Traditioneel > natuurlijk: Chubby

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GaelleS

Re: Traditioneel > natuurlijk: Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:25

@Peer; tis ni de bedoeling om er ineens centimeters af te halen, paardje loopt al gevoelig! Dus, elke dag een mm meer :P

Kwou vandaag ook beginnen maar het heeft de godganse dag geregend en in de schuilstal is het te donker T_T Begin aan mijn stage nu en dan ben ik pas weer volgend weekend thuis, maar de voeten zien er nog goed uit :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:22

Chubby schreef:
Ik ben nog bezig met het boek...
Zal eens opzoeken hoe lang van te voren ik die test gemaakt moet hebben :=

de nacht vantevoren 8-) tenminste veel cursisten bij mij doen dat. :D

Als je de test maar maakt, want dat is gewoon veel beter, dan heb je het meeste aan die dag :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:24

peer2005 schreef:
Je hebt nu alleen maar met je rasp over de hoef 'geaaid', er is niks gebeurd. Volgens mij kan je het bekappen beter aan een profi overlaten ipv na één dag al zelf met je paard aan de slag te gaan.

Misschien moet jij eens de dagcursus volgen, dan had je geleerd dat er aan deze voeten ook nog niet zoveel gedaan hoeft te worden. :Y)

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:12

Nee, ik ga niet de dagcursus bij jou volgen, want ik denk niet dat ik daar datgene kan leren waar paarden het meeste baat bij hebben.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 08:47

Peer heeft natuurlijk wel gelijk dat ik zo maar wat over de hoeven heb 'geaaid', maar m.i. kan ik beter 10x wat over de hoeven aaien en daar resultaat mee hebben dan in 1x flink aan de gang gaan en de komende weken weer een paard met zere pootjes hebben?

Ligt jouw bezwaar puur in de manier van leren/ de cursus Peer?

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:15

Ik kan een goed `natuurlijk bekapt` paard evenzeer waarderen als een goed `traditioneel bekapt`paard, en mi zijn er wanneer het correct wordt gedaan, ook weinig verschillen. Wat mij echter tegenstaat in het hele dagcursus-geheel is: a) dat mensen na die dag dus daadwerkelijk aan de slag gaan, terwijl correct bekappen echt niet makkelijk is en je, afhankelijk van het paard, echt veel kennis en ervaring in huis moet hebben om dit over de jaren heen goed aan te pakken. En b) dat het NB regime zó streng is, dat hoefijzers bij voorbaat al worden uitgesloten, terwijl vele paarden er goed mee geholpen zijn. Helaas heb ik vele NB paarden gezien die strompelend van de pijn over de weg gingen, met hun goedbedoelende eigenaren die kost wat kost met NB door willen blijven gaan... Nu hoeft dat voor jou (TS) natuurlijk niet op te gaan, maar dit is dus even mijn uitleg.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:10

Arabesk schreef:
Chubby schreef:
Ik ben nog bezig met het boek...
Zal eens opzoeken hoe lang van te voren ik die test gemaakt moet hebben :=

de nacht vantevoren 8-) tenminste veel cursisten bij mij doen dat. :D

Als je de test maar maakt, want dat is gewoon veel beter, dan heb je het meeste aan die dag :j

Wat voor testen hebben jij en je mede cursusbegeleiders moeten doen, om de testen van jullie cursisten te kunnen beoordelen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:27

Ik snap best dat e.e.a. aanleiding geeft tot discussie over al dan niet (zelf) natuurlijk bekappen, maar eigenlijk was mijn topic daar niet voor bedoeld. N.a.v. meerdere vervelende ervaringen met traditioneel smeden en de resultaten die zij bereikten bij mijn paard, heb ik besloten om zelf wat meer te willen leren over hoefverzorging en te zien wat ik zelf kan betekenen voor mijn paard. De foto's worden hier geplaatst om constructief opmerkingen over te krijgen, zodat ik blijf nadenken over wat ik doe en ook via deze interactieve weg input krijg over wat ik doe.

Mag ik daarom vragen om de discussie over NB/TB/ijzers en of de opleiding voldoet om zelf aan de slag te gaan elders te voeren?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:31

Hoeftniet, volgens mij weet jij best wel wat van de NB-opleiding van PN af. Ik vind het persoonlijk dan ook jammer hier je 'retorische' vragen terug te zien. Ik zou daar liever een ander topic voor zien.
Waarmee ik niet zeg dat je niet kritisch kunt zijn. Maar TS is enthousiast, imo terecht, en klinkt niet als een ondoordacht iemand.

Daarbij wordt er altijd benadrukt de hoeven te laten bekijken door een professional; werk kan dus worden gecontroleerd.

Ik vind het heel verstandig van TS om eerst voorzichtig te beginnen. Voor het paard, en ook voor je eigen gemoedsrust.
Zo te zien ben je heel goed bezig! :)

Edit: ts zelf is me nét voor, ik zie nu haar bericht, welke er nog niet stond toen ik aan het schrijven was. :)

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:44

TurdusMerula schreef:
Hoeftniet, volgens mij weet jij best wel wat van de NB-opleiding van PN af. Ik vind het persoonlijk dan ook jammer hier je 'retorische' vragen terug te zien. Ik zou daar liever een ander topic voor zien.
Waarmee ik niet zeg dat je niet kritisch kunt zijn. Maar TS is enthousiast, imo terecht, en klinkt niet als een ondoordacht iemand.

Daarbij wordt er altijd benadrukt de hoeven te laten bekijken door een professional; werk kan dus worden gecontroleerd.

Ik vind het heel verstandig van TS om eerst voorzichtig te beginnen. Voor het paard, en ook voor je eigen gemoedsrust.
Zo te zien ben je heel goed bezig! :)

Edit: ts zelf is me nét voor, ik zie nu haar bericht, welke er nog niet stond toen ik aan het schrijven was. :)

Wat versta je (of wordt er verstaan) exact onder een "professional"?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:59

Ik ga daar niet verder op in, ik wilde dit topic graag 'voor de ts houden' en er geen discussie over de cursus/nb/enz. van maken. :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:02

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om de discussie over discussie over NB/TB/ijzers en de opleidingen daarvoor hier te stoppen en weer on topic te gaan

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:12

Hoi chubby,
voetjes lijken erg op die van mijn meneer tink, ik probeer de flares altijd wat in de korten richting witte lijn, en de rest hoef ik eigenlijk niet zoveel aan te doen. (als je heel lang wacht breken ze vanzelf af, maar dat geeft nou net niet het resultaat wat je wilt hebben) Ik vind het zelf ook erg prettig om wat basiskennis over de voetjes te hebben, en daar vervolgens wat mee kunnen doen. Voor de mekkeraars onder ons: ja, er komt regelmatig een erkende, traditionele smid bij ons langs. Deze heeft totaal geen problemen met wat ik doe, en heeft zelf meestal niet veel werk. dus chubby, kijk gewoon naar je paardje, en doe wat goed voelt. Je krijgt er zelf vanzelf meer handigheid in, en kijk op. Hartstikke fijne cursus vond ik het ook!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:37

Is het niet een idee Jaq om zeker nu ze pas niet helemaal rad/ gevoelig is geweest het samen met een bekapper te doen? Dat jij vijlt en raspt, en hij/zij toekijkt en kan corrigeren indien nodig?

Geeft jezelf meer zekerheid, en als straks de gevoeligheid weg is kan je zelf makkelijker aan de slag.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:46

Ik zou bij een paard met problemen ook niet meteen zelf aan de slag gaan.
Ben je van plan om het straks helemaal zelf te gaan doen? Of meer om tussen de beurten van een bekapper de boel een beetje bij te houden?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:19

Ik zou graag gewoon (opbouwende) tips krijgen over de hoeven in de loop van de tijd en niet steeds de discussie aan willen gaan over wie de hoeven van mijn paard doet en op welke manier. Ik ben niet iemand die rücksichtlos aan de slag gaat en zal zéker met enige regelmaat mijn 'werk' laten controleren.

Juist omdat mijn paard de weken na de uitgevoerde traditionele bekapping niet goed liep, heb ik besloten om nu nog geen volledige natuurlijke bekapping te laten uitvoeren door een NBer. En om nu iemand 60 euro te betalen en elke week voor dat geld terug te laten komen om een stukje van de steunsels en een randje van de hielen en roll te laten vijlen, terwijl ik dat prima zelf kan, gaat mij persoonlijk even te ver nu.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:37

Volgens mij is dat precies wat ik je geef hoor..opbouwende tips ;)

Ik wéét dat jij niet rucksichtlos te werk gaat, maar juist omdat ze nu nog gevoelig loopt en jij nog totaal geen ervaring hebt met bekappen buiten de cursus om is het een stuk handiger om iemand mee te laten kijken zodát je zeker weet dat je goed gaat. Ik heb overigens nog noooooit 60 euro voor een bekapping hoeven betalen :oo , de allerduurste spoed die ik had was 40 euro... en die bekapper had toen 100 km omgereden voor mij.

Elke week een bekapper over de vloer is ook overdreven, dat is nergens voor nodig. Zelfs als een paard net van de ijzers af is zit er een interval van een week of 3 tussen de bekappingen door de nb. En een eerste bekapping hoeft ook niet meteen drastisch te zijn (sterker nog dat mag niet eens), hij kan je in elk geval tips geven van waaruit de gevoeligheid komt en wat je eraan kan doen.

Maar goed, het is uiteraard jou paard, jou beslissing, en jou geld, daar valt niet aan te tornen. Ik hoop dat je haar snel van haar gevoeligheid af kan helpen, kan me ook goed voorstellen dat je het vertrouwen in smeden kwijt bent gezien je ervaringen ermee. Alleen had ik zelf niet willen missen wat ik in het eerste jaar dat ik zelf bekapte van mijn nb heb geleerd, dat was echt veel meer dat alleen steunsels inkorten, mustangroll zetten en verzenen corrigeren. ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:57

Opbouwende tip: volg een cursus bij www.paardinbalans.nl
Daar leer je in ieder geval met een goeie nb-er jouw eigen paard te bekappen.
Imo is alleen op kadavers oefenen niet geschikt.
Je geeft zelf al aan dat het even zoeken was hoe vast te houden enzo.
En nogmaals, een paard als die van jou zou ik nooit zelf aan prutsen zolang ie nog niet goed loopt!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:43

Je gaf ergens in dit topic aan dat de vorige bekapper flink in de zool had gesneden. Dat kan de reden zijn geweest dat je Tinker zo beroerd liep. Nu je zelf bekapt en de flares zou ik ook nog weghalen (geen contact met de grond op dat punt) zou je kunnen verwachten dat hij beter gaat lopen. Ik ben benieuwd! Houd je ons op de hoogte! Ik vind het een zeer interessant topic.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:36

hoe gaat het nu met je paard? Al minder gevoelig?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:41

Nou ik ben wel benieuwd naar foto's van het verloop verder hoor. Meningsverschillen zullen er altijd blijven.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 09:42

Splinter schreef:
hoe gaat het nu met je paard? Al minder gevoelig?

Jazeker, afgelopen weekend 3 dagen op rit geweest en gelukkig heeft ze dit perfect volgehouden!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:12

Wat een goed nieuws!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 20:29

Vandaag is de dierenarts geweest, want Chub liep plots op 3 benen. Ze bleek een hoefzweer te hebben linksvoor, waar ze dus al eerder gevoelig op was af en toe. Hopelijk gaat het nu snel helemaal beter!

6 november komt de bekapper, maar volgend weekend is hij er ook ivm een cursus. Ik wil hem dan even om raad vragen, want i.i.g. de linkerhoed is schuin afgesleten bij de hielen. Misschien schuin weggezet steeds ivm die hoefzweer?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:36

Schuin afslijten kan verschillende oorzaken hebben, maar is vaak niet heel zorgelijk.

Waar brak de zweer uit?