Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
rapido schreef:Niet te vroeg juichen sappolz, HKO kun je niet genezen! Niet met ijzers en zeker niet door natuurlijk te laten bekappen!
dat ze nu zonder ijzers goed loopt wil nog niet zeggen dat ze dat blijft doen. Zodra de band die over het straalbeen loopt weer geïriteerd raakt omdat de stand van de hoeven veranderd kan ze zo weer slechter worden.
Waarom niet bij die ijzers laten als je paard daar goed mee uit de voeten kon?
rapido schreef:begrijp me niet verkeerd, zie een paard ook het liefst blootvoets maar de TS wil ijzerloos gaan om te proberen en dat terwijl het paard juist goed loopt mét ijzers!
Mijn mening is waarom dit doen als het goed ging met!?
sappolz schreef:@ Eiber. Bedankt voor je verhaal! Klinkt best heftig!
heavon13 schreef:Fijn dat je er iets aan hebt. Succes ermee! Het is zooo interessant he!
Mist schreef:Ik heb niets tegen ijzerloos, 2 van mijn paarden hebben ook nog nooit hoefijzers gehad (de een bijna 6 de ander bijna 29) maar mijn verwaarloosde veulen van nu bijna 24 kan sinds haar 14e niet meer zonder speciaal- break-over beslag. Dit terwijl rontgenlogisch de problemen (verbening hoefkraakbeenderen HKO rv 3-4 lv 2-3 en hoge overhoef) al op 3 jarige leeftijd op foto's te zien was.
Dit wetende heb ik hier heel haar leven rekening mee gehouden, dwz niet springen, niet teveel kleine voltes of zijgangen, altijd stal met uitloop snachts en overdag op de wei.
Maar het is verbazingwekkend hoe sommige mensen hier appels met peren vergelijken. "ik heb de ijzers af laten halen en ze loopt nu op de wei" en het gaat super ! Je hebt meer gedaan dan alleen ijzers afhalen, het paard heeft (veel?) meer weidegang, en staat snachts niet meer (opgesloten) in de stal, en hoogstwaarschijnlijk heb je het rijden ook aangepast, net zoals ik destijds, hoewel die van mij pas 11 jaar later onregelmatig ging lopen. De kans is groot, dat als ik dat niet gedaan had, ze er nu niet meer zou zijn.
Ik wil alleen maar aangeven dat het kort door de bocht is om te zeggen, in veel gevallen die hier genoemd worden, dat je alleen maar ijzers afgehaald hebt, en dat nu alles goed gaat, voorlopig althans. Haal je ijzers eraf en pas je de leef en train omstandigheden niet aan....dat zou je moeten vergelijken. Komt bij dat het nu overal heel nat is- hoe loopt het paard straks in de zomer 2011 die misschien weer verschrikkelijk droog wordt, en de weide zo hard als beton ?
Maar als het werkt, prima ! waar ik alleen NOOIT voorstander van zal worden is om zelf de hoeven van je paard te bekappen, daar heb je goed opgeleide hoefsmeden voor, en het is soms al een hele kunst om een echt goede te vinden. Net zozeer als je slechte verzekeringsadviseurs of boekhouders hebt, blijf allert, maar begin er aub niet zelf aan.