vreemde gang, graag jullie commentaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: vreemde gang, graag jullie commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:22

Het valt me op dat de meesten alleen hebben gekeken naar het neerzetten van de hoeven.
Wat mij juist ook erg opviel, is de vreselijk stijve achterhand.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:24

Skygirl schreef:
Paard hier op stal liep ook altijd zo in stap en dat bleek later wel degelijk een medische oorzaak te hebben. Dit kwam pas aan het licht toen het paard ook kreupel werd, maar ik denk dat als je paard zomaar in telgang loopt je maar beter toch wat onderzoek kan laten doen wat de oorzaak er van is.

Bij ons is die ruin helemaal van top tot teen onderzocht door DA en fysio omdat hij toen een blessure had. De telgang konden ze alleen verklaren door zijn slappigheid. Hij is toen voor zijn blessure in de aquatrainer van de hofstede geweest, en daarna is het een stuk verbeterd. Hoe sterker hij werd, hoe zuiverder zijn stap werd.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:13

knooopje schreef:
dit paard telgangt,snap niet helemaal hoe je erbij komt dat een paard alleen telgangt als ie loei hard gaat?
dit paard waggelt van lings naar rechts!telgang heeft niks te maken met hoe hij zijn voeten neerzet,maar hoe hij zijn benen gebruikt(lichaam)al bekap je hem nog zo kort...dan nog is dat geen rede om te gaan telgangen.
telgang is dus...het linker voorbeen en het linkerachterbeen gaan tegenlijk naar voren!en rechtsvoor en rechtachter net zo!
hij wiebelt niet heen en weer,omdat hij heel langzaam loopt.

Heb je toevallig het geluid ook aan gehad? Dan kun je ook horen dat het geen zuivere tweetakt is, en dus ook geen pure telgang. Wel erg lateraal qua beenzetting, dat ben ik met je eens, maar dat heb ik geloof ik al een paar keer eerder geschreven... Net als dat ook bij IJslanders langzame telgang zonder snelheid en zweefmoment ongewenst is, en vaak duidt op een probleem ergens in het lichaam.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 17-01-09 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:16

Waarom reageert Arabesk niet?
Er zijn best wat vragen gesteld in dit topic, en die hoor je te beantwoorden als TS....

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:20

Ik heb een welshje in bruikleen die dit ging doen toen ze veel te dik was en te stijf om gewoon te lopen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:22

essie_blue schreef:
Waarom reageert Arabesk niet?
Er zijn best wat vragen gesteld in dit topic, en die hoor je te beantwoorden als TS....

Ze heeft sinds vanochtend al niet meer gereageerd op een topic, ze zal het wel gewoon druk hebben.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:23

zo loopt onze hond ook als hij moe is, zal dus wel minder moeite kosten?
Zo ja, dan zou je zeggen dat er toch wel iets aan de hand is met het beestje als hij altijd zo loopt, die achterhand ziet er ook stijf uit.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:23

opisop_shop schreef:
Zo ja, dan zou je zeggen dat er toch wel iets aan de hand is met het beestje als hij altijd zo loopt, die achterhand ziet er ook stijf uit.

Honden lopen altijd richting telgang :+

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:29

Annemeik schreef:
opisop_shop schreef:

Honden lopen altijd richting telgang :+

Die van mij doen het alleen als ik ze onder hun eigen tempo laat lopen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:29

opisop_shop schreef:

Honden lopen sowieso zo neigend naar telgang, kamelen telgangen en olifanten tölten ;-)
Misschien kunnen we wat filmpjes verzamelen over de gangen van verschillende dieren en hoe echte telgang er uit ziet.
Ook geluid is wel leuk, ik vind tölt klinken als blackendecker, blackendecker.
Maarja als we dat gaan doen dwalen we misschien wel af. Mijn conclusie is dat de meesten in dit topic het er wel over eens zijn dat er hier iets niet goed zit.

Edit was typo
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 17-01-09 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:41

EstherHegt schreef:
Mijn conclusie is dat de meesten in dit topic het er wel over eens dat er hier iets niet goed zit.

Helemaal mee eens. :j

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:44

Sientje schreef:
knooopje schreef:
dit paard telgangt,snap niet helemaal hoe je erbij komt dat een paard alleen telgangt als ie loei hard gaat?
dit paard waggelt van lings naar rechts!telgang heeft niks te maken met hoe hij zijn voeten neerzet,maar hoe hij zijn benen gebruikt(lichaam)al bekap je hem nog zo kort...dan nog is dat geen rede om te gaan telgangen.
telgang is dus...het linker voorbeen en het linkerachterbeen gaan tegenlijk naar voren!en rechtsvoor en rechtachter net zo!
hij wiebelt niet heen en weer,omdat hij heel langzaam loopt.

Heb je toevallig het geluid ook aan gehad? Dan kun je ook horen dat het geen zuivere tweetakt is, en dus ook geen pure telgang. Wel erg lateraal qua beenzetting, dat ben ik met je eens, maar dat heb ik geloof ik al een paar keer eerder geschreven... Net als dat ook bij IJslanders langzame telgang zonder snelheid en zweefmoment ongewenst is, en vaak duidt op een probleem ergens in het lichaam.

ik heb toch ook meerdere keren gezegt dat hem wat mankeert,waarschijnlijk last van zijn kniebanden,of paard is gewoon slap!
ik heb het geluid niet aangehad,linkervoorbeen en linker achterbeen,gaan gelijktijdig naar voren,en dat is telgang,maar snap wel wat je bedoelt ik zal even met geluid kijken!met geluid loopt hij duidelijk kreupel,je hoort dat hij zijn ene kant harder neerzet dat de andere kant,welke kant kan ik niet horen,kan ook wel komen omdat ze hem tegenhoud van voor,
maar ik vind dat ze maar eens zelf even reactie mag geven!er zijn nu genoeg antwoorden gegeven,wat het allemaal wel niet kan zijn!nu is het alleen maar gissen!ik verwacht dat ze wel weet wat er aan de hand is met het paard!
Laatst bijgewerkt door knooopje op 17-01-09 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:47

Sientje schreef:
EstherHegt schreef:
Mijn conclusie is dat de meesten in dit topic het er wel over eens dat er hier iets niet goed zit.

Helemaal mee eens. :j

ik ook :j

ohw, en ik heb mijn hond nog nooit zien telgangen hoor.
Misschien geen perfecte zuivere stap ofzo :Y) maar zeker niet 2 benen tegelijk.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:55

Apple schreef:
sans6 schreef:
Ik denk dat TS eerst nog wat reacties af wil wachten. Heb nl niet het idee dat dit haar eigen paard is, en denk dat ze al goed weet wat het dier mankeert.
Arabesk is nl erg veel bezig met hoeven en bekappen, en ik denk dat dit hiermee te maken heeft :?
Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben, maar dat vermoed ik zo maar...

Dit is wel degelijk het paard van Arabesk zelf.

Oke, dan heb ik me vergist...
Ik dacht dat Arabesk adh van dit filmpje iets duidelijk wilde maken, maar als dat niet het geval is, ben ik ook wel benieuwd naar de reden van het plaatsen van dit filmpje. :j

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:57

ik ben ook erg nieuwsgierig :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:57

Ik denk dat Arabesk wil duidelijk maken dat een paard ook op ijs kan lopen zonder ijzers, maar ze schrijft hij doet het in de wei ook. ik ben wel benieuwd wat ze nu bedoelt.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:01

ja zit vast wel wat achter!anders had ze allang gereageert!
ze zal wel weer een punt willen maken verwacht ik.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:06

knooopje schreef:
ja zit vast wel wat achter!anders had ze allang gereageert!
ze zal wel weer een punt willen maken verwacht ik.

Of ze denkt een töltende arabier te hebben... O:) :+

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:08

haha vast iets met een boodschap wat te maken heeft met natural horsemanship denk ik!wacht het wel af :9

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:14

EstherHegt schreef:
Ik denk dat Arabesk wil duidelijk maken dat een paard ook op ijs kan lopen zonder ijzers, maar ze schrijft hij doet het in de wei ook. ik ben wel benieuwd wat ze nu bedoelt.

Hoezo op ijs ? ik zie dat er niet in....en iemand die dat moedwillig doet moet aangegeven worden wegens potentiele dierenmishandeling. Een paard van een vriendin van mij heeft in een gladde weide ( en nee, was niet beslagen, was een 2.5jarige nog niet ingereden merrie) een spagaat gemaakt met haar achterbenen. Heb de autoptiefoto's op CD staan. Als je me zulke dingen gaat spotten/uitproberen dan ben je wel heel ver zoek.

maar idd, ze zal vast wel denken een punt te hebben, ondertussen heb ik zwaar medelijden met dit dier.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:16

Dit is toch gewoon asfalt?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:18

Mist schreef:
Hoezo op ijs ? ik zie dat er niet in....

Als ik het filmpje bekijk denk ik echt dat het paard op ijs loopt, maar misschien zie ik het fout hoor.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:20

Zo te zien aan de graskanten is het gewoon op de weg.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:23

Apple schreef:
Zo te zien aan de graskanten is het gewoon op de weg.

OK de enige die er echt uitsluitsel over kan geven is Arabesk denk ik, maar dan is dus het probleem van het rare loopje er nog steeds.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:25

ik heb de indruk dat de achterhand compleet vast zit...