Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:Als een paard niet zonder ijzers kán lopen is er iets grondig mis, dat is net zoiets als dat je zelf niet zonder paracetamol zou kunnen leven omdat je altijd rugpijn hebt. Als je paracetamol blijft slikken voel je de pijn niet, maar wordt de oorzaak niet opgelost. Zo is het met ijzers ook, ze verbergen de pijn, maar lossen niets op en genezen helemaal niets en ondertussen kan er weet ik veel wat aan de gang zijn in de voeten van je paard, zonder dat je het merkt.
Hier staan de resultaten van een enquete onder 600 mensen die overgingen op natuurlijk bekappen met hun paard en kun je lezen hoeveel paarden er last hadden van overgevoeligheid en hoe lang dat duurde
http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/overgang.htm
Het blijkt dat slechts een zeer klein percentage écht hele grote problemen had bij de overgang en dat dit ook nog eens niet heel lang duurde.
carolalisa schreef:Arabesk schreef:Als een paard niet zonder ijzers kán lopen is er iets grondig mis, dat is net zoiets als dat je zelf niet zonder paracetamol zou kunnen leven omdat je altijd rugpijn hebt. Als je paracetamol blijft slikken voel je de pijn niet, maar wordt de oorzaak niet opgelost. Zo is het met ijzers ook, ze verbergen de pijn, maar lossen niets op en genezen helemaal niets en ondertussen kan er weet ik veel wat aan de gang zijn in de voeten van je paard, zonder dat je het merkt.
Hier staan de resultaten van een enquete onder 600 mensen die overgingen op natuurlijk bekappen met hun paard en kun je lezen hoeveel paarden er last hadden van overgevoeligheid en hoe lang dat duurde
http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/overgang.htm
Het blijkt dat slechts een zeer klein percentage écht hele grote problemen had bij de overgang en dat dit ook nog eens niet heel lang duurde.
sorry hoor maar ik moest echt even lachen toen ik dat las. hiermee wil jij dus zeggen dat de ijzers de paardenhoef verdoven? juist ja. hoe wil je dan verklaren da paarden op ijzers met een hoefzweer stokkreupel lopen?
en dan zou ik ook graag willen weten wat er zo ontzettend mis is met mijn paard. die kan nemalijk niet zonder ijzers. simpelweg omdat de hoeven dan verkeerd en te hard afslijten en omdat ze voor door de zool gaat. en loopt ze dan kreupel? nee hoor die van mij loopt gewoon stug door. heb een paar weken geleden geprobeerd haar weer zonder ijzers te zetten achter (want don't get me wrong ik vind ijzers echt klotedingen en als het niet nodig was geweest hadden ze er ook niet onder gezeten) en sleet ze veel te hard en in een verkeerde stand af. goed dit zal ergens uit haar lichaam moeten komen en ik ga daarvoor een afspraak maken bij een DA om haar eens grondig na te laten kijken. maar hoe verkaar je dan dat, nu ze weer op de ijzers staat, gevoelig loopt op de achterhoeven vanwege die overmatige slijtage terwijl volgens jou theorie ze dit niet zou kunnen voelen aangezien de hoef door het ijzer verdoofd is
Anoniem schreef:Van arabesk moet je je niet te veel aantrekkenDie is af en toe een beetje kortzichtig in haar mening.
Mijn eigen paard kan (wanneer hij weer normaal gereden word) ook niet zonder ijzers. Gewoon omdat het teveel slijt.
Horseware schreef:Ik ga helemaal mee met Carolalisa. Het is gewoonweg onzin dat ieder paard zonder meer zonder ijzers kan en dat als het paard ijzers nodig heeft, er iets grondig mis mee is.
1. De paarden van tegenwoordig leven heel anders dan in de natuur.
2. De paarden van tegenwoordig worden veelal bereden, wat allesbehalve natuurlijk is.
3. De paarden van tegenwoordig zijn veelal doorgefokt op speciale aandachtspunten, waar sterke hoeven veelal niet onder vallen.
4. (hangt samen met punt 3) Paarden in de natuur die slechte hoeven hebben overlijden of vallen ten prooi. Natuurlijke selectie zorgt voor sterke hoeven; deze natuurlijke selectie valt weg binnen het huidige fokbeleid.
Anoniem schreef:Anoniem schreef:Van arabesk moet je je niet te veel aantrekkenDie is af en toe een beetje kortzichtig in haar mening.
Mijn eigen paard kan (wanneer hij weer normaal gereden word) ook niet zonder ijzers. Gewoon omdat het teveel slijt.
Omdat een mod vond dat ik iemand persoonlijk aanviel, Zal ik even mijn mening onderbouwen.
De rede dat ik arabesk in deze kort zichtig in haar mening vind. Is omdat ze schrijft dat een paard die niet zonder ijzers kan, dat daar iets mis mee is. Dat ben ik met haar eens als we het over een paard zouden hebben dat niet gebruikt werd(denk aan wilde paarden enz.) Maar omdat we het hier hebben over paarden die gereden worden(waar dus niets natuurlijks aan is) Ben ik van mening dat het kortzichtig is om te denken dat ook zo'n paard altijd zonder ijzers kan. Een paard dat je gebruikt heeft andere dingen nodig dan eentje die alleen hoeft te eten. Net als dat een wandelaar andere schoenen nodig heeft als een marathon loper.
Krips schreef:Is er iets grondig mis met de hoef wanneer er een paar keer in de week op het harde wordt gemend en er daarom een ijzer onder gaat?
En waarom zou je koste wat kost zonder ijzers willen wanneer een paard probleemloos op ijzers loopt en zonder ijzers problemen heeft? Waar doe je het paard dan een groter plezier mee?
carolalisa schreef:sorry hoor maar ik moest echt even lachen toen ik dat las. hiermee wil jij dus zeggen dat de ijzers de paardenhoef verdoven? juist ja. hoe wil je dan verklaren da paarden op ijzers met een hoefzweer stokkreupel lopen?
carolalisa schreef:en dan zou ik ook graag willen weten wat er zo ontzettend mis is met mijn paard. die kan nemalijk niet zonder ijzers. simpelweg omdat de hoeven dan verkeerd en te hard afslijten en omdat ze voor door de zool gaat. en loopt ze dan kreupel?
carolalisa schreef:nee hoor die van mij loopt gewoon stug door. heb een paar weken geleden geprobeerd haar weer zonder ijzers te zetten achter (want don't get me wrong ik vind ijzers echt klotedingen en als het niet nodig was geweest hadden ze er ook niet onder gezeten) en sleet ze veel te hard en in een verkeerde stand af. goed dit zal ergens uit haar lichaam moeten komen en ik ga daarvoor een afspraak maken bij een DA om haar eens grondig na te laten kijken. maar hoe verkaar je dan dat, nu ze weer op de ijzers staat, gevoelig loopt op de achterhoeven vanwege die overmatige slijtage terwijl volgens jou theorie ze dit niet zou kunnen voelen aangezien de hoef door het ijzer verdoofd is
dlientjuh schreef:Je kunt het altijd proberen
Mijn haflinger heeft tot zijn 11e altijd viekant op ijzers gelopen. Mijn hoefsmid heeft altijd gezegt dat hij niet zonder kan. Zomers gingen ze eraf vanwege het weide seizoen en dan liep hij voor erg gevoelig. Toen hij een peesblessure kreeg en ik veel moest stappen ben ik het toch gaan proberen. Eerst heb ik zijn achter ijzers eraf laten halen en dat ging super. Na een hoefzweertje moesten zijn voorijzers er ook af. Hij loopt nu bijna vier maanden zonder ijzers en dat gaat super. Nergens meer gevoelig
Vala schreef:Ik weet eerlijk gezegd niet of ik dat zou proberen bij een paard wat speciaal beslag heeft ivm bevangenheid. Dan zou ik denk ik toch op safe gaan en het zo laten als het nu goed gaat, wie weet wat je dan weer overhoop haalt?