Droge/gebrokkelde/gescheurde hoeven.. wat doen jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fiett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:39

Mijn vader gebruikt één of andere spray om op de straal te spuiten denkik , is ook tegen de uitdroging en helpt erg goed.
Weet enkel de naam niet :P

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:45

Annetje schreef:
Ik ben zelf niet zo van het smeren, want dat is vaak nergens voor nodig.
Zorg dat het paard voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en genoeg beweging. Als je dan ook nog eens rond de plekken waar ze vaak staan (in de wei dus he ;) ) de grond GOED nat maakt, echt dat het modderig is, zijn de hoeven waarschijnlijk zo weer verend en soepel.

hier ben ik mee eens...vaak doen we te veel vanuit een goede bedoeling. wat ik nog wel eens nu en dan wil doen(niet altijd) is iets laurierolie op de kroonrand doen, mijn fries had ooit ook brokkelhoefen en dit was me aangeraden dor een goede hoefsmid en het werkt wel goed. juist niet vetten zei die man toen tegen mij. mijn tinker die ik nu heb doe ik eigentlijk niks aan behalve wat Annetje ook zei-goede voeding en voldoende beweging en regelmatig bekappen.en zo nu en dan klein beetje van dat laurierolie.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:48

Ik zet mijn paarden idd ook altijd gewoon even in het water op aanraden van mijn hoefsmid. Ik ben nooit zo van het smeren, je smeert de hoef alleen maar dicht en brengt er op die manier te weinig vocht in.

CCindy

Re: Droge/gebrokkelde/gescheurde hoeven.. wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:03

Dankje voor de reacties. Ik moet wel smeren, want een modderpoeltje maken is niet mogelijk (pensionstal). Ik ben het ermee eens dat hoefvet dichtsmeert, dus ik ga nu de olijfolie proberen, en die laurierolie misschien ook wel.

Kun je laurierolie ook gewoon in de supermarkt kopen? En mag je die ook op de straal smeren, of is deze olie niet zozeer om meer vocht in de hoef te krijgen? Want daarom wil ik het ook graag op de straal smeren, zelfs deze begint soms te scheuren/brokkelen en is vaak gewoon veel te hard in de zomer.

Moet je als je olie op de hoef smeert, net als bij hoefvet éérst de hoef goed natmaken? En ook als je het op de straal smeert? Of moet de hoef gewoon droog en schoon zijn voordat je er olie op smeert? :)

Thanks! :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:15

Ik smeer nooit olie op die hoeven, maar ik zou ze eerst nat maken zodat er teminste wat vocht inkomt. Hebben jullie wel gewoon een spuitplaats? Want anders kan je de hoeven ook iedere dag afspuiten (en dan niet ff maar wel een tijdje) en daarna eventueel er olie op smeren. Ik denk dat het belangrijkste is dat er vocht in de hoeven komt. ( dat is belangrijker dan er olie op smeren)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:18

voor die paar keer dat ik hoefolie met laurier smeer, dan heb ik eerst de benen van m'n paard grondig afgespoeld en dus ook de hoeven of komt m'n paard uit de watergang, dus zijn de hoeven 10 minuten geweekt in water.

heb nog nooit laurierolie in de supermarkt gezien, dient ook vooral om de doorbloeding in de kroonrand te stimuleren

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:59

Oké, dus die laurierolie moet echt vanuit een paardenshop, of paardendrogist.nl denk ik he?

Een watergang?? Gaaf! Wat voor iets is het?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:07

een kunstmatige "beek" met ongeveer 60 cm water (kniehooghte) in waar de paarden moeten doorstappen

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:12

Oh dat is handig! Staan je paarden (en de watergang) aan huis, of sta je op een pensionstal?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:13

een pensionstal met renbaan ;) zelf zou ik me dit niet kunnen permiteren

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:16

Haha ik was al op je profiel aan het neuzen omdat ik je in alle topic's zag die ik nu bij houd.
Ik dacht al, woow bijna al die paarden waren bedoeld als renpaarden of iets dergelijks :P Hoe kan dat ? Haha nu snap ik het. Gaaf zeg! En België lijkt me ook geweldig.

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:18

Mijn wondermiddeltje voor brokkelhoeven:
een ui in stukjes snijden, 2 eetlepels suiker er overheen strooien, afdekken met aluminiumfolie en een nacht laten staan. Volgende dag heb je een olie- achtige substentie die je met een kwast op de hoeven smeert (kroonrand, buitenkant hoeven en de onderkant). Stinkt onwijs, maar het helpt wel.
Mijn eigen paard kon ik de hoefijzers niet onder houden omdat de hoeven altijd brokkelden, sinds ik dit smeerseltje gebruik nog geen last weer gehad.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:23

interessante tip, moet ik misschien ook eens proberen. Mijn paard verliest ook steeds haar ijzers doordat ze gaan brokkelen en barsten

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:23

JoukjeV schreef:
een ui in stukjes snijden, 2 eetlepels suiker er overheen strooien, afdekken met aluminiumfolie en een nacht laten staan. Volgende dag heb je een olie- achtige substentie die je met een kwast op de hoeven smeert (kroonrand, buitenkant hoeven en de onderkant). Stinkt onwijs, maar het helpt wel.
Mijn eigen paard kon ik de hoefijzers niet onder houden omdat de hoeven altijd brokkelden, sinds ik dit smeerseltje gebruik nog geen last weer gehad.

Klinkt goed, maar wel eng om te proberen :P Wat bedoel je met de onderkant? De hele binnenkant van de hoef, of alleen daar waar hij op staat, de ''hoefrand'' ofzo? :)
Eerst water erover of niet? Hoe kom je er eigenlijk aan, is niet iets wat ik zo zou bedenken haha.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:25

Ik zet de hoef van mijn pony vaak even in een emmer met water en als de hoeven nog lekker nat zijn gooi ik er hoefolie over heen :)

noa_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:30

ik heb van de week mijn paard laten bekappen want de hoeven waren erg lang.
bij mijn paard was de boven laag er aan het afbrokkelen.
ik heb info gevraagd aan mijn hoefsmit die zei je moet er niks op smeren nat houden en hopen dat het snel gaat regenen dat het land weer nat word.
ik vind het wel een goede tip van moder maken om de waterbak. ik ga vanavond even vragen of ik dat ook mag doen *D

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:48

CCindy schreef:
JoukjeV schreef:

Klinkt goed, maar wel eng om te proberen :P Wat bedoel je met de onderkant? De hele binnenkant van de hoef, of alleen daar waar hij op staat, de ''hoefrand'' ofzo? :)
Eerst water erover of niet? Hoe kom je er eigenlijk aan, is niet iets wat ik zo zou bedenken haha.

De hele onderkant van de hoef. Als de hoef schoon is kun je het er zo opsmeren. Heb het "recept uit een oud boekje met natuurmiddeltjes

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:59

Oke bedankt. Mijn paard haar straal is te hard in deze droge tijd, deze gaat ook wat scheuren. Kun je jouw middeltje hier ook op smeren, en wordt de straal daar dan weer wat flexibeler/zachter door?

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:12

CCindy schreef:
Oke bedankt. Mijn paard haar straal is te hard in deze droge tijd, deze gaat ook wat scheuren. Kun je jouw middeltje hier ook op smeren, en wordt de straal daar dan weer wat flexibeler/zachter door?

Is het proberen waard. Middel is puur natuur.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:40

JoukjeV schreef:
CCindy schreef:

Is het proberen waard. Middel is puur natuur.

Hoe vaak smeer je het op? :) Ik ga het nu maken, hihi.

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:33

1 x in de 2 dagen, om de dag dus.

samsa0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:28

Mijn hoefsmid heeft mij aangeraden om mn paardje bij droog weer een tijdje in een plas te zetten iedere dag 10 min ofzo
maar dan moet je wel zelf ergens een plas creëren ;)
ik zet der ook regelmatig even met de voet in een emmer.. maar dat kan nie met ieder paard.

liever geen vet op de hoef want dat stoot water af..
(over vet zijn de meningen nogal verschillend)

sombrero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:20

Ik laat de waterbakken flink overstromen zodat ze in het water (modder) moeten staan om te drinken, als het heel erg warm is en het water verdampt heel erg snel zet ik de kraan een paar keer per dag aan zodat er aardig wat nattigheid op de grond ligt

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:23

JoukjeV schreef:
1 x in de 2 dagen, om de dag dus.

Ik heb het ook geprobeerd, maar ik krijg geen brij :+ wat doe ik fout?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:39

Gisteren kreeg ik een compliment van mijn hoefsmid.
Hij heeft nog nooit zulke mooie harde hoefjes gezien van een paard wat hier zonder ijzers loopt.
Terwijl vorig jaar haar hoeven ook brokkelden en scheurden.

Wat ik doe,

Op alle ondergronden mijn paard laten wennen te lopen met afwisseling.
Goed in de gaten houden of ze aan de lange of korte kant zijn.
Op tijd bijvijlen.
Na het wandelen en rijden altijd contoleren op steentjes, maar krab nauwelijks uit.
Op warme dagen ga ik met haar in stromende rivier staan, imo het erg belangrijk dat het water van voren en niet van boven stroomt over de hoeven.
Verder gebruik ik niets van middeltjes en heb dit jaar gemerkt hoe minder je doet hoe beter.