Natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 18:39

linky schreef:
Ik vraag me in dit soort topics wel eens af waar de fabel toch elke keer vandaan komt dat het hoefbeen helemaal evenwijdig met de grond hoort te lopen? :?
Ik moet er niet aan denken onze paarden zo te laten lopen, wat een giga-belasting voor de buigpezen! Dan is bovendien de voetas in bijna alle gevallen naar achteren gebroken, wat weer extra slijtage in de gewrichten veroorzaakt. Juist de vetkussentjes onder het achterste deel van de hoef, waar het hoefbeen dus verder van de grond is, zorgen voor de pompwerking van het hoefmechanisme. Kussentje weg, pomp stuk.

Op die vraag zou ik ook wel antwoord willen hebben, hoe denk jij over deze vraag?

Needje

Re: Natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:11

Afbeelding
Zoals hier te zien wordt de stand van een paardenbeen al vroeg gevormd. Na uitgroeien is verandering praktisch niet meer mogelijk.
Gezien precies onder het hoefbeen de zool wordt aangemaakt, laat de zool in principe zien hoe het hoefbeen loopt, en zal het imo geen problemen moeten geven als de zool dus gevolgd wordt met bekappen. (van een uitgegroeid paard)
De stijle voet van mijn paard zal ook nooit een normale voet worden. (paard is nu 10) En ik zou het niet accepteren als een bekapper per se een rechte voetas wil en m dus "recht" zou zetten. Vrees dat ie dan niet meer kan lopen. :=

Linky,
Afbeelding
Ik zie hier nou niet een noemenswaardig verschil tussen voor en achter. Dus zo extreem niet-evenwijdig lopen ze dus niet.
Dus nu vraag ik mij weer af waar jij het vandaan haalt dat het hoefbeen niet evenwijdig hoort te lopen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:22

Afbeelding

Hier een rontgenfoto van een paard. Zie dat de achterkant iets verder staat als voor.
Maar... dit paard heeft zo'n afwijkende voet:
Afbeelding
(het is dus de achterste.)
Ik geloof niet dat het evenwijdig houden van het hoefbeen een gebroken voetas naar achter zou geven.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:29

Een rechte voetas is anders dan de voetas bij afwijking van benen en hoeven.
Het is niet alleen maar simpel de zool volgen, bekijk de zool eens nader.
Het is een combinatie van de voetas en het paard volgen. Zoals je zelf schrijft kan je niet alleen de voetas volgen bij jouw paard. Dat is ook niet de bedoeling.
Het is niet alleen de voetas volgen, dat is een misverstand. Het is de voetas en het paard volgen, het paard geeft de doorslag.
En bij afwijkingen van benen en hoeven, is het weer een ander verhaal. Zoals bij jouw paard ook het geval, met zijn stijle hoef. Dat is niet alleen een afwijking van zijn hoef, maar ook zijn been. Dat gaat samen, het is niet zo simpel als er wordt geschreven.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:33

onze paarden zijn altijd traditioneel bekapt, maar niet altijd met goede ervaringen!!!

de 1e hoefsmid bekapte opzich wel goed, ook nooit problemen gehad totdat hij als een paard niet stil stond ze gewoon met een hamer oid begon te slaan!!
na een paar keer vragen of hij stopte deed hij het nog niet, dus ja, dan houd het op voor hem!!
de 2e was ik al niet helemaal weg van, na het bekappen waren de hoeven niet mooi afgewerkt, bij de buurman zn paard had hij door de zool gesneden waardoor dat openwas, begon te bloeden en vervolgens moesten ze2 weken lang met betadine weken enz, en mijn paard heeft na het bekappen(ze was in de verkeerde stand gezet, ze staat naar binnen en werd in een keer helemaal naar buiten gezet) 4 weken kreupel gelopen, dus die werd het ook niet!!!

nu hebben we een vriendelijke, aardige en goed opgeleidde man, de paarden worden goed bekapt en in de goede houding gezet en lopen noot meer kreupel! de ene die zo erg naar binnen staat word elke keer een klein beetje beter gezet zodat de pezen en spieren niet overbelast worden! over het algemeen word de straal lang gehouden en bijna hetzelfde als NB gedaan!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:33

Nee, maar het volgens van een voetas met een paard samen ook niet. Dier hoeft z'n gewicht maar iets te verplaatsen en je hebt een ander as...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:34

Needje schreef:
Ik geloof niet dat het evenwijdig houden van het hoefbeen een gebroken voetas naar achter zou geven.

Dat is moeilijk te zien op foto's, beter is meerdere foto's en film, nog beter is paard live zien.
Maar als de voetas niet gebroken is, dan is dat toch goed?

Needje schreef:
Nee, maar het volgens van een voetas met een paard samen ook niet. Dier hoeft z'n gewicht maar iets te verplaatsen en je hebt een ander as...

? de voetas waar wij over praten is recht of niet? Om die juist te beoordelen, zal het paard wel goed moeten staan, al kun je daar door heen kijken als het paard niet goed staat. Je moet de voetas ook kunnen beoordelen als het paard loopt?
Stel je voor dat een hoefsmid het paard zou bekappen volgens de voetas die jij nu omschrijft als het paard niet goed staat. Dan zijn we het einde zoek met alle gevolgen van dien.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:40

Van traditioneel
Afbeelding

Afbeelding

naar NB (zonder m'n paard "wild" te houden overigens :+ )
Afbeelding
(overigens moest ie hier weer gedaan worden)

FaberSmid, dat laatse bedoelde ik ook. Stel je voor! Maar als er elke keer zo hard geroepen blijft worden dat de ideale voetas aangehouden moet worden...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:43

Needje schreef:
FaberSmid, dat laatse bedoelde ik ook. Stel je voor! Maar als er elke keer zo hard geroepen blijft worden dat de ideale voetas aangehouden moet worden...

Dat ligt niet aan het volgen van de voetas en het paard, maar de misverstanden die gemaakt worden.
Volgens mij zijn wij het met elkaar eens, of heb ik dat mis?
Ik hoop dat je paard nu anders op zijn hoeven staat, dan op die foto's?
Zulke beelden veroorzaken ook de misverstanden over dat men over wil stappen naar natuurlijk bekappen.
Die foto's geven mij geen prettig beeld.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 16-08-09 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:43

Volgens mij wel :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:46

Dat is toch een positief punt?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:03

Zeker.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:41

*Even tussendoor :o *:
Needje, doet Bjorn jouw paard nog steeds?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:42

:j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:44

Fijn om te horen!!! Kundige, aardige man. Ik heb destijds veel van hem geleerd over de voetjes van mijn paard. :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:59

Needje, als mijn smid een van onze paarden zo beslaan zou als op jouw foto, dan moest hij rennen voor zijn leven.
Ik mag niet hopen dat dit een "gemiddeld" resultaat betreft................ dan zou het wel erg triest gesteld zijn met de smeden in dit land.
De foto van de tekening geeft niet de werkelijkheid weer, de punt van het hoefbeen zit in het echt lager dan de achterkant.
Volgens hetgeen ik vroeger geleerd heb (mijn vader was voor de oorlog smid) maakt een hoefbeen een hoek van plm. 4 graden met de grond. Een goede smid zal uiteraard altijd eerst bekijken wat de natuurlijke stand van het paard is, en daar naar handelen.
Als je het vanuit dat standpunt bekijkt kan er in mijn optiek nooit veel verschil zitten tussen het bekappen van een traditionele - en een natuurlijke smid.
Paarden met een afwijkende hoefstand kun je op latere leeftijd uiteraard niet meer naar het ideale plaatje toewerken, hooguit kun je voorkomen dat de kwaal erger wordt. Daarom is hoefverzorging bij veulens zo vreselijk belangrijk; zeker tegenwoordig met al die hoogbenige dieren, en als het even tegen zit ook nog eens met een klein koppie.

Onze rijpaarden staan rondom op ijzers, onze fokmerries nooit, die komen de wei niet uit. Maar in 2007 hadden we b.v. een veulen met een afgebroken veulenteentje, daar is een halve maanvormig stukje ijzer onder geplakt. Doe je dat niet heb je later geheid een paard met verschillende hoeven. IJzers als het moet, blote voeten als het kan. :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:10

Goh, zat te denken. Ik heb ooit jaaaren terug een boekje gekregen van de hoefsmidopleiding geloof ik.
Zal toch van de week eens bij m'n ouders gaan neuzen of ze die misschien nog ergens hebben liggen.

4 graden is voor het blote oog niet heel veel volgens mij.
Vandaar dat ze waarschijnlijk vaak wel evenredig tonen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:31

Daarom zijn dat soort plaatjes zo misleidend.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:18

Even gegoogeld en 2 afbeeldingen van hoef doorsnedes gevonden:

Afbeelding

een hoef van een wild paard

Afbeelding

een hoef van een gedomecticeerd paard.

Volgens mij loopt bij beide hoeven het hoefbeen niet evenwijdig of bekijk ik het verkeerd? Wel grappig om het verschil te zien van de witte lijn en de diepe buigpees. Ik weet niet wat nu de beste manier van bekappen is. Volgens mij kan je dat pas vaststellen na jarenlang onderzoek bij paarden die op verschillende wijze bekapt worden, maar op precies dezelfde wijze gehouden worden en getrained worden. Wie weet komt een dergelijk onderzoek er nog wel eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:45

Linky, ik denk dat je gelijk hebt dat de onderzijde van het hoefbeen niet 100% evenwijdig loopt met de zool of de bodem. De hoek is klein en scheelt milimeters, maar binnenin de hoef kunnen die milimeters van essentieel belang zijn omdat de hoef geen statisch ding is, maar juist bestaat uit heel veel bewegende delen en zodra dat mechaniek uit balans is, ontstaan er problemen.

Fabersmid, in het algemeen denk ik dat een traditioneel opgeleide smid geleerd heeft om een paard zo optimaal mogelijk op zijn voeten te zetten op een manier die (van nature) zo goed mogelijk bij hem en zijn natuurlijke bewegingsafloop past. Een goede smid kijkt ook naar de zwakke punten van de hoeven en grijpt waar mogelijk in omdat negeren de zwakke punten zwakker maakt en dat is niet wenselijk. Correcties ja, maar dan niet voor het oog, maar beredeneerd vanuit de effecten die die hebben van binnenuit de hoef. Een goede smid heeft dat geleerd op de opleiding en in de lange stage die daarop volgt.

eierhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:48

Ik heb ervaring met NB en TB. Eerst NB gedaan, dat ging prima tot de NB smid compleet onbereikbaar was toen behandeling/ kijken noodzakelijk was. Overgegaan naar TB en daar tot de dag van vandaag tevreden mee.

Helaas 3x noodgedwongen een andere, goed aangeschreven, traditionele smid erbij gehad met dramatische gevolgen. Deze smeden deden datgeen wat je altijd op NB sites leest over TB. VEEL wegsnijden, diepe groeven, onnatuurlijk de hoef "omhoog" katen groeien. In mijn ogen is een goede smid, of het nu natuurlijk of traditioneel is, iemand die kijkt naar het paard an sich. Hoe staat het paard, wat is voor dit specifieke dier de beste oplossing.

Mijn huidige smid bekapt op een wijze die tussen de zienswijze van NB en TB in ligt. Hij kijkt puur naar mijn paard, niet naar een bepaalde manier van bekappen. Erg fijn, het beste van 2 werelden. Mijn paard staat laag, waardoor ik vaak opmerkingen krijg dat het zielig is omdat hij op de straal loopt. Echter, zijn hoeven groeien het hardst van allemaal en er is nooit iets van een scheurtje of brokkeltje te zien.

Voor beide methodes zijn voors en tegens :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:47

morelia schreef:
Even gegoogeld en 2 afbeeldingen van hoef doorsnedes gevonden:

http://www.biomentor.org/Primum_no_nocere/foto12.jpg
een hoef van een wild paard

http://www.biomentor.org/Primum_no_nocere/foto13.jpg
een hoef van een gedomecticeerd paard.

Volgens mij loopt bij beide hoeven het hoefbeen niet evenwijdig of bekijk ik het verkeerd?

Dat lijkt inderdaad zo, maar klopt niet.
Deze hoeven zijn doormidden gesneden. Het hoefbeen loopt een beetje rond van onderen/binnen. Dus als je het doormidden zaagt dan lijkt het alsof het hol is, maar eigenlijk lopen de randjes wel gewoon recht, zoals je op een rontgenfoto wel kan zien :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:55

Afbeelding

Afbeelding

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 19:29

Lovely schreef:
Fabersmid, in het algemeen denk ik dat een traditioneel opgeleide smid geleerd heeft om een paard zo optimaal mogelijk op zijn voeten te zetten op een manier die (van nature) zo goed mogelijk bij hem en zijn natuurlijke bewegingsafloop past. Een goede smid kijkt ook naar de zwakke punten van de hoeven en grijpt waar mogelijk in omdat negeren de zwakke punten zwakker maakt en dat is niet wenselijk. Correcties ja, maar dan niet voor het oog, maar beredeneerd vanuit de effecten die die hebben van binnenuit de hoef. Een goede smid heeft dat geleerd op de opleiding en in de lange stage die daarop volgt.

Duidelijk beschreven, dat is wat ik bedoel met de voetas en het paard volgen. Niet overdrijven of modieus, eerst aan de wensen van het paard voldoen en dan van de klant.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:53

_/-\o_ _/-\o_ :D :)) No feet, no horse..................