rijden op het asfalt zonder hoefijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YankeeBoy

Re: rijden op het asfalt zonder hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:06

Ik draaf heel wat af over de weg, maar galopperen doe ik nooit. Lijkt me niet fijn voor het paard, dus dat doe ik alleen in de berm of op het zand ofzo

Emmy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:10

Ik rijd iedere week op het asfalt naar de pc.
Veel stap en af en toe een stukje draf,
Galop zou ik niet doen.. Hun benen slaan dan te hard op de harde grond.
Op het asfalt af en toe is wel makkelijk, mijn hoefsmid komt eens in de 2 à 3 maanden(tenzij er iets dringends is!).
Maar wel oppassen dat de hoeven niet ongelijk worden.. ;)

:+

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:35

Stappen doe ik op het asfalt af en toe ook een drafje maar niet te veel en te lang. Galop gewoon in de berm.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:48

Gek genoeg blijven mensen het geen probleem vinden om op een korte volte te galopperen in het zand en asfalt is not done.

Terwijl asfalt vlak en regelmatig is. Zand gedraagt zich als een soort bak met knikkers, bij het afzetten worden de pezen overbelast omdat de voet even wegglijdt.

Zand is vele malen erger voor pezen dan een harde vlakke ondergrond. In de Rocky mountains rennen de paardjes ook over rotsbodems en die zijn nog onregelmatig ook.

Zou God in het ontwerp van een paard niet een vreselijke fout hebben gemaakt als een paard niet tegen galop op harde ondergrond zou kunnen :? dan zouden paarden nerges ter wereld kunnen leven en alleen in NL blijven bestaan omdat we hier als enigen ter wereld GEEN rotsbodem hebben als ondergrond :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:24

In de Rocky Mountains lopen die paarden vrij zonder ruiter op hun rug en daarbij zijn die paarden ook gewend om op zulke bodem te lopen. Kiezen ook nog in welke gang ze willen lopen, er zit geen ruiter op die dat beslist.

Mijn pony draaft wel op het asfalt, maar wil liever in de berm als die er is, hetzelfde met galop. Als hij er vandoor wil gaan en ik stuur hem naar asfalt dan heeft hij niet de neiging om hard te gaan rennen. In het gras echter gaat hij eerder op de loop als hij ergens van schrikt.
Hij loopt niet onregelmatig op asfalt, maar blijkbaar wil hij liever zachte ondergrond, zo heeft elk paard zijn voorkeur.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:10

Ineke2 schreef:
In de Rocky Mountains lopen die paarden vrij zonder ruiter op hun rug en daarbij zijn die paarden ook gewend om op zulke bodem te lopen. Kiezen ook nog in welke gang ze willen lopen, er zit geen ruiter op die dat beslist.

Mijn pony draaft wel op het asfalt, maar wil liever in de berm als die er is, hetzelfde met galop. Als hij er vandoor wil gaan en ik stuur hem naar asfalt dan heeft hij niet de neiging om hard te gaan rennen. In het gras echter gaat hij eerder op de loop als hij ergens van schrikt.
Hij loopt niet onregelmatig op asfalt, maar blijkbaar wil hij liever zachte ondergrond, zo heeft elk paard zijn voorkeur.

grappig, mijn paard loopt juist liever op het asfalt en trekt dus juist weg uit de berm!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:17

Ja, zoals ik al schreef heeft elk paard weer een andere voorkeur :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:31

Toevallig hadden wij zondag een op verjaardag een discussie erover.
Toen wij er nl naartoe reden met de auto reed er een dame en kind met een shet voor de kar op het fietspad. Maar ze liet het beessie gewoon flink hard galopperen (had geen ijzers)....
Zelf m'n man vond het niet normaal (en heeft totaal niks met paarden en er ook geen verstand van).
Maar er waren mensen op visite (die hebben zelf ook paarden) die het prima vonden kunnen.....En eentje nam het zelfs voor de betreffende dame op (konden elkaar). Ze reed tenslotte menwedstrijden dus wist wel waar ze mee bezig was.

Tja ik vind het zelf "not done" om in galop over de weg te gaan. En heb ook altijd geleerd dat je paard er flinke blessure's van kan krijgen. Dus waarom het risico nemen?

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:31

Iedereen heeft het maar voor over blessures krijgen door op het asfalt te draven en galoperen.
Omdat het paard op een te harde ondergrond loopt.
Hoe zit dat bij springpaarden die na een hindernis landen? Oke weliswaar op een zachte ondergrond, maar toch dat is ook niet lekker voor de benen.
Mijn conclusie deze paarden zijn getraint............ net als mijn paarden die op de weg draven en soms een paar passen galop. Ik zie daar het probleem niet van.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:35

kiki1976 schreef:
Tja ik vind het zelf "not done" om in galop over de weg te gaan. En heb ook altijd geleerd dat je paard er flinke blessure's van kan krijgen. Dus waarom het risico nemen?

net zoals dat je geleerd hebt dat je links moet opstijgen :)* maar was er eigenlijk wel een goede reden voor om links op te stijgen of was het gewoon traditie?

Heel veel aannames berusten op misconcepties.

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:48

Nouja, het klinkt natuurlijk eng& pijnlijk maar..
in het wild leven paarden ook op gebieden met gesteente en die zullen vast niet alleen maar in stap lopen daar.. Daarnaast hebben de paarden daar ook nooit last van hoefproblemen, haha best raar dus dat wij bij elk paard ijzer eronder zetten met de gedachte dat het goed is..

Ik denk zelf dus dat het wel mogelijk zou moeten zijn MAAR dat je het wel moet opbouwen ivm de stevigheid & gevoeligheid van de hoef ?!
Dit leek mij logisch, ik heb er verder niet heeeeel veel verstand van haha maar ik hou graag dit topic in de gaten!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:05

Arabesk schreef:
kiki1976 schreef:

net zoals dat je geleerd hebt dat je links moet opstijgen :)* maar was er eigenlijk wel een goede reden voor om links op te stijgen of was het gewoon traditie?

Heel veel aannames berusten op misconcepties.

Hahah ik snap jou wel hoor :-) Is ook trouwens lastig om het nu opeens via de rechterkant te doen

Maar ik ga zelf toch niet het risico nemen door over de weg heen te galopperen...... Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat hj hierdoor wat zou krijgen (tja kan ook in de berm etc gebeuren dat weet ik wel, maar goed)

magic16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:19

mijn pony heeft ook geen ijzers,
en ik stap en draaf wel over afvalt,
maar als er een berm is,
ga ik daar gewoon in :)

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:30

Veel mensen geven het al aan, galop zou ik zelf ook niet snel op de weg doen, dat is meer iets voor de berm. Maar zo lang er niets aan de hand is met de hoeven van je paard, denk ik dat draven geen probleem is op de weg, en stappen kan gewoon altijd natuurlijk!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:41

Ik stap/draaf ook gewoon over het asfalt. Galop minder, omdat ze, ook blootvoets, een stuk sneller wegglijden.
Hier in de buurt is het bijna onmogelijk om het asfalt te vermijden en als ik dus in de berm galopeer, kom ik ook wel eens stukjes asfalt tegen, waar ik gewoon in galop overheen ga.

En inderdaad, een paard kan best tegen galop op het asfalt, het enige risico wat ik erin zie is dat hij weg glijdt, dat is de enige reden waarom ik het vrijwel nooit doe. Als het asfalt wat stroever zou zijn, zou het geen probleem zijn.

EDIT: typo's! 't Is zondag ochtend vroeg :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:18

Arabesk schreef:
Gek genoeg blijven mensen het geen probleem vinden om op een korte volte te galopperen in het zand en asfalt is not done.

Terwijl asfalt vlak en regelmatig is. Zand gedraagt zich als een soort bak met knikkers, bij het afzetten worden de pezen overbelast omdat de voet even wegglijdt.

Zand is vele malen erger voor pezen dan een harde vlakke ondergrond. In de Rocky mountains rennen de paardjes ook over rotsbodems en die zijn nog onregelmatig ook.

Zou God in het ontwerp van een paard niet een vreselijke fout hebben gemaakt als een paard niet tegen galop op harde ondergrond zou kunnen :? dan zouden paarden nerges ter wereld kunnen leven en alleen in NL blijven bestaan omdat we hier als enigen ter wereld GEEN rotsbodem hebben als ondergrond :+

voor de pezen is het niet zo'n punt, de impact op de hoeven is echter wel heel erg groot. Dat geldt vooral voor beslagen maar ook voor onbeslagen voeten. Er bestaat een reëel risico op hoefbevangenheid.
En dan heb ik het nog niet over het risico op uitglijden.

Overigens heb je zand en zand. een goede, verende, niet te zware manegebodem is heel wat anders dan een mulle zandbak.

En nee, God heeft geen fout gemaakt, maar in Zijn ontwerp zijn die 70 kg ruiter niet meegerekend.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:26

beantsje schreef:
En nee, God heeft geen fout gemaakt, maar in Zijn ontwerp zijn die 70 kg ruiter niet meegerekend.

Dan leggen paarden zekere eieren en broeden deze uit?

En merrie draagt een aantal maanden lang een gewicht van 70- 100 kg en dat 24/7 over het algemeen zitten wij geen 24/7 op de rug. Dus dat gewicht kan een paard er makkelijk bij hebben.

Bovendien, het verschil in gewicht van (wilde) paarden in zomer en winter is ook al snel zo'n 70 - 100 kg. Dus die marge heeft 'God' in zijn ontwerp echt wel meegenomen. (Al heb ik niks met God en ben van de evolutietheorie, maar dat praat ff makkelijker zo :+ )

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:30

Ik heb sinds kort mijn paardje vanvoor op ijzers gezet omdat haar hoeven te zwak waren voor veel op asfalt te komen. Daarvoor kwamen wij 3x per week op asfalt. Hierop stapte ik en deed ik soms een kort drafje. Galop doe ik zoiezo niet, enkel op zachte ondergrond.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:35

mijn paard galopeert vrijwillig over asfalt :+ als het zachte pad overgaat in asfalt loopt ze gewoon verder als ervoren; tenzij IK vraag om terug naar draf te gaan...
expres kilometers asfalt gaan galoperen doe ik nu ook weer niet, maar iets zegt me dat ze het wel niet zo erg zal vinden als ze zelf zonder problemen doorloopt... nog nooit beenblessures, peesblessures of kapotte hoeven gehad ook niet...
draven kan ik dan weer kilometers aan een stuk. als ik dan een voetje bekijk dan zie ik een perfect gezond voetje; nx kapotgetrapt of te kort...
met ijzers is de natuurlijke schokbreker van het paard uiteraard wel om zeep; bovendien schuiven ijzers op asfalt ook harder! nogal logisch dat je daar niet mee gaat galoperen (vandaar komt volgens mij ook dat hardnekkige idee dat galop op asfalt niet zou kunnen).

tot slot denk ik wel dat je gewoon even je verstand moet gebruiken en kijken naar je paard. dan weet je vanzelf of hij/zij het leuk vind of niet. als je paard merkbaar korter gaat lopen als hij moet draven op asfalt (of keitjes, of... vul zelf maar in) dan doe je dat toch gewoon niet? wilt hij liever in de berm? laat hem dan toch...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:43

Shahazai schreef:
Ik stap/draaf ook gewoon over het asfalt. Galop minder, omdat ze, ook blootvoets, een stuk sneller wegglijden.
Hier in de buurt is het bijna onmogelijk om het asfalt te vermijden en als ik dus in de berm galopeer, kom ik ook wel eens stukjes asfalt tegen, waar ik gewoon in galop overheen ga.

En inderdaad, een paard kan best tegen galop op het asfalt, het enige risico wat ik erin zie is dat hij weg glijdt, dat is de enige reden waarom ik het vrijwel nooit doe. Als het asfalt wat stroever zou zijn, zou het geen probleem zijn.

EDIT: typo's! 't Is zondag ochtend vroeg :+

tis trouwens omgekeerd. met ijzers glijdt veel harder dan zonder. onze pony vroeger had ijzers en met nieuw beslag kletterde ze al bijna bij een iets scherper bochtje in draf onderuit. je voelt de hoeven zo een verschillende richting op schuiven!
nu ijzerloos draai ik bochten van 90° in galop en in draf 180° als het moet :+ zonder schuiven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:55

het verschil is duidelijk te zien, nou is de kritiek natuurlijk dat dit niet hetzelfde paard is, maar ook dat is ondervangen:

hetzelfde paard met en zonder ijzers en ja het ene filmpje is donkerder dan het andere, maar er valt niet te ontkennen dat bij al deze filmpjes te zien is dat een paard met ijzers harder neer komt en de schokken minder goed gedempt worden dan bij de blote hoeven.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:25

Arabesk schreef:
beantsje schreef:

Dan leggen paarden zekere eieren en broeden deze uit?

En merrie draagt een aantal maanden lang een gewicht van 70- 100 kg en dat 24/7 over het algemeen zitten wij geen 24/7 op de rug. Dus dat gewicht kan een paard er makkelijk bij hebben.

Bovendien, het verschil in gewicht van (wilde) paarden in zomer en winter is ook al snel zo'n 70 - 100 kg. Dus die marge heeft 'God' in zijn ontwerp echt wel meegenomen. (Al heb ik niks met God en ben van de evolutietheorie, maar dat praat ff makkelijker zo :+ )

Gewicht in de buik of dat aan het lichaam zit is anders dan gewicht dat op het paard rust en daar boven uitkomt. Onder iedere arm een zak brok van 20-25kg dragen en meedragen gaat makkelijker dan iemad van 40-50 kg op je schouders dragen; in het laatste geval zul je merken dat vooral het snellebochten werk moelijker gaat. Dit kun jij natuurkundig waarschijnlijk veel beter onderbouwen dan ik, ik ben slechts een man uit de praktijk...

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:36

Arabesk schreef:
FILMPJE

het verschil is duidelijk te zien, nou is de kritiek natuurlijk dat dit niet hetzelfde paard is, maar ook dat is ondervangen:

FILMPJE

hetzelfde paard met en zonder ijzers en ja het ene filmpje is donkerder dan het andere, maar er valt niet te ontkennen dat bij al deze filmpjes te zien is dat een paard met ijzers harder neer komt en de schokken minder goed gedempt worden dan bij de blote hoeven.

Arabesk,

Komt de voet harder neer met ijzer als zonder ijzer? Het gewicht en de kracht van het paard blijft toch hetzelfde? Jij bent toch ook op de hoogte van het onderzoek waarin aangetoond is dat de "schokken" die door het hoefijzer veroorzaakt zouden worden minimaal zijn in het been. Naar mate de metingen hoger genomen werden, werden deze schokken steeds minder; vanaf het koot gewricht zelfs te verwaarlozen.

Ik heb je al diverse keren geattendeerd op dit onderzoek. Als je er toch niet van op de hoogte bent, ben je altijd welkom om dit schrijven bij mij in te zien.

Ben je, vorige week, niet op de bijscholing geweest in Utrecht waar traditioneel, nb en cytec met elkaar vergeleken werd??

Hoeftniet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:33

de middelpuntvliedende ook wel centrifugale kracht neemt wel degelijk toe door het grotere gewicht aan de onderkant van de voet.

De naar buiten gerichte kracht kan worden beschreven met:

Afbeelding
F= kracht, m = massa, r = de afstand van de massa tot het middelpunt en v = snelheid

de kracht neemt dus toe als de massa toeneemt

en dan over schokdemping:
Doordat er een hoefijzer onder voet zit, landt het paard niet meer op de straal en verliest de hoef dus op die manier behoorlijk wat schokdemping.

Heel simpel: Jij voelt ook het verschil tussen rennen op klompen of rennen op nikes met nike air.

De straal is de nike air van de paardenvoet, maar met een ijzer onder de voet, verliest de straal z'n schokdempende werking.

Het onderzoek dat je noemt ken ik, maar welke blanco is er genomen? Geen natuurlijk bekapte voet. Een blote voet waarvan de straal is weggekapt, of waarvan de hielen zo hoog zijn dat de straal niet meedraagt, is de schokdemping ook bijna 0. Als je zo'n voet vergelijkt met een beslagen voet is er inderdaad weinig verschil in schokdemping }:0 voet 1; de straal draagt niet mee, voet 2 + ijzer de straal draagt ook niet mee, conclusie 'ijzers beperken de schokdemping niet'. Nee zo werkt écht wetenschappelijk onderzoek dus niet. Het kiezen van je 'blanco' of referentie is héél belangrijk en bepalend voor de uitslag van je onderzoek.

Zo heeft mustad ook een onderzoek gefinancierd en kwam er uit een zogenaamd wetenschappelijk onderzoek dat van die afrolijzers beter zijn dan gewone ijzers. Ja als je het niet vergelijkt met een blote voet niet nee, ze vergeleken alleen met een ándere beslagen voet. Ze hebben wel een blote voet bekeken en daaruit concludeerden ze dat een voet niet per se bij de toon afrolt, maar soms ook net ernaast en toen kwamen ze op het geniale idee om een ijzer met rondom opzet te maken 8)7. Maar verder hebben ze niet gekeken naar de invloed van ijzers op wat dan ook, want ja.... als een ijzerfabrikant je onderzoek bepaalt, bepaalt hij ook de uitkomst ;-)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:51

moet toegeven dat ik een zak eten altijd op mn schouder gooi omdat ik het onder mn arm helemaal niet behoorlijk kan tillen en in mn nek veel makkelijker draagt :o