Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Hmm.... toch even teruggelezen.. het zou natuurlijk kunnen dat het een zweer is..
Is het inderdaad zo dat ze dan niet of nauwelijks op ProDynam reageren? Bij de échte bevangenheid reageerde ze er juist zo goed op en nu ben ik al in de richting van 4 zakjes per dag maar het lijkt geen zier te helpen?
Gek genoeg heeft Maarten Boswinkel van de kliniek het wél genoemd, die mogelijkheid van een zweertje. Het ijzer is er immers vanaf gerukt ( dat zal best met wat kracht gegaan zijn), het kan dan natuurlijk zijn dat de nagel de witte lijn geraakt heeft en dat daardoor een wondje is ontstaan waardoor de bacteriën naar binnen gekropen zijn? Ik ga Pau straks toch maar 's even met een pootje in een bak lauw water zetten ( zal me een feest worden, doe een regenpak aan!) - je weet maar nooit!
Letizia schreef:Wat ik altijd begrepen heb is dat bij een zweer bute de boel onderdrukt en het zo blijft sluimeren, maar het niet goed door wilt zetten.
Ik heb weer 'n vraag hoor
Omdat m'n paard nu al weken van het zand haar hooi eet, wil ik ze graag gekookt lijnzaad geven, zo maar 1 of 2 x per week kan dit met HB?
Jannepauli schreef:Dank allemaal! Maar ik wil nogmaals benadrukken dat Wilawander het grondwerk gedaan heeft in het eerste topic - ik heb daar veel uit kunnen overnemen en aangevuld met de meest recente informatie, handige links en nieuwe inzichten. Dus zij moet delen in de complimentjes!!
Anyway, ik heb de hele dag tot over m'n oren in de HB-perikelen gezeten, ging vanavond m'n paarden wat hooi geven met de gedachte even wat ontspamning bij de knollies te vinden en... ja hoor, staat m'n Fries met koliek!
Nou toch ... we hebben net een krap uurtje koliekzaken achter de rug: opvoelen, pijnstillers, darmontspanners, sonderen, paraffine erin ..vooralsnog lijkt het goed af te lopen. De dame staat nu op vasten en we wachten de eerste mest af. Denk nou maar niet dat ik nu een verhandeling over koliek ga schrijvendaar heb ik geen puf meer voor!
Morgen weer een dag!
Chrisss schreef:Wilgentakken gebruik ik al jaren. Is een leuk tijdverdrijf voor de paarden en heeft een pijnstillende werking. Daarnaast gebruik ik nog natuurlijke pijnstillers uit een potje. Frits loopt nog steeds niet best. Heb hem nu een extra reikibehandeling gegeven en magneetveldtherapie (beenbeschermers zijn alleen paar maten te groot, haha). Hoop snel verbetering te zien. Gaat me echt aan het hart...
xFioon schreef:Jannepauli schreef:Dank allemaal! Maar ik wil nogmaals benadrukken dat Wilawander het grondwerk gedaan heeft in het eerste topic - ik heb daar veel uit kunnen overnemen en aangevuld met de meest recente informatie, handige links en nieuwe inzichten. Dus zij moet delen in de complimentjes!!
Anyway, ik heb de hele dag tot over m'n oren in de HB-perikelen gezeten, ging vanavond m'n paarden wat hooi geven met de gedachte even wat ontspamning bij de knollies te vinden en... ja hoor, staat m'n Fries met koliek!
Nou toch ... we hebben net een krap uurtje koliekzaken achter de rug: opvoelen, pijnstillers, darmontspanners, sonderen, paraffine erin ..vooralsnog lijkt het goed af te lopen. De dame staat nu op vasten en we wachten de eerste mest af. Denk nou maar niet dat ik nu een verhandeling over koliek ga schrijvendaar heb ik geen puf meer voor!
Morgen weer een dag!
dat meen je nietwat vervelend...
Jannepauli schreef:Hoewel er in de wereld van de Natuurlijke Bekappers ook gesuggereerd wordt dat er door speciale bekapping ingegrepen kan worden, wordt over er over het algemeen toch gekozen voor ondersteuning van de hoeven door speciale ijzers, al is het maar tijdelijk.
jocero schreef:Hallo, ik lees al erg lang mee met dit topic omdat mijn paardje ook een aantal malen hoefbevangen is geweest. Ik heb een geweldige brok voor hem gevonden:
Eggersman Revital Cubes
Dit is een brok op basis van rijstzemelen zonder granen met een suiker/zetmeelgehalte onder de 10% en niet onbelangrijk, redelijk geprijst.
Mijn paard doet het hier nu erg goed op. Ik geef deze brok in combinatie met Safe & Sound. Een aanrader !
Isapaardje schreef:Lange openingspost voor dit tweede deel.
Duidelijk opgesteld en veel informatie die we door de tijd heen verzameld hebben, staat daar keurig in weergegeven.
Op het stukje over het bekappen en beslaan wil ik graag reageren.Jannepauli schreef:Hoewel er in de wereld van de Natuurlijke Bekappers ook gesuggereerd wordt dat er door speciale bekapping ingegrepen kan worden, wordt over er over het algemeen toch gekozen voor ondersteuning van de hoeven door speciale ijzers, al is het maar tijdelijk.
Door het woord gesuggereerd komt het nu over alsof het niet waar is wat er wordt verteld. Dat er dus niet met alleen speciale bekapping ingegrepen kan worden en ijzers altijd (hetzij) tijdelijk nodig zijn.
Ik weet uit ervaring dat dit NIET het geval is.
Goed correct bekappen, eventueel in combinatie met hoefschoenen, kan zeker ook in ernstige gevallen tot een goed eindresultaat leiden.
En het 'niet willen beslaan' is zeker geen typisch trekje van alleen maar natuurlijk bekappers. Mijn traditionele smid is ook tegen beslaan van paarden in de acute hoefbevangenheidsfase. En hij is niet de enige.
Ook het stukje over de homeopatie wil ik graag nog wat toevoegen.
Voor eerste hulp is homeopathie wel te gebruiken, maar niet langer dan een paar dagen. Wil je je paard echt homeopatisch laten behandelen, dus dieper ook bij de oorzaak van het probleem komen, schakel dan een veterinair homeopaat in en ga niet zelf aan de slag met druppels van 'Dr. Vogel'.
Het is een hele studie om de juiste middelen bij elkaar te vinden en ze niet elkaar te laten tegenwerken. Ook hierin spreek ik uit ervaring.
mirgino schreef:homeopathie door een deskundige is wel prima
mijn paard knapt er iig van op
ik ga snel weer beginnen met longeren en kijken hoe hij dat doet
na 2x speciaal beslag wegens acute bevangenheid staat hij nu zonder ijzers en dat wil ik ook zo houden en in de wei loopt hij super!
Wendy15 schreef:Dat zou ik eigenlijk ook wel willen weten! Heb er laatst aan zitten denken om hem eens sandclear oid te geven. Maar zou het echt nodig zijn? Ik geef het hooi in een fijnmazig hooinet en boven tegeltjes..
Letizia schreef:Ik heb in het verleden al eens primeval gebruikt, maar zag helaas geen enkel verschil, heb het zelf nog 'n in combi met cortaflex gebruikt, maar dat werd wel 'n heel duur grapje![]()
Ik heb ook niet het idee dat de cortaflex de Hb triggerd, hoefsmid kon duidelijk zien dat de Hb op z'n retour was, je ziet nu bij de kroonrand nieuwe hoefgroei, ziet er wat maf uit, dacht in eerste instantie dat de boel aan het loslaten was, weer doemsenario's, maar het voelt sterk aan. Gisteren nog even contact gehad met da vd kliniek, die is het gelukkig helemaal met m'n eens over hoe ik het nu wil gaan aanpakken: haar d'r eigen beweging laten bepalen en eerst maar consentreren op het afbouwen van de ps, we doen het nu met 'n klein maatdopje, 1 zakje is 6ml, ze krijgt nu 12ml poeder per dag, verdeelt over 2x en we gaan afbouwen met 1ml per keer, maar daar begin ik volgende week pas mee ze is nu net aan het opkrabbelen