Wat is het verschil tussen bekappen en natuurlijk bekappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe laat jij je paard/pony bekappen?

Natuurlijk
42 (40%)
Gewoon
62 (59%)

Totaal aantal stemmen: 104

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:00

Esther interessant, dan hoop ik wel dat ze de Brumby's met de wilde Brumby's vergelijken, want dan vergelijk je 1 ras met elkaar in het zelfde land, waar het voer (hooi) van gelijksoortige kwaliteit is, het klimaat, etc en natuurlijk rastypische eigenschappen zoals hoef...

Als je resultaten weet, zou het leuk zijn als je er een topic op bokt van maakt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:20

Russel je kunt via die eerdere link ook de nieuwsbrieven bekijken, ze vertellen precies hoe en wat ze doen.
Hier een van de laatste nieuwsbrieven Ook bij wilde paarden komt chronische hoefbevangenheid voor dit in tegenstelling wat er vaak wordt beweerd dus. Het project zal nog wel een tijd doorgaan maar het is verdomde interessant om te volgen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:01

Arabesk schreef:
EstherHegt schreef:

Nou dat is wel erg zwart wit, dus paarden die bijvoorbeeld een koliekoperatie hebben gehad en dus echt wel even beperkt moeten worden in hun bewegingsruimte worden gewoon niet meer bekapt. Tsja het is maar wat het zwaarste weegt. Gelukkig deed mijn bekapper het wel zonder vooroordelen.
Ik zie ook wel paarden in baggerweitjes amper een goede droge plek om te staan, hoeven gaan ook daar van achteruit ook dat lijkt me meespelen bij de keuze voor wel of niet 24 uur buiten plus de mogelijkheden die er zijn in dat geval.

zo'n paard staat dan tijdelijk op stal, dat is geen probleem, maar als mensen vragen of wij hun paarden bekappen die structureel meerdere uren op stal staan, doen we het niet.

Mijn paard hééft dus een koliek operatie achter de rug, en mag op last van de da (ivm zandhappen) niet meer 24/7 buiten als het gras niet groeit. Gelukkig komt mijn bekapper ook in de winter als ik het nodig vind om haar te bekappen, hij is afgelopen weekend nog geweest en haar hoeven zijn gelukkig nog steeds goed. Ik zou het heel erg kortzichtig van hem vinden als hij zou besluiten niet meer te komen omdat ik de gezondheid van mijn paard belangrijk vind. Het is idd tijdelijk, maar wel elke winter.

Op stal staan is net zo slecht als een modderweitje, in beide gevallen moet je op zoek gaan naar wat beters. Voor je paard en voor z'n hoeven.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:05

Hoeftniet schreef:
Traditioneel bekappen:
- hoef wordt zodanig bekapt dat de voetas zowel van voren als van opzij recht is
- hoef wordt normaal gesproken vlak bekapt
- mustang rol wordt niet toegepast. De hoef wordt gewoon afgerond (hetzelfde dus!)
- niets wordt TE veel gedaan. Er wordt niet te veel zool en straal verweiderd noch wordt er te veel in/aan de hoef gelaten
- stralen worden schoon gesneden. Niets meer en niets minder, uit hygienisch oogpunt
- een traditioneel hoefsmid kan zowel traditioneel als natuurlijk werken waar nodig is
- De klant en de manier waarop hij zijn paard gebruikt wordt zoveel mogelijk gerespecteerd. Het paard wordt dusdanig behandeld dat hij zo goed mogelijk kan functioneren zoals de klant het wenst. Bepaalde manier van huisvesting en gebruik wordt niet aan de klant opgedrongen om de bekap/beslag methode te kunnen laten functioneren. Functioneel hoefonderhoud wordt toegepast dus!

Naturlijk bekappen:
- in de eerste plaats wordt de zool "gevolgd" bij het bekappen. Voetas schijnt veelal bij het natuurlijk bekappen niet erkend te worden. Consequentie is dat veelal de hielen korter bekapt worden als bij de traditionele bekapping, gevolg is vaak een naar achteren gebroken voetas.- hoef wordt niet vlak bekapt, er worden kwartierboogjes aangebracht
- Er wordt een mustangrol toegepast. Bij traditioneel bekappen heet dit gewoon het afronden van de wand
- Zool en straal wordt over het algemeen minder aan gesneden. Uit traditioneel oogpunt blijft er vaak TE veel zitten met alle gevolgen van dien
- Stralen worden niet schoon gesneden. Rotstraal krijgt de kans om onder de straal te ontwikkelen, snijd je hem open dan kom je de rotstraal tegen. Rotstraal is namelijk een anaerobe bacterie.
- Natuurlijk bekapper kan over het algemeen alleen natuurlijk bekappen en niets anders
- Klant wordt minder gerespecteerd. Om het natuurlijk bekappen tot een evt succes te laten leiden moet het paard op een bepaalde manier gehuisvest, gevoerd en onderhouden worden. Je wordt als klant dus een bepaalde richting opgeduwd.

Vaak lijkt het werk van de traditioneel smid en dat van de natuurlijk bekapper erg veel op elkaar. Toch is de filosofie achter beide manieren anders wat als gevolg heeft dat het werk ook vaak niet op elkaar lijkt.

Verwarrend? Ja! Kies daarom een smid met een gedegen opleiding die bij je past.

Wat vreemd dan... mijn paard is een paar weken geleden gekeurd voor de verzekering, en mijn da weet dat zij natuurlijk bekapt wordt... geen enkele gebroken voetas, goede hoeven, mooie passen, mooie zolen.... goh....helemaal goedgekeurd, positief advies voor de verzekering. Oja, en ik heb een Fries, volgens een tradi smid zou ze het geen jaar zonder ijzers volhouden... en ze doet het nu al twee jaar super. ;) :D

Sonja_vR

Re: Wat is het verschil tussen bekappen en natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:25

breghje: je zegt het ze;f al
volgens een tradi smid
het is heel simpel , binnen NB zul je goede en rotte appels hebben
net zoals ja die bij de traditionele smeden zult hebben
maar als je een goede smid/bekapper hebt, traditioneel of Nb of wat dan ook
dan zal het een proffesional zijn zonder oogkleppen , die voldoende kennis en kunde bezit om een dier goed op ijzers, of op blote voeten te zetten en te houden

de opmerking dat het verschil in de huisvesting en voeding zit is bullshit
want dan zou die van mij via NB moeten gaan terwijl het een traditionele smid betreft die mijn dier(en) onderhoud

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:34

Sonja_vR schreef:
breghje: je zegt het ze;f al
volgens een tradi smid
het is heel simpel , binnen NB zul je goede en rotte appels hebben
net zoals ja die bij de traditionele smeden zult hebben
maar als je een goede smid/bekapper hebt, traditioneel of Nb of wat dan ook
dan zal het een proffesional zijn zonder oogkleppen , die voldoende kennis en kunde bezit om een dier goed op ijzers, of op blote voeten te zetten en te houden

de opmerking dat het verschil in de huisvesting en voeding zit is bullshit
want dan zou die van mij via NB moeten gaan terwijl het een traditionele smid betreft die mijn dier(en) onderhoud

Tradi smid ís een heel goede smid overigens.... binnen zijn eigen vakgebied ;) , met ijzers dus. Volgens hem kon ze niet op blote voeten wegens de bekende Friese platpootjes, maar die zijn nu nergens meer te bekennen. Hij heeft haar een keer bekapt volgens de tradi manier (toen was ik zelf nog niet op de hoogte echt van het NB gebeuren) maar dat enge randje hoefrand wat ze dan laten staan, daar kreeg ik de kriebels van... een paard van een kilo of 500 dat op een paar dunne randjes moet staan.. dat heeft er bij mij nooit ingekunnen. Toen heb ik gevraagd of hij die wilde afvijlen zodat ze niet meer konden afbrokkelen, en heeft hij gezegd dat ie geen NB was. Waarop ik dus ben gaan zoeken wat dat dan was.... :D

Dat hij geen NB aanhangt is zijn eigen keus, hij heeft klanten genoeg en zal dus niet overstappen zolang hij brood op de plank heeft. Wat niet wil zeggen dat ik het niet fijn zou vinden als hij ook verder zou kijken. :D

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:40

Mijn hoefsmit is traditioneel, mijn paard heeft keiharde supervoeten zonder enige afwijking (wordt niet op NH manier gehouden), mijn smit adviseert dit paard nooit op ijzers te zetten en hij bekapt hem iedere 8/10 weken. Dat gooit veel theorieën weer door de war denk ik...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:42

ik ga vrijdag t evt verschil wel merken denk ik. mijne wordt dan voor t eerst natuurlijk bekapt. wil het eens testen. ben benieuwd.
moet wel zeggen dat ik het wel duur vind. :o

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:01

Natuurlijk bekappen begint bij de eigenaar, welke in staat is in te schatten wanneer het paard toe is aan hoefverzorging. Daarbij kan het alleen meerwaarde geven wanneer je paard periodiek 24 uurs bewegingsvrijheid kent. Verwacht je wonderen door ipv je paard traditioneel ... natuurlijk te laten bekappen, dan vrees ik dat het op teleurstellingen zal uitlopen. Eén bekapping zegt trouwens helemaal niks over dat het al dan niet zal werken voor je paard.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:09

opala schreef:
Natuurlijk bekappen begint bij de eigenaar, welke in staat is in te schatten wanneer het paard toe is aan hoefverzorging. Daarbij kan het alleen meerwaarde geven wanneer je paard periodiek 24 uurs bewegingsvrijheid kent. Verwacht je wonderen door ipv je paard traditioneel ... natuurlijk te laten bekappen, dan vrees ik dat het op teleurstellingen zal uitlopen. Eén bekapping zegt trouwens helemaal niks over dat het al dan niet zal werken voor je paard.

Dat klopt dus niet helemaal. Mijn paard heeft wegens een ok 3 maanden op stal moeten staan zo ongeveer, en haar hoeven zijn al die tijd gewoon natuurlijk onderhouden. Afgelopen weekend is de bekapper gekomen (halfjaarlijkse controle voor mijzelf zeg maar) en haar hoeven hadden niets maar dan ook niets geleden. Verder ben ik het met je eens overigens, ik haal ook niet elke week een vijl over de hoeven, maar meer als ik zie dat het nodig is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:16

Needje, je moet het over het algemeen op de langere termijn gaan zien, denk ik.
Succes vrijdag met Bjorn!! :)

Verder las ik ergens dat bij NB de voetas gebroken zou worden, de stralen er los bij zouden hangen en ik zou als klant niet gerespecteerd worden of iets dergelijks, blablabla. Hmmm, allemaal helemaal geen last van.... Ik ben toch aardig kritisch wat betreft de voeten van mijn paard en heb alleen maar goede ervaringen met de NBers van de AANHCP. :)
(mijn paard heeft ook wel eens langer op stal gestaan door ziekte en is toen ook gewoon natuurlijk bekapt, geen enkel probleem. Ik vind persoonlijk sowieso dat veel beweging belangrijk is voor mijn paard, hij staat niet voor niets buiten normaal gesproken).

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:27

Breghje schreef:
Dat klopt dus niet helemaal. Mijn paard heeft wegens een ok 3 maanden op stal moeten staan zo ongeveer, en haar hoeven zijn al die tijd gewoon natuurlijk onderhouden. Afgelopen weekend is de bekapper gekomen (halfjaarlijkse controle voor mijzelf zeg maar) en haar hoeven hadden niets maar dan ook niets geleden. Verder ben ik het met je eens overigens, ik haal ook niet elke week een vijl over de hoeven, maar meer als ik zie dat het nodig is.

Ik zie heel duidelijk verschil wanneer mijn paard ipv 24 u. weidegang periodiek overgaat op stalarrest. Qua beweging schijnt ze er er niet onder te lijden, maar qua uiterlijk is het drama .... vollopende en vlakke zolen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:30

Langdurig op stal is inderdaad niet geweldig :n . Bij mijn paard had het ook niet langer moeten duren (enkele weken is dat toen geweest). Bij hem begonnen o.a. zijn witte lijnen los te laten op stal en zodra hij buiten stond, was dat proces over. En gelukkig maar.

En dan heb ik het nog niet over zijn gedrag op stal, maar da's weer een heel ander verhaal. ;(

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:43

opala schreef:
Breghje schreef:

Ik zie heel duidelijk verschil wanneer mijn paard ipv 24 u. weidegang periodiek overgaat op stalarrest. Qua beweging schijnt ze er er niet onder te lijden, maar qua uiterlijk is het drama .... vollopende en vlakke zolen.

Bij Bregh lopen ze elke winter vol, 24/7 buiten (vorig jaar en daarvoor) of niet. Ik stond er ook versteld van omdat ik het niet verwachtte, zeker omdat ze toen 24/7 buiten stond. Dus ook de wat vlakkere zolen, maar dat trekt vanzelf weer bij tot mooie holle zolen in de zomer, dat begint nu alweer wat te vormen. Uiterlijk valt me ook mee, nu alleen dikke traumaringen uiteraard van ok en narcose, maar qua hardheid nog niets ingeboed. (Gelukkig!!! Daar was ik namelijk ook heel erg bang voor) En ondanks de vlakke en volgelopen zolen baggert ze nog steeds overal doorheen, steentjes, grind whatever. Ik hoorde overigens van mijn bekapper dat zijn eigen Belgisch paard er ook last van had, van die volle zolen en dat dat ook elke winterperiode terugkomt.

Misschien is het iets dat bij sommige paarden niet te voorkomen is? Zolang ze er geen last van hebben met lopen heb ik de neiging me er niet zo heel erg druk om te maken eerlijk gezegd. ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:44

Twiggy2008 schreef:
Langdurig op stal is inderdaad niet geweldig :n . Bij mijn paard had het ook niet langer moeten duren (enkele weken is dat toen geweest). Bij hem begonnen o.a. zijn witte lijnen los te laten op stal en zodra hij buiten stond, was dat proces over. En gelukkig maar.

En dan heb ik het nog niet over zijn gedrag op stal, maar da's weer een heel ander verhaal. ;(

Das echt vet balen. Dan heeft Bregh toch best superhoefjes, gezien die ook nog eens op houtvezel moet staan omdat ze vlas en stro niet mocht eten en hongerig was....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:53

Breghje schreef:
Misschien is het iets dat bij sommige paarden niet te voorkomen is? Zolang ze er geen last van hebben met lopen heb ik de neiging me er niet zo heel erg druk om te maken eerlijk gezegd. ;)

Misschien is het toch een soort aanpassing inderdaad in "barre" tijden :+ .

De hoefzool wordt van binnenuit/inwendig aangemaakt en toch zie je het uitwendig van structuur veranderen, toch vreemd

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:00

opala schreef:
Breghje schreef:

Misschien is het toch een soort aanpassing inderdaad in "barre" tijden :+ .

De hoefzool wordt van binnenuit/inwendig aangemaakt en toch zie je het uitwendig van structuur veranderen, toch vreemd

Ik vermoed het ook omdat het zowel bij stal als bij weidegang terugkomt. Bregh heeft nog zo'n vreemd iets, elk voorjaar wisselt ze haar straal. Dan lijkt het net of er ineens een schimmel inzit ik trap er ook elk jaar in en begin eerst met azijn spuiten op de losse stukken, hele stukken laten los (dus ook bij de 24/7 weidegang en nu ook met het op stal moeten staan tijdelijk) en het groeit als kool maar ze heeft nergens last van. Snijd ik het weg dan is het op een gegeven moment gewoon klaar. Zou ik er niets aan doen dan overlappen ze haar straalgroeven :+ .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:08

Breghje schreef:
Das echt vet balen. Dan heeft Bregh toch best superhoefjes, gezien die ook nog eens op houtvezel moet staan omdat ze vlas en stro niet mocht eten en hongerig was....

Was zeker vet balen. :\
Sam's voeten spreken altijd boekdelen als er iets niet goed met hem is. Hij stond overigens op houtvezel. Hij reageerde heftig op 24/7 buiten tot 24/7 binnen, zowel fysiek als mentaal. Ik zet hem ook niet graag binnen, alleen als het echt, echt niet anders kan.....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:14

Twiggy2008 schreef:
Breghje schreef:

Was zeker vet balen. :\
Sam's voeten spreken altijd boekdelen als er iets niet goed met hem is. Hij stond overigens op houtvezel. Hij reageerde heftig op 24/7 buiten tot 24/7 binnen, zowel fysiek als mentaal. Ik zet hem ook niet graag binnen, alleen als het echt, echt niet anders kan.....

Ik had ook de ontiegelijke mazzel dat er een paard op stal is die (echt waar, heb het dus zelf gezien!) het heerlijk vind op stal. Na het werk wil ze de wei niet meer op, en die mocht naast Bregh staan, anders had ze het ook niet gered die 3 maanden. Nu gaat ze vanaf overmorgen weer heerlijk buiten kamperen 24/7 (mag zolang het gras groeit, het is een zandvreter helaas en 8 emmers zand operatief verwijderen vind ik eigenlijk wel genoeg) en ik verwacht dus ook wel weer verschil te kunnen zien over een paar weken in de hoef. Als het goed is zou ik die hele periode van ok en herstel in de hoef terug moeten kunnen vinden, dus ik ben heel erg benieuwd. Narcose zie ik al wel, dat is echt een verandering van structuur... Bij de hielen raakt het de grond al, bij de toon nog niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:19

Pfff, heftig hoor, Breghje.
Sterkte ermee!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:29

Breghje schreef:
Ik vermoed het ook omdat het zowel bij stal als bij weidegang terugkomt. Bregh heeft nog zo'n vreemd iets, elk voorjaar wisselt ze haar straal. Dan lijkt het net of er ineens een schimmel inzit ik trap er ook elk jaar in en begin eerst met azijn spuiten op de losse stukken, hele stukken laten los (dus ook bij de 24/7 weidegang en nu ook met het op stal moeten staan tijdelijk) en het groeit als kool maar ze heeft nergens last van. Snijd ik het weg dan is het op een gegeven moment gewoon klaar. Zou ik er niets aan doen dan overlappen ze haar straalgroeven :+ .

Bij Oop is het juist weer moeilijk om de stralen op volume te houden, het schijnt beter te zijn rondom de straal "verdikte zool" niet weg te halen, heb ik sinds kort gemerkt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:38

opala schreef:
Breghje schreef:

Bij Oop is het juist weer moeilijk om de stralen op volume te houden, het schijnt beter te zijn rondom de straal "verdikte zool" niet weg te halen, heb ik sinds kort gemerkt.

Maakt het eens te meer duidelijk dat kokervisie bij geen enkele manier van bekappen past, en dat er goed gekeken moet worden naar het paard en zijn specifieke hoeven. Haal ik het niet weg, dan gaat ze minder lekker lopen en haal ik ze wel weg dan loopt ze als een trein.... leuk om zo de verschillen te lezen!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:13

Nou hij is vandaag geweest. Hij zei dat z'n voeten niet heel beroerd waren, maar dat ie wel kon zien dat ie traditioneel bekapt was.
Need heeft een stijl voetje, en het aparte was dat die voet wel de beste kwaliteit had. Hij denkt dat ie dat voetje ook weer aardig goed kan krijgen. Dus ben benieuwd. Over 4 weken komt ie weer.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:48

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:09

Needje schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Album=OF4UKRZ7
Hier wat foto's van nov 2008 en mei 2009.
November dus nog traditioneel bekapt, en mei natuurlijk bekapt.

Afbeelding

poing %) wat een ondergeschoven hielen zeg