Rugproblemen wat kan ik nog meer doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_manuela_

Re: Rugproblemen wat kan ik nog meer doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:22

Dacht steffi trouwens wel dat de rugproblemen nu verholpen zullen zijn en je haar weer kunt rijden?

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:12

Sandra van Leeuwen is geweest :D

Ja ze zei dat als het herstel zo gaan als ze denkt dat het gaat moet het helemaal goed komen.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:36

zal vast nu wel goed komen hoor. Soms kan een zenuw die maar een beetje vast zit toch een hoop pijn/ongemak veroorzaken

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:14

Mijn paard heeft ook een paar maanden lopen kwakkelen. Ze is een tijd heel gevoelig geweest op de zolen, paar weken later stond ze op 3 benen en bleek ze dus een hoefzweer te hebben.
Ze heeft daarna een tijdje op rust gestaan, maar toen ik dr weer ging rijden bleef ze onregelmatig. De ene keer erger als de andere keer. Ook werd haar linkervoorbeen heel dik, dus was bang voor de pezen.
DA is geweest, kon niks vinden, na buigproeven enz. ook niet. Zij adviseerde me toen ook om een fysio te laten komen, Els Bach.
Zij is vorige week dinsdag langsgeweest en heeft ook een paar blokkades los kunnen maken. Eentje net na de schoft en eentje iets verder onder het zadel.
Ik mocht 3 dagen niks doen en ben nu aant longeren met dubbele longe.
Doordat ze zo'n tijd heeft geprobeerd haar voorbeen en daarna dus haar rug te ontlasten is ze scheef gaan lopen en ze gooide op de volte bijvoorbeeld haar hoofd naar buiten, aan allebei de kanten. Ze heeft een beetje een ''eigen loopje'' ontwikkeld.
En dmv de dubbele longe moet ze dat weer aflere en weer minimaal rechtvooruit gaan kijken, liefst natuurlijk weer beetje stelling. Dat gaat nu naar een paar dagen al super, ze is helemaal los en haar been is ook weer mooi geslonken.
Volgende week mag ik er weer op en over 5 weken komt ze nog een keer, als er tenminste niks bijzonders gebeurd.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:25

hoi

misschien heb je ook nog iets aan deze site:
http://www.rechtpaard.nl/

My_Lady schreef:
Hallo allemaal,

Zal het proberen een beetje kort samen te vatten.

Het is allemaal begonnen 2 nov. Ik stapte op mijn paard en vond dat ze raar liep.
Ik iemand laten kijken en die zei dat ze kreupel liep. Na een tijd afspuiten en stappen bleef haar been dik en warm.
Toen is E-digit geweest. Er was gelukkig niks te zien. maar ze had wel een opmerking gemaakt over de gevoeligheid van haar rug.

Nu ben ik begin van dit jaar naar de kliniek geweest weer voor dat been.
Omdat ik het niet vertrouwde. De artsen zagen ook niks raars. Hebben toen ook naar haar rug gekeken toen heeft ze geen reactie gegeven. Achteraf was dat logisch omdat ik haar Sedalin had gegeven.
Van de da mocht ik weer gaan opbouwen.

Ik dat een tijdje gedaan maar ik vond haar met afstijgen al raar doen.
Ik de da gebeld om te vragen of dat erg was. Volgens hem deden meer paarden dat.
Dus ik gewoon weer doorgereden maar toen op een gegeven moment kon ik niet meer opstijgen omdat ze steeds weg rende. Hierdoor ben ik erachter gekomen dat ze last van haar rug heeft.

In overleg met de da is er een fysiotherapeut bij geweest. Die heeft haar behandeld daarna 3 weken om de dag gelongeerd. Toen kwam de fysio voor de 2de behandeling en door haar ben ik doorgestuurd naar de kliniek om het te laten omderzoeken. Het herstel van mijn paard was afwijkend.

Nu heb ik ong. 2/3 weken geleden foto's van haar rug laten maken.
Daar was niks op te zien. Nu kon ik proberen met pijnstillers te rijden , verder onderzoek(kosten€1000,-) of haar 3 maanden rust geven.

Ik heb voor het laatste gekozen.

Ook hebben we een zadelprobleem.
Zie het topic wat ik heb gemaakt

Nu is mijn vraag wat kan ik nog meer doen om mijn paard van haar rugprobleem af te helpen?

Sorry voor het lange verhaal.

Groetjes Nathalie

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:31

Allereerst wil ik kwijt dat gewoon rijden met pijnstilling het foutste is wat je kan doen.
Tuurlijk loopt die dan goed maar je gaat misschien wel dingen fout forceren zeker omdat je niet precies weet wat er aan de hand is.
3 maanden rust kun je proberen maar als het niet over is moet je alsnog verder gaan kijken.
Als je weet wat er precies aan de hand is kun je daarna handelen en trainen desnoods.
Misschien door het stilstaan gaan ook nog spieren verslappen en kan het ook erger worden wanneer er weer begonnen wordt met rijden.
Tuurlijk is het een hoop geld, maar als je perse wil rijden zul je je paard moeten laten onderzoeken en wat het zadelprobleem betreft kunnen daar goed de klachten vandaan komen en door steeds met dit zadel te gaan rijden wordt het niet beter, integendeel alleen maar slechter.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:32

@:Ik ga ook niet meer met dit zadel rijden.
Ik ben hard aan het sparen voor een ander zadel.

Ik heb gister even op haar rug gedrukt en ze reageerde helemaal niet dus daar ben ik wel blij mee.

Gisella(Fysio) heeft nog met Sandra(osteopaat) gebeld en ze hebben samen besloten om het zo op de bouwen:

Vanaf maandag moet ik met haar gaan wandelen dit moet ik opbouwen naar een stevige wandeling van een uur(per keer)
Dit moet ik 2 weken doen.

De 3de week mag ik haar 15 min. aan de longe doen. Ik moet haar ligt bij zetten. Na die week moet ik weer aan haar rug voelen en dan weer bellen met Gisella

@:mooney1

Thanks voor de tip

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:06

Heel veel succes met het herstel van je paard.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:39

@Lady: Het is een heel voorzichtige aanpak maar ik hoop dat dit allemaal goed gaat helpen. Ik moest met mijn paard 3 weken lang opbouwen van een paar dagen niet rijden dan longeren en toen 2 weken grote voltes en rechte lijnen rijden. Mijn paard was wel voor de behandeling nog gewoon goed te rijden. Na 3 weken nog een behandeling en toen weer opbouwen. In totaal ben ik een maand bezig geweest met opbouwen voor ik weer een rechtomkeert en slangevoltes kon rijden. Maar nu loopt ie echt super. Maar ik denk dat de langzame opbouw dus wel redelijk is. in ieder geval al goed dat je op haar rug hebt kunnen drukken zonder reactie. Zal vast wel goedkomen nu. voordeel is dat je nog een maand kunt verder sparen voor je nieuwe zadel.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:26

@Lady: merk je al verbetering na de behandeling? 3 weken zijn toch bijna om?

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 08:43

Hey,

Haar rug blijft tot nu toe goed.
Ik heb nu ook longeerles gehad van Ingrid Pas nu gaan we nog 2 maanden longeren en dan ga ik voor een nieuw zadel kijken.
In juni komt de osteopaat nog een keer.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:41

@Lady: wat fijn dat het zo goed gaat. uiteindelijk volg je dus toch het advies van de Da op maar doet ondertussen wel wat aan het bevorderen van het herstel. Fijn dat de behandeling heeft geholpen. je kan dus nu gewoon op haar rug drukken terwijl dat voorheen niet kon???

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 14:45

ja op de plek waar het erg gevoelig was kan ik gewoon op drukken zonder dat ik een reactie krijg. Bij de osteopaat was ze ook nog op een andere plek gevoelig maar daar reageerd ze gelukkig ook niet meer op :D

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:52

Misschien voor het rijden een instructeur zoeken die les geeft op de Antoine de Both
methode :) Bij deze lessen staat het rechtrichten van je paard centraal en wordt
er ook heel goed naar jouw houding gekeken. Ik en mijn paarden hebben hier echt baat
bij.

Edit: voor een instructeur in jouw regio kun je kijken op www.paardenrecht.be

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:20

Thanks voor de tip:

Ik wilde gaan lessen bij Ingrid Pas.
Die zag ik ook op de site staan :D

Ingrid helpt mij ook met het rechtrichten van mijn paar aan de longe.