Op ijzers houden of gewoon natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:20

Hihi, tis wel grappig dat onze 'professor' wel anderen ervan beschuldigd dat ze niet goed lezen :Y)

ONTOPIC
Ik ben wel benieuwd of Love_Nola een antwoord heeft gevonden op haar vraag :)
Heb je al besloten wat je gaat doen? Heb je al met je smid overlegd?
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-06-09 16:22, in het totaal 2 keer bewerkt

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:21

MLoeser schreef:
Kris schreef:
Kan er nu echt werkelijk geen enkel topic geopend worden op bokt over NB of wel of niet op ijzers zonder dat dit verandert in een topic waarin men op de man speelt en dezelfde discussie steeds opnieuw begint? TS heeft nog steeds geen adviezen gekregen waar ze daadwerkelijk iets aan heeft. Stop aub met de persoonlijke aanvallen en probeer TS antwoord te geven. Bedankt.

;) :Y)

mensen..........

Bij deze is het antwoord gegeven _O-

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:37

MLoeser schreef:
@ Professor:

Zonder verstand van zaken kan je je niet voordoen als expert, daar prikken we snel doorheen ;) En als je vind dat je onvriendelijke reacties krijgt moet je maar eens kritisch kijken naar jouw interactiestijl hier. En dan hoop ik dat je dan niet nog steeds durf te roepen het slachtoffer van onze onvriendelijkheid te zijn.

Ik heb zelf uit zelfstudie wel redelijk kennis van zake. Ik doe me hier niet voor als een expert, maar als hobbyist met interesse. Ik heb wel een certificaat NB gehaald en ook het TB bestudeerd en veel van mijn smid geleerd. De straal hoort te dragen. De actuele literatuur is het hierover wel eens. Lees je eerst in en kom dan eens terug met je "expertise"

Waarom heb ik links geplaatst van een mustang?
Daar kun je aan de hoef zien dat het paard niet op zijn straal loopt.
Hoogstens bodem contact heeft.
Bovendien heb ik dat geschreven waar ik werkelijk op geexamineerd ben, en ook een diploma van heb.
Bestudeerd is goed, maar in de praktijk het ervaren hebben of beide zou beter zijn.
Mijn ervaring is niet zo kort als de meesten hier denken.
Ben opgegroeid met paarden en hoefsmeden rijkshoefsmeden, die dravers volbloeds en rijpaarden bekapten en besloegen.
Die hoefsmeden waren generaties lang hoefsmid en nog steeds, nl de fam Zijp uit Akersloot.
Ben van jong´s afaan met hun mee geweest vragen gesteld, antwoorden gekregen.
Alles en alles wat ik weet heb ik aan hun te danken.
Zelf waag ik me niet aan een paarden hoef zonder dat er een vakman/vrouw bij is, weet maar al te goed wat je kapot maken kan.
Heb van hun geleerd, dat op blote voeten zoals zij dat noemden het beste is en was.
Dat ijzers een noodzaakelijk kwaad waren, maar dat ijzers als je die nodig had, nooit alleen voor moeten, maar dan rond om, omdat dan het paard niet uitgebalanceerd bewegen kan, althans hem/haar het bemoeilijkt wordt, vandaar het met gewichten uitbalanceren bij dravers.
Zelf weet ik dat de opleiding tot hoefsmid, rijkshoefsmid zoals ze dat in Nederland noemen, één van de beste is in tenminste Europa.
Dat door de Europeese wetgeving veel kapot gemaakt is, dat het geen afgeschermd beroep meer is.
Iedere clown die een cursusje meegemaakt heeft mag zomaar aan de hoeven rommelen.
En als ik dan tijdens mijn werk, mensen zie klussen met een vijl en tang of dergelijke dan ga ik over mijn .....
Daarom raad ik TS aan om een rijkshoefsmid in de hand te nemen, en je problemen daarmee te bespreken.

Maar natuurlijk bekappen bestaat niet, want ik heb in b.v. Dülmen of in de New Forrest nog nooit een hoefsmid gezien die een paard aan het bekappen was.(grapje voor alle duidelijkheid!)

8nnemiek

Re: Op ijzers houden of gewoon natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:43

Ik heb getemt :)

Professor, je spreekt jezelf ook nog eens constant tegen..

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:17

Pffff, wat een discussie weer 8)7 ....

@Stephanie: (om gewoon weer lekker on topic te komen haha ;) !) Mijn haf Lente heeft een paar dagen gevoelig gelopen. Ik heb toen rustig aan gedaan. Daarna ben ik rustig gaan opbouwen met over de weg lopen enz. Grind heb ik een hele tijd gemeden, want daar liep ze langer gevoelig op. Ik heb geen hoefschoenen nodig gehad. Na ongeveer een jaar was haar hoef helemaal in de ideale natuurlijke vorm en kon ik eindeloos over de weg rijden. Ook grind is geen probleem meer.

Succes met je keuze en met dit topic haha +:)+ ! Ik ben benieuwd naar je besluit!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:34

Love_Nola_xx schreef:
Hooi!

Mijn paard staat nu voor de 2e keer op ijzers. Daarvoor stond ik op een andere stal en kwam er een hoefsmid. Ikzelf was er niet bij, maar ik kreeg te horen dat mijn paard vierkant op ijzers moest. Ikzelf dacht alleen voor maar het bleek dus ook achter te moeten, want ze kwam bijna op haar straal te staan. Voor brokkelde ze echt heel makkelijk af en schraapte ze een beetje als een gek.
Nu sta ik dus op een andere stal en iemand vroeg waarom ik nou eigenlijk ijzers eronder heb laten zetten. Ik vertelde dat ze anders te dicht op haar straal kwam te staan, maar nu vraag ik me toch af of het nou ook zonder zou kunnen? Het verzorgen op ijzers gaat makkelijker en ziet er natuurlijk netter uit, maar ze glijd vaak uit want ze moet een hoek om , om naar haar stal te kunnen en een tijdje terug lag ze op de grond.
Wie kan er mij hiermee helpen, graag meningen, feiten of ervaringen.
bedankt! :Y)
Groetjes Stephanie

dat jou paard voor op ijzers is gezet dat snap ik wel een beetje, door dat schrapen en het afbrokkelen blijft er anders geen hoef meer over, maar dat je paard dan ook maar meteen op achterijzers moest snap ik niet helemaal.
miss zou je paard wel ijzerloos kunnen maar dan zou je moeten zorgen dat de hoefkwaliteit beter wordt, dit zou je kunnen doen door biotine te voeren, en kwa smeerseltjes zou je voor de onderkant hoef en zool en voor de bovenkant hoefvocht kunnen proberen.
ik zou iig vragen of die achterijzers er weer af kunnen en zo niet vragen wat dan de reden is van die achterijzers.
verder ben ik geen voorstander van ijzers, maar als het moet dan moet het.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:21

MysticTinker schreef:

Hier heeft de TS werkelijk enorm veel aan.
Bovendien is het uw mening.
Heb me alleen tegen dat z.g. NB bekappen verzet.
Niet tegen de rijksgediplomeerde hoefsmid.
Op ijzers houden of gewoon natuurlijk bekappen.
Dat is een vraag die twee verschillende dingen omvat.
Zelf zou ik zeggen op ijzers houden of zonder ijzers?
En deze vraag kan geen mens vanachter de computer beantwoorden, dat kan alleen de vakman, dus de rijksgediplomeerde hoefsmid.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:37

nou al dat 'gezeur' over wellus of nietus ijzers en wel of niet natuurlijk bekappen. Wellicht zijn hoefschoenen anders een optie? ben je van al het 'gezeur' af en je paard z'n hoeven brokkelen niet af de straal raakt níet de grond als men denkt dat dat beter is ;) of dat zo is is een tweede. En je hebt toch geen ijzers ;)

bonteparel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:56

@ mysticTinker: Ben het hélemaal met je opmerkingen eens!! De straal is zeker hetgene dat de hoef een seintje geeft om harder of minder hard te groeien door het contact met de grond!

Bovendien, in feite kán ieder paard zonder ijzers lopen.. Je kunt hoeven 'trainen' waardoor ze werkelijk harder worden en je gewoon over het asvalt kunt rijden zonder dat ze al te hard slijten ;) Ook is het zo dat hoefijzers het hoefmechanisme ernstig belemmeren, en de hoefballen 'samengeknepen' worden door het gebruik van ijzers.. Er zijn nog meer nadelen van ijzers op te noemen, en ik kan hier een MEGA uitgebreid verhaal gaan typen, om je te vertellen dat ik echt niet voor het gebruik van ijzers ben, maar je kunt beter op deze site gaan kijken:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm

Ik zelf vond het reuze interessant om te lezen, en geloof me; als je dit alles goed hebt doorgelezen en overdacht hebt, dan wil je je paard echt niet meer op ijzers hebben..
Ben er zelf heeeeeeel anders door gaan denken..

bonteparel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:57

Oowja, bij de link even links in t rijtje 'nadelen van hoefijzers' aanklikken voor het stuk over hoefijzers ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:05

Professor schreef:
MysticTinker schreef:

Hier heeft de TS werkelijk enorm veel aan.
Bovendien is het uw mening.
Heb me alleen tegen dat z.g. NB bekappen verzet.
Niet tegen de rijksgediplomeerde hoefsmid.
Op ijzers houden of gewoon natuurlijk bekappen.
Dat is een vraag die twee verschillende dingen omvat.
Zelf zou ik zeggen op ijzers houden of zonder ijzers?
En deze vraag kan geen mens vanachter de computer beantwoorden, dat kan alleen de vakman, dus de rijksgediplomeerde hoefsmid.

Hier ben ik het zeker mee eens en ik weet niet waarom er getemt is, maar professor geeft gewoon zijn mening en ik vind zijn mening niet zo heel raar klinken.
Integendeel ik kan me er redelijk goed in vinden.
Maar iemand anders misschien niet, vandaar ook de discussie omdat tb en nb het er nou eenmaal niet over eens worden.
Mij heeft nog niemand kunnen overtuigen dat nb goed of geweldig is.

Ts heeft een goede smid nodig aan haar paard die haar goed kan adviseren, wel of geen ijzers en hoe of wat.
dat is zoals professor zegt vanuit de pc moeilijk te zeggen.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:14

bonteparel schreef:
Ook is het zo dat hoefijzers het hoefmechanisme ernstig belemmeren, en de hoefballen 'samengeknepen' worden door het gebruik van ijzers.. ..

Ook hier valt weer een discussie over te starten, wat uiteindelijk ook weer neerkomt op de kunde van de smid. Een goed onderlegt ijzer belemmerd minder dan men zou vermoeden, wat zelfs te zien is door slijtage door de hoef op een gebruikt ijzer.
IJzer of ijzerloos, ik vind het belangrijker dat het paard in balans staat, ook ik zie jammer genoeg nog op elke straathoek een paard te week staan, raar modeverschijnsel, als we ons daar nou eens op gingen richten.

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 22:20

Hoi daar ben ik weer! sorry net weer thuis, maar misschien dat ik kan proberen om het schrapen af te leren, maar dan heb ik ook weer dat ze tijdens het eten dat doet en kan dat dus niet tegenhouden. Volgende week ga ik met haar naar de hoefsmid en laat ik jullie wel weten over wat ik heb gedaan. Sorry kon het allemaal niet volgen haha

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:26

Succes met je beslissing, komt vast goed.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:30

tijdens het eten in haar box?
dan kan je ook overwegen haar op rubbermatten te zetten, helemaal of alleen aan de voorkant van haar box.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:13

@Stephanie: misschien kun je overleggen met de staleigenaar en regelen dat je paard vaker naar buiten kan? Dat scheelt denk ik al een hoop. Mijn paard schraapte ook veel toen ze nog op stal stond. ik heb toen een rubber mat gekocht. Dat hielp voor haar hoeven, maar het was natuurlijk een lapmiddeltje, want ze schraapte nog wel. Nu staat mijn paard 24/7 buiten en schraapt ze nooit meer.

Snap dat je het niet meer kon volgen hoor. Het meeste gaat niet eens over jouw vraag.... Snap niet waarom er zo'n hele discussie in jouw topic wordt gevoerd... Er zijn hier al zooooveel discussies over. Het is vervuiling van je topic :Y)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:25

Love_Nola_xx schreef:
Hooi!

Mijn paard staat nu voor de 2e keer op ijzers. Daarvoor stond ik op een andere stal en kwam er een hoefsmid. Ikzelf was er niet bij, maar ik kreeg te horen dat mijn paard vierkant op ijzers moest. Ikzelf dacht alleen voor maar het bleek dus ook achter te moeten, want ze kwam bijna op haar straal te staan. Voor brokkelde ze echt heel makkelijk af en schraapte ze een beetje als een gek.
Nu sta ik dus op een andere stal en iemand vroeg waarom ik nou eigenlijk ijzers eronder heb laten zetten. Ik vertelde dat ze anders te dicht op haar straal kwam te staan, maar nu vraag ik me toch af of het nou ook zonder zou kunnen? Het verzorgen op ijzers gaat makkelijker en ziet er natuurlijk netter uit, maar ze glijd vaak uit want ze moet een hoek om , om naar haar stal te kunnen en een tijdje terug lag ze op de grond.
Wie kan er mij hiermee helpen, graag meningen, feiten of ervaringen.
bedankt! :Y)
Groetjes Stephanie

*maakt hoofd leeg

En ontopic maar weer....

Wanneer je een goede hoefsmid hebt en je eventueel zelf tussendoor de wand rondvijlt kan je heel goed voorkomen dat de hoeven van je paard gaan brokkelen.

Wanneer mijn paard tussendoor een flapje aan 1 van zijn hoeven krijgt ga ik er even met de vijl langs....zo zorg ik ervoor dat het niet gaat scheuren en/of brokkelen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:11

Napolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:07

Hallo allemaal,

Wat een gekibbel hier allemaal.
Ik heb zojuist in een ander topic gereageerd over wel of geen ijzers en waarom.
Mijn paard heeft 12 jaar hoefijzers gehad. Mij was altijd verteld dat hij niet zonder hoefijzers kon.
Hij raakte vaak zijn ijzers kwijt enstond op z'n eigen hoeven. Toen kwamen er hoefijzers met meerdere lippen aan.
De ijzers vielen er niet onderuit, maar hij bleef op z'n eigen hoeven staan.
Na een flinke peesblessure, bleven er bobbels achter. De dierenarts vertelde dat het littekenweefsel was van de blessure.
Mijn paard had erg vaak rotstraal.
Enkele jaren later kwam ik in aanraking met een natuurlijk bekapper. Klaas Feuth.
Hij vertelde me het volgende:
Alle paarden kunnen zonder hoefijzers. Ze worden zonder hoefijzers geboren. Mensen denken dat een paard op de hoefwand van de hoef staat, maar dat is niet zo. Ze staan ook op de straal en de hoefwand is de bescherming, net als onze teennagel. natuurlijk is de straal gevoelig als je er nooit op staat. dat is bij ons ook als we altijd schoenen aan hebben. De straal is het "leven" van de hoef en door iedere stap die ze zetten beweegt de hoefwand eenheel klein stukje (Wat dus niet kan met een ijzer eronder) en de straal doet dat ook. Dit zorgt samen voor een goede doorbloeding van de hoef en het been. Hierdoor blijft de hoef en het been beter.

Mijn lieve Napolie kon in het begin bijna niet lopen. Nooit op de straal gelopen, dus erg gevoelig (dit is trouwens niet bij alle paarden die stoppen met ijzers) na een tijdje ging het beter. De bobbels op z'n been zijn weg! Gewoon door een goede bloedsomloop in de benen. daarnaast staat hij niet meer op z'n eigen hoeven. De hoeven hebben z'n natuurlijke vorm weer terug (niet zo mooi als met ijzertjes, maar wel veel fijner)en hij loopt veel zelfverzekerder.

Maar wat nu als je op de harde weg rijdt?
Nou ik kreeg het volgende antwoord:
Paarden worden zonder hoefijzers geboren. De hoeven passen zich aan aan de omstandigheden waar ze zich in verkeren. Het is dus niet zo dat de hoeven te hard slijten als ze veel op de harde weg rijden.

Werkelijk waar, er is niets gemakkelijker en met het oogpunt op de finaniele crisis, dan natuurlijk bekappen ipv vierkant hoefijzers.

Groetjes

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:56

sja persoonlijk ben ik ook dubbel en dwars overtuigd van ijzerloos houden van paarden, maar als deze vraag gesteld wordt zeg ik er wel steeds bij dat je dan moet investeren in huisvesting en in conditie houden van de hoeven... inderdaad, zoals hierboven ergens opgemerkt, 24/7 buiten is uiteindelijk de beste oplossing voor vrijwel alle stalgebreken (die komen tenslotte vanwege verveling op stal), maar als dat echt niet gaat of de eigenaar in kwestie heeft geen zin om elke week zelf die voeten te inspecteren (en eventueel wat bij te vijlen) of kan niet zorgen voor voldoende uitloop op verharde ondergrond, dan ga ik niet beginnen roepen dat het ijzerloos moet... moest het paard aan mij verkocht worden, dan zou ik de ijzers er zeker afhalen ja (omdat ik weet dat ik er speciaal voor zou zorgen dat het kan), maar als het in jouw situatie nu prima gaat, houden zo dan...