Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:49

@ingrid
Al die dingen heb ik al eens gebropeerd..
Heeft tijdelijk suc6 gehad maar ging daarna weer minder helaas.
Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten welke hoefsmid ik zou moeten proberen te bellen..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:52

Stalgenootjes eens vragen? Via bokt vragen? Beetje rond kijken op google? En dan referencies proberen te zoeken.

Ik had het geluk dat ik een pbtje kreeg via een oudklasgenoot die op bokt mijn hersenspinsel had gelezen over een nieuwe hoefsmid, maar ik niet wist hoe en wat. Even wat rond gekeken naar meningen over die smid. Al moet je het altijd zelf ervaren, want elke smid heeft wel aanhangers en tegenhangers. Ik had ook negatieve dingen gehoord van mijn huidige hoefsmid (notebene van mijn enige paardrijvriendinnen), maar heb de gok genomen en daar SUPER blij mee :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:54

Ja er komt een NBer op stal als ik me niet vergis..
Zou ik eventueel kunnen bellen hoe en wat.

Eigenlijk zou ik wel eens kunstof beslag willen proberen..
Maar geen enkele smid hier in de omgeving doet dit dus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:55

hmm omgeving Amsterdam, volgens mij komen Hans Arendse, Marco Krul en Annette Nielssen daar, (wij komen soms in die regio)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:56

Mn stalgenoot heeft marco krul als ik mij niet vergis.
Zal eens kijken of ik zijn nummer kan vinden.
(wij? in de zin van jij ook bekapper?)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:57

Wij = koninklijk meervoud :+, nee grapje -> Arno en ik (arno8 op bokt = mijn partner ye know)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:57

Wat betreft het gevoelige lopen...

Arabesk schreef:
prikkende steunsels, rotstraal of gevoelige straal door een schimmel, te lange hoefwand, maar ook bijv. artrose geeft een beeld van gevoelig lopen op het harde. Het kan ook uit de schouder of de rug komen.

en

isabelvdm schreef:
...onderontwikkeld straalkussen of kraakbeen dat aan weerszijden zit.
Dunne zool, en ga zo maar door.
Onmogelijk om daar een antwoord op te geven zonder paard en leefomstandigheden te kennen.

Ik kan toch een hele serie van bovenstaande oorzaken afvinken, eigenlijk alleen de dunne zolen niet, en ze is toch echt erg gevoelig op haar achtervoeten.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:59

ah! Lampje brand nu :+

Ja ga eens kijken of marco miss tijd heeft.
Zal zijn nummer eens vragen en ons probleem uitleggen.
Al weet ik nog niet helemaal hoe ik dat ga verwoorden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:00

Vraag gewoon of hij langs wil komen en laat het zien, dat praat ook ff makkelijker denk ik. Hij plant klanten in per regio geloof ik, omdat hij zelf uit het oosten van het land komt. Ik hoop dat hij al weer hersteld is van zijn rugklachten, want hij was even uit de running begreep ik van een klant van ons.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:03

Ik bel mijn stalgenootje morgen eerst wel even op.
Wanneer hij weer voor hun moet komen.

Pfff ik word soms zo moedeloos van alles.
Denk je het goed te doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:04

Ja, paarden brengen je een hoop kopzorgen. Zul je zien, heb je uiteindelijk de hoeven op orde en denk je rust te krijgen, verzint hij wat anders... :=

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:08

Tancreda4 schreef:
Ja, paarden brengen je een hoop kopzorgen. Zul je zien, heb je uiteindelijk de hoeven op orde en denk je rust te krijgen, verzint hij wat anders... :=

.... slokdarmverstopping, trap van een ander, slecht gebit etc etc, ja leuke hobby paarden :+

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:14

Breek me de bek niet open mensen :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:24

Senna heeft ook van die erge uitwaaiers vooral aan de voorhoeven en dan aan de binnenkant. Ze loopt ook erg gevoelig en is te dik. De hoefsmid moet iedere 6 weken komen om haar hoeven een beetje normaal te houden. Wat zou je in de voeding moeten veranderen om deze uitwaaiers te verminderen?
Ik zal morgen foto's maken van haar hoeven, voor zien ze er echt niet uit. Maar ik wacht het even af, eerst een bezoekje aan de kliniek voor een peesblessure en daar ga ik advies vragen over de hoeven. En daarna komt de hoefsmid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:28

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:31

Nou mensjes ik ga slapen..
Ben benieuwd wat scoxxx van mn pony's hoeven vind..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:41

Needje schreef:
rv
Afbeelding

lv
Afbeelding
(deze ziet er helemaal triest uit :\ )

De rest had peerd geen zin meer in. haha.

Arabesk schreef:
Zelf iets doen zonder cursus raad ik af. Maar wat ík zelf zou doen bij deze hoeven is weer even de hoefwand bijwerken tot zoolhoogte, mustangroll erin, steunsels bijwerken en alleen de losse flapjes van de straal halen. Ik kan zien dat de smid de straal flink heeft bijgesneden vorige keer, daar ben ik niet zo'n voorstander van, aangezien de straal een belangrijke functie heeft als:

Ben het met Arabesk eens... deze hoefjes zijn wel goed te krijgen, maar in deskundige handen.... denk ik. Zodanige bekapbeleid hanteren dat de hielen weer wat terug "geplaatst" geraken richting hoefballen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:51

Zack schreef:
oke hierbij even een uitleg over wat mijn smid zegt in het kort.

Hij zet Zack krapper op zijn ijzers omdat zack hele erge uitwaaiers heeft (en nog erger had) zo kan hij daar meer steun aangeven zodat die uitwaaier vanzelf eruit groeit.
Nu klinkt dat allemaal wel logisch enzo, maar nu valt elke keer de waaier over het ijzer heen.
Toen had ik mijn smid gebeld (die kwam binnen een half uur) en die zei dat dat niet zo erg is omdat de hielen er gewoon nog netjes opstonden.
Voor mijn gemoedsrust (denk ik) heeft hij dat overhangende stukje weggesneden en wat gevijlt voor zover dat mogelijk was zonder standaard.
Toch blijf ik twijfelen, er hoort toch helemaal niks over het ijzer heen te vallen? ongeacht wat voor erge waaiers hij ook heeft?

Ik heb er ook bij nagedacht om een andere smid te laten komen.
Helaas is het hier niet zo gemakkelijk om aan een andere smid te komen aangezien iedereen echt propje vol zit..

Oja, zijn hoeven worden ong. om de 5 weken gedaan.
Zo zie je aan de nagelgaten dat er in die 5 weken (deze keer wegens omstandigheden 6 weken) echt weinig gegroeit is.
Helaas groeien ze zonder ijzers net zo langzaam :(

Wees een beetje lief voor me want ik schaam me een beetje zoals hij er nu bij staat.

RV
Afbeelding

RA
Afbeelding

LA
Afbeelding

LV
Afbeelding

LV
Afbeelding

LA
Afbeelding

RV
Afbeelding

RA
Afbeelding

Ik persoonlijk zou zijn hoeven kleiner bekappen. Op zich lijkt er voldoende garnituur aan de zijkanten LV en RV... echter de takken lijken iets te kort. De takken eindigen niet tot onder de hoefballen, zeg maar.
Pak je echter een maatje groter ijzer, heb je weer een probleem dat dit waarschijnlijk niet gaat passen, als ik zo de onderkantfotootjes bekijk
Wellicht is het mogelijk dat de smid koud beslaat?
Immers, wanneer je deze hoefjes kleiner maakt en voorts je het ijzer erin brandt... loop je weer risico dat paard op eieren gaat lopen omdat je door klein bekappen sowieso wat groter risico loopt op gevoelige zolen, brand je er vervolgens ijzers in... nou ja, u begrijpt vast wat ik dus bedoel.

Kort samengevat, het ijzerwerk ziet er heel netjes uit!!!.... het bekapwerk zou net iets beter kunnen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:56

WendyBZ schreef:
Ik zal mijne ook nog even een keer plaatsen :)

Citaat:
Wat vinden jullie van deze? Pony heeft een tijdje op ijzers gestaan, maar is nu slecht te bekappen/beslaan na een slechte ervaring met de hoefsmid. Hij loopt niet veel op asfalt, alleen tussen weiland en bak op betonplaten. Dit was net na het bijwerken:

linksvoor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding
Afbeelding

Linksachter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter:(voor)
Afbeelding

rechtsachter voor en na het bijwerken
Afbeelding
Afbeelding

Hey.... ik herken beginnende Pete-Ramey-bekap-werkzaamheden??? Keep on the good work!
Hoefwandjes kunnen idd wat korter ;-) gelijk vijlen met de hoefzool.
Mooi hoefjes heeft dit paard van zichzelf!

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:00

Zack schreef:

Ik ben een 'beetje' verbaasd. Er is iets helemaal niet goed gegaan nadat de ijzers er vanaf zijn gehaald. Denk ik te zien van de foto's, en dat blijft moeilijk oordelen.
Ik wil er liever niets over zeggen, want ik vind het er niet goed uitzien.
Sorry.

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:06

fransje23 schreef:
Ik kan toch een hele serie van bovenstaande oorzaken afvinken, eigenlijk alleen de dunne zolen niet, en ze is toch echt erg gevoelig op haar achtervoeten.

Op grond waarvan kan je slecht ontwikkeld straalkussen afvinken, vraag ik uit nieuwsgierigheid?
Wel gek dat ze gevoeliger is op achtervoeten, of is ze voor beslagen?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:08

isabelvdm schreef:
Zack schreef:

Ik ben een 'beetje' verbaasd. Er is iets helemaal niet goed gegaan nadat de ijzers er vanaf zijn gehaald. Denk ik te zien van de foto's, en dat blijft moeilijk oordelen.
Ik wil er liever niets over zeggen, want ik vind het er niet goed uitzien.
Sorry.

Ik zie een moeilijke hoef op de site. Nu ja, meervoud.... moeilijke hoeven. Wellicht ook deels aangeboren.
Soms moet je qua hoeven roeien met de riemen die je hebt. Je kan geen "ijzers met handen breken" Haha... wat een leuke woordspeling. Fout ja, lachen om je eigen grapjes... sorry :o

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:09

Flosje446 schreef:
Senna heeft ook van die erge uitwaaiers vooral aan de voorhoeven en dan aan de binnenkant. Ze loopt ook erg gevoelig en is te dik. De hoefsmid moet iedere 6 weken komen om haar hoeven een beetje normaal te houden. Wat zou je in de voeding moeten veranderen om deze uitwaaiers te verminderen?
Ik zal morgen foto's maken van haar hoeven, voor zien ze er echt niet uit. Maar ik wacht het even af, eerst een bezoekje aan de kliniek voor een peesblessure en daar ga ik advies vragen over de hoeven. En daarna komt de hoefsmid.

Wat krijgt ze nu te eten? (Anders lastig te zeggen wat je zou kunnen veranderen)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:11

@ zack op de 'after' foto's vind ik de hoeven nog steeds te lang

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:16

isabelvdm schreef:
fransje23 schreef:

Op grond waarvan kan je slecht ontwikkeld straalkussen afvinken, vraag ik uit nieuwsgierigheid?
Wel gek dat ze gevoeliger is op achtervoeten, of is ze voor beslagen?

Dunne zolen zijn ook grotendeels aangeboren. Wij hebben er 2 paarden van de 9 in totaal... die dunne zooltjes hebben. En wat we ook doen (of laten) dunne zooltjes blijven bij deze dieren altijd een "issue" en gaan dus vlot op de ijzers zodra ze aan het werk gezet worden.

En qua NB-principes die dunne zolen zouden kunnen uitsluiten: al jarenlang geprobeerd ;-) zonder wenselijk resultaat. En dus NB-principe's ernstig versoepelt en hopla deze dieren op kunststofbeslag gezet, waarop ze perfect presteren!