Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Dani62 schreef:Dat is onzin Russel. Er zijn véél verschillen, misschien even inlezen?
Ik, persoonlijk, ken geen TB smid die volgens de NB methode bekapt en die zegt dat ik mijn paard in geen enkel geval een ijzer onder moet rammen en het paard wat vaker naar buiten moet gooien (bij wijze van spreken).
NB'ers kunnen sowieso niet voor smid spelen, aangezien een smid nog steeds een metaalbewerker is... Lijkt mij een ietwat vreemde combinatie ...![]()
Citaat:Ik, persoonlijk, ken geen TB smid die volgens de NB methode bekapt en die zegt dat ik mijn paard in geen enkel geval een ijzer onder moet rammen en het paard wat vaker naar buiten moet gooien (bij wijze van spreken).
Visconti schreef:In de zomer als hij 24/7 op het land staat werkt het principe van NB veel beter vind ik, de hoef wordt dan veel meer zelf regulerend heb ik het idee.
russel schreef:De verschillen zijn de extremen, toch? Het helemaal uithollen van de hoef en flink kort, weg verzenen met een flinke mustangrol. Maar dat zie ik als verminken van een hoef, en die paarden lopen over het algemeen alleen maar in hun paddockje en soms gaat de baas er even op in de berm wat stappen en een klein drafje.
Alles wat niet zo gedaan wordt is volgens mij gewoon bekappen van een hoef met een beetje meer of minder wat weghalen, maar wat niet dramatisch is als resultaat.
Myour schreef:Mijn huidige hoefsmid zei gewoon: paarden zijn niet meer natuurlijk, en daar moet je aan aanpassen. Stalpaarden staan
op stal vaak in hun poep, dat betekent veel bacterien, met een hobbelige straal kunnen die bacterien zich veel beter
vastgrijpen dan in een gladgesneden straal. Evenals in de zool. Ik vind het op zich best logisch klinken. Maar mijn paard
staat nu ook gewoon op zijn straal, al is hij gladgesneden en de rand is ook gewoon (al dan wel iets minder) rond
geveild.
SpikyBlue schreef:Visconti schreef:In de zomer als hij 24/7 op het land staat werkt het principe van NB veel beter vind ik, de hoef wordt dan veel meer zelf regulerend heb ik het idee.
In de zomer hebben de meeste paarden betere hoeven, omdat ze dan niet in een broeiende stal staan en veel bewegen en goede voeding binnen krijgen![]()
Ligt het dan aan NB?
Citaat:Overigens ken ik maar weinig stallen waar de paarden met hun hoeven in de urine en stront staan. Idd bij dergelijke stallen moet je weg zijn, maar dat zijn er zoooo ontzettend weinig.
SpikyBlue schreef:Pas geleden heb ik het boek van mw. Strasser gelezen, daar stond een heel mooi stukje in over paarden die een aantal uren per dag op stal staan. Helaas heb ik het (geleende) boek vorige week teruggegeven, dus ik kan niet quoten.
Citaat:Het stalmilieu veroorzaakt nog andere schadelijke effecten naast psychologische stress: stress op het hele lichaam door de onnatuulijke lichaamshouding, alsook schade aan de hoeven en het ademhalingsstelsel
De lucht in de stal bevat grote hoeveelheden ammoniak (...) Ammoniak is ook de voornaamste reden waarom er zoveel ademhalingsziektes voorkomen bij gedomesticeerde traditioneel opgestalde paarden.
Ammoniak tast eiwit aan: een lage concentratie van 0,0003 volumeprocent (Je biertje is 2,5 volumeprocent alcolhol) van ammoniakgas is schadelijk. Zelfs schoon strooisel bevat al het tienvoudige!
(.... hele uitleg met hoe ammoniak ontstaat en hoe het precies inwerkt ....)
De meeste paarden die op stal staan staan op strooisel. Dit betekent dat het paard geen vaste grond onder z'n voeten heeft maar een zachte onstabiele bodem. Dit veroorzaakt een onnatuurlijke belasting van pezen, ligamenten en spieren.
Ten tweede is strooisel hygroscopisch (trekt water aan). Dat is ook de reden dat we het gebruiken, het zuigt urine op. Maar het zuigt ook het vocht uit de hoeven van het paard! Dit beschadigt de eiwitstructuren in de hoef.
De hoeven raken uiteindelijk ook vervormd (dit vat ik even heel kort samen want daar wijdt ze een hele pagina over uit)
Deze vervormingen veroorzaken niet alleen beschadigingen van de hoef, maar hoeven kunnen in deze vervormde en verzakte toestand niet meer het gewicht van het paard (en de ruiter) dragen. En dit is één (zoniet dé) reden geweest dat ergens in de Miidelleuwen, toen paarden voor het eerst werden blootgesteld aan onnatuurlijke en schadelijke manieren van huisvesten, het plots nodig leek dat het paard dat eeuwenlang zonder hoefbescherming gebruikt kon worden (en nog altijd kan), hoefijzers 'nodig' had.
SpikyBlue schreef:Citaat:Ik, persoonlijk, ken geen TB smid die volgens de NB methode bekapt en die zegt dat ik mijn paard in geen enkel geval een ijzer onder moet rammen en het paard wat vaker naar buiten moet gooien (bij wijze van spreken).
Die punten die ik opnoem, zijn reactie op jouw stelling hierboven.
Mijn punt is dat de methode NB normaal gesproken gewoon gebruikt wordt, ook bij traditionele hoefsmeden. Alleen heet het dan geen NB (begrijp je?). Geen poespas, gewoon goed je werk doen is het motto. Dat is mijn strekking op de stelling van Russell.
russel schreef:15 km per dag, dat geloof je toch zelf niet? In een Paddock? Dan hebben mijn paarden kennelijk een afwijking, zoveel uren dat ze stil staan na dat ze hun hooi op hebben...
Kijken naar je eigen paarden in plaats altijd maar weer de zelfde schrijvens quoten heeft meer zin.
Arabesk schreef:Voorkomen is altijd beter dan genezen. Dus ipv de straal gladsnijden waarbij een groot deel van de schokdempende werking van de straal verloren gaat, kun je ook gewoon zorgen dat er geen bacterieën in kunnen komen door je paard gezonder te huisvesten.
Arabesk schreef:Niks doen aan de situatie van huisvesting (of je nou TB of NB doet), is zoiets als een dweil kopen bij je loodgieter maar niet vragen of hij de lekkende kraan wil maken. En roepen dat er in de omgeving geen betere stallen te vinden zijn is ook geen argument, dan moet je je afvragen of je je paard niet beter kunt verkopen aan iemand die hem wél goede huisvesting kan bieden. Klinkt hard, maar zo ligt het wel.
Niemand zal het verantwoord vinden om een dolfijn in een badkuip in de achtertuin te houden 'omdat je nou eenmaal geen ruimte hebt voor een groot bassin, maar het belachelijk vindt dat mensen zeggen dat je dan maar je dolfijn moet verkopen, want je vindt dolfijnen zo leuk!' Maar een dergelijke situatie wordt bij paarden helaas nog altijd heel gewoon gevonden.
Myour schreef:Ten eerste: wie zegt er dat als mijn hoefsmid de straal wegsnijdt deze geen contact meer met de grond maakt? Heel voorbarige conclusie. Alsof ie z'n mes d'r geheel in zet. Mijn paard heeft goede, sterke hoeven waarmee hij lang door kan gaan over asfalt, zand, beton en ook in zijn eigen stal. Als je wilt maak ik er wel foto's van.
Ten tweede: wie zegt er dat zijn hoeven wegrotten van op stal staan? En dan kijk ik naar je laatste zin, want geen enkel paard op de boerderij waar ik sta heeft last van rottende hoeven. Er zijn zelfs meer paarden met uitstekende, rotsharde hoeven dan paarden met slechte hoeven. Dus wederom, beetje rare vergelijking met 'rottende kattenpotenkussentjes'.
En ja ik ben enorm erg dat ik mijn stal 's winters op stal heb staan, en ik ben nog erger dat ik er niet aan denk om mijn paardje te verkopen
mrie schreef:Wat betreft je Ten eerste: Het inkorten en mooi glad maken van de straal is iets wat in de opleiding geleerd wordt. Misschien heb jij een fijne hoefsmid die verder gekeken heeft dan zijn neus lang is en een eigen visie ontwikkeld heeft. Misschien doet hij wel een beetje nb en tb door elkaar dat is goed mogelijk
Wat betreft de ten tweede: Je betrekt nu een algemene opmerking op je eigen paard. Fijn dat jouw paard nergens last van heeft. Gefeliciteerd. Maar een algemene opmerking is generaliserend er wordt dus gesproken over een grof gemiddelde en niet over een toevallig paard met mooie hoeven dat toevalligerwijs ook nog in jouw bezit is.
Tot slot, ik vind jou helemaal niet erg omdat je paard in de winter op stal staat en om dat je hem niet wilt verkopen. We moeten het allemaal doen met de middelen en visie die we hebben. Als dit voor jou en jouw paard goed is dan is dat goed...