Tips voor Natuurlijk Bekappen en ervaringen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sappolz

Re: Tips voor Natuurlijk Bekappen en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 10:10

even een update voor diegene die dat leuk vinden. ijzers zijn er nu 9 dagen onderuit en het gaat met de dag beter. het scheelt dat we een super-bakbodem hebben en dat ze de hele dag in de wei loopt. lekker in beweging. op het harde is ze wel gevoelig maar niet kreupelig. ben ook bezig met rechtrichten met hulp van prof. mensen van stal. en dat gaat ook prima. begint al te ontspannen en krijgt weer praatjes :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:22

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:34

@sappolz, klinkt goed joh!!!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:11

Hmm.. kdacht dat ik al gereageerd had maar ik zie dus niks..
bij deze nog een keer: 'jaaaa super :P"

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:17

idd!! hoe is het met jou paard Doske? al ijzers eronder uit?

edit: ze is trouwens niet bekapt door een natuurlijke bekapper maar door een goede traditionele bekapper. prima! :D

haha thnx.

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:09

Hoi, nee ze zijn er nog niet onder uit, de smid was pas geweest toen dit topic startte dus als hij weer komt dan ga ik het voorleggen....

ok dus gewoon goed bekapt, ja dat wou ik ook aan mijn smid vragen , ijzers ervanonder en dan goed bekappen, en dan kijken hoe het gaat!!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:50

Niet te vroeg juichen sappolz, HKO kun je niet genezen! Niet met ijzers en zeker niet door natuurlijk te laten bekappen!
dat ze nu zonder ijzers goed loopt wil nog niet zeggen dat ze dat blijft doen. Zodra de band die over het straalbeen loopt weer geïriteerd raakt omdat de stand van de hoeven veranderd kan ze zo weer slechter worden.

Waarom niet bij die ijzers laten als je paard daar goed mee uit de voeten kon?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:56

Idd Rapido, maar als ik het goed begrepen heb wordt er te vaak HKO toegeschreven terwijl het niet zo is, of als ze gewoon niet vinden waarom een paard kreupel is, dan is NB wss wel een oplossing :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:59

HKO of dan de beschadigingen aan het straalbeen kan je alleen aantonen via röntgen is mijn mening. Neem aan dat er niet zomaar door een nitwit ijzers onder zijn geslagen!

Orthopedisch beslag word alleen geadvisseerd door een DA.
neem aan dat dit paard dan ook op de foto is geweest alvorens er een behandelplan werd bedacht.

Even voor de goede orde, ik heb niks tegen natuurlijk bekappen hoor al zou ik het zelf niet toepassen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:32

Wordt 'klinische HKO' niet gebruikt als er niets te zien is aan het straalbeen? Dus als ze niets op röntgen zien.. Dacht dat ik dit ergens gelezen had :p

Nee dat dacht ik ook niet zenne :P

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:27

rapido schreef:
Niet te vroeg juichen sappolz, HKO kun je niet genezen! Niet met ijzers en zeker niet door natuurlijk te laten bekappen!
dat ze nu zonder ijzers goed loopt wil nog niet zeggen dat ze dat blijft doen. Zodra de band die over het straalbeen loopt weer geïriteerd raakt omdat de stand van de hoeven veranderd kan ze zo weer slechter worden.

Waarom niet bij die ijzers laten als je paard daar goed mee uit de voeten kon?

Om de topicstarter een hart onder de riem te steken even een praktijkvoorbeeld:
Grote 16 jarige ruin (NIET MIJN PAARD) wordt 5 jaar geleden gediagnosticeerd met hoefkatrolontsteking. Op de foto's is een aantasting van het straalbeentje te zien, klasse 2/3. Het paard staat vanaf zijn 4e jaar rondom op ijzers en loopt M dressuur.
Dierenarts adviseert speciaal beslag: rondgesmeed ijzer en pijnstillers. Het paard loopt hierna weer rad.
In de opvolgende jaren gaat het enkel bergafwaarts: er moeten steeds vaker pijnstillers gegeven worden en supplementen, uiteindelijk helpen speciale ijzers met zooltjes en siliconen ook niet meer. Paard staat stijf van de pijn en blijft telkens af en toe duidelijk kreupel.
Inmiddels heeft de eigenaresse het paard weidegang verboden (werd daarvan "te dik") en heeft hij daardoor geen sociaal contact meer met andere paarden.
Uiteindelijk wordt er hoefkatrolontsteking klasse 4 geconstateerd op de x-foto's en wordt het paard op 16 jarige leeftijd afgekeurd.
De eigenaresse besluit hem een oude dag te gunnen, laat de ijzers verwijderen,stopt met alle extra's en laat hem in een groep 24/7 buiten.
Het paard heeft ongeveer 2 maanden nodig gehad om helemaal te herstellen. (klinisch gezien dan) Is nu volkomen zuiver en wordt 3 keer in de week bereden.
Het kan dus wel.
Natuurlijk is het hiermee niet bewezen dat de ijzers de oorzaak waren van de hoefkatrol maar in ieder geval is wel aangetoond dat ze ook niet geholpen hebben het probleem op te lossen.
Voor mijzelf is duidelijk dat er geen enkele reden is om paarden te beslaan.
De mijne (7) lopen allemaal op blote voeten, ik bekap ze zelf (dat is gewoon raspen om de 14 dagen,3 weken) en neem de feedback die ik van die blote voeten krijg uiterst serieus.
In de laatste 5 jaar betekent dat voor mij dat als er gevoeligheid is, er redenen voor zijn die verholpen kunnen worden zonder ijzers.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:45

begrijp me niet verkeerd, zie een paard ook het liefst blootvoets maar de TS wil ijzerloos gaan om te proberen en dat terwijl het paard juist goed loopt mét ijzers!

Mijn mening is waarom dit doen als het goed ging met!?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:56

rapido schreef:
begrijp me niet verkeerd, zie een paard ook het liefst blootvoets maar de TS wil ijzerloos gaan om te proberen en dat terwijl het paard juist goed loopt mét ijzers!

Mijn mening is waarom dit doen als het goed ging met!?

Omdat alles wat niet helpt overbodig is.
Kost geld, tijd, energie en werkt niet mee aan een verbetering.
Zie mijn eerste post.
Vaak is : less is more. :D

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:19

Blootvoets vind ik altijd beter dan met ijzer, zelfs al waren er geen problemen met :P Zijn teveel andere nadelen aan ijzers!

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 15:51

@ Rapido. Deze discussie is al geweest op pagina 1. Mijn paard ten eerste niet natuurlijk bekapt maar gewoon bekapt. Waarom op ijzers laten? Waarom niet naar verbetering zoeken? Je kan niet altijd bij het "oude" blijven omdat dat zo veilig is. Je moet constant kijken naar verbetering, vind ik. Ten tweede, toen de HKO benoemt is bij haar, was zij nog niet van mij en werd ook helemaal verkeerd bereden. Nu wordt zij goed bereden en heeft zij goede huisvesting. Alle mogelijkheden om te proberen. Weet namelijk niet of het écht HKO was, of de 'makkelijkste' uitweg/benaming. Gelukkig heb ik na veel info te hebben gelezen en adviezen gevraagd te hebben waaronder hier, toch de keus gemaakt.

Als het niet gaat, gaat het niet. Dan ga ik opnieuw kijken. Ik ben niet sportgericht dus het dier heeft ook de tijd om zich te herstellen. Ben veel aan het rijden en krijg gewoon een goede feedback van het paard. Trad. Bekapper / hoefsmid komt nu elke 4 weken, nu dus weer over 2,5 week voor een check up.

Ze heeft op 't moment een gaatje in haar straal in haar linkerachterhoef, waar ze voor alle duidelijkheid géén ijzers had, wat ik nu ga behandelen. Het is ook niet zo gek, ze loopt de hele dag in de wei. en 's avonds en 's nachts op stal wat dus vóór- en nádelen heeft! Op stal is ook niet alles, dus ik ben blij als ze lekker naar buiten kan. Stal houd ik goed schoon en droog.

@ Doske. Ik ben benieuwd. misschien grootste fout ooit, misschien het beste wat je ooit had kunnen doen. Wie niet probeert zal nooit weten! Zo heb ik nu gedacht.

@ Eiber. Bedankt voor je verhaal! Klinkt best heftig!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:32

heel goed van je.
Maar dan nog zou ik haar op de foto willen hebben om te kijken hoe het straalbeen er nu uit ziet en hoe ze er voor staat.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:40

sappolz schreef:
@ Eiber. Bedankt voor je verhaal! Klinkt best heftig!

Ja, zeker, dat was het ook. Maar het hele verhaal heeft gelukkig een goed einde!

@Rapido: ook ik zou best graag foto's willen zien, in dit geval van het paard dat ik beschreef in voorgaande posten.
Maar ik denk dat de eigenaresse daar niet (meer) voor voelt.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:34

heavon13 schreef:
Fijn dat je er iets aan hebt. Succes ermee! Het is zooo interessant he! :D

Inderdaad.
Heb je foti van haar voetjes?
Zijaanzicht, onderkant enzo?

Aan de voeten kun je echt heel veel aflezen wb de algehele gezondheidstoestand van een paard.
Vooral wat het de vit/min balans in hun lichaam aangaat.
Ik ervaar het nu met mijn eigen paard, heb zo een paar andere paarden op de rit kunnen helpen.
Een voorbeel daarvan was een toen 17jarige zwaar hoefbevangen merrie. Binnen een half jaar had ze betere hoeven dan ooit en liep ze na iets van 3/4 jaar ijzerloos weer 5/6 x pw onder het zadel. De smid kon niet geloven hoe haar voeten waren verbeterd nà de bevangenheid. Meestal blijven de hoeven dan slechter, was zijn ervaring.
Niet bij haar, geen gebrokkel meer, maar mooie, harde hoeven. En dat dankzij een aangepast, verbeterd dieet!

Een top boek vind ik 'Feet first'.
Het is geschreven door twee engelse dames die echt heel wat ondernemen met hun paarden.
Doordat een paar van hun paarden rad waren, anderen niet, zijn ze de voeten van hun diverse dieren gaan vergelijken: waarom was de een rad, de ander niet?
Let wel: ze waren heel traditioneel wb het houden van paarden, het voer, beslaan etc.

Door trial and error werden ze wijzer en zijn zo uiteindelijk tot dit boek gekomen.
Daarnaast zijn ze nu professioneel bezig met het revalideren van paarden die aan diverse vormen van kreupelheid leiden. Op hun websites doen ze er verslag van: geweldig vind ik deze sites.
http://www.rockleyfarm.co.uk/RockleyFarm/Home.html
http://www.performancebarefoot.co.uk/

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:03

mmm, ik ben niet zo goed in engels,helaas

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 11:57

ik ben ook niet zo goed in engels.. helaas!

Maar bedankt voor je reactie!

Ik kan binnenkort wel foto's maken, heb geen foto's van toen ze nog op ijzers stond, jammer genoeg.

Volgens mij voelt ze zich al stukken beter, aan haar gedrag te merken! gister wou ze alleen maar lopen lopen lopen. Rennen, bokken, heb alle hoeken van de bak gezien. dat is mijn paardje zoals ze vroeger altijd was. Fris en speels. en dat komt er nu dus weer uit. terwijl ze hele dag in de wei staat. maar bodem in de bak is super dus daar sloeg ze haar slag denk ik gister... :+

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:13

Haha klinkt goed zo xD Zit teminste wat karakter in :P

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:14

Ik heb niets tegen ijzerloos, 2 van mijn paarden hebben ook nog nooit hoefijzers gehad (de een bijna 6 de ander bijna 29) maar mijn verwaarloosde veulen van nu bijna 24 kan sinds haar 14e niet meer zonder speciaal- break-over beslag. Dit terwijl rontgenlogisch de problemen (verbening hoefkraakbeenderen HKO rv 3-4 lv 2-3 en hoge overhoef) al op 3 jarige leeftijd op foto's te zien was.

Dit wetende heb ik hier heel haar leven rekening mee gehouden, dwz niet springen, niet teveel kleine voltes of zijgangen, altijd stal met uitloop snachts en overdag op de wei.

Maar het is verbazingwekkend hoe sommige mensen hier appels met peren vergelijken. "ik heb de ijzers af laten halen en ze loopt nu op de wei" en het gaat super ! Je hebt meer gedaan dan alleen ijzers afhalen, het paard heeft (veel?) meer weidegang, en staat snachts niet meer (opgesloten) in de stal, en hoogstwaarschijnlijk heb je het rijden ook aangepast, net zoals ik destijds, hoewel die van mij pas 11 jaar later onregelmatig ging lopen. De kans is groot, dat als ik dat niet gedaan had, ze er nu niet meer zou zijn.

Ik wil alleen maar aangeven dat het kort door de bocht is om te zeggen, in veel gevallen die hier genoemd worden, dat je alleen maar ijzers afgehaald hebt, en dat nu alles goed gaat, voorlopig althans. Haal je ijzers eraf en pas je de leef en train omstandigheden niet aan....dat zou je moeten vergelijken. Komt bij dat het nu overal heel nat is- hoe loopt het paard straks in de zomer 2011 die misschien weer verschrikkelijk droog wordt, en de weide zo hard als beton ?

Maar als het werkt, prima ! waar ik alleen NOOIT voorstander van zal worden is om zelf de hoeven van je paard te bekappen, daar heb je goed opgeleide hoefsmeden voor, en het is soms al een hele kunst om een echt goede te vinden. Net zozeer als je slechte verzekeringsadviseurs of boekhouders hebt, blijf allert, maar begin er aub niet zelf aan.

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 10:18

Mist schreef:
Ik heb niets tegen ijzerloos, 2 van mijn paarden hebben ook nog nooit hoefijzers gehad (de een bijna 6 de ander bijna 29) maar mijn verwaarloosde veulen van nu bijna 24 kan sinds haar 14e niet meer zonder speciaal- break-over beslag. Dit terwijl rontgenlogisch de problemen (verbening hoefkraakbeenderen HKO rv 3-4 lv 2-3 en hoge overhoef) al op 3 jarige leeftijd op foto's te zien was.

Dit wetende heb ik hier heel haar leven rekening mee gehouden, dwz niet springen, niet teveel kleine voltes of zijgangen, altijd stal met uitloop snachts en overdag op de wei.

Maar het is verbazingwekkend hoe sommige mensen hier appels met peren vergelijken. "ik heb de ijzers af laten halen en ze loopt nu op de wei" en het gaat super ! Je hebt meer gedaan dan alleen ijzers afhalen, het paard heeft (veel?) meer weidegang, en staat snachts niet meer (opgesloten) in de stal, en hoogstwaarschijnlijk heb je het rijden ook aangepast, net zoals ik destijds, hoewel die van mij pas 11 jaar later onregelmatig ging lopen. De kans is groot, dat als ik dat niet gedaan had, ze er nu niet meer zou zijn.

Ik wil alleen maar aangeven dat het kort door de bocht is om te zeggen, in veel gevallen die hier genoemd worden, dat je alleen maar ijzers afgehaald hebt, en dat nu alles goed gaat, voorlopig althans. Haal je ijzers eraf en pas je de leef en train omstandigheden niet aan....dat zou je moeten vergelijken. Komt bij dat het nu overal heel nat is- hoe loopt het paard straks in de zomer 2011 die misschien weer verschrikkelijk droog wordt, en de weide zo hard als beton ?

Maar als het werkt, prima ! waar ik alleen NOOIT voorstander van zal worden is om zelf de hoeven van je paard te bekappen, daar heb je goed opgeleide hoefsmeden voor, en het is soms al een hele kunst om een echt goede te vinden. Net zozeer als je slechte verzekeringsadviseurs of boekhouders hebt, blijf allert, maar begin er aub niet zelf aan.

ik snap je verhaal niet helemaal als reactie hierop ;) ik heb de leefomstandigheden zo goed mogelijk aangepast. Ik bekap niet zelf. Jou citaat: "ik heb de ijzers af laten halen en ze loopt nu op de wei" is wel heeel kort door de bocht! hieruit zie ik dat je je eigen conclusies hebt en geen idee hebt van de situatie. misschien even het hele topic lezen. en vragen stellen en niet je eigen conclusies trekken. dat vind ik nou kort door de bocht!

En het is inderdaad afwachten of het goed gaat. Wie niet waagt wie niet wint ;)
Laatst bijgewerkt door sappolz op 18-11-10 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 10:19

GaelleS schreef:
Haha klinkt goed zo xD Zit teminste wat karakter in :P

Nou inderdaad zeg :P beter dan zo'n suffe doos hahaha

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:33

@sappolz: misschien nog 1x goed lezen ? ik snap niet waarom je je aangevallen voelt ?, ik zeg alleen maar dat sommige mensen puur het success van het nu weer goed lopen van hun paard, wijten aan het afhalen van de ijzers. Terwijl ze ondertussen allerlei andere dingen ook aangepast hebben zoals meer weidegang, niet meer springen, niet meer over het harde draven, eventuele supplementen etc etc. en dat AL deze dingen ook van invloed zijn.

maar als je mij kort door de bocht vind....