Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
X__Trees schreef:countrygirl schreef:En.... ik vraag me dan ook af in hoeverre het dier moet lijden omdat de eigenaar er geen afstand van of kan doen.
Rekening houdend met leeftijd, omstandigheden, misschien nog andere aandoeningen....
Ieder paard is anders, maar iedere eigenaar/verzorger ook.
Inderdaad countrygirl, ze is tenslotte 25. Ik weet ergens al welke keuze ik ga moeten maken, maar ik wil de foto's afwachten.
Daarna ga ik overleggen met mijn oom. Dat jarenlange proces van het terugdraaien van de kanteling wil ik haar niet meer aandoen.
Ik wil alleen ook geen overhaaste beslissing maken, tenslotte heeft ze 10 jaar van mijn leven gedeeld.
fluffyfox schreef:Als twee bruine ogen vragen
Help me, want ik voel me niet fijn
Mag je dan omdat je voelt dit is het einde
Egoistisch zijn?
Als je van de dierenarts hoort
Dit komt nooit meer goed
En hij krijgt steeds meer pijn
Mag je dan omdat je hem niet kan missen
Egoistisch zijn?
Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed
En je zonder hem verder moet
Met een halster in je hand
En je hart vol pijn
Dan probeer je jezelf te overtuigen
Ik mocht niet egoistisch zijn.
Al die tijd met zijn tweetjes
Elke dag samen was een feest
En in al die jaren
Is hij zelf niet één keer
Egoistisch geweest...
tita schreef:zie wel dat die foto's niet zo best zijn maar ik ben geen expert op dit gebied sterker nog ik moet hier nog heel veel van leren.
Toen de mijne foto's ging maken zagen ze dat hij bevangen was geweest maar ik weet niet meer wat ze zeiden spier of hoefbevangen iig licht..ik kreeg geen advies en al die tijd donder ik mijn paard gewoon in de volle weide..zal wel goed zijn (hij is 27)
Maar juist foto's vind ik zo belangrijk die liegen niet..nu weet ts niet of het hoef gekanteld is, en kan het juist als het niet gekanteld is helemaal goedkomen.
Als je foto's maak dan zie je dat meteen en bespaar je een lange lijdensweg en niet alleen die van je pony maar vooral van jezelf
aerdenhout1 schreef:Nu +ben ik geen dierenarts en ook geen hoefsmid, maar ik verbaas me er een beetje over waarom er zo veel van de voorkant van de hoef is afgehaald??
Als het hoefbeen is verkanteld, dan gaat ze nu toch juist op de voorkant lopen? Normaal gesproken zou er juist van de achterkant af moeten zodat je de voorkant verlicht.
Ik heb momenteel ook een kleine pony staan..4 benen zelfs bevangen..na inderdaad de ascal en speciaal beslag loopt ze weer redelijk tot goed rond. Ik heb echt op het punt gestaan om haar in te laten slapen, nu sjeest ze af en toe weer als een idioot over het land. Maar deze is dus achterover beslagen, wat al direkt heel veel verlichting gaf.
( ben geen hoefsmid dus al de "echte" benamingen weet ik niet)
fluffyfox schreef:Arabesk schreef:Die komt er wel weer bovenop hoor, ik heb ze erger dan dat weer op de been gekregen. Alles valt of staat met goede voeding (geen suikers, geen gras, alleen goed hooi + liksteen), eventueel magnesium en een goede bekapping waarbij het hoefbeen weer parallel met de grond gezet wordt. Dan worden de ongezonde delen van de hoef ontlast.
http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hbh.htm
nou ik moet zeggen dat ik dit toch wel een beetje vreemde reactie vind
tel de boel eens bij elkaar op
denk je dan dat dit beestje nog een waardig bestaan kan lijden
gezien de leeftijd bedoel ik dan he
als ze 10 jaar jonger was zou ik er zeker voor gaan, maar ze is sowieso niet meer in het werk.
dus staat als ik het goed begrijp eigelijk de hele dag maar te staan.
met heel veel pijn kan je haar er ongetwijfeld weer bovenop krijgen, maar voor wat...
daar moet naar gekeken worden.
Embe schreef:Johanna59... er is tegenwoordig heel veel mogelijk voor HB paarden, ook op leeftijd! Pijnbestrijding is natuurlijk erg belangrijk, anders heeft het dier geen leven. Maar er zijn er genoeg die er wel bovenop komen. Vind het altijd zo knap dat er vanachter een toetsenbord zulke uitspraken gedaan worden. Zucht, had ik maar zo'n supercomputer die alles van een afstand zo goed kon beoordelen!
geerke schreef:Embe schreef:Johanna59... er is tegenwoordig heel veel mogelijk voor HB paarden, ook op leeftijd! Pijnbestrijding is natuurlijk erg belangrijk, anders heeft het dier geen leven. Maar er zijn er genoeg die er wel bovenop komen. Vind het altijd zo knap dat er vanachter een toetsenbord zulke uitspraken gedaan worden. Zucht, had ik maar zo'n supercomputer die alles van een afstand zo goed kon beoordelen!
tja....een computer met rontgen ogen....wil ik ook wel
TS is inmiddels op en ander topic waar ze wel goede bruikbare tips krijgt behalve in laten slapen...waarmee ik niet zeg dat je een pony moet laten lijden!
Maar het is onmogelijk hier iets zinnigs over te zeggen....de gradatie van de kanteling is onbekend..