Ook is een beslagen hoef t.o.v. een onbeslagen veel kouder door de mindere doorbloeding.

carolalisa schreef:
en dan zou ik ook graag willen weten wat er zo ontzettend mis is met mijn paard. die kan nemalijk niet zonder ijzers. simpelweg omdat de hoeven dan verkeerd en te hard afslijten en omdat ze voor door de zool gaat. en loopt ze dan kreupel?

Als je paard niet zonder ijzers kan betekent dit dat het arme dier behoorlijk zieke voeten heeft.
Als ze zulke zachte zolen heeft dat ze ze 'doorslijt' zoals jij schrijft, is de zool al helemaal niet van goed callusmateriaal opgebouwd, veels te zacht en krijgt dus niet te kans om uit te harden. Logisch dus dat ze doorslijten.
Wat je doet is het probleem bedekken met hoefijzers :+
En zo zul je zieke voeten blijven houden. Een gezonde zool, gemaakt van goed materiaal, kan makkelijk 2 centimeter dik worden.
Denk je dan dat je nog zoolzweren krijgt of ze daar doorheen slijt?

carolalisa schreef:
nee hoor die van mij loopt gewoon stug door. heb een paar weken geleden geprobeerd haar weer zonder ijzers te zetten achter (want don't get me wrong ik vind ijzers echt klotedingen en als het niet nodig was geweest hadden ze er ook niet onder gezeten) en sleet ze veel te hard en in een verkeerde stand af. goed dit zal ergens uit haar lichaam moeten komen en ik ga daarvoor een afspraak maken bij een DA om haar eens grondig na te laten kijken. maar hoe verkaar je dan dat, nu ze weer op de ijzers staat, gevoelig loopt op de achterhoeven vanwege die overmatige slijtage terwijl volgens jou theorie ze dit niet zou kunnen voelen aangezien de hoef door het ijzer verdoofd is :?

Hoe lang heb je het geprobeerd? Hoe lang staat jouw paard al op ijzers? Hoe wordt ze gehouden? Rij je veel afwisselende ondergronden? Je krijgt de voeten zoals het paard gehouden wordt... staat ze b.v. op stal, dus dagelijks in haar eigen mest/urine... zul je never nooit goede voeten kunnen bouwen.

En dit is voor de TS met haar vraag: ik heb zelf een paard wat minimaal 12 jaar op ijzers gestaan heeft, import USA.
Waarschijnlijk al vanaf z'n 2e jaar beslagen geweest. Gevolg: geen goed ontwikkeld hoefbeen en klemvoeten.
Zes jaar geleden van de ijzers afgehaald en ben zelf gaan bekappen. Resultaat nu: 20-jarig paard wat zonder ijzers of hoefschoenen blootvoets over de Portugese keien gaat. Zonder problemen, geen enkele gevoeligheid meer.
Hij liep in Nederland al blootvoets in galop over b.v. asfalt, geen enkel probleem.

De overgang van de zachte Nederlandse bodem naar een keiharde Portugese ondergrond heeft weer drie jaar geduurd.
Drie jaar waarin ik hem meestal met hoefschoenen gereden heb. Door de harde ondergrond zijn die voeten dermate verbetert dat hij nu zelfs in galop over de stenen gaat. Dus als dit kan, is er voor nagenoeg alle paarden verbetering mogelijk.
Ook voor stalpaarden die niet zonder ijzers kunnen.... :D

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:07

dlientjuh schreef:
Je kunt het altijd proberen :j

Mijn haflinger heeft tot zijn 11e altijd viekant op ijzers gelopen. Mijn hoefsmid heeft altijd gezegt dat hij niet zonder kan. Zomers gingen ze eraf vanwege het weide seizoen en dan liep hij voor erg gevoelig. Toen hij een peesblessure kreeg en ik veel moest stappen ben ik het toch gaan proberen. Eerst heb ik zijn achter ijzers eraf laten halen en dat ging super. Na een hoefzweertje moesten zijn voorijzers er ook af. Hij loopt nu bijna vier maanden zonder ijzers en dat gaat super. Nergens meer gevoelig

Grappig dat je dit schrijft... ook mijn toenmalige hoefsmid zei dat mijn paard nooit zonder ijzers zou kunnen...
En lees m'n verhaal hierboven.... Goed van je dat je het gewoon toch gedaan hebt en nog mooier dat het dus wél blijkt te kunnen.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:13

Vala schreef:
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik dat zou proberen bij een paard wat speciaal beslag heeft ivm bevangenheid. Dan zou ik denk ik toch op safe gaan en het zo laten als het nu goed gaat, wie weet wat je dan weer overhoop haalt?

Lees mijn verhaal.... mijn paard had zelfs bolle zolen. Ze werden om de zes weken uitgekapt, tot bloedens toe.
Ook speciaal beslag, wiggen, siliconen en beschermende zooltjes maakten zijn voeten niet beter!
Hij is pas gaan verbeteren toen al het ijzerwerk, ja, ook nog spatbeslag, eronderuit is gehaald en we zijn begonnen met natuurlijk bekappen. En nee... dit is niet in een paar maanden goed gekomen.
Maar hij kon na enkele weken stappen aan de hand wél weer met hoefschoenen aan over het verharde lopen.
Toen liep hij alweer beter als met al het ijzerwerk wat eronder gezeten had... hij kon ook trouwens niet meer beslagen worden, vanwege de dunne hoefwanden, de ijzers hielden gewoon niet meer.
Later met mij erop... de hoefschoenen heb ik zelfs vrij kort, denk zo'n drie maanden gebruikt... en toen had hij ze al niet meer nodig. Let wel: dit paard was volgens verschillende hoefsmeden en DA's (zelfs geröntgent!) opgegeven als hopeloos chronisch bevangen.

Het kan dus wél. Als je de voeten maar de tijd geeft om te genezen, en de moeite neemt om te trainen over wisselende ondergronden.