Verband tussen hoefbevangenheid en jacobskruiskruid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Verband tussen hoefbevangenheid en jacobskruiskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 23:22

Dat is niet eerlijk ik heb al een ow, wil je mij ook nog een ban geven of zo?
Maar goed om weer on topic te komen, zal foto's maken en die plaatsen ok?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:24

FaberSmid schreef:
Dat is niet eerlijk ik heb al een ow, wil je mij ook nog een ban geven of zo?
Maar goed om weer on topic te komen, zal foto's maken en die plaatsen ok?

Ja, maar het was een leuk grapje van je, en ik wil je geen OW of ban aan je broek smeren.
Ik moest er om lachen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 23:26

Die ow kun je niet meer aan me broek smeren, die heb ik al te pakken maar de ban zou nog wel kunnen.
Hoewel daar toe geen rede is, snap de ow ook niet maar dat maakt niet uit.
Om on topic te komen, wat is jullie mening over spuiten?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:31

Als ik het in mijn huisweide zou hebben zou ik spuiten en proberen de bodem niet te verstoren door middel van een ragfork, riek of schep, maar als je spuit moet je ook rekening houden met droogte en groeiperiode. Kunst is om de zode goed dicht te krijgen en te houden. Spuiten houd ik niet van trouwens, maar ik denk dat het in een wat kleinere weide de beste optie is.
Op ons 'landgoed' daarentegen dat is een natuurgebied zou ik het de tijd gunnen om niets te doen en het zichzelf weg laten pesten door die bodemmoeheid. Op dat landgoed staat zoveel ander gewas te eten en is zo groot dat ik niet bang ben dat ze gedwongen worden het te gaan eten bij gebrek aan ander gewas.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:36

website met natuurinformatie schreef:
Omdat het jakobskruiskruid zeer giftige stoffen bevat, zoals strychnine, heroïne, cocaïne en morfine, zullen zoogdieren er niet van eten.

8-)

mysa schreef:
Zeg FaberSmid, hoe kom je zo op het idee van dat kip/ei verhaal, je bent hoefsmid, zie ik in je profiel, heb jij dan niet in de meeste gevallen de ervaring dat een paard bevangen raakt, en pas weken, tot zelfs maanden (in het geval van mijn paard maar liefst vijf maanden) later, een verbrede witte lijn zichtbaar wordt?

Die gedachtensprong kwam van mij en maakte ik omdat ik regelmatig tegenkom dat bv twee Shetlanders, 100 % op dezelfde manier gehouden, zelfde voer, gras, hooi, beweging, postuur etc. En toch raakt er maar één hoefbevangen. En dat is dan altijd degene die al een slechte witte lijn had. Het feit dat jij pas 5 maanden later een verbrede witte lijn ziet betekent niet dat die lijn daarvoor goed was ;)

Ik heb de hoop, het idee, weet ik veel, dat wanneer de witte lijn maar goed en gezond is, een paard misschien minder snel hoefbevangen wordt. Helaas kun je alleen het laatste stukje van de witte lijn zien in een hoef.

Zahlina schreef:
Hephaistos schreef:
Krijg je dus als eerste de vraag: wat veroorzaakt hoefbevangenheid?

Zal er vast een paar vergeten zijn:

insulineresistentie
cushing
Stress
Te veel koolhydraten.
Te goed condite
Aan de nageboorte blijven staan (merries)
Bepaalde geneesmiddelen
Overbelasting
Ongeval/verwonding aan de hoef
Vergiftiging

Ik denk dat paarden best wel aanleg kunnen hebben voor hoefbevangenheid maar dat ze wel getrickerd moeten worden.

Kort samengevat: elke (grote) verandering die het paard ondergaat.

Esther: erg interessant!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:41

Hephaistos schreef:
website met natuurinformatie schreef:
Omdat het jakobskruiskruid zeer giftige stoffen bevat, zoals strychnine, heroïne, cocaïne en morfine, zullen zoogdieren er niet van eten.

8-)

We kunnen rijk worden in Nederland!! Beetje dealen in Kruiskruid ;-) Strychnine voor de, nou ja mensen die je echt niet mag. De rest levert minder strafblad op.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:43

Kan ik eindelijk die papavers de deur uit doen :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:46

Hephaistos schreef:
Kan ik eindelijk die papavers de deur uit doen :D

Wist je dat Stinkende Gouwe een papaver is? Stikt er de moord van hier!

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:48

Kun je daar ook "heroïne, cocaïne en morfine" van maken? Zo ja, dan zal ik eens een paar Columbiaanse vriendjes tippen ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:54

Hephaistos schreef:
Kun je daar ook "heroïne, cocaïne en morfine" van maken? Zo ja, dan zal ik eens een paar Columbiaanse vriendjes tippen ;)

Deal!!
De strychnine laten we maar zitten dan.

( Oeps leuk onderschrift cq profiel heb je ;-) )

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 00:01

Graag wel on topic blijven stelletje drugsbaronnen!

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:04

Sorry FS, je woorden zijn niet groen?

Esther, strychnine is goed tegen de ratten toch? :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:06

FaberSmid schreef:

Mea culpa mea culpa mea maxima culpa.
OK on topic again, maar het was echt grappig de omschrijving van die PA's.
Enne ik ben dan wel een drugsbaronnesse zo wil ik dan voortaan ook wel aangesproken worden denk ik 8-)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:07

Hephaistos schreef:

Tegen ongedierte dacht ik? Dus ratten en ander tuig?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:11

Ok vanaf nu baronesse van strychnine tot cocaine, dan zijn we weer on topic ;-)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 00:12

Hephaistos schreef:
Sorry FS, je woorden zijn niet groen?

Nee en als je er lang naar kijkt zullen ze ook niet groen worden. En ik kan alleen ow en bannen ontvangen, niet uitdelen.
Maar van mij mogen jullie met plezier jullie uitleven in dit topic, dat off topic geloof ik wel om eerlijk te zijn.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 00:13

EstherHegt schreef:
FaberSmid schreef:

Mea culpa mea culpa mea maxima culpa.
OK on topic again, maar het was echt grappig de omschrijving van die PA's.
Enne ik ben dan wel een drugsbaronnesse zo wil ik dan voortaan ook wel aangesproken worden denk ik 8-)

Nou bij deze dan. Geachte drugsbaronnesse van strychnine tot cocaine zou u zo vriendelijk willen zijn uw gras door te geven?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:15

Kom op we moeten oppassen voor de groenen en dit topic niet laten sluiten.
Ik zal braaf zijn nu. Het is een te leuk topic en een goede discussie.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 00:17

Wees niet bang ik ben vast weer het eerste aan de beurt en een beetje humor moet kunnen. Ga me nu niet vertellen dat bokt geen humor heeft?
Om on topic te komen, hoe kun je die geplukte planten het beste vernietigen, verbranden die troep?

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:24

Dat heet dan toch blowen? :D

Esther: ik heb niet de hele website gelezen, maar als ik het goed heb is het risico dat je paard sterft aan vergiftiging door JKK veel kleiner dan wij allemaal geloven?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:25

Hangt van stadium plant af. Wat het beste is dat de plant zaad aan het schieten is, dat is natuurlijk erg lastig om te kunnen zien. Een plant gaat dood in een natuurlijke situatie, als je hem eerder nekt door uitsteken kunnen er reserves achter blijven in de wortelrestjes en gaat ie gewoon opnieuw en met meer stengels bloeien. Als er dan restjes achter blijven kun je het zelfs erger maken. Een kleine rozet is wat gemakkelijker te bestrijden.
Als je ze enkel op rand hebt van perceel kan het ook helpen om er een laag grond op te gooien van een cm of 15. Rozetten overleven dat niet.
Als de zode goed dicht is krijgen zaden weinig kans en dat is best een problem in een paardenweide door dat gespeel van ze.
Is op te lossen door steeds tijdig te verweiden en goed weidebeheer of paddocks te maken en te zorgen dat die zode dicht blijft.

Edit was typo verwijden is natuurlijk verweiden
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 29-08-09 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:35

Hephaistos schreef:
Dat heet dan toch blowen? :D

Esther: ik heb niet de hele website gelezen, maar als ik het goed heb is het risico dat je paard sterft aan vergiftiging door JKK veel kleiner dan wij allemaal geloven?

Ja klopt, natuurlijk sterven er wel paarden aan Kruiskruid, dat wil ik niet bagataliseren. Maar zoals de media doen geloven klopt niet.
Waarschuwen tegen JKK is terecht het is geen ongevaarlijke plant.
Maar bijv het verhaal dat er honderden paarden sterven per jaar of in Engeland wel 6500 per jaar dat klopt echt niet.
En wat ook niet klopt is dat je er niets tegen kunt doen.
Veel wordt er klakkeloos overgenomen door websites en media over suggestie en aantallen.
In Brabant is vorig jaar een symposium geweest over JKK ( ik heb daar ook gesproken als deskundige en heb het daar ook over de invloed van de media gehad)
Op de website van provincie Brabant is er een verslag over te vinden helaas staan er wat type fouten in maar de strekking is wel duidelijk. Er staat in dat verslag ergens de invloed op internaten, daar wordt bedoeld in de media.
Ik heb er ook een pagina over, het was mijn eerste.
Nog maar een keer spammen ipv de hele webpagina te kopieren
Let ook op de bronvermeldingen en hoe dat dan gaat.
Fabels m.b.t sterftegevallen door Jakobskruiskruid De een neemt over van de ander zonder te controleren of de informatie wel klopt, dan ineens wordt dat een waarheid en heb je angst gecreerd.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 14:12

Denk dat je het niet moet overdrijven, maar ook niet moet onderschatten?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:30

FaberSmid schreef:
Denk dat je het niet moet overdrijven, maar ook niet moet onderschatten?

Dat lijkt me ook, ik onderschat het ook niet. Maar ik kan me wel ergeren aan foutieve informatie die erg wordt overdreven. Als je de plant kent en goed herkent en weet wat ie doet dan kun je een hoop ellende voorkomen. Maar door de paniek die er ontstaat door overdrijven worden er nog al eens hele verkeerde bestrijdingsmethoden gebruikt die de boel kunnen verergeren.
Vooral goed hooi is belangrijk, en de plant hoort niet in de wei, als de wei ermee vol staat dan moet je de paarden echt ergens anders neerzetten want als er geen gras voldoende is dan zouden ze gedwongen kunnen worden de plant te gaan eten. Voorkomen dat die plant in je wei komt gaat gemakkelijker dan bestrijden. Paardenorganisaties zouden daar heel veel aan kunnen doen door goede informatie toegankelijk en beschikbaar te maken over weidebeheer.

Ik zal nog een keer mijn paard als voorbeeld nemen die vorige week is overleden, ik vind het heel erg ze was nog maar zes. Ik weet pertinent zeker dat ze nooit JKK gegeten heeft ze is hier geboren en ik ken de plant erg goed ook in hooi. Toch was haar lever ziek. Het is dus niet zo dat alles wat met een zieke lever JKK is. Het was natuurlijk gemakkelijk om dan te beweren het was JKK omdat we niet de oorzaak kennen van haar ziekte het was waarschijnlijk een tumor maar we hebben geen sectie laten verrichten. Snap je wat ik bedoel?
Naast Kruiskruiden bevatten ook veel andere planten PA’s: deze stoffen zijn aangetroffen in meer dan 6000 plantensoorten (3% van alle bloemplanten). Bron: European Food Safety Authority. 2007. Opinion of the Scientific Panel on contaminants in the food chain on a request from the European Commission
related to Pyrrolizidine alkaloids as undesirable substances in animal feed. The EFSA Journal 447: 1-51.
En dan heb je nog meer giftige planten met andere stoffen die ook zeer algemeen zijn en ook graag in een paardenweide groeien.

happydais

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:11

zou zo maar kunnen. Hoefbevangenheid is vergiftigng van het lichaam, met name de darmen en bloedbanen krijgen het zwaar te verduren. Jacobskruid is puur gif, een ponylichaam wat al deze gifstoffen niet kan afvoeren zal hier last van krijgen. De gifstoffen komen dan in de bloedbanen terecht en uiteindelijk dus ook in de hoeven. Geef je pony veel gedroogde brandnetels (langzaam opbouwen) dit ontgiftigd de darmen en bloedbanen. Zorg er ook voor dat hij voldoende beweging krijgt, ook al doet lopen pijn, loop wel op zachte ondergrond. Door de beweging komt het hoefmechanisme in werking en zal de bloedsomloop versnellen in de hoef, hierdoor worden de gifstoffen sneller uit de hoef gehaald. Succes