Meningen/ervaringen met Natuurlijk Bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:46

De verschillen zijn de extremen, toch? Het helemaal uithollen van de hoef en flink kort, weg verzenen met een flinke mustangrol. Maar dat zie ik als verminken van een hoef, en die paarden lopen over het algemeen alleen maar in hun paddockje en soms gaat de baas er even op in de berm wat stappen en een klein drafje.

Alles wat niet zo gedaan wordt is volgens mij gewoon bekappen van een hoef met een beetje meer of minder wat weghalen, maar wat niet dramatisch is als resultaat.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:02

Dani62 schreef:
Dat is onzin Russel. Er zijn véél verschillen, misschien even inlezen ;) ?

Ik, persoonlijk, ken geen TB smid die volgens de NB methode bekapt en die zegt dat ik mijn paard in geen enkel geval een ijzer onder moet rammen en het paard wat vaker naar buiten moet gooien (bij wijze van spreken).

NB'ers kunnen sowieso niet voor smid spelen, aangezien een smid nog steeds een metaalbewerker is... Lijkt mij een ietwat vreemde combinatie ... :D :D

Ik kan er zo al heel wat opnoemen, incl. mezelf (in een algemeen geval dan he, ik ken jou en jouw paard niet).
Het is algemeen bekend dat als je tijd, rust en goede voorzorgsmaatregelen voor je paard neemt, de hoeven beter worden hoe meer het paard loopt (en dwz: buiten los loopt).
Het is algemeen bekend dat hoeven dan harder groeien en een betere kwaliteit hoorn aanmaken.
Het is ook algemeen bekend dat hoeven zich aanpassen aan de ondergrond waarop het paard leeft.
Dus als jouw paard de hele dag in de urinestal of in een kletsnat baggerweiland staat, krijgt hij een paar snothoeven. IJzers zijn een cm dik, die zorgen ervoor dat het paard niet meteen in de urine staat, maar daarmee is het euvel nog niet verholpen.
Dit zijn hele simpele dingen die elke hoefsmid weet.
Als er een probleem is met een paard, word de smid genoodzaakt om het probleem snel en pijnloos te verhelpen, want dan kan het paard weer 'werken'. De paardeneigenaren bij wie snel en hard 'werken' niet aan de orde is, hebben vaker blootsvoetse paarden (zoals ikzelf), omdat het paard meer tijd heeft om te herstellen (en dat heeft ook weer te maken met de leefomgeving :)* zoals elke smid weet)...

Goed bekappen is goed bekappen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:32

Hmhm, ik begrijp je niet helemaal. Dus dat is volgens jou NB? Dat je al die dingen weet die jij hierboven als algemeen bekend beschrijft? Dat zijn toch gewoon dingen die iedere paardenliefhebber weet? Het staat imo los van NB of TB of welke andere methode dan ook ...?

Ik had het meer over de verschillen in bekapmethode, die er volgens mij wel degelijk zijn. En dan bedoel ik niet eens die extremen die Russel aangeeft.

Met mijn post bedoel ik trouwens niet dat ik het met je oneens ben, het is gewoon een vraag.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:36

Citaat:
Ik, persoonlijk, ken geen TB smid die volgens de NB methode bekapt en die zegt dat ik mijn paard in geen enkel geval een ijzer onder moet rammen en het paard wat vaker naar buiten moet gooien (bij wijze van spreken).

Die punten die ik opnoem, zijn reactie op jouw stelling hierboven.
Mijn punt is dat de methode NB normaal gesproken gewoon gebruikt wordt, ook bij traditionele hoefsmeden. Alleen heet het dan geen NB (begrijp je?). Geen poespas, gewoon goed je werk doen is het motto. Dat is mijn strekking op de stelling van Russell.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:49

Mijn paard wordt "een beetje" NB bekapt, ik vijl zijn hoefjes bij elke week en indien nodig kort ik de steunsels wat in. 1x in de 6 week komt mijn smid (TB) die hem dan op een natuurlijke manier bekapt. Al moet ik zeggen dat het in de winter niet echt NB is omdat mijn paard in een grote loopstal staat, en ondanks dat ze er wel een stuk meer bewegen is het wel funest voor de NB hoef. (onze loopstal is een potstal wat om de een of andere manier toch wat meer broeit onder de hoef.) In de zomer als hij 24/7 op het land staat werkt het principe van NB veel beter vind ik, de hoef wordt dan veel meer zelf regulerend heb ik het idee.

Heel veel verschil vind ik bij mijn situatie niet tussen TB of NB zitten. Het enige wat ik doe is dat ik het zelf ook wat onderhou, maar als ik hem TB zou laten bekappen zou ik dat ook doen omdat hij nogal last heeft van brokkelhoefjes.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:11

Visconti schreef:
In de zomer als hij 24/7 op het land staat werkt het principe van NB veel beter vind ik, de hoef wordt dan veel meer zelf regulerend heb ik het idee.

In de zomer hebben de meeste paarden betere hoeven, omdat ze dan niet in een broeiende stal staan en veel bewegen en goede voeding binnen krijgen :)*
Ligt het dan aan NB?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:11

russel schreef:
De verschillen zijn de extremen, toch? Het helemaal uithollen van de hoef en flink kort, weg verzenen met een flinke mustangrol. Maar dat zie ik als verminken van een hoef, en die paarden lopen over het algemeen alleen maar in hun paddockje en soms gaat de baas er even op in de berm wat stappen en een klein drafje.

Alles wat niet zo gedaan wordt is volgens mij gewoon bekappen van een hoef met een beetje meer of minder wat weghalen, maar wat niet dramatisch is als resultaat.

Uit jouw post zie ik direct dat je je niet verdiept hebt in NB. Noch de manier van bekappen die jij beschrijft komt overeen met NB noch het gebruik van de NB paarden. Er zijn er toch écht wel die verder komen dan hun paddockje en de berm. ;-)

Ik zou zeggen, lees jezelf goed in en google eens verder dan je neus lang is.

Myour schreef:
Mijn huidige hoefsmid zei gewoon: paarden zijn niet meer natuurlijk, en daar moet je aan aanpassen. Stalpaarden staan
op stal vaak in hun poep, dat betekent veel bacterien, met een hobbelige straal kunnen die bacterien zich veel beter
vastgrijpen dan in een gladgesneden straal. Evenals in de zool. Ik vind het op zich best logisch klinken. Maar mijn paard
staat nu ook gewoon op zijn straal, al is hij gladgesneden en de rand is ook gewoon (al dan wel iets minder) rond
geveild.

Veel op stal staan in eigen stront is niet alleen ongezond voor de hoeven, maar voor het hele paard (luchtwegen, verveling etc). En is dus alleen al daaróm niet wenselijk. Wat Spikeyblue zegt klopt, het zou inderdaad toch algemeen bekend moeten zijn dat veel beweging beter is voor hoef & paard en dat stalarrest en urine de hoefkwaliteit achteruit doen gaan.

Voorkomen is altijd beter dan genezen :)*. Dus ipv de straal gladsnijden waarbij een groot deel van de schokdempende werking van de straal verloren gaat, kun je ook gewoon zorgen dat er geen bacterieën in kunnen komen door je paard gezonder te huisvesten.

Niks doen aan de situatie van huisvesting (of je nou TB of NB doet), is zoiets als een dweil kopen bij je loodgieter maar niet vragen of hij de lekkende kraan wil maken. En roepen dat er in de omgeving geen betere stallen te vinden zijn is ook geen argument, dan moet je je afvragen of je je paard niet beter kunt verkopen aan iemand die hem wél goede huisvesting kan bieden. Klinkt hard, maar zo ligt het wel.

Niemand zal het verantwoord vinden om een dolfijn in een badkuip in de achtertuin te houden 'omdat je nou eenmaal geen ruimte hebt voor een groot bassin, maar het belachelijk vindt dat mensen zeggen dat je dan maar je dolfijn moet verkopen, want je vindt dolfijnen zo leuk!' Maar een dergelijke situatie wordt bij paarden helaas nog altijd heel gewoon gevonden.

Geen dierenarts die je zal helpen met het wegsnijden van de kussentjes wanneer je kat last krijgt van rottende pootjes, omdat je 'm de hele dag opsluit op z'n kattenbak. Waarom doet de hoefsmid dat dan wel?
Laatst bijgewerkt door Katja op 24-01-09 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:03

Het valt mij op dat er in dit topic veel appels met veel verschillende peren vergeleken worden.
NB betekent niet per definitie dat je zelf aan de gang gegaan bent na een ééndags cursusje.
NB betekent ook niet dat alle hoeven en en omstandigheden over een kam geschoren worden. Als we dan onze mening geven is het misschien handig daarbij te vermelden wat je motivatie is en en wat de omstandigheden zijn....om vervolgens door te gaan met wat we er van vinden.

Valt Natural Balance onder natuurlijk bekappen? Ja? Nou dan kan ik zeggen dat mijn paard veel uur buiten staat maar 's-nachts op stal, dat hij van nature mooie rechte en harde hoefjes heeft (bof ik even). Ik laat de bekapper komen als dat nodig is dus soms al na zes weken en soms mag het ook wat langer duren. Waarom ik voor natural balance gekozen heb..? Tja ik liep tegen deze smid aan, zij overlegt veel, informeert mij prima, heeft een zeer goede kijk op de stand van de hoef en neemt de tijd. Zaken die ik bij regulieren hoefsmeden eigenlijk altijd te kort kwam. Die vonden het vaak maar lastig dat ik er ook een beetje van af wist en dus om overleg vroeg.
Ocho was nog erg jong toen ik bij NB terecht kwam en ik wilde op dat punt niet zelf bekappen omdat ik dus maar een halve opleiding heb en je bij jonge paarden zoveel kan verknallen.
Wat ik er van vind? Ik kan alleen maar een mening geven over deze bepaalde smid in combinatie met dit paard en daar ben ik heel erg tevreden over.

Wat betreft mensen die ook leren vijlen en trimmen op een korte cursus...? Ik vind het prima dat je leert dat je zelf ook wat aan de hoeven van je paard kunt doen en daarmee het welzijn van je knollie kunt verbeteren. MAAR ik vind niet dat je na zo'n korte cursus dit helemaal zelfstandig moet gaan doen. Het is zo moeilijk om de juiste voetas te bepalen en echt te zien hoe het paard moet lopen, laat staan daar zelf ook nog eens een visie over te vormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:07

De meeste felle naturals die hier op bokt posten, komen idd niet verder dan hun paddockje en hun berm. Grote woorden over stenen in de paddock om een natuurlijk gebeuren na te bootsen om hun NB te motiveren, maar in werkelijkheid staan die paarden nog steeds op een veel te klein stuk standbeeld te zijn met hun plukken hooi her en der heel de dag.

Een paard daadwerkelijk trainen is beweging geven, een paard op een halve hectare stenen zetten met in het midden een grote hooiberg, heeft niks met beweging geven te maken.

Overigens ken ik maar weinig stallen waar de paarden met hun hoeven in de urine en stront staan. Idd bij dergelijke stallen moet je weg zijn, maar dat zijn er zoooo ontzettend weinig.

24 uur in de drap staan met deze fantastische winters in de paddocks heeft net zo goed een verkeerd effect op hoeven.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:16

SpikyBlue schreef:
Visconti schreef:
In de zomer als hij 24/7 op het land staat werkt het principe van NB veel beter vind ik, de hoef wordt dan veel meer zelf regulerend heb ik het idee.

In de zomer hebben de meeste paarden betere hoeven, omdat ze dan niet in een broeiende stal staan en veel bewegen en goede voeding binnen krijgen :)*
Ligt het dan aan NB?

Niet alle paarden hoor, mijn paard krijgt altijd zulke droge hoeven in de zomer := Maar ik kan idd goed de inwerking van mest zien op een hoef, in de zomer krijgt mijn paard een mooie holle zool, terwijl in de winter zijn hoeven gewoon dicht groeien. Ook merk ik wel verschil tussen een potstal en een stal die elke dag gemest wordt, wat dat betrefd is een potstoel een drama voor de hoeven :=

Citaat:
Overigens ken ik maar weinig stallen waar de paarden met hun hoeven in de urine en stront staan. Idd bij dergelijke stallen moet je weg zijn, maar dat zijn er zoooo ontzettend weinig.

Gelukkig zie je weinig paarden letterlijk in de urine/mest staan, bij ons op stal worden de boxen elke dag uitgemest. En toch zie je het terug in de hoeven. Opzich geen drama maar wat wel inhoud dat het advies van NBers om een paard 24/7 op het land te zetten geen nonsens is.

Ik ben eigenlijk heel tevreden over NB, ik rij momenteel steeds 3 km heen en terug naar de manege. De hele weg bijna over asfalt (scheelt vijl werk :Y) ) En mijn paard loopt op asfalt net zo goed als in de berm, en ook heeft hij nog nooit last gehad van te korte hoeven. Zit er over te denken om de loopstal voor de helft gewoon leeg te halen zodat ze daar gewoon op beton staan, misschien worden zijn hoefjes dan in de winter ook wat beter.

Britt

Re: Meningen/ervaringen met Natuurlijk Bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:23

Mrie; ik denk dat jij dezelfde hoefsmid als ik heb als ik het zo lees, fantastisch mens en de enige die nog aan de hoefjes van mijn pony komt. Zeker nadat ze de vorige keer niet meer kon staan van de pijn omdat een hoefsmid had geprobeerd haar stand licht te veranderen op 14-jarige leeftijd (iets wat eerder in dit topic al is aangehaald wat not-done is), 4 benen kreupel en ze is nog nooit kreupel geweest en ligt nooit, toen kon ze niet eens zelf overeind komen :(:)
Terwijl Janneke alles super bekijkt en niks doet als het niet nodig is (zoals de vorige keer; neuh is dit keer niet nodig, licht bijgevijld en nu komt ze binnenkort weer een keer) en kijkt naar wat past bij het paard.

Is dus niet TB, maar ook niet NB, gewoon kijken naar het paard.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:27

Janneke?? nee nooit van gehoord, wel van Eline :D :D :D :o

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:27

Oh haha toch niet dezelfde dus _O-
Wel op basis van ´natuurlijk´ dus komt iig toch alweer overeen :D
Zoveel vrouwen lopen er nou ook weer niet rond natuurlijk O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:34

Hele dagen op een wei is idd geen onzin, maar om puin te gaan storten vind ik dus wel onzin. Zeker als de meesten maar weinig grond van zich zelf hebben.

Ik heb gelukkig altijd zelf de stal kunnen mesten, mijn paard staat nooit nat of in de stront, tja hij gaat wel eens in een pas gelegde bolus staan, maar dat kan ook in de paddock. Zeker als die betegeld is en ze poepen daar, dan nog een regenbui, dan heb je volgens mij hetzelfde idee. Althans dan denk ik dat een stal in den regel droger is.

Maar waar ik over val is dat zwart-witte. Er is bijna geen een echt paardenmens die zijn paard opsluit op stal, ze komen er allemaal uit. Maar een klein deel van Nederland heeft een grond waar paarden heel het jaar hele dagen op de wei kunnen, het gras dus. Maar dat betekend niet dat die paarden dan ook niet meer uit de stal komen?

Veel sportpaarden hebben een ander leven, krijgen op een dag heel veel beweging, de training, vaak ook nog een stapmolen. Of je daar nu wat in ziet, is persoonlijk, maar die dieren worden heel erg goed verzorgd. Of zij graag met hun kont in de wind een etmaal in de regen willen staan, is nog maar de vraag. Die staan niet in hun urine, die stalling is zo duur dat die paarden wel dik in het stro moeten staan.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:06

Pas geleden heb ik het boek van mw. Strasser gelezen, daar stond een heel mooi stukje in over paarden die een aantal uren per dag op stal staan. Helaas heb ik het (geleende) boek vorige week teruggegeven, dus ik kan niet quoten. Maar je kunt je wel voorstellen dat er iets gebeurt met hoeven die dik in het stro staan (of vlas, of zaagsel). Lekker warm en broeierig. Ook al mest je elke dag 2x uit. Hij staat ook bijna de hele dag stil, ook al kan hij om zijn as draaien in de stal. 's Zomers grazen de paarden de hele dag, en krijgen dus constant kleine porties ruwvoer binnen. 's Winters zijn de paarden afhankelijk van de tijd waarop de hele stal gevoerd wordt (meestal 2 á 3 keer per dag). Ook dit heeft invloed op de hoeven. Verder eet een paard die buiten loopt van de grond, daar is hij ook op 'gebouwd'. In de stal zie je vaak (maar steeds minder) hooinetten en etensbakken op borsthoogte. Vervolgens staat het paard bijna de hele tijd over de rand van de deur heen te kijken, ipv met zijn hoofd aan de grond (behalve de echte luilakken of vreetzakken :D ) zoals hij in de wei zou doen.

Dit zijn een paar dingen die toch wel invloed hebben.

En het is inderdaad verrekte moeilijk, zeker in de randstad, om een stal te vinden waar de paarden veel en in groepjes naar buiten gaan elke dag. Er is weinig ruimte en het is dan aan de eigenaar om zoveel mogelijk te doen met het paard. Ze worden zeker goed verzorgd door hun toegewijde baasjes. Ik zou zelf mijn paard ook niet in de regen en wind in de blubber hebben staan. Het mooiste is dus een tussenoplossing te vinden.

En ja, als er dan iets met de hoeven 'gebeurt' ben je als eigenaar verantwoordelijk om daar iets aan te doen. Als een 20/7 stalpaard voor de sport gebruikt wordt, of elke week een lange buitenrit moet maken over asfalt, en zijn hoeven kunnen dat niet bijbenen, moet daar bescherming voor geboden worden mi.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:20

SpikyBlue schreef:
Pas geleden heb ik het boek van mw. Strasser gelezen, daar stond een heel mooi stukje in over paarden die een aantal uren per dag op stal staan. Helaas heb ik het (geleende) boek vorige week teruggegeven, dus ik kan niet quoten.

Heb het hier op de plank ;-)

Denk dat je dit stuk bedoelt:

Citaat:
Het stalmilieu veroorzaakt nog andere schadelijke effecten naast psychologische stress: stress op het hele lichaam door de onnatuulijke lichaamshouding, alsook schade aan de hoeven en het ademhalingsstelsel

De lucht in de stal bevat grote hoeveelheden ammoniak (...) Ammoniak is ook de voornaamste reden waarom er zoveel ademhalingsziektes voorkomen bij gedomesticeerde traditioneel opgestalde paarden.

Ammoniak tast eiwit aan: een lage concentratie van 0,0003 volumeprocent (Je biertje is 2,5 volumeprocent alcolhol) van ammoniakgas is schadelijk. Zelfs schoon strooisel bevat al het tienvoudige!

(.... hele uitleg met hoe ammoniak ontstaat en hoe het precies inwerkt ....)

De meeste paarden die op stal staan staan op strooisel. Dit betekent dat het paard geen vaste grond onder z'n voeten heeft maar een zachte onstabiele bodem. Dit veroorzaakt een onnatuurlijke belasting van pezen, ligamenten en spieren.

Ten tweede is strooisel hygroscopisch (trekt water aan). Dat is ook de reden dat we het gebruiken, het zuigt urine op. Maar het zuigt ook het vocht uit de hoeven van het paard! Dit beschadigt de eiwitstructuren in de hoef.

De hoeven raken uiteindelijk ook vervormd (dit vat ik even heel kort samen want daar wijdt ze een hele pagina over uit)

Deze vervormingen veroorzaken niet alleen beschadigingen van de hoef, maar hoeven kunnen in deze vervormde en verzakte toestand niet meer het gewicht van het paard (en de ruiter) dragen. En dit is één (zoniet dé) reden geweest dat ergens in de Miidelleuwen, toen paarden voor het eerst werden blootgesteld aan onnatuurlijke en schadelijke manieren van huisvesten, het plots nodig leek dat het paard dat eeuwenlang zonder hoefbescherming gebruikt kon worden (en nog altijd kan), hoefijzers 'nodig' had.

Verder noemt ze ook verminderde bloedcirculatie door te weinig beweging. Een paard op stal loopt 800 meter per dag, een paard in een weiland of groepshuisvesting of paddock (met vriendjes en ruwvoer), loopt zo'n 8 tot 15 km per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:23

15 km per dag, dat geloof je toch zelf niet? In een Paddock? Dan hebben mijn paarden kennelijk een afwijking, zoveel uren dat ze stil staan na dat ze hun hooi op hebben...

Kijken naar je eigen paarden in plaats altijd maar weer de zelfde schrijvens quoten heeft meer zin.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:24

SpikyBlue schreef:
Citaat:

Die punten die ik opnoem, zijn reactie op jouw stelling hierboven.
Mijn punt is dat de methode NB normaal gesproken gewoon gebruikt wordt, ook bij traditionele hoefsmeden. Alleen heet het dan geen NB (begrijp je?). Geen poespas, gewoon goed je werk doen is het motto. Dat is mijn strekking op de stelling van Russell.

Hie zou ik me graag bij aan willen sluiten 8-)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:51

russel schreef:
15 km per dag, dat geloof je toch zelf niet? In een Paddock? Dan hebben mijn paarden kennelijk een afwijking, zoveel uren dat ze stil staan na dat ze hun hooi op hebben...

Kijken naar je eigen paarden in plaats altijd maar weer de zelfde schrijvens quoten heeft meer zin.

Wou net zeggen, mijn paarden staan op een vrij groot land. Maar veel grazen doen ze niet meer (meeste gras is ondetussen kapot getrapt) af en toe spelen ze wat, maar hoofdzakelijk staan ze wat te niksen. Je ziet ze wel wat rondslenteren dus helemaal stilstaan doen ze haast nooit, maar 15 km komen ze bij ons echt niet aan (maar misschien zijn mijn paarden wel extreem lui :+ )

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:53

Arabesk schreef:
Voorkomen is altijd beter dan genezen :)*. Dus ipv de straal gladsnijden waarbij een groot deel van de schokdempende werking van de straal verloren gaat, kun je ook gewoon zorgen dat er geen bacterieën in kunnen komen door je paard gezonder te huisvesten.

Ten eerste: wie zegt er dat als mijn hoefsmid de straal wegsnijdt deze geen contact meer met de grond maakt? Heel voorbarige conclusie. Alsof ie z'n mes d'r geheel in zet. Mijn paard heeft goede, sterke hoeven waarmee hij lang door kan gaan over asfalt, zand, beton en ook in zijn eigen stal. Als je wilt maak ik er wel foto's van.
Ten tweede: wie zegt er dat zijn hoeven wegrotten van op stal staan? En dan kijk ik naar je laatste zin, want geen enkel paard op de boerderij waar ik sta heeft last van rottende hoeven. Er zijn zelfs meer paarden met uitstekende, rotsharde hoeven dan paarden met slechte hoeven. Dus wederom, beetje rare vergelijking met 'rottende kattenpotenkussentjes'.
En ja ik ben enorm erg dat ik mijn stal 's winters op stal heb staan, en ik ben nog erger dat ik er niet aan denk om mijn paardje te verkopen :Y)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:57

Arabesk schreef:
Niks doen aan de situatie van huisvesting (of je nou TB of NB doet), is zoiets als een dweil kopen bij je loodgieter maar niet vragen of hij de lekkende kraan wil maken. En roepen dat er in de omgeving geen betere stallen te vinden zijn is ook geen argument, dan moet je je afvragen of je je paard niet beter kunt verkopen aan iemand die hem wél goede huisvesting kan bieden. Klinkt hard, maar zo ligt het wel.

Niemand zal het verantwoord vinden om een dolfijn in een badkuip in de achtertuin te houden 'omdat je nou eenmaal geen ruimte hebt voor een groot bassin, maar het belachelijk vindt dat mensen zeggen dat je dan maar je dolfijn moet verkopen, want je vindt dolfijnen zo leuk!' Maar een dergelijke situatie wordt bij paarden helaas nog altijd heel gewoon gevonden.

Wanneer ik mij dat afvraag, dan is het antwoord "over mijn lijk" :( . Ik kan leven met het idee dat zij het wel niet ideaal heeft, maar het desondanks te harden vindt in deze maatschappij :7

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:45

Paarden die dag en nacht buiten staan hoeven hun energie niet kwijt door te springen, rennen en weet ik wat. Ook mijn pony staat uren stil :+

Zaagsel is funest voor de hoeven, bijna niks slechters dan dat :n
Hier staat mijn pony in de winter op de paddock wat inhoudt dat ze tegels, zand en stro heeft om op te staan. In de zomer dag en nacht weiland dus alleen gras en evt wat blub of zand :+

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:37

Myour schreef:
Ten eerste: wie zegt er dat als mijn hoefsmid de straal wegsnijdt deze geen contact meer met de grond maakt? Heel voorbarige conclusie. Alsof ie z'n mes d'r geheel in zet. Mijn paard heeft goede, sterke hoeven waarmee hij lang door kan gaan over asfalt, zand, beton en ook in zijn eigen stal. Als je wilt maak ik er wel foto's van.
Ten tweede: wie zegt er dat zijn hoeven wegrotten van op stal staan? En dan kijk ik naar je laatste zin, want geen enkel paard op de boerderij waar ik sta heeft last van rottende hoeven. Er zijn zelfs meer paarden met uitstekende, rotsharde hoeven dan paarden met slechte hoeven. Dus wederom, beetje rare vergelijking met 'rottende kattenpotenkussentjes'.
En ja ik ben enorm erg dat ik mijn stal 's winters op stal heb staan, en ik ben nog erger dat ik er niet aan denk om mijn paardje te verkopen :Y)

Wat betreft je Ten eerste: Het inkorten en mooi glad maken van de straal is iets wat in de opleiding geleerd wordt. Misschien heb jij een fijne hoefsmid die verder gekeken heeft dan zijn neus lang is en een eigen visie ontwikkeld heeft. Misschien doet hij wel een beetje nb en tb door elkaar dat is goed mogelijk
Wat betreft de ten tweede: Je betrekt nu een algemene opmerking op je eigen paard. Fijn dat jouw paard nergens last van heeft. Gefeliciteerd. Maar een algemene opmerking is generaliserend er wordt dus gesproken over een grof gemiddelde en niet over een toevallig paard met mooie hoeven dat toevalligerwijs ook nog in jouw bezit is.
Tot slot, ik vind jou helemaal niet erg omdat je paard in de winter op stal staat en om dat je hem niet wilt verkopen. We moeten het allemaal doen met de middelen en visie die we hebben. Als dit voor jou en jouw paard goed is dan is dat goed...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:21

mrie schreef:
Wat betreft je Ten eerste: Het inkorten en mooi glad maken van de straal is iets wat in de opleiding geleerd wordt. Misschien heb jij een fijne hoefsmid die verder gekeken heeft dan zijn neus lang is en een eigen visie ontwikkeld heeft. Misschien doet hij wel een beetje nb en tb door elkaar dat is goed mogelijk
Wat betreft de ten tweede: Je betrekt nu een algemene opmerking op je eigen paard. Fijn dat jouw paard nergens last van heeft. Gefeliciteerd. Maar een algemene opmerking is generaliserend er wordt dus gesproken over een grof gemiddelde en niet over een toevallig paard met mooie hoeven dat toevalligerwijs ook nog in jouw bezit is.
Tot slot, ik vind jou helemaal niet erg omdat je paard in de winter op stal staat en om dat je hem niet wilt verkopen. We moeten het allemaal doen met de middelen en visie die we hebben. Als dit voor jou en jouw paard goed is dan is dat goed...

Euhm volgens mij had ik het tegen Arabesk en niet tegen jou ;)
En alle paarden bij de boerderij waar ik sta hebben gemiddeld góéde hoeven, ik heb het niet alleen over mijn paard. Op de boerderij staan al zo'n 21 paarden, toevallig dat bijna geen daarvan slechte hoeven door op stal staan.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:26

wat ik persoonlijk erg vaag vind aan het natuurlijk bekappen is dat een hoefsmid minimaal een opleiding van 3 jaar moet volgen, en natuurlijk bekappen zou je na een cursus van een dag al kunnen???