[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:35

Dierenarts hier vertelde me idd ook dat dat wel helpt bij bevangenheid, maar niet bij een zweer :j Ik hoop het voor je!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:38

houdt pauli vocht vast?

jocero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:51

Hallo, ik lees al erg lang mee met dit topic omdat mijn paardje ook een aantal malen hoefbevangen is geweest. Ik heb een geweldige brok voor hem gevonden:

Eggersman Revital Cubes

Dit is een brok op basis van rijstzemelen zonder granen met een suiker/zetmeelgehalte onder de 10% en niet onbelangrijk, redelijk geprijst.
Mijn paard doet het hier nu erg goed op. Ik geef deze brok in combinatie met Safe & Sound. Een aanrader !

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:14

Wat ik altijd begrepen heb is dat bij een zweer bute de boel onderdrukt en het zo blijft sluimeren, maar het niet goed door wilt zetten.

Ik heb weer 'n vraag hoor :Y)
Omdat m'n paard nu al weken van het zand haar hooi eet, wil ik ze graag gekookt lijnzaad geven, zo maar 1 of 2 x per week kan dit met HB?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:17

Dat zou ik eigenlijk ook wel willen weten! Heb er laatst aan zitten denken om hem eens sandclear oid te geven. Maar zou het echt nodig zijn? Ik geef het hooi in een fijnmazig hooinet en boven tegeltjes..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:38

Jannepauli schreef:
Hmm.... toch even teruggelezen.. het zou natuurlijk kunnen dat het een zweer is..
Is het inderdaad zo dat ze dan niet of nauwelijks op ProDynam reageren? Bij de échte bevangenheid reageerde ze er juist zo goed op en nu ben ik al in de richting van 4 zakjes per dag maar het lijkt geen zier te helpen?
Gek genoeg heeft Maarten Boswinkel van de kliniek het wél genoemd, die mogelijkheid van een zweertje. Het ijzer is er immers vanaf gerukt ( dat zal best met wat kracht gegaan zijn), het kan dan natuurlijk zijn dat de nagel de witte lijn geraakt heeft en dat daardoor een wondje is ontstaan waardoor de bacteriën naar binnen gekropen zijn? Ik ga Pau straks toch maar 's even met een pootje in een bak lauw water zetten ( zal me een feest worden, doe een regenpak aan!) - je weet maar nooit!

ik heb een oude plastic afwasbak, die vul ik dan met warm water (douche-warmte) tot ongeveer kootholte hoogte, en dan een scheut biotex erin,
even een sopje van maken en het pootje erin ;), door dezelfde warmte te gebruiken als het lichaam voelen ze niet direct dat ze in het water staan en de biotex werkt beter als soda.

Het kan best dat Pauli een zoolzweertje heeft, inderdaad door een nagel oid maar ook doordat ze inene met haar zool op de grond stond ipv verhoogt op het ijzer.
Ik hoop het voor je want dan is het met een aantal dagen weer weg.

nog een tipje:
als ze een 15 minuten in de biotex heeft gestaan, smeer dan de haargrens bij de verzenen heel dun in met laurierzalf.
Laurierzalf verweekt de huid wat en trekt zweren uit, het werkt echter minder rigoreus als trekzalf want daar verweek je de hele huid mee.

Ervaringen leren dat de meeste zoolzweren bij HB paarden uitbreken aan de verzenen, dus je hoeft niet de hele kroonrand in te smeren.
mocht er een plekje zachter worden en een beetje glazig eruit gaan zien , dan op dat plekje alsnog trekzalf smeren.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:41

Letizia schreef:
Wat ik altijd begrepen heb is dat bij een zweer bute de boel onderdrukt en het zo blijft sluimeren, maar het niet goed door wilt zetten.

Ik heb weer 'n vraag hoor :Y)
Omdat m'n paard nu al weken van het zand haar hooi eet, wil ik ze graag gekookt lijnzaad geven, zo maar 1 of 2 x per week kan dit met HB?

Het mocht van mijn DA wel, maar ik vind het niet nodig... mijn mevrouw moet eerst nog wat afvallen en lijnzaad zet juist aan.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:45

Letizia:

Voor jouw paard haar artrose...
bel de leverancier en de DA eens op of jouw paard Primeval gelatinaat mag hebben.
dit is een op eiwit gebaseerd supplement zonder toegevoegde suikers voor artrose, HKO enz.

Misschien reageert jouw paard daar wel beter op als op de glucosamine

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:05

Jannepauli schreef:
Dank allemaal! Maar ik wil nogmaals benadrukken dat Wilawander het grondwerk gedaan heeft in het eerste topic - ik heb daar veel uit kunnen overnemen en aangevuld met de meest recente informatie, handige links en nieuwe inzichten. Dus zij moet delen in de complimentjes!!

Anyway, ik heb de hele dag tot over m'n oren in de HB-perikelen gezeten, ging vanavond m'n paarden wat hooi geven met de gedachte even wat ontspamning bij de knollies te vinden en... ja hoor, staat m'n Fries met koliek!
Nou toch ... we hebben net een krap uurtje koliekzaken achter de rug: opvoelen, pijnstillers, darmontspanners, sonderen, paraffine erin ..vooralsnog lijkt het goed af te lopen. De dame staat nu op vasten en we wachten de eerste mest af. Denk nou maar niet dat ik nu een verhandeling over koliek ga schrijven :D daar heb ik geen puf meer voor!

Morgen weer een dag!

dat meen je niet :(:) wat vervelend...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:17

Ik heb in het verleden al eens primeval gebruikt, maar zag helaas geen enkel verschil, heb het zelf nog 'n in combi met cortaflex gebruikt, maar dat werd wel 'n heel duur grapje :=
Ik heb ook niet het idee dat de cortaflex de Hb triggerd, hoefsmid kon duidelijk zien dat de Hb op z'n retour was, je ziet nu bij de kroonrand nieuwe hoefgroei, ziet er wat maf uit, dacht in eerste instantie dat de boel aan het loslaten was, weer doemsenario's, maar het voelt sterk aan. Gisteren nog even contact gehad met da vd kliniek, die is het gelukkig helemaal met m'n eens over hoe ik het nu wil gaan aanpakken: haar d'r eigen beweging laten bepalen en eerst maar consentreren op het afbouwen van de ps, we doen het nu met 'n klein maatdopje, 1 zakje is 6ml, ze krijgt nu 12ml poeder per dag, verdeelt over 2x en we gaan afbouwen met 1ml per keer, maar daar begin ik volgende week pas mee ze is nu net aan het opkrabbelen :)

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:30

Wilgentakken gebruik ik al jaren. Is een leuk tijdverdrijf voor de paarden en heeft een pijnstillende werking. Daarnaast gebruik ik nog natuurlijke pijnstillers uit een potje. Frits loopt nog steeds niet best. Heb hem nu een extra reikibehandeling gegeven en magneetveldtherapie (beenbeschermers zijn alleen paar maten te groot, haha). Hoop snel verbetering te zien. Gaat me echt aan het hart...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:39

Kunnen die wilgentakken geen kwaad? :o
Ben ook nog een beetje aan het kijken naar dingen om m'n pony bezig te houden :)
Alleen dat het een pijnstillende werking heeft vind ik een beetje eng, want ben bang dat ie dan meer gaat doen dan ie eigenlijk aankan zeg maar..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:21

Chrisss schreef:
Wilgentakken gebruik ik al jaren. Is een leuk tijdverdrijf voor de paarden en heeft een pijnstillende werking. Daarnaast gebruik ik nog natuurlijke pijnstillers uit een potje. Frits loopt nog steeds niet best. Heb hem nu een extra reikibehandeling gegeven en magneetveldtherapie (beenbeschermers zijn alleen paar maten te groot, haha). Hoop snel verbetering te zien. Gaat me echt aan het hart...

Geef je de Reiki op de hoeven of op 1 plek van het lichaam? Ik had nog een potje Acupunctuurcreme staan, en ik heb laatst een paar dagen achter elkaar de voorhoeven en voorzolen ermee ingesmeerd en daarna begon hij weer beter te lopen (nou doet hij dat altijd zo'n 3 weken nadat de hoefsmid is geweest...)

Wendy15, Kootje heeft dezelfde graaskorf. Merk Best Friend, dat zijn de sterkste.

Bast van wilgentakken heeft een LICHT pijnstillende werking, het werkt niet zo als een paracetamol bij lichte hoofdpijn, helaas.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:32

Ik weet niet welk merk ik heb, van de Welkoop iig.. Heb er wel over zitten denken om het gat heel iets groter te maken, want hij krijgt er nou echt bijna niks door :=

Reiki, ik ben er nog steeds niet over uit of dat nou echt wat doet.. (heb paar jaar terug zo'n cursus gedaan, dus 'kan' het wel..) Kan weleens doen bij m'n pony, kwaad zal het iig niet kunnen :))

En hoeveel geef je dan van die takken? En met of zonder bladeren?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:34

Ik heb Image destijds ook dagelijks Reiki gegeven op haar getroffen hoeven, totdat ze zelf aangaf, geen zin te hebben. Ik heb ook wel wilgentakken gegeven, maar niet in de acute fase, pas nadat ze weer aan de betere hand was.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:35

xFioon schreef:
Jannepauli schreef:
Dank allemaal! Maar ik wil nogmaals benadrukken dat Wilawander het grondwerk gedaan heeft in het eerste topic - ik heb daar veel uit kunnen overnemen en aangevuld met de meest recente informatie, handige links en nieuwe inzichten. Dus zij moet delen in de complimentjes!!

Anyway, ik heb de hele dag tot over m'n oren in de HB-perikelen gezeten, ging vanavond m'n paarden wat hooi geven met de gedachte even wat ontspamning bij de knollies te vinden en... ja hoor, staat m'n Fries met koliek!
Nou toch ... we hebben net een krap uurtje koliekzaken achter de rug: opvoelen, pijnstillers, darmontspanners, sonderen, paraffine erin ..vooralsnog lijkt het goed af te lopen. De dame staat nu op vasten en we wachten de eerste mest af. Denk nou maar niet dat ik nu een verhandeling over koliek ga schrijven :D daar heb ik geen puf meer voor!

Morgen weer een dag!

dat meen je niet :(:) wat vervelend...

oei koliek!
Je hebt echt een ziekenboeg op het moment! :(:)
Ik heb (even afkloppen)nog nooit koliek gehad...wel een anti spasmodic in huis voor je weet maar nooit....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:36

Als ik geef geef ik niet zo heel veel, een paar goede takken.
NEE, NIET groter maken hoor, dat doet hij zelf wel als hij het doorheeft.
Ik schrijf over Reiki en mijn handen gaan tintelen :) Heb 't wel eens aan Kootje willen geven, maar hij was toen niet geinteresseerd :+

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:52

ik gaf die van mij wel eens wilg voordat hij hb werd.
Nu durf ik het niet meer aan, zullen vast wel suikers inzitten namelijk. Hij krijgt niks meer dan gras, hooi en S&S. zelfs geen wortel gehad voor zijn verjaardag dit jaar...
Als wij wilg gaven hingen we altijd 1 tak in de stal, was hij lekker lang bezig

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:00

Lange openingspost voor dit tweede deel.
Duidelijk opgesteld en veel informatie die we door de tijd heen verzameld hebben, staat daar keurig in weergegeven.

Op het stukje over het bekappen en beslaan wil ik graag reageren.

Jannepauli schreef:
Hoewel er in de wereld van de Natuurlijke Bekappers ook gesuggereerd wordt dat er door speciale bekapping ingegrepen kan worden, wordt over er over het algemeen toch gekozen voor ondersteuning van de hoeven door speciale ijzers, al is het maar tijdelijk.

Door het woord gesuggereerd komt het nu over alsof het niet waar is wat er wordt verteld. Dat er dus niet met alleen speciale bekapping ingegrepen kan worden en ijzers altijd (hetzij) tijdelijk nodig zijn.
Ik weet uit ervaring dat dit NIET het geval is.
Goed correct bekappen, eventueel in combinatie met hoefschoenen, kan zeker ook in ernstige gevallen tot een goed eindresultaat leiden.

En het 'niet willen beslaan' is zeker geen typisch trekje van alleen maar natuurlijk bekappers. Mijn traditionele smid is ook tegen beslaan van paarden in de acute hoefbevangenheidsfase. En hij is niet de enige.

Ook het stukje over de homeopatie wil ik graag nog wat toevoegen.
Voor eerste hulp is homeopathie wel te gebruiken, maar niet langer dan een paar dagen. Wil je je paard echt homeopatisch laten behandelen, dus dieper ook bij de oorzaak van het probleem komen, schakel dan een veterinair homeopaat in en ga niet zelf aan de slag met druppels van 'Dr. Vogel'.
Het is een hele studie om de juiste middelen bij elkaar te vinden en ze niet elkaar te laten tegenwerken. Ook hierin spreek ik uit ervaring.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:03

jocero schreef:
Hallo, ik lees al erg lang mee met dit topic omdat mijn paardje ook een aantal malen hoefbevangen is geweest. Ik heb een geweldige brok voor hem gevonden:

Eggersman Revital Cubes

Dit is een brok op basis van rijstzemelen zonder granen met een suiker/zetmeelgehalte onder de 10% en niet onbelangrijk, redelijk geprijst.
Mijn paard doet het hier nu erg goed op. Ik geef deze brok in combinatie met Safe & Sound. Een aanrader !

ik heb even gegoogled op dit voer en kom op de volgende ingredienten:

28,0 % rijst zemelen, 23,0 % fruit (appel ) residuen , 22,0 % Luzerne, 10,0% soja- bonen ( uitgebreid ) , 3,1 % zonnebloempitten , 3,0 % suikerrietmelasse , 2,5 % calciumcarbonaat, natriumchloride 1,1 % , 0,1 % Artisjok, 0,1 % Milk Thistle zaad, 0,1 % Hawthorn bladeren, 0,1 % Gingko bladeren, 0,1 % paardenbloem

Fijn dat je paard het goed op dit voer doet, ik had er nog nooit van gehoord ;)

ikzelf heb persoonlijk alleen niet zo'n goed gevoel bij de grote hoeveelheid appel residue (bijna een kwart van de zak), de 3 % melasse en de paardenbloem.

Met welke reden voer je dit nog naast de Safe & Sound ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:25

Isapaardje schreef:
Lange openingspost voor dit tweede deel.
Duidelijk opgesteld en veel informatie die we door de tijd heen verzameld hebben, staat daar keurig in weergegeven.

Op het stukje over het bekappen en beslaan wil ik graag reageren.

Jannepauli schreef:
Hoewel er in de wereld van de Natuurlijke Bekappers ook gesuggereerd wordt dat er door speciale bekapping ingegrepen kan worden, wordt over er over het algemeen toch gekozen voor ondersteuning van de hoeven door speciale ijzers, al is het maar tijdelijk.

Door het woord gesuggereerd komt het nu over alsof het niet waar is wat er wordt verteld. Dat er dus niet met alleen speciale bekapping ingegrepen kan worden en ijzers altijd (hetzij) tijdelijk nodig zijn.
Ik weet uit ervaring dat dit NIET het geval is.
Goed correct bekappen, eventueel in combinatie met hoefschoenen, kan zeker ook in ernstige gevallen tot een goed eindresultaat leiden.

En het 'niet willen beslaan' is zeker geen typisch trekje van alleen maar natuurlijk bekappers. Mijn traditionele smid is ook tegen beslaan van paarden in de acute hoefbevangenheidsfase. En hij is niet de enige.

Ook het stukje over de homeopatie wil ik graag nog wat toevoegen.
Voor eerste hulp is homeopathie wel te gebruiken, maar niet langer dan een paar dagen. Wil je je paard echt homeopatisch laten behandelen, dus dieper ook bij de oorzaak van het probleem komen, schakel dan een veterinair homeopaat in en ga niet zelf aan de slag met druppels van 'Dr. Vogel'.
Het is een hele studie om de juiste middelen bij elkaar te vinden en ze niet elkaar te laten tegenwerken. Ook hierin spreek ik uit ervaring.

als een paard goed loopt zonder hoefijzers is dat veel beter voor de doorbloeding.
Er zijn inderdaad zat ex bevangers ie zich prima redden zonder ijzers!
Pablo jammergenoeg niet....

Van homeopathie heb ik altijd de inruk dat mensen denken dat het toch geen kwaad kan omdat het natuurlijk is....het tegendeel is waar...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:30

homeopathie door een deskundige is wel prima
mijn paard knapt er iig van op
ik ga snel weer beginnen met longeren en kijken hoe hij dat doet
na 2x speciaal beslag wegens acute bevangenheid staat hij nu zonder ijzers en dat wil ik ook zo houden en in de wei loopt hij super!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:34

mirgino schreef:
homeopathie door een deskundige is wel prima
mijn paard knapt er iig van op
ik ga snel weer beginnen met longeren en kijken hoe hij dat doet
na 2x speciaal beslag wegens acute bevangenheid staat hij nu zonder ijzers en dat wil ik ook zo houden en in de wei loopt hij super!

Wees wel voorzichtig met longeren ;)

Longeren is erg belastend voor een HB paard, door de cirkels belast je de hoef constant meer op de zijkant (mediaal).
als een paard rechtdoor loopt en de voeten plat neer kan zetten belast je de hele hoef veel rechter (lateraal) en is overbelasting van het hoefbeen minder waarschijnlijk.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:38

Wendy15 schreef:
Dat zou ik eigenlijk ook wel willen weten! Heb er laatst aan zitten denken om hem eens sandclear oid te geven. Maar zou het echt nodig zijn? Ik geef het hooi in een fijnmazig hooinet en boven tegeltjes..

je kunt toch eerst even testen of er veel zand met de mest meekomt, als dat maar nauwelijks wat is zou ik het niet doen.
Je kunt beter nog even voorzichtig zijn met middelen die de darmen (onnodig) stimuleren

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:02

Letizia schreef:
Ik heb in het verleden al eens primeval gebruikt, maar zag helaas geen enkel verschil, heb het zelf nog 'n in combi met cortaflex gebruikt, maar dat werd wel 'n heel duur grapje :=
Ik heb ook niet het idee dat de cortaflex de Hb triggerd, hoefsmid kon duidelijk zien dat de Hb op z'n retour was, je ziet nu bij de kroonrand nieuwe hoefgroei, ziet er wat maf uit, dacht in eerste instantie dat de boel aan het loslaten was, weer doemsenario's, maar het voelt sterk aan. Gisteren nog even contact gehad met da vd kliniek, die is het gelukkig helemaal met m'n eens over hoe ik het nu wil gaan aanpakken: haar d'r eigen beweging laten bepalen en eerst maar consentreren op het afbouwen van de ps, we doen het nu met 'n klein maatdopje, 1 zakje is 6ml, ze krijgt nu 12ml poeder per dag, verdeelt over 2x en we gaan afbouwen met 1ml per keer, maar daar begin ik volgende week pas mee ze is nu net aan het opkrabbelen :)

Oh, jammer, ik denk misschien een tipje voor je om de artrose van Dar wat te verlichten ;),

Nieuwe groei aan de voorkant (toon) van de hoef is inderdaad een teken dat de HB tot rust aan het komen is.
De doorbloeding is zich aan het herstellen en de hoef begint weer af te groeien.
als het goed is gaat de nieuwe hoefgroei ook proberen het hoefbeen weer te volgen en dat ziet er inderdaad raar uit.

Fijn dat het de goede kant op gaat met Dar.

Wil je eens een foto maken van hoe de kroonrand er nu uitziet ?

ik heb ook twee foto's van de rechtervoorhoef van Hittie gemaakt de ene begin juni, de andere begin juli,
de nieuwe groei leek in eerste instantie een beetje sponsig en had ook een andere kleur, nu is de structuur wel weer normaal, maar de kleur van de nieuwe hoef is blauw/zwart.

hier de foto's,
de eerste van 8 juni 2010, de kroonrand is nog iets opgezet en er is ongeveer 1 cm nieuwe afgroei, de hoeven vertonen verder geen kenmerken van HB

Afbeelding

deze foto is van 15 juli jl
de hoef is hier nat en het ziet er dus enger uit als in de werkelijkheid.
de hielen zijn inmiddels verlaagt om het hoefbeen te déroteren en de afgroei is nu goed te zien.
de stand van het hoefbeen is goed te volgen als je de lijn naar beneden door trekt en de nieuwe afgroei lijkt die goed te gaan volgen

Afbeelding