Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 11:29

Wanja schreef:
Ik denk inderdaad ook niet dat het een probleem is en de functie zal evengoed blijven :j

Hier gaan ze er over 2,5 week ook weer onder, het is mij vorig jaar supergoed bevallen en mijn paardje heeft geen enkele dag binnen hoeven staan (staat vierkant op ijzers). Ik laat er trouwens ook altijd wideapuntjes inzetten voor extra grip op het ijs als het op de grens zit met dooi enzo. Daar hebben ze verder geen hinder van met lopen op harde achtergrond, maar het geeft wel de extra grip bij gladheid en je hebt geen gedoe met stiften indraaien :)

[VSW] Widiapuntjes Handig om te weten.

Heb je er een foto van?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:45

Zijn er ook mensen bij die niets bijzonders doen?
Gewoon met normale ijzers de wei in als het sneeuwd?
Op mijn vorige stal bleven de paarden altijd binnen met sneeuw maar waar ik nu sta gaan ze echt iedere dag eruit, sneeuw of niet.
Vaak hoor ik dan van de mensen daar dat paarden zelf heel goed opletten en er eigenlijk nooit blessures ontstaan.
Zelf vind ik het een eng idee om ze met gewone ijzers de sneeuw in te zetten.

Anoniem

Re: Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:58

Met gewonen ijzers, klontert de sneeuw vast. En kunnen er dus vrij makkelijk blessures ontstaan. Je zou evt. voor het winter seizoen voor zooltjes of kunstof beslag kunnen kiezen. Dan kunnen paarden gewoon naar buiten met sneeuw.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:07

Zooltjes kan ik vragen bij de hoefsmid.
Maar wat ik me blijf afvragen....het ijzer blijft hoe dan ook de grond raken....en daar balt zich toch juist de sneeuw onder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:10

Ik weet niet precies waarom er onder normale ijzers wel sneeuw ophoopt en onder ijzers met zooltje in. Maar het is een feit dat het met een zooltje niet ophoopt. En tsja het kost wss niet veel extra om een zooltje er tussen te laten doen. En een paard heeft er geen hinder aan. Dusja als je zeker wil zijn dat je paard naar buiten kan in de winter. Zou ik er een zooltje tussen doen. Of blootvoets. Al kan dat niet met ieder paard

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:10

Bij ons op school werd verteld dat je ook uit een emmer een rondje kunt knippen, de hoef héél goed uitkrabben en dat rondje er tussen schuiven. Werkt net zo goed en veel goedkoper.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:17

Anoniem schreef:
Ik weet niet precies waarom er onder normale ijzers wel sneeuw ophoopt en onder ijzers met zooltje in. Maar het is een feit dat het met een zooltje niet ophoopt. En tsja het kost wss niet veel extra om een zooltje er tussen te laten doen. En een paard heeft er geen hinder aan. Dusja als je zeker wil zijn dat je paard naar buiten kan in de winter. Zou ik er een zooltje tussen doen. Of blootvoets. Al kan dat niet met ieder paard

Dat is dus het grote probleem met mijn merrie, die heeft zulke Donald Duck voeten,die kan domweg niet lopen met ijzers onder voor.
En ook al kan ik eigelijk nagenoeg niets meer met haar, ik moet er niet aan denken dat er wat zou gebeuren vanwege de sneeuw.
Mijn ruin staat nu voor het eerst weer blootvoets, maar loopt nu heel gevoelig.
Kan er absoluut niet het bos mee in nu.
Misschien is het een kwestie dat hij er weer even aan moet wennen(liep voorheen ook op blote voeten).
Hij staat 24/7 het hele jaar door op de wei dus wilhem eigenlijk liever van de ijzers afhouden maar als het lopen op wat ongeregelde ondergrond zo moeilijk voor hem is en blijft moet ik daar maar eens goed over na gaan denken.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:18

ZusJacobs schreef:
Bij ons op school werd verteld dat je ook uit een emmer een rondje kunt knippen, de hoef héél goed uitkrabben en dat rondje er tussen schuiven. Werkt net zo goed en veel goedkoper.

Dat doe ik liever niet zelf.
Het luistert best nauw dat dat echt goed aansluit en geen scherpe kantjes heeft dus dat laat ik liever aan de vakman over.

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:28

ik heb een paar marquis hoefschoenen in de kast liggen. die doe ik over zijn ijzers heen als er sneeuw ligt. profiel van die schoenen is net als een sneeuwschoen

http://www.hoefschoenen.nl/2673_onder.jpg

kijk voor een paar 2e handsjes op marktplaats

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:26

Van hoefschoenen hoor ik weer heel vaak dat ze wondjes krijgen aan de bal van de hoef.
Het drukt daar dan altijd zus lijkt me ook niet echt prettig.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:27

Die ringen die jij liet zien heeft mijn zusjes paard gehad...! Werkt harstikke goed, sneeuw plopt zo bij iedere pas tussen het ijzer uit :). Mocht het weer zo sneeuwerig worden krijgt die van mij ze dit jaar ook. Kosten ook niet veel ( besteld in duitsland)

Citaat:
Hier gaan ze er over 2,5 week ook weer onder, het is mij vorig jaar supergoed bevallen en mijn paardje heeft geen enkele dag binnen hoeven staan (staat vierkant op ijzers). Ik laat er trouwens ook altijd wideapuntjes inzetten voor extra grip op het ijs als het op de grens zit met dooi enzo. Daar hebben ze verder geen hinder van met lopen op harde achtergrond, maar het geeft wel de extra grip bij gladheid en je hebt geen gedoe met stiften indraaien

Mijn smid raad dit juist harstikke af, de gewrichten krijgen een opdonder door die puntjes. Dit omdat ze zo " vast" staan dat ze ook niet een beetje kunnen draaien met hoef en been. ( weet het even niet beter te omschrijven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:36

randie schreef:
Die ringen die jij liet zien heeft mijn zusjes paard gehad...! Werkt harstikke goed, sneeuw plopt zo bij iedere pas tussen het ijzer uit :). Mocht het weer zo sneeuwerig worden krijgt die van mij ze dit jaar ook. Kosten ook niet veel ( besteld in duitsland)

Citaat:
Hier gaan ze er over 2,5 week ook weer onder, het is mij vorig jaar supergoed bevallen en mijn paardje heeft geen enkele dag binnen hoeven staan (staat vierkant op ijzers). Ik laat er trouwens ook altijd wideapuntjes inzetten voor extra grip op het ijs als het op de grens zit met dooi enzo. Daar hebben ze verder geen hinder van met lopen op harde achtergrond, maar het geeft wel de extra grip bij gladheid en je hebt geen gedoe met stiften indraaien

Mijn smid raad dit juist harstikke af, de gewrichten krijgen een opdonder door die puntjes. Dit omdat ze zo " vast" staan dat ze ook niet een beetje kunnen draaien met hoef en been. ( weet het even niet beter te omschrijven)

Dit is alleen met paarden die Biljarderen. Anders kan het geen kwaad. Is mij iig altijd verteld

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 19:33

Onassa schreef:
Zooltjes kan ik vragen bij de hoefsmid.
Maar wat ik me blijf afvragen....het ijzer blijft hoe dan ook de grond raken....en daar balt zich toch juist de sneeuw onder?

Als je geen vaste zooltjes wilt hebben, kun je ook speciale losse sneeuwringen bestellen. http://www.waefler-hufbeschlag.ch/Shop/ ... 394eb5987e De bovenste. ;) Die ringen blijven als het goed is zo'n 6 weken max liggen, en dan moet je ze er weer overnieuw tussen klemmen (info duits topic). Ze zijn ook in NL te verkrijgen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:50

ik heb vorig jaar voor het eerst sneeuwzooltjes er tussen laten zetten,
en ik moet zeggen het werkt echt super!
dit jaar gaan ze er zeker weer tussen.
en zo duur zijn ze niet, bij mijn hoefsmid kosten ze 5 euro per stuk.
dit jaar gaan de zooltjes hun 2e jaar in.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 11:24

marjoleinft schreef:
ik heb vorig jaar voor het eerst sneeuwzooltjes er tussen laten zetten,
en ik moet zeggen het werkt echt super!
dit jaar gaan ze er zeker weer tussen.
en zo duur zijn ze niet, bij mijn hoefsmid kosten ze 5 euro per stuk.
dit jaar gaan de zooltjes hun 2e jaar in.

Da's niet duur. Mijn vorige smid rekende 10 euro voor ringen en mijn huidige smid rekent 20 euro. Ik ga ze dus voortaan zelf in DTSL bestellen.

Zijn hele zooltjes niet glad dan in de wei en als het gaat dooien?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:26

Dus die zooltjes hoeven niet bij iedere beslag beurt vernieuwd te worden?

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:32

ik heb altijd rubbere ringen!
mijn 6 jarige staat nu zonder, dus die heeft mazzel deze winter,
maar die 14 jarige moet op ijzers voor omdat hij zo naar binnen staat.
en die heeft gister al de rubbere ringen er in gekregen.
ik kan hem niet na een maand opnieuw laten beslaan omdat zijn hoeven heel langzaam groeien. dus dan nu maar vast de ring er in!
beter voorbereid als te laat :P !!
edit :
betaal er 8 euro p/s extra voor.
maargoed liever 16 euro extra in de 10 weken, als een kreupel paard!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:48

helemaal met je eens!! vorig jaar door plateauzolen een peesblessure opgelopen en ik wil dat graag voorkomen dit jaar!!! maar moet de smid nog bellen met de vraag of t ook gaat met die breakovers met balk.....

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:31

Bravura schreef:
Wanja schreef:
Ik denk inderdaad ook niet dat het een probleem is en de functie zal evengoed blijven :j

Hier gaan ze er over 2,5 week ook weer onder, het is mij vorig jaar supergoed bevallen en mijn paardje heeft geen enkele dag binnen hoeven staan (staat vierkant op ijzers). Ik laat er trouwens ook altijd wideapuntjes inzetten voor extra grip op het ijs als het op de grens zit met dooi enzo. Daar hebben ze verder geen hinder van met lopen op harde achtergrond, maar het geeft wel de extra grip bij gladheid en je hebt geen gedoe met stiften indraaien :)

[VSW] Widiapuntjes Handig om te weten.

Heb je er een foto van?

Ik zal er een foto van zoeken en dan hier plaatsen :)
Het zijn echt maar hele kleine puntjes, geloof nog geen 0,5 cm doorsnee en ze steken ook maar een mm of 2/3 boven het ijzer uit...

Onassa: ik zou dat zelf liever niet riskeren, met alleen ijzers voor zou het misschien nog gaan, maar vooral bij temperaturen rond het vriespunt krijg je een grote ijsmassa onder het ijzer. Erg gevaarlijk! De zooltjes zorgen ervoor dat als de hoef vol zit met sneeuw/ijs het eruit wordt gedrukt (rubber veert ten slotte)

ZusJacobs: dat zou ik dus niet doen, mij kosten de zooltjes 20 euro (4 stuks) en mijn smit vraagt geen extra kosten om ze ertussen te zetten. Je kunt de zooltjes meerdere keren gebruiken (meestal 2 a 3 keer beslaan). Plastic is altijd scherp namelijk...

Randi: nee hoor, op zachte ondergrond drukken ze gewoon in de sneeuw/grond. Ze hebben alleen functie op het ijs (slaan erin door het gewicht). Ik kan me niet voorstellen dat het schade oplevert, het voorkomt namelijk doorglijden, maar ze zetten zich niet zo vast dat ze echt weerstand bieden op het gewricht. Dat kan ik me wel voorstellen bij stiften/kalkoenen
In Zweden staan ze allemaal op dit beslag, er worden zelfs koersen mee gelopen :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 09:34

Onassa schreef:
Dus die zooltjes hoeven niet bij iedere beslag beurt vernieuwd te worden?

Sneeuwringen (!) kunnen na het eerste beslag nog 1 of 2 keer verlegd worden (ligt er aan of de nagelgaten het niet begeven of te groot worden, zodat het kan gaan schuiven). In ieder geval kun je de ringen nog een keer gebruiken bij een volgend beslag. Zooltjes heb ik geen ervaring mee.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:53

Ik heb nog even gezocht naar foto's van de wideapuntjes op het ijzer, maar kan ze niet vinden. Ik wil wel foto's maken van het winterbeslag als daar belangstelling voor is. De smid komt hier 19 november weer

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:55

die sneeuwringen zitten er nu voor de 3e keer onder.
echt super dingen.
volgende beslagbeurt moeten ze weer vervangen worden.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:13

ik heb ook rubbere ringen die op vorige pagina staan onder de ijzers zitten werken prima, ben er super blij mee
ik moest ongv. 30 voor betalen en word het elke keer bij onder geslagen als het nodig is.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:34

Moderatoropmerking:
Gezien de info in dit topic is het oke dat deze omhoog is gehaald, er hoeft dus niet geTeMt te worden wegens oud topic

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 19:05

Wanja schreef:
Ik heb nog even gezocht naar foto's van de wideapuntjes op het ijzer, maar kan ze niet vinden. Ik wil wel foto's maken van het winterbeslag als daar belangstelling voor is. De smid komt hier 19 november weer

Ben benieuwd. :j