kreupel, hoe lang kijken jullie het aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 23:16

Nou dat geeft niet zo veel, als hij maar genoeg te snaaien heeft!
En Waikiek heeft ook nog boxrust dus helemaal alleen is hij niet.
Ik ben ook geen fan van boxrust.... Maar als hij weer gaat flippen in de paddock komt t zeker niet goed
Morgen maar weer even aan kijken, hoe dik ti is hoe druk die is en of er stoomboten voorbij komen :( :){ :){ <:) :){ :){ :){ :){

knollentuin

Re: kreupel, hoe lang kijken jullie het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:31

nee het is idd erg belangrijk dta ie zich even gedraagt tot ie weer beter is graag..en anders aan de dope,geen schoentjes zetten daar anders komt die ouwe met die baard weer langs! ik hoor wel hoe ie er morgen bij staat

emmafrysko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:43

Toen mijn pony kreupel liep hij in stap en galop goed maar draf niet we hadden het een week aangekeken maar het werd niet beter toen is de DA gekomen

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:26

Had het een aantal weken geleden ook dat de staleigenaar belde om te zeggen dat ze s'ochtends dacht te zien met in de wei doen van de paarden dat mijn paard niet helemaal goed liep,maar dit niet goed kon zien omdat een ander paard in de weg liep.
Maar met eruit halen was het duidelijk te zien zei ze en ben ik meteen naar stal gereden.

Heb toen ook met haar aan de hand een paar meter gedraven en ze was duidelijk rechtsvoor kreupel.

Geen wondje,geen dik been maar wel een warme hoef,dus ik dacht meteen aan een hoefzweer en heb de hoefsmid gebeld,die kon de volgende dag komen,maar toen liep mevrouw weer helemaal goed en was er niks aan de hoef te zien,ook niet dat er een zweer doorgebroken was of iets van dien aard?
Dus tja soms weet je het toch niet.

Maar in geval van dik been zou ik ze de eerste week 2x daags 10 minuten hebben laten stappen en daarna koelen,hoeft niet perse met water je heb ook produkten die je erop kunt smeren en voor verkoeling zorgen zonder dat je er met water aan hoeft te komen wat in de winter fijn is en in jou geval i.v.m.mok.

Boxrust ben ik niet zo voor of ze moeten met een gebroken been of afgescheurde pees staan,maar anders gaan ze gewoon mee de wei op en voelen zelf wel wat wel en niet kan.
Wel de brok eraf halen en voor het gevoel omdat de andere paarden eten krijgen is een handje wel genoeg per voerbeurt,wel hooi of voordroog nodig natuurlijk en winterworteltje of iets dergelijks kan ook niet echt kwaad.

Wanneer je paard nu erg gevoelig is voor mok,zou je hydrocortiderm kunnen halen bij de dierenarts,kost iets van 8-10 euro en dit erop smeren bij droge mok.
Bij natte mok kun je spulletje halen waar ze de uiers van de koeien mee droogleggen,helpt ook goed.

Het is soms wat hé die paarden,veel succes en komt vast weer helemaal goed,maar niet te vlug er weer op zou ik zeggen!

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:28

Mijn paard heeft ook kreupel gelopen. Ook links achter een dik been. Laten onderzoeken, kwam niks uit, paard bleef onregelmatig met een dik been.
Uiteindelijk bij Eric Laarakker ( De Hoek) terecht gekomen, bleek het uit zijn rug te komen. En dat dikke been kwam door overbelasting omdat hij verkeerd liep, doordat hij last van zijn rug had.
Een jaar aan het revalideren geweest en nu wordt hij getraind op de Antoine de Bodt manier en hij is nooit meer onregelmatig geweest.

Sterkte met je paard.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 13:05

Perenboompje bedankt voor je tips!
(helaas stond er niets nieuws bij maar ook voor de mee lezers goed tips dus dank je wel!) hij staat nu nog op een handje muesli zonder energy en gras mix met rust compositum van de groene os en lekker veel hooi.
Ik heb vette mokzalf en droogzetter soor de mok,
Koel nu 1 x pd flinkdoor met water en dan goed afdrogen en de rest met koucompressen.

Knollentuin ook bedankt voor je support!

Indy29: Dank voor je info, laarakker is voorlopig nog niet aan de orde en AdB zeker niet. bovendien is hij 2 weken geleden naar de kraker en naar de masseur geweest.

UPDATE:

Word nog niet dus. DA komt zo zwellingermmers spuiten. de zwelling moet echt weg anders kan hij ook niet scannnen.
Dan nog 12 dagen rust en als hij dan niet goed is scannnen.

Wachten tot de DA er is dus en dan horen julli ook meer

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:22

Succes en we duimen voor je! +:)+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:35

nou ,12 dagen rust... :D ,moet je red ff wijs zien te maken :):) ja vocht moet echt weg zijn voor een scan,hopelijk is dit enkel een acute reactie op de enorme run die hij gemaakt heeft en kalmeert de boel door rust en koelen en de diuretica[vochtafdrijvers] spreek je!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 17:58

Nou DA geweest:

Boxrust tot zondag met max 2 x perdag 10 minuten stappen, vocht afdrijvers, en koelen.
Achter lijkt mee te vallen en denk de DA dat de mok daar ook mee speelt.
Voor maakt hij zich wat meer zorgen.
Zondag 28 kijken hoe hij loopt en dan rustig aan op bouwen als hij goed is, Is hij niet goed dan scannen en dan scannen en wordt het een nog langer verhaal

Ik hou niet van boxrust maar neem nu toch het risico maar niet meer en luister naar de DA.(is ook nog beter voor de mok)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:21

Ja precies, niemand houdt van boxrust, maar als het werkelijk de pezen zijn, kun je geen enkel risico nemen met een vrij lopend paard dat de boel zo door kan scheuren.
Ik zag voorbij komen :"Tenzij het een gebroken been is of doorgescheurde pees". Dat zijn beide indicaties voor euthanasie. Als het zo erg is kan een paard ook helemaal niet lopen dus is er ook geen keuze.
"ze voelen zelf wel wat wel en niet kan" gaat ook niet op bij pessblessures. Want dan moet de ondergrond nl hard en absoluut gelijk zijn en dat kun je in de wei, zeker in de winter, niet garanderen. Elke stap die ze in de wei zetten kan de blessure verergeren, ook al gaat dat nog zo voorzichtig, gewoonweg omdat de ondergrond niet gelijk is, dus de hoef niet altijd vlak wordt neergezet en er dan spanning kan komen waar het niet mag.
Bij blessures waarbij je verdenkt dat het de pezen zijn ALTIJD boxrust geven totdat de DA komt en dan naar zijn advies luisteren. Anders kunnen dingen voorgoed verpest zijn. Peesblessures moet je serieus nemen!

Mok kan idd ook de benen doen oplopen.

Ik hoop dat het allemaal goed komt met hem, Beli.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 18:27

Dank Lustiana!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 01:34

Lusitana schreef:
Ja precies, niemand houdt van boxrust, maar als het werkelijk de pezen zijn, kun je geen enkel risico nemen met een vrij lopend paard dat de boel zo door kan scheuren.
Ik zag voorbij komen :"Tenzij het een gebroken been is of doorgescheurde pees". Dat zijn beide indicaties voor euthanasie. Als het zo erg is kan een paard ook helemaal niet lopen dus is er ook geen keuze.
"ze voelen zelf wel wat wel en niet kan" gaat ook niet op bij pessblessures. Want dan moet de ondergrond nl hard en absoluut gelijk zijn en dat kun je in de wei, zeker in de winter, niet garanderen. Elke stap die ze in de wei zetten kan de blessure verergeren, ook al gaat dat nog zo voorzichtig, gewoonweg omdat de ondergrond niet gelijk is, dus de hoef niet altijd vlak wordt neergezet en er dan spanning kan komen waar het niet mag.
Bij blessures waarbij je verdenkt dat het de pezen zijn ALTIJD boxrust geven totdat de DA komt en dan naar zijn advies luisteren. Anders kunnen dingen voorgoed verpest zijn. Peesblessures moet je serieus nemen!

Mok kan idd ook de benen doen oplopen.

Ik hoop dat het allemaal goed komt met hem, Beli.

Nou dat klopt dus niet wat je hier schrijft,de voorste en achterste strekpees kunnen ze vaak nog fixen in het gips zetten en volledig boxrust,is het de binnenste buigpees dan is het idd einde verhaal en dan alleen in de gevallen wanneer ze helemaal door zijn.

Het nadeel van volledig boxrust geven is dat ze daarna een uitspatting kunnen maken waardoor de binnenste buigpees een dusdanige klap krijgt dat het een klappees wordt en dus afscheurt,dan is het einde verhaal.
Wanneer een paard gewoon de kans krijgt rustig dagelijks buiten te lopen zal het minder uitspattingen maken,jammergenoeg kwam er een sinterklaasboot voorbij bij TS ,tja dat is nou net niet wat ze nodig hadden op dat moment!

Bij een gebroken been ligt het er maar net aan hoe het gebroken is.
Bij een gunstige breuk kunnen ze het ook nog proberen te fixen,in het gips zetten en maar hopen dat alles weer netjes hersteld.
Wil niet zeggen dat het dier dan nog echt voor de sport gebruikt kan worden maar wil ook niet zeggen dat het meteen geëuthanaseerd dient te worden,wat wel vaak gedaan wordt i.v.m.dierenartskosten te hoog oplopen voor de meeste gevallen en men de afweging moet maken betreffende kosten en 50/50 slagingskans met in het achterhoofd ze met dit paard uit de sport liggen,dan toch gaan voor euthanasie en liever een ander paard kopen waar ze weer wedstrijdjes mee kunnen rijden.

De mok op achterbenen zou ik dan even goed onderhanden nemen want dat is dan wel in een ver stadium wanneer je paard er oplopende benen van heeft,voor natte mok kun je spulletje vragen waar ze de koe uiers mee droog zetten en voor droge mok hydrocortiderm.

Sterkte TS de komende weken!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:26

Het gaat in de eerste plaats om kans op verergering van wat dan ook TOT DE DA IS GEWEEST. Ik zeg nergens dat een paard de rest van de tijd maar in zijn box moet blijven tot het genezen is, maar in elk geval tot er een diagnose is gesteld! De DA bepaald dán wat wel en niet kan en moet voor het meeste succes van genezing.

Daarbij wat gebroken benen etc betreft, zal ik dan zeggen dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat een paard met ondraaglijke pijn nou zo'n behoefte heeft aan in de wei lopen.
Nogmaal, ook tot er een DA is geweest.

Alleen met een degelijk diagnose kun je weten wat wel en niet goed is voor je paard en daarom vind ik het raadzaam op tot de DA komt een paard waarvan je vermoed dat het iets met de pezen (of gebroken) heeft, op stal te zetten!

De keus voor ethanasie heeft lang niet altijd met de DA rekeningen te maken, maar met vooruitzichten van veel lijden op niks af als het toch niet 100% zeker succesvol is. Het is dan, in mijn ogen, humaan of ze het nodeloze lijden te besparen. Ik heb respect voor beide wegen, het doorzetten tot het einde, maar ook voor het lijden besparen. Staat los van hoeveel geld je er voor over hebt.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 13:40

Bij ons op de wei (Polder) hebben wevan die hele dikke zuigende klei. een paard met een blesure kan dus niet op de wei.
In de paddocks liigen momenteel hopen zand en dat is erg ongelijk. Ik kan ook niet echt een stukje agzetten zo groot als de box.

Na het op bouwen in draf mag hij dan naar het rijden los. Dan zijn alle spieren en pezen warm en soepel en kan hij toch even zijn ei kwijt. Dus dat je na boxrust de voldende blesure kan verwachten lijkt me stug dat is maar net hoe je er mee om gaat.

Maar goed gister heeft hij dus die vocht verdrijvers gekregen.....
Het wordt nu nog niet echt dun. ook na koelen en stappen wordt het niet dun. mok word aan beide benen ook weer erger....
Zucht......

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:02

Been nog steeds dik :((dikker als gister)
Hij loopt nu ook nog eens kreupel in stap rechtsvoor, hij wil ook niet echt meer lopen.
Morgen de DA maar weer bellen

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:29

Mijn tinker had zich vast gerolt in het draad, na het los maken was ze licht kreupel. Dit gebeurde tijdens de laatste ronde rond 23:00 uur. Ik was ook niet voor boxrust dus ik dacht het is toch koud buiten en de tinker is liever lui dan moe dus laat maar lopen tussen de shetlanders.

Ik ben de volgende ochtend extra vroeg opgestaan, om te kijken (onze weide ligt achter het huis) komt het spul; 3 shetlanders gevolgd door de tinker op me aan kachelen in een rustig drafje tinker nog steeds licht kreupel, tinker verstapt zich gaat vol op de knieen en staat stokkreupel op, echt op 3 benen, 1 been van de grond. Nu heeft ze een pittige peesblessure.

Nooit meer laat ik een paard op de weide, onder het mom "wat hij niet kan doet ie ook niet" Niet zuiver is naar binnen totdat de DA een diagnose heeft gesteld.

Mijn paardje moet nu waarschijnlijk enkele maanden boxrust, omdat ik 's avonds laat dacht, als het slecht voor haar is, dan doet ze het vast niet.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 22:05

Daar ben je mooi klaar mee.
Dat zou ik echt heel erg voor mijn paard vinden!
Een paarmaanden boxrust?!! oei weet niet wat ik dan zou doen

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:41

Nou die van mij moest ook 14 weken op stal blijven. Vond ze niet leuk maar lopen kon ze niet op dat moment dus kon niet tegen stribbelen! Heb toen ze weer normaal kon staan haar een speelbal gegeven, lege colaflessen opgehangen, hooi in een hooinet ipv op de grond. Die vermaakte zich wel. Tegen de tijd dat ze weer redelijk kon lopen schoot ze er helaas wel tussen uit toen de staldeur open ging..... Tja binnen staan moet je gewoon wat aangenamer maken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:54

Na een poosje geven ze zich er aan over dat ze veel op stal moeten staan. Tenminste dat deed die van mij en heb het andere ook zien doen. Wil niet zeggen dat ze het allemaal doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:58

heeft hij niet gewoon een infectie erbij door de mok?

trouwens...benen koelen en mok gaat niet echt samen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:54

Je kunt benen koelen zonder vocht, met koelgel of met koelpacks ed.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:57

coldpack werken bij mij erg goed, geeft ook niet zoveel wateroverlast als je niet boven het afvoerpuntje kunt staan. water geeft vaak blubber, wordt weer glad etc. etc.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 23:35

Ik gebruik vooral coolpacks(van die instand die je moet knijpen en dan koud worden). Wanneer dat niet gaat spuiten we het toch af en dan meteen drogen en in de vette zalf zetten.
Maandag gaan we om 16.00 scannen

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:08

Hallo,
Ik dacht ik kan een nieuw topic openen of gewoon even hier verder gaan aangezien het ook met het onderwerp te maken heeft:

Mijn Pony staat dag en nacht,zomer,winter buiten op de wei met 3 andere paarden, nu is ze Maandagmiddag door een ander paard getrapt tegen haar achterbeentje. de volgende dag was het wel wat dikker, in stap belastte ze haar been wel volledig en in draf liep ze licht, echt heeeel lichtjes kreupel.
vandaag was het been wel ietsje dikker en ook wat warmer. er zit wel een wondje (wel wat meer maar die zaten er al langer) maar dit is een schaafwond dus niet echt iets waarvan je zou denken..ontstoken,, of zou het toch?? ze liep nog wel hetzelfde als afgelopen Dinsdag, dus niet echt mank ofzo.
afgezien van het warme been is ze vrolijk, eet ze goed,ziet er fris en fruitig uit..
vandaag wel goed afgespoten, niet meer mee gelopen omdat ik dacht van ze zal in de wei wel genoeg lopen.
morgen maar weer eens ff kijken en afspuiten en dan toch maar even een stukje stappen om te kijken of dr been dan dunner wordt, maar zit nu wel te denken, kan ik haar in de wei laten staan?? of moet ze echt de stal in??

groetjes

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:12

ik denk dat jij ervanuit kan gaan dat het wondje /schaafplek wat ontstoken is en er verder niet wat aan de hand is. het is juist goed om r buiten te laten in deze want stilstaan in een stal werkt ophoping van vocht in de hand en ophoping van vocht belemmert genezing..