Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ineke2 schreef:In de Rocky Mountains lopen die paarden vrij zonder ruiter op hun rug en daarbij zijn die paarden ook gewend om op zulke bodem te lopen. Kiezen ook nog in welke gang ze willen lopen, er zit geen ruiter op die dat beslist.
Mijn pony draaft wel op het asfalt, maar wil liever in de berm als die er is, hetzelfde met galop. Als hij er vandoor wil gaan en ik stuur hem naar asfalt dan heeft hij niet de neiging om hard te gaan rennen. In het gras echter gaat hij eerder op de loop als hij ergens van schrikt.
Hij loopt niet onregelmatig op asfalt, maar blijkbaar wil hij liever zachte ondergrond, zo heeft elk paard zijn voorkeur.
kiki1976 schreef:Tja ik vind het zelf "not done" om in galop over de weg te gaan. En heb ook altijd geleerd dat je paard er flinke blessure's van kan krijgen. Dus waarom het risico nemen?
Arabesk schreef:kiki1976 schreef:Tja ik vind het zelf "not done" om in galop over de weg te gaan. En heb ook altijd geleerd dat je paard er flinke blessure's van kan krijgen. Dus waarom het risico nemen?
net zoals dat je geleerd hebt dat je links moet opstijgenmaar was er eigenlijk wel een goede reden voor om links op te stijgen of was het gewoon traditie?
Heel veel aannames berusten op misconcepties.
Arabesk schreef:Gek genoeg blijven mensen het geen probleem vinden om op een korte volte te galopperen in het zand en asfalt is not done.
Terwijl asfalt vlak en regelmatig is. Zand gedraagt zich als een soort bak met knikkers, bij het afzetten worden de pezen overbelast omdat de voet even wegglijdt.
Zand is vele malen erger voor pezen dan een harde vlakke ondergrond. In de Rocky mountains rennen de paardjes ook over rotsbodems en die zijn nog onregelmatig ook.
Zou God in het ontwerp van een paard niet een vreselijke fout hebben gemaakt als een paard niet tegen galop op harde ondergrond zou kunnendan zouden paarden nerges ter wereld kunnen leven en alleen in NL blijven bestaan omdat we hier als enigen ter wereld GEEN rotsbodem hebben als ondergrond
beantsje schreef:En nee, God heeft geen fout gemaakt, maar in Zijn ontwerp zijn die 70 kg ruiter niet meegerekend.
Shahazai schreef:Ik stap/draaf ook gewoon over het asfalt. Galop minder, omdat ze, ook blootvoets, een stuk sneller wegglijden.
Hier in de buurt is het bijna onmogelijk om het asfalt te vermijden en als ik dus in de berm galopeer, kom ik ook wel eens stukjes asfalt tegen, waar ik gewoon in galop overheen ga.
En inderdaad, een paard kan best tegen galop op het asfalt, het enige risico wat ik erin zie is dat hij weg glijdt, dat is de enige reden waarom ik het vrijwel nooit doe. Als het asfalt wat stroever zou zijn, zou het geen probleem zijn.
EDIT: typo's! 't Is zondag ochtend vroeg
Arabesk schreef:beantsje schreef:En nee, God heeft geen fout gemaakt, maar in Zijn ontwerp zijn die 70 kg ruiter niet meegerekend.
Dan leggen paarden zekere eieren en broeden deze uit?
En merrie draagt een aantal maanden lang een gewicht van 70- 100 kg en dat 24/7 over het algemeen zitten wij geen 24/7 op de rug. Dus dat gewicht kan een paard er makkelijk bij hebben.
Bovendien, het verschil in gewicht van (wilde) paarden in zomer en winter is ook al snel zo'n 70 - 100 kg. Dus die marge heeft 'God' in zijn ontwerp echt wel meegenomen. (Al heb ik niks met God en ben van de evolutietheorie, maar dat praat ff makkelijker zo)
Arabesk schreef:FILMPJE
het verschil is duidelijk te zien, nou is de kritiek natuurlijk dat dit niet hetzelfde paard is, maar ook dat is ondervangen:
FILMPJE
hetzelfde paard met en zonder ijzers en ja het ene filmpje is donkerder dan het andere, maar er valt niet te ontkennen dat bij al deze filmpjes te zien is dat een paard met ijzers harder neer komt en de schokken minder goed gedempt worden dan bij de blote hoeven.