Wie heeft er al winterbeslag onder de hoeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Re: Wie heeft er al winterbeslag onder de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:54

Vandaag de sneeuwzooltjes geplaatst gekregen bij het paard van mijn dochter. Tevens kalkoengaten geboord. Vanmiddag samen gereden, net alsof er geen sneeuw/ijs ligt. SUPER!! We konden zelfs galopperen zonder problemen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:17

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:36

Ik heb er twee op sneeuw beslag staan, gaat super. Vorig jaar geprobeerd voor het eerst en nu laat ik het er in november meteen onderzetten.
Even de kalkoenen met wideapuntjes erin draaien vervolgens lekker het bos in en knallen.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 14:37

Zondag hebben we 45min met de kar gereden. Op de weg ging het prima maar over paden waar ook auto's reden was het toch wel
linke soep. Miro gleed een paar keer weg met zijn achterbenen.
Gelukkig kwamen we heelhuids thuis, bevroren maar wel voldaan!
Afbeelding

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:39

Wat een mooi plaatje!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:42

miss hele domme vraag..... gisteren heeft mijn paard winterbeslag gekeregen, heb het nog niet gezine,
maar kunnen hier ook langere kalkoenen in?
of zitten de puntjes er aan vast??
of heeft grotere kalkoenen geen effect?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:50

ik heb er gewoon normale kalkoengaten in zitten en zou dus gewoon kunnen kiezen wat voor kalkoeken in gebruik.
maar hoor bij sommige dat er in plaats van kalkoengaten vaste punten aan de ijzers zitten.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:55

Ik heb, net als biancavos, ook normale kalkoengaten en eergisteren heb ik ermee gereden, ging super!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 15:26

Miro heeft ook normale kalkoengaten maar ik gebruik platte kalkoenen met een puntje erop.
Gewoon een plat vierkantje, dit omdat hij anders heel anders komt te staan als er gewone "hoge" kalkoenen onder zitten.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:32

Toevallig deze week voor het eerst van dat winterbeslag onder laten zetten.
Ik heb nog niet kunnen rijden of gezien of het werkt maar ik hoor er alleen maar goede dingen over.

Vorig jaar heb ik de ijzers er onder uit laten halen maar dat was geen succes.
Wel klompvrij maar mijn paard heeft niet voor niks voorijzers en daar werd ik natuurlijk aan herinnert.
Dus niet meer ijzerloos voor ons ;(

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:40

Mijn paardje krijgt volgende week ook zijn winterbeslag. Voor de eerste keer.
Heb nog nooit zoiets gehad, maar ik krijg zooltjes en ik gaatjes voor kalkoenen.
Kunnen jullie me vertellen welke kalkoenen je hiervoor moet gebruiken?? Ik heb dit namelijk nog nooit gebruikt, dus ben een echte leek....

En het paard van een vriendin van me is ijzerloos. Kan je daar nu ook "gewoon" mee rijden in de sneeuw?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:43

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:58

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 03:29

ik zou toch in elk geval kalkoenen met een punt gebruiken, zonder punt heb je op glade stukken veels te weinig grip.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 05:39

Onze paarden lopen zonder beslag. En van sneeuwaanslag oid hebben ze geen last.
De winterse omstandigheden hier zijn wel heftiger en duren langer dan in Nederland.
Ze worden natuurlijk bekapt en we rijden bijna dagelijks en er ligt nu dik 1 meter sneeuw en ijs. Geen enkel probleem. Winterbeslag heb je eigenlijk alleen nodig als je je paard allerlei capriolen wilt laten uithalen. Maar verder is het onzin. Kalkoenen hebben alleen zin als er ijs ligt, bij sneeuw heb je er niets aan, die blijft er alleen maar makkelijker aan plakken.
Ik neem aan dat je met je auto ook niet dezelfde rijstijl hanteert als in de zomer, zo is dat ook met paarden.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 10:56

maXcomX schreef:
Onze paarden lopen zonder beslag. En van sneeuwaanslag oid hebben ze geen last.
De winterse omstandigheden hier zijn wel heftiger en duren langer dan in Nederland.
Ze worden natuurlijk bekapt en we rijden bijna dagelijks en er ligt nu dik 1 meter sneeuw en ijs. Geen enkel probleem. Winterbeslag heb je eigenlijk alleen nodig als je je paard allerlei capriolen wilt laten uithalen. Maar verder is het onzin. Kalkoenen hebben alleen zin als er ijs ligt, bij sneeuw heb je er niets aan, die blijft er alleen maar makkelijker aan plakken.
Ik neem aan dat je met je auto ook niet dezelfde rijstijl hanteert als in de zomer, zo is dat ook met paarden.

Onzin?? Sorry hoor maar als mijn paard een been breekt omdat hij op zijn normale ijzers loopt en uitglijdt dan zou ik dat mezelf enorm kwalijk nemen.
Als er echt zoals bij jou zoveel sneeuw ligt heb je winterbeslag misschien niet nodig maar hier in Nederland waar maar een paar centimeter valt moet je wel degelijk iets met grip onder de hoeven.
Onder de sneeuw ligt nu een laagje ijs en dat is bijna niet te doen zonder maatregelen, zelf de paarden zonder ijzers kunnen nu niet in de bak of naar het bos.
In het weiland waar het gras wat langer is kunnen we goed longeren en rijden en over de verharde weg gaat ook prima.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:06

Ik ben echt superblij met het sneeuwbeslag :j mijn paard loopt zonder problemen door de sneeuw, niks sneeuwklonters yesyes !!
Wat een uitvinding +:)+

hier waren ze er net op gezet
Afbeelding

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:26

Gewoon beslag is idd niet wijs, op sneeuw en ijs.
Op blote voeten loopt het op sneeuw heel goed.
Op ijs draai je kalkoenen in, maar op bevroren grond met putten en gaten en ijs, kun je beter maar voorzichtig aandoen. wil je paard geen verstuikingen oplopen.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 14:31

maXcomX schreef:
Gewoon beslag is idd niet wijs, op sneeuw en ijs.
Op blote voeten loopt het op sneeuw heel goed.
Op ijs draai je kalkoenen in, maar op bevroren grond met putten en gaten en ijs, kun je beter maar voorzichtig aandoen. wil je paard geen verstuikingen oplopen.

Helaas kan mijn paard niet zonder ijzers want dat is het handigst in de winter.
Maar zelfs zonder ijzers is de rijbak niet te doen, er ligt een laagje ijs onder de sneeuw en ook zij gaan glijden.
Gelukkig zijn de wegen goed te doen hier in Putten dus ze hebben niet helemaal vakantie ;)
En ze lopen nog een paar uurtjes per dag in het land..helaas leert Miro er niet van als hij uitglijdt en gaat er niet voorzichtiger mee om maar al zijn benen zijn gelukkig nog heel :o

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:18

Haha, ik ken dat.
Jonge paarden zijn onbesuisd en zie ik wel regelmatig een spagaat maken.
Onze oudere paarden doen super voorzichtig, die hebben hun lesje wel geleerd.
Maar waarom zou je paard niet zonder ijzers kunnen?
Zonder ijzers hebben ze meer "gevoel", en leren ze sneller wat wel en wat niet kan.

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:24

vriendin van me heeft een winter of 2 geleden 2 paarden zien spelen op een wei , de 1ne begon te galoperen de andere niet hij is uit gegleden , en het paard was eenen al gebroken ... moeten laten inslapen zielige beestjes , ja dit heeft niets met het onderwerp te maken maar wou dit toch even zeggen :) dat er dus bij uitglijden veel gevaar is :s :brr:

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:34

Ja, vandaar dat de dure paarden op stal staan, het is ook altijd wat.
In de winter krijg je dat naast bijt, schop-verwondingen er nog bij.