Kosten hoefschoenen versus ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:04

yEStraining schreef:
Om de kostprijs berekening en analyse van hoefschoenen versus hoefijzers nog een groter verschil te geven:
ik verdeel sinds NU hoefschoenen in belgie en nederland en ze kosten ... 35 euro t stuk!! Dat is nog minder dan 1 bezoek van de smid!

wat voor merk hoefschoenen zijn dat??

FaberSmid

Re: Kosten hoefschoenen versus ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:23

Gaat het om het geld of het beste voor het paard?
Of het nu om bekappen (hoefsmid of natuurlijk), hoefschoenen, kunststof beslag, ijzers gaat?
Schieten we dan niet naast het doel, dat het om de paarden gaat?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:49

FaberSmid schreef:
Of het nu om bekappen (hoefsmid of natuurlijk), hoefschoenen, kunststof beslag, ijzers gaat?

Natuurlijk gaat het om de paarden. Maar in dít topic gaat het om het geld, ik bedoel, het stáát zelfs in het onderwerp hoor!? :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:53

Daar heeft mijn reactie toch ook mee te maken, of ga ik off topic?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:04

Nee hoor, ik geef toch ook gewoon antwoord ;) ? Uiteraard gaat het erom wat het beste is voor het paard. Maar in dit topic is gewoon even een kostenplaatje uiteengezet, en dat is best handig, ongeacht welke methode je hanteert.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:11

Maar ijzers hoeven niet voor altijd te zijn? En zijn hoefschoenen in alle situaties te gebruiken? Kunnen hoefschoenen ter correctie en orthopedisch gebruikt worden?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:18

Ik gebruik geen ijzers en ook geen hoefschoenen, dus dan moet je niet bij mij wezen. Het zou ook behoorlijk offtopic zijn om daarover te discussiëren hier :).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:19

Waarom is dat off topic, moet je daar ook niet rekening mee houden bij de berekeningen?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:34

Dani62 schreef:
mylittlejoy schreef:
Als mensen hun paarden laten beslaan, heeft dit een andere reden dan een financiële.

Ja, het maakt zo'n vrolijk geluid op het asfalt ... :D

Ja ik doe het ook voor het geluidje :P

Ben het wel met je eens mytittlejoy :)
Ze kan toevallig achter zonder ijzers maar is niet zo dat ik ze voor het financiele plaatje weglaat zeer zeker niet !

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:39

Volgens mij gaat het hier vooral gewoon om ijzers vs. hoefschoenen bij gebruik voor te snel slijten van de hoeven.
En dat hoefschoenen vaak al snel worden afgeschreven omdat ze in aanschaf erg duur zijn terwijl ze op de lange termijn juist goedkoper blijken ;) .

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:46

Voor mij is de berekening simpel. Elke keer is de hoefsmid gemiddeld 50 euro goedkoper bij bekappen. Paard moet ongeveer 6 keer per jaar gedaan worden dus bespaar je jaarlijks 300 euro. Voor 300 euro heb je vaak wel de hoefschoenen dus na 1 jaar wordt het bekappen kosten effectief.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:35

FaberSmid schreef:

hier gaat het duidelijk om het financiele plaatje, zoals Arabesk in haar beginpost schrijft.

ik bekap zelf. dat het niks kost is een leuke bijkomstigheid, maar was in het begin niet mijn opzet.

@yEStraining: wat voor schoenen verkoop je?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:43

Dan is het voor mij duidelijk dat het in dit topic om het geld gaat en niet de welzijn van de paarden.
Een topic over de kosten verhoudingen van hoefschoenen en beslag.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:02

FaberSmid schreef:
Dan is het voor mij duidelijk dat het in dit topic om het geld gaat en niet de welzijn van de paarden.

Wat een onzin.
Irritante opmerking Fabersmid.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:17

Het is al laat en ik heb dus niet het hele topic doorgelezen dus sorry als ik iets herhaal. Maar om even een toevoeging te doen kwa persoonlijke ervaringen. Heb sinds een maand hoefschoenen voor mijn pony. (easyboot epic 'grip') Ik bekijk na iedere rit 2/3 asfalt de onderkant en kan tot nu toe nog geen merkbare slijtage bekennen. Dit terwijl de paarden op de stal waar mn pony staat op het zelfde moment nieuwe ijzers kregen als ik de schoenen kocht nu langzaam al weer aan nieuwe ijzers toe zijn. Hierbij de paarden vergeleken die ongeveer evenveel liepen als mijn pony. Zegt imo genoeg. De aanschafprijs van 2 schoenen is idd even duur als 4-kant beslaan maar als ik zie hoe snel ijzers slijten ben ik blij met de schoenen. (aanschafprijs hier 79 CHF, omgerekend zo'n 51,95 EUR per stuk)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:42

FaberSmid schreef:

Hou het er op dat mensen die normale ijzers nodig hebben zonder aanpassingen dus met hoefschoenen goedkoper uitzijn en het dus logisch is dat ze daarvoor kiezen.

Mijn vroeger-ooit hoefbevangen oudje rijd ik al 10 jaar met Old Mac's omdat nagels inslaan gewoon ronduit pijn doet. Ze loopt in alle gangen door rul zand, modder/plassen en stenige ondergrond zonder een krimp van pijn of schoenenverlies.
Weliswaar hou ik zelf de hoeven bij, maar er komt regelmatig een smid kontroleren om te kijken of de boel nog goed recht staat en de stralen bij te werken.

Ik doe ongeveer 3 jaar met een paar OM's, daarna is eerder het sluitsysteem versleten alsdat de zolen 'door' zijn.
Persoonlijk valt het financiële plaatje voor mij dus positief uit richting schoenen.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:10

FaberSmid schreef:

Wat en opmerking...
Het gaat erom dat als je ijzerloos wil gaan maar niet wil dat je paard buiten gevoelig loopt dan lijken hoefschoenen een dure investering maar dat dat dus in de praktijk meevalt. Je verdient ze na een jaar terug.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:12

scoxxx schreef:
FaberSmid schreef:

Wat een onzin.
Irritante opmerking Fabersmid.

Nu lees jij alleen dit bericht en trek jij een verkeerde conclusie. Lees ook mijn anderen berichten, zodat jij mij beter kan begrijpen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:15

manueeltje82 schreef:
FaberSmid schreef:

Wat en opmerking...
Het gaat erom dat als je ijzerloos wil gaan maar niet wil dat je paard buiten gevoelig loopt dan lijken hoefschoenen een dure investering maar dat dat dus in de praktijk meevalt. Je verdient ze na een jaar terug.

Ik heb niet alleen dit geschreven, lees het anderen ook. Hopelijk zul jij en scoxxx me dan begrijpen.
Mij is nu uitgelegd dat het om de kosten van bekappen, hoefschoenen en normaal beslag gaat. Niet meer en niet minder, laten we er dan ook niet meer van maken dat had ik niet begrepen uit dit topic.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:51

Chevano schreef:
ik gebruik de hoefschoenen voor het mennen en rijd dus wat kilometers over het asfalt. De epics ben ik heel tevreden mee . En herzolen kan wel gewoon bij de schoenmaker laten doen. Inlegzolen laat ik ook maken bij de schoenmaker geodkoper dan bestellen. Voor de ander heb ik marquis omdat hij geen enkele andere hoefschoenen past. Jammer dat er niet naar andere rassen worden gekeken met andere heoven . Zijn dus ronder en wijder dan de lengte zeg maar. Maar de marquis gaan onder het menen af en toe dus af omdat mijn paard ze wel eens aan tikt. En onder het mennen deze omdoen is niet zo handig ivm het oppompen. Dus met mijn tinker weer op ijzers is alleen voor het lente en zomer seizoen daarna weer zonder. De andere kan geen enkel ijzer om want dan loopt ie kreupel. Dus ben ik erg blij met de epics. Ik heb zo wie zo mijn geld met de epics en marquis er wel binnen een jaar eruit. Zelf vijl ik bij en kan ik ook bekappen als het moet. Ik zou zelf nooit de renegades nemen passen echt alleen maar op de mooei hoefjes zeg maar en zijn ontzettend duur en gaan zeker niet zo lang mee over asfalt. Ik vind e hoefschoenen van easycare de epics en de bare de betere. Verder met buiten ritten worden ze zonder hoefschoenen gereden.

Dat probleem heb ik dus ook, daarom ga ik voor de old mac's original!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:20

kennelijk zijn er mensen over te halen, door naar de kosten te kijken?

dat werkt toch niet, er wordt dan totaal het belangrijkste vergeten ...
wat is het beste voor je paard?

schoenen van de schoenenreus zijn ook het goedkoopst, maar ik kan er nog geen meter op lopen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:23

Ik vind persoonlijk ijzers heel slecht voor de hoeven daar bieden de schoenen mij veel meer ruimte voor het paard door ze af en om te kunnen doen...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:56

Suzan1 schreef:
kennelijk zijn er mensen over te halen, door naar de kosten te kijken?

dat werkt toch niet, er wordt dan totaal het belangrijkste vergeten ...
wat is het beste voor je paard?

schoenen van de schoenenreus zijn ook het goedkoopst, maar ik kan er nog geen meter op lopen.

Helemaal mee eens!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:59

Suzan1 schreef:

Jij misschien niet, maar er zijn hordes mensen die er heel goed op kunnen lopen.
Dus het is een kul-argument om een produkt wat minder kost er maar meteen op af te schrijven.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:04

zo zijn er ook mensen die niet kunnen lopen met punaises in hun voet...