Hoever zal ik komen als ik hem van zijn ijzers haal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:52

Ik zou het ook even overleggen met de smid.

Ik rij 1 x per week naar les, dat is ook ongeveer 20 minuten stappen heen en weer 20 minuten stappen terug. Daarnaast train ik nog twee keer in de week. Soms de hele rit op de weg, soms alleen de weg naar het bos toe. Dit gaat prima op blote voeten er moest van de week met bekappen zelfs nog een klein stukje af.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:53

mirgino schreef:
ik vraag me af hoelang je door moet gaan zonder ijzers als je paard nu merkbaar moeilijk loopt op de weg?

er word gezegd dat ze er aan wennen dat de hoef hard word, maar wanneer is dat?
en zoals bij mijn paard nooit ijzers gehad ,laatste jaar bij mij op ijzers gestaan en nu kan hij niet meer lopen op de weg zonder met goede hoeven!
ik vind het zielig om te laten strompelen alleen maar in de hoop dat de hoeven harder gaan worden,hadden ze dat niet nog moeten zijn na 9 jr zonder ijzers?
of worden hoeven zo snel slecht als ze 4x ijzers gehad hebben?

ik vind het moeilijk ;)

De hoefwanden verbeteren omdat er geen nagelgaten meer zijn. Het continu nagelen verzwakt de wanden.
Daarom krijg je ook brokkels als de ijzers eraf gaan. Wat uit moet harden en opbouwen is de zool.
De dikte van de zool zal toenemen, het is hetzelfde als dat jij eelt onder je voeten zal krijgen als je blootvoets gaat lopen. Een zool kan wel 2 cm. dik worden. Daarom voelt een paard wat net van de ijzers af is, en dus uitgekapte zolen heeft gehad, in 1e instantie alles. Jij ook als je je schoenen uittrekt en over grind gaat lopen.
Zodra die zooldikte toe gaat nemen voelt je paard ook veel minder.
De hoeven kunnen idd. door het uitkappen van de zool en het nagelen snel slechter worden ja.
Die zool zal weer aan moeten groeien, net zoals een goede stevige wand.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:56

denice schreef:
countrygirl, wow dat klinkt dan wel weer aantrekkelijk! Dus jij denkt, dat ookal rijdt ik 3 keer per week een uur ofer het asvalt, dat uiteindelijk geen probleem vormt?
Groetjes!

Tsja... je kent mijn paarden niet en het terrein niet... Ijzerloos waren ze al... en ze galopperen gewoon over asfalt hoor.
En nu dus over de Portugese keien. Ruiterpaden zijn hier niet.... en voor zandpaden (duinen) moet ik zeker 15 km. rijden... Heen en terug naar het strand is voor mij tegen de 30 km. ook nog met stijgen en dalen... want niets is hier vlak. Ze kunnen het.
Ik denk dat in jouw geval, zeker dat hij nog maar heel kort op ijzers heeft gestaan, 3 uur per week asfalttraining zelfs heel goed is!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:00

countrygirl schreef:
mirgino schreef:
ik vraag me af hoelang je door moet gaan zonder ijzers als je paard nu merkbaar moeilijk loopt op de weg?

er word gezegd dat ze er aan wennen dat de hoef hard word, maar wanneer is dat?
en zoals bij mijn paard nooit ijzers gehad ,laatste jaar bij mij op ijzers gestaan en nu kan hij niet meer lopen op de weg zonder met goede hoeven!
ik vind het zielig om te laten strompelen alleen maar in de hoop dat de hoeven harder gaan worden,hadden ze dat niet nog moeten zijn na 9 jr zonder ijzers?
of worden hoeven zo snel slecht als ze 4x ijzers gehad hebben?

ik vind het moeilijk ;)

De hoefwanden verbeteren omdat er geen nagelgaten meer zijn. Het continu nagelen verzwakt de wanden.
Daarom krijg je ook brokkels als de ijzers eraf gaan. Wat uit moet harden en opbouwen is de zool.
De dikte van de zool zal toenemen, het is hetzelfde als dat jij eelt onder je voeten zal krijgen als je blootvoets gaat lopen. Een zool kan wel 2 cm. dik worden. Daarom voelt een paard wat net van de ijzers af is, en dus uitgekapte zolen heeft gehad, in 1e instantie alles. Jij ook als je je schoenen uittrekt en over grind gaat lopen.
Zodra die zooldikte toe gaat nemen voelt je paard ook veel minder.
De hoeven kunnen idd. door het uitkappen van de zool en het nagelen snel slechter worden ja.
Die zool zal weer aan moeten groeien, net zoals een goede stevige wand.

de gaten zijn al niet meer te zien
en op de foto`s was een dikke zool te zien
ik twijfel wat ik nu moet doen
als hij naar de wei gaat bij de buurman moet hij stukje over de weg en erf en hij loopt echt te strompelen
en met rijden op de busbaan waar van die betonplaten liggen loopt hij kort en in de berm neemt hij hele ruime passen
hij heeft dus echt last van zijn voeten op het harde
vandaag in de bak gereden dan loopt hij super, maar vanuit de bak naar stal over platen waar toch wat vuil op ligt strompelt hij weer
ik rij veel buiten, was nu met opbouwen kleine rondjes van 45 min veel in de berm maar ook stukken over de weg
hoe gaat hij lopen als ik verderweg wil?
als ik naar een natuur gebied wil moet ik over een weg zonder berm van 4 km ong,volgens mij red hij dat niet.
met naast lopen tijdens revalideren heb ik op de weg gelopen om de hoeven te laten wennen
hij heeft maar 1 jaar [met 2 mnd ertusssen zonder] ijzers gehad
daarvoor nooit op straat altijd in het bos of in de bak.

wat is wijsheid voor mijn paard?

hier een foto gemaakt op 14/08
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... 7200-1.jpg

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:08

Lord_Ik schreef:
Biotine zou de hoeven versterken geloof ik, en wat hoefvet juist om de kroonrand zou de groei stimuleren. (Heb dit allemaal nooit geprobeerd)

Blijnen komen veel vaker voor bij ijzerloze paarden omdat ze met hun straal op de grond stappen en dus veel sneller 'verkeerd' op een steentje terecht komen. In het begin heeft mijn vzfjordmerrie daar wel wat last van gehad, maar de laatste twee jaar niet meer.

Niet mee eens. Als de zolen dik genoeg zijn komt een blijn of zoolzweer zowat niet voor.
Kan niet. De zool is gewoon dan te dik om nog last te hebben van steentjes.
Ik zou, gezien de stenen die hier allemaal liggen, dan de ene na de andere hoefzweer moeten hebben.
Nog nooit 1 hoefzweer gehad. Als je ze net ontijzert hebt kunnen hoefzweren wél optreden.... maar eenmaal een gezonde hoef (dus goede wanden, dikke zool): nee hoor, echt niet. Zoolzweren ontstaan ook niet door precies met de straal op de grond stappen.
De straal groeit van binnenuit, vanaf het hoefbeen naar beneden en vormt een soepel kussen. Een straal is heel erg dik. Doordat de straal grondcontact heeft krijgen de hersenen juist een seintje dat de hoeven moeten groeien.
Daarom komt het ook zo vaak voor dat paarden met ijzers nagenoeg geen of een heel slechte hoefgroei hebben... omdat de straal vaak geen grondcontact kan maken. Een goed ontwikkelde straal heeft grondcontact en ook een schokdempende functie.
Zweren ontstaan o.a. wél doordat een dunne zool op een steentje getrapt heeft.

Hoefvet sluit allemaal maar af. Het helpt echt niet om gezondere hoeven te kweken.
Wat jij op je eigen nagels smeert maakt ze ook niet sterker, nagels groeien van binnenuit.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:20

mirgino schreef:
als hij naar de wei gaat bij de buurman moet hij stukje over de weg en erf en hij loopt echt te strompelen
en met rijden op de busbaan waar van die betonplaten liggen loopt hij kort en in de berm neemt hij hele ruime passen
vandaag in de bak gereden dan loopt hij super, maar vanuit de bak naar stal over platen waar toch wat vuil op ligt strompelt hij weer
ik rij veel buiten, was nu met opbouwen kleine rondjes van 45 min veel in de berm maar ook stukken over de weg
als ik naar een natuur gebied wil moet ik over een weg zonder berm van 4 km ong,volgens mij red hij dat niet.
met naast lopen tijdens revalideren heb ik op de weg gelopen om de hoeven te laten wennen

Je bent er zelf al achter dat ie op het harde dus nog niet goed loopt. Zaak is om ervoor te zorgen dat hij gemakkelijk over de toon kan rollen door b.v. een opzet- of mustangrol te laten raspen. Ook de wanden goed af laten ronden.
Vaak hebben paarden die op ijzers gestaan hebben nog niet eens zozeer gevoelige zolen, maar heel gevoelige hielen.
Dit kun je alleen maar oplossen door ze goed te bekappen en ze daarop te trainen.
Zolang je paardje niet pijnloos over het harde kan lopen zou ik er hoefschoentjes voor aanschaffen.
Als je met wisselende diktes en hardheden inlegzooltjes (pads) gaat werken, stimuleer je zowel de straal als de hielen. En het komt gewoon goed. Kijk eens op de website van b.v. Pete Ramey, www.hoofrehab.com
Daar staat veel informatie, en ook duidelijke foto's van hoe mooi een paardenvoet na goed bekappen kan worden.

Ik heb zelf hier, van 'n vriendin, een 26-jarig paard bekapt. Het dier is inmiddels ataxisch, heeft echt heel zwaar artrose en ik kan 'm aan z'n staart gewoon omtrekken. Er is geen hoefsmid die dat dier kan bekappen, omdat hij gewoon z'n achterbenen niet meer kan optillen. En hij is bang dat ie omvalt..... Voorbenen, na wat geduld en training, geeft ie nu goed.... Tis gewoon een oud paard.
Met heel veel geduld en truukjes heb ik achter nu toch grotendeels zo'n 3 cm. hoefwand eraf kunnen halen zodat ie weer fatsoenlijk over z'n tonen kon rollen.
Dit dier leeft dagelijks in een zandpaddock, dus die voeten slijten niet.
Wat denk je? De basis van de hoeven is goed. En hij loopt gewoon echt goed over stenige ondergronden, bezaaid met keitjes.
Als dit mogelijk is.... dan komt het toch bij jouw paardje ook helemaal goed?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 15:21

countrygirl schreef:
denice schreef:
countrygirl, wow dat klinkt dan wel weer aantrekkelijk! Dus jij denkt, dat ookal rijdt ik 3 keer per week een uur ofer het asvalt, dat uiteindelijk geen probleem vormt?
Groetjes!

Tsja... je kent mijn paarden niet en het terrein niet... Ijzerloos waren ze al... en ze galopperen gewoon over asfalt hoor.
En nu dus over de Portugese keien. Ruiterpaden zijn hier niet.... en voor zandpaden (duinen) moet ik zeker 15 km. rijden... Heen en terug naar het strand is voor mij tegen de 30 km. ook nog met stijgen en dalen... want niets is hier vlak. Ze kunnen het.
Ik denk dat in jouw geval, zeker dat hij nog maar heel kort op ijzers heeft gestaan, 3 uur per week asfalttraining zelfs heel goed is!

Okey, ik vind het allemaal onwijs interessant!

denice

Re: Hoever zal ik komen als ik hem van zijn ijzers haal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 16:03

Nou, ik ben erover uit!

We hebben genoeg wei, en zonder ijzers zou ik hem tot eind oktober in de wei houden, maar met ijzers, nu dus, gaat hij op stal omdat hij ze eraf gooit. Een voordeel voor hem dus, en voor mij, als zijn ijzers eraf zijn, dat hij weer lekker de wei in kan.

We gaan het gewoon proberen, en mocht het na een hele tijd toch niets zijn, dan kunnen ze er altijd weer op.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:08

Mijn paard heeft (denk ik) zo'n 12 jaar ijzers omgehad, bij haar vorige eigenaren.
Ik wilde dit eigenlijk niet, dus heb ze eraf gehaald. In het begin sleten ze hard, vooral omdat ze o.a op een verharde paddock staat.
Ik heb toen 2 weken hoefschoenen omgedaan, zodat de hoeven konden aansterken en sinds 1 jaar heb ik die dingen nooit meer aangedaan!
ze heeft super hoeven en we rijden ook wel eens buiten, op blote voetjes.

ik ben echt heel blij dat ik van die ellende af ben!
succes

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:15

ik vind dit een goed topic en vooral countrygirl geeft goede raad.

misschien moet ik het toch nog even aankijken
hier in mijn omgeving zit geen goede hoefsmid voor alleen kappen
de traditionele smid daar zit ik al 35 jaar bij eerst vader en nu zoon en die doen het super.

ik probeer voorlopig even in de bak te rijden.
ik blijf twijfelen wil mijn paard nl geen onnodig pijn laten lijden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 16:29

Welke smid is dat dan mirgino? Ik denk dat ik vlakbij jou woon?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:32

denice schreef:
Welke smid is dat dan mirgino? Ik denk dat ik vlakbij jou woon?

mijn smid komt uit Renesse :D
ik woon nu in Hellevoetsluis, hij komt niet bij jou in de buurt.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:33

wij rijden altijd gewoon op de blote hoefjes.
Ze doet het super slijt wel(over de weg) en zeker als je per ongeluk om een plas heen rijd in galop en dus op de stenen rijd...
Maar ze doet het er erg goed op en zodra de hoefsmid weer nodig is, is het precies tijd dat ze weer bekapt moet worden.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:42

countrygirl schreef:
mirgino schreef:

Je bent er zelf al achter dat ie op het harde dus nog niet goed loopt. Zaak is om ervoor te zorgen dat hij gemakkelijk over de toon kan rollen door b.v. een opzet- of mustangrol te laten raspen. Ook de wanden goed af laten ronden.
Vaak hebben paarden die op ijzers gestaan hebben nog niet eens zozeer gevoelige zolen, maar heel gevoelige hielen.
Dit kun je alleen maar oplossen door ze goed te bekappen en ze daarop te trainen.
Zolang je paardje niet pijnloos over het harde kan lopen zou ik er hoefschoentjes voor aanschaffen.
Als je met wisselende diktes en hardheden inlegzooltjes (pads) gaat werken, stimuleer je zowel de straal als de hielen. En het komt gewoon goed. Kijk eens op de website van b.v. Pete Ramey, http://www.hoofrehab.com
Daar staat veel informatie, en ook duidelijke foto's van hoe mooi een paardenvoet na goed bekappen kan worden.

Ik heb zelf hier, van 'n vriendin, een 26-jarig paard bekapt. Het dier is inmiddels ataxisch, heeft echt heel zwaar artrose en ik kan 'm aan z'n staart gewoon omtrekken. Er is geen hoefsmid die dat dier kan bekappen, omdat hij gewoon z'n achterbenen niet meer kan optillen. En hij is bang dat ie omvalt..... Voorbenen, na wat geduld en training, geeft ie nu goed.... Tis gewoon een oud paard.
Met heel veel geduld en truukjes heb ik achter nu toch grotendeels zo'n 3 cm. hoefwand eraf kunnen halen zodat ie weer fatsoenlijk over z'n tonen kon rollen.
Dit dier leeft dagelijks in een zandpaddock, dus die voeten slijten niet.
Wat denk je? De basis van de hoeven is goed. En hij loopt gewoon echt goed over stenige ondergronden, bezaaid met keitjes.
Als dit mogelijk is.... dan komt het toch bij jouw paardje ook helemaal goed?

Bij mij op stal heeft iemand een paard die hem heel graag zonder ijzers wil laten lopen, al vaak geprobeerd bloot, met hoefschoenen e.d, maar hij blijft problemen houden. Hij heeft een dunne zool en loopt heel beroerd zonder ijzers. Ze heeft al verschillende smeden gehad, allemaal zonder resultaat.
Dus ik vraag me wel af of het altijd opgelost kan worden? Kan het niet aangeboren/doorgefokt zijn?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:34

Nefertarie, aangeboren zoolproblemen bestaan niet.
In feite gaat het al bij 'n fokker 'fout'. Let wel: ik schrijf fout maar ik bedoel hiermee niet dat 'n fokker het fout doet!
Veulens worden geboren en ze mogen met mamma lekker de weide op.
Waaruit bestaat die weide? Nou, uit aarde en gras. Een vrij zachte ondergrond dus. Zou je een veulen b.v. eerst dagelijks, vanaf dag 1, over een lange betonplaat moeten laten lopen voordat je in 'n weiland bent, is dat al het begin van een superontwikkelde voet.
1 van onze paarden heeft dat geluk.... en die heeft idd. z.g. rockcrunchers, galoppeert zonder te kijken waar ie z'n voeten neerzet over steenondergronden.
De meeste paarden hebben dat geluk niet. Ze komen veelal op 'n stal te staan, liefst nog met rubber matten, of een verkeerde bodembedekking.
Zacht, zacht... zacht. In feite funest voor hoefontwikkeling.
Ook, als paarden op stal staan, kunnen de voeten niet goed ontwikkelen. Sowieso is er veels te weinig beweging, terwijl een paard een bewegingsdier is. Niet bedoeld om 23 uur per dag op te sluiten. Ook het strooisel is veelal niet goed, en het feit dat ze altijd in hun eigen amoniak en mest staan. Hierdoor krijg je veelal schimmels en bacteriën... gevolg: paard loopt gevoelig.
Dús plaatsen we ijzers eronder. In feite is dit het daadwerkelijke probleem verdoezelen.
Want de oorzaak ligt veelal in opsluiting, te weinig beweging en een verkeerde bodembedekking.

En hiermee heb ik eigenlijk jouw vraag al beantwoord.
Een paard wat op stal opgesloten wordt, waarvan de zolen vaak zijn uitgekapt door hoefsmeden, heeft misschien wel langer als 'n jaar nodig om z'n voeten volledig te laten herstellen.
Vraag maar eens aan haar hoelang ze het écht ijzerloos geprobeerd heeft. En ik denk niet dat dit 'n jaar geweest is.
Omdat hij een dunne (door uitkappen) zool heeft moet dit paard de gelegenheid krijgen om weer zool te kunnen kweken he?
Zo'n zool, en zeker ook de hielen, moeten er weer aan wennen dat ze dingen 'voelen'... het is hetzelfde als jouw voeten slapen en je wilt gaan staan. Dat lukt jou ook niet en binnen de minuut begint het vreselijk te tintelen... Nou, dat is nu precies wat jouw paard ook voelt!

Er is 1 groot voordeel bij uitgekapte zool: het lichaam wil zichzelf zo snel mogelijk repareren. Dus ook 'n zool.
De kans is heel groot dat hij vrij snel een redelijke zooldikte kan aanmaken.
Maar je zult ook iets aan de leefomstandigheden moeten veranderen.
Gezonde voeten: gezond paard.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:38

Nefertarie schreef:
Mijn paard heeft (denk ik) zo'n 12 jaar ijzers omgehad, bij haar vorige eigenaren.
Ik wilde dit eigenlijk niet, dus heb ze eraf gehaald. In het begin sleten ze hard, vooral omdat ze o.a op een verharde paddock staat.
Ik heb toen 2 weken hoefschoenen omgedaan, zodat de hoeven konden aansterken en sinds 1 jaar heb ik die dingen nooit meer aangedaan!
ze heeft super hoeven en we rijden ook wel eens buiten, op blote voetjes.

ik ben echt heel blij dat ik van die ellende af ben!
succes

Hier nog 1! Een hoefsmid vinden hier in dit gedeelte van Portugal is zowat onmogelijk.
Gelukkig kan ik het zelf!
Grappig... ook ik heb indertijd hoefschoenen aangeschaft... en idd. hier precies hetzelfde... binnen 'n jaar heb je ze eigenlijk niet meer nodig en heb je superhoeven gekweekt.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:05

Bedankt voor je verhaal, ik zal het zowiezo even aan haar voorleggen.
Nou hebben wij het geluk dat onze paarden altijd 24/7 lekker buiten staan, ipv op stal.
Ze hebben wat harde ondergrond en de bak om in te lopen.
Ik heb toen renegates gekocht, als nood oplossing.
A.s maandag komt de hoefsmid haar even controleren, maar voor de rest vijlen we zelf en snijden we de zolen/stralen wat bij.
Het gaat zo super dat het bijna niet meer nodig is om te laten bekappen, maar voor de zekerheid.
Wie weet heeft hij nog wat tips qua groeien van de stralen e.d

Ik denk dat de TS zeker een goeie poging kan doen zonder ijzers!!

even offtopic
Afbeelding
net bekapt, opmeten voor de renegates
ben wel trots op haar mooie model voetjes hoor!

Afbeelding
met schoentje

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 22:31

een jaar is lang en ik twijfel toch, als die wei waar ik in rijd om een reden weggaat, dan heb ik de komende maanden een probleem. Maar ijzers zitten er zo weer op. Ik ga me even verdiepen in hoefschoenen, dat kan een tijdelijke oplossing zijn tot ze sterk genoeg zijn. Hij gaat van de winter snachts naar binnen, maar daar kan ik ook nog wel wat aan doen. Morgen belt de smid, dan vraag ik het hem. Hij zei zelf ook, wil je dat beest niet liever zonder hebben? In principe ben ik er wel elke dag, ik kan hem elke dag over het harde laten stappen.

De stap voelt om de een of andere reden groot, omdat ik gewoon geen bak dichtbij heb!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:45

Nefertarie schreef:
Bedankt voor je verhaal, ik zal het zowiezo even aan haar voorleggen.
Nou hebben wij het geluk dat onze paarden altijd 24/7 lekker buiten staan, ipv op stal.
Ze hebben wat harde ondergrond en de bak om in te lopen.
Ik heb toen renegates gekocht, als nood oplossing.
A.s maandag komt de hoefsmid haar even controleren, maar voor de rest vijlen we zelf en snijden we de zolen/stralen wat bij.
Het gaat zo super dat het bijna niet meer nodig is om te laten bekappen, maar voor de zekerheid.
Wie weet heeft hij nog wat tips qua groeien van de stralen e.d

Ik denk dat de TS zeker een goeie poging kan doen zonder ijzers!!

even offtopic
Afbeelding
net bekapt, opmeten voor de renegates
ben wel trots op haar mooie model voetjes hoor!

Afbeelding
met schoentje

Hele mooie voet! Tip: blijf van die zolen en stralen af... heb je een klein los flapje.. OK. Dat mag. Verder moet je er niet in snijden.
Ziet er echt goed uit! Niet verder vertellen... maar ik heb toevallig ook rode renegades!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:48

denice schreef:
een jaar is lang en ik twijfel toch, als die wei waar ik in rijd om een reden weggaat, dan heb ik de komende maanden een probleem. Maar ijzers zitten er zo weer op. Ik ga me even verdiepen in hoefschoenen, dat kan een tijdelijke oplossing zijn tot ze sterk genoeg zijn. Hij gaat van de winter snachts naar binnen, maar daar kan ik ook nog wel wat aan doen. Morgen belt de smid, dan vraag ik het hem. Hij zei zelf ook, wil je dat beest niet liever zonder hebben? In principe ben ik er wel elke dag, ik kan hem elke dag over het harde laten stappen.

De stap voelt om de een of andere reden groot, omdat ik gewoon geen bak dichtbij heb!

Ga ik je nog een vraag stellen. Wat is belangrijker: de gezondheid van je paardje.... of rijden?
Buiten dat zeggen we 1 jaar.... en dit heeft een hele grote veiligheidsmarge.
Hij kán gevoelig lopen, maar het hoeft helemaal niet.
Je kunt je nooit een buil vallen aan gewoon proberen. Kijk naar de voeten waarvan hier de foto staat...
Beetje zelfonderhoud, perfecte voeten toch?

Je smid vraagt het niet voor niets. Als die man het idee heeft dat het voor jouw paard niet gaat werken vraagt hij het toch niet?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:13

countrygirl schreef:
Lord_Ik schreef:
Biotine zou de hoeven versterken geloof ik, en wat hoefvet juist om de kroonrand zou de groei stimuleren. (Heb dit allemaal nooit geprobeerd)

Blijnen komen veel vaker voor bij ijzerloze paarden omdat ze met hun straal op de grond stappen en dus veel sneller 'verkeerd' op een steentje terecht komen. In het begin heeft mijn vzfjordmerrie daar wel wat last van gehad, maar de laatste twee jaar niet meer.

Niet mee eens. Als de zolen dik genoeg zijn komt een blijn of zoolzweer zowat niet voor.
Kan niet. De zool is gewoon dan te dik om nog last te hebben van steentjes.
Ik zou, gezien de stenen die hier allemaal liggen, dan de ene na de andere hoefzweer moeten hebben.
Nog nooit 1 hoefzweer gehad. Als je ze net ontijzert hebt kunnen hoefzweren wél optreden.... maar eenmaal een gezonde hoef (dus goede wanden, dikke zool): nee hoor, echt niet. Zoolzweren ontstaan ook niet door precies met de straal op de grond stappen.
De straal groeit van binnenuit, vanaf het hoefbeen naar beneden en vormt een soepel kussen. Een straal is heel erg dik. Doordat de straal grondcontact heeft krijgen de hersenen juist een seintje dat de hoeven moeten groeien.
Daarom komt het ook zo vaak voor dat paarden met ijzers nagenoeg geen of een heel slechte hoefgroei hebben... omdat de straal vaak geen grondcontact kan maken. Een goed ontwikkelde straal heeft grondcontact en ook een schokdempende functie.
Zweren ontstaan o.a. wél doordat een dunne zool op een steentje getrapt heeft.

Hoefvet sluit allemaal maar af. Het helpt echt niet om gezondere hoeven te kweken.
Wat jij op je eigen nagels smeert maakt ze ook niet sterker, nagels groeien van binnenuit.

Als je paard een eind stil (op stal of op de weide) staat verdunt die zool nogal eens heb ik gemerkt ... :+
mijn vzfjord heeft NOOIT ijzers gehad, maar wel al een stuk of 5 blijnen. Toen ze jong was kwam ze nooit van de weide af en waren haar hoeven dus niet zo sterk als ze nu zijn, maar na een winter met weinig straat of een bevalling loopt ze toch weer heel gevoelig en heeft ze ook al wel eens een blijntje gehad. Bedoelde eigenlijk eerder dat ze gewoon dichter bij de grond stonden :D dus dat de steentjes eigenlijk 'groter' worden in verhouding :P .

Van lapmiddeltjes heb ik eigenlijk geen ervaring :+ heb ze nooit gebruikt en nooit nodig gehad. Het is dus enkel van horen zeggen :D .

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:53

Lord_Ik : Ok. Duidelijk verhaal. Ook weer logisch eigenlijk na een hele winter op het zachte. Eigenlijk, alleen al om die voeten goed te houden, zou je meer gedurende de winterperiode lekker over het harde moeten stappen. Is trouwens toch voor iedereen aan te bevelen: wisselende ondergronden. Zo train je voeten het allerbeste.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 00:28

wat kosten die schoenen hierboven? Dat is ook nog een optie om de tijd van zwakke hoeven te overbruggen. Daar ga ik me morgen eens in verdiepen. Hebben jullie aanraders wat betreft schoenen?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:17

De renegades zijn vrij prijzig, maar er zijn een aantal endurance ruiters die er ook mee werken. Ben al lang aan het kijken maar mijn keus zou ook gaan naar renegades. Het is lastig want je moet naar het model van je paard kijken of de schoen geschikt is. Neem de tijd zou ik zeggen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 13:04

Is het noodzakelijk dat ik gelijk rondom bestel? Ik heb net een onderzoekje gehouden :D de easyboot etc. lijkt me niets en die renegades zijn wel erg vernieuwend en mooi! Hoeveel km gaan die gemiddeld mee?

jammer van de lange besteltijd, 5 weken!