Hoeven zijn in vreselijke staat *foto's*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:45

eilleen333 schreef:
Neem aan dat TS de smid inmiddels wel op bezoek heeft gehad?

Niet elke hoefsmid is er na 1 a 2 dagen hoor.
Hier in de randstad moet ik altijd 2 weken van tevoren bellen voor een afspraak.

TS mischien een idee om even goed te kijken of rond te vragen na het bekappen of het goed gedaan is.
Zelf vind ik de hoef op je laatst geplaatste foto in het topic erg stijl.
Ik heb een tijdje ook een slechte smid (bleek geen smid te zijn) gehad die de hoeven op het oog voor normaal persoon goed bekapte, maar ze gingen steeds meer scheuren en waren uiteindelijk ook totaal ongelijk bij de verzenen.
Ik ben daarna weer naar mijn oude smid gegaan en na een half jaar waren de hoeven en weer goed, en de ongelijke stand een stuk verbeterd. (ze waren altijd al wat ongelijk)

Ik denk wel dat de meeste brokken komen door de bevroren grond.
Wat een paar reacties terug al is aangegeven door iemand.
Koop zelf een vijl (of vraag of de hoefsmid een oude over heeft) en bij eventuele scheurtje of brokjes kan je dan zelf wat vijlen, zodat er in de dagen tot de hoefsmid komt de boel niet te ver doorscheurd.

Die reacties over je halster vind ik onzin trouwens.
punt 1 is het totaal off-topic en heb als je met zo'n wintervacht een halster om doet en het halster beweegt toevallig wat dan heb je al heel snel dat de haren omhoog schuiven of plat gaan zitten onder een halster. Zeker bij een haflinger die lekker dik in het haar zit.

eilleen333

Re: Hoeven zijn in vreselijke staat *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:46

Oh, onze smid heeft altijd wel tijd berekend voor spoedjes. Lijkt me ook wel noodzakelijk met bijv een los ijzer...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:51

Dit vind ik nou niet echt een spoedgeval persoonlijk := Het paard loopt zo te zien van de foto's al lang genoeg zo, om het maar even cru te zeggen en daar kan best nog wel een paar dagen bij.. Wel onmiddelijk een afspraak maken, maar ik vind niet dat je voor dit kan eisen dat dezelfde dag nog je smid komt, dan had je het eerder moeten signaleren..

Dit is meer een kwestie van té lang niks aan gedaan.. Ik geloof echt uit de grond van mijn hard dat het langer als 4 weken is geleden dat dit paardje een hoefsmid of bekapper heeft gezien.. Zal mij niet eens verbazen als het al langer als 4 maanden geleden is, gezien de lengte van de steunsels :o

Misschien een tip voor de volgende keer (keren): als de smid komt, zorgen dat je erbij bent
Laatst bijgewerkt door DianneM op 16-01-09 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:52

Doelde er ook niet op dat dit een spoedgeval is, maar meer op het feit dat sommige mensen dus blijkbaar meer dan 2 dagen moeten wachten als er wel een spoedgeval is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:53

Arabesk schreef:
*schrik*

Ik zie hoeven die er zo ernstig aan toe zijn, eigenlijk altijd alleen maar terug in onze vriezer met dode hoeven die we gebruiken voor de bekapcursus.

Ik maak vaak foto's van voor en na de bekapping. Ik heb er eentje voor je opgezocht die er een beetje op lijkt:

AfbeeldingAfbeelding

en dit is dezelfde hoef ná bekapping

AfbeeldingAfbeelding

Ook bij jouw paard zijn de steunels ernstig overgroeid en is eigenlijk gewoon de hele hoef te lang. Ik denk zo maar dat als de hoef goed bekapt is, dat er dan van de scheuren weinig meer te zien is :j

Maar laat het alsjeblieft nooit meer zo ver komen!

Overdrijven is ook een vak Arabesk! Dat er even een smid naar moet kijken is wel duidelijk, maar het is de zool alleen maar, de voeten zijn zeker niet te lang.
Natuurlijk moet TS wel goed blijven opletten, want een veulen groeit enorm en dan is de stand van de benen wel heel belangrijk!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:53

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:55

aerdenhout1 schreef:
Overdrijven is ook een vak Arabesk! Dat er even een smid naar moet kijken is wel duidelijk, maar het is de zool alleen maar, de voeten zijn zeker niet te lang.
Natuurlijk moet TS wel goed blijven opletten, want een veulen groeit enorm en dan is de stand van de benen wel heel belangrijk!

Ik vind dit behoorlijk ernstig te lang. Het is 'niet alleen maar de zool', sterker nog het ís niet eens de zool :7. Het zijn de steunsels én de hoefwand. De hoefwand is te lang en dat blijkt ook wel uit het feit dat de hoefwand is gaan afbreken.

Júist bij een veulen is regelmatig hoefonderhoud belangrijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:55

eilleen333 schreef:
Oh, onze smid heeft altijd wel tijd berekend voor spoedjes. Lijkt me ook wel noodzakelijk met bijv een los ijzer...

Een ijzer is ook niet direkt een spoedje hoor, dit geval ook niet. Er is pas spoed bij als het paard kreupel is of wordt(op korte termijn) omdat ie er zo bij loopt.

Ben het ook eens met Teuntje111; dit paard kan nooit 4 weken geleden nog bekapt zijn, 4 maanden lijkt me idd waarschijnlijker.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:03

Op deze foto zie je heel duidelijk een deels afgescheurde en omgeklapte steunsel, het lichtgrijze randje is hetgeen wat overgebleven is van de zool, dat hoort eigenlijk het grootste oppervlak van de hoef te zijn, de wand is bij de toon ook ontzet
Afbeelding

Dat stuk steunsel is vanaf de foto te zien zeker 2 cm lang en de smid haalt bij mij om de 8-9 weken 0,5 cm van de hoefwand en steunsels af (paard loopt buiten en staat ook op stal en loopt op harde en zachte ondergrond)..

De witte rand op deze foto is geen zool, maar ook steunsel en ook zo'n 2-3 cm lang.. De zool is op deze foto niet eens te zien onder het omgeklapte steunsel :=
Afbeelding

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:07

hier moet zeker een smit bij komen.
ik heb een haflinger van nu 2 jaar en 9 maanden.
en die gaat bij mij om de 6 weken naar de smit omdat hij super snel goeit.
ik heb hem al vanaf 1 jaar en hij gaat al vanaf die tijd om de 6 weken naar de smit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:10

Dit is echt door een smid zo te verhelpen! Het ziet er ernstiger uit dan het is. Laat eens weten wat je smid heeft gezegd als hij ( of zij) is geweest. Buiten dat je het wel beter moet bijhouden natuurlijk!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:13

en er altijd bij zijn als de smid komt, dat is vaak al controle genoeg.. Kan je smid ook gewoon gelijk feedback geven als het nodig is :o

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:28

Ik zou ook een andere smid bellen, dit is niet in 4 weken gebeurd..
dat geloof ik echt gewoon niet.. :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:57

Een ándere smid? Dit is niet de schuld van de smid hoor :n

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:12

Als het écht zo is dat de smid 4 weken geleden geweest is dan is het zeker wel de schuld van de smid. Dan lijkt het mij toch niet zo vreemd om eens rond te gaan kijken toch?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:14

vind dit eerder de schuld van TS zelf... Vind dat je zelf de plicht hebt je paard en daarbij ook het werk van de smid te controleren..

TS is al een tijd niet bij haar pony geweest en de smid is 4 weken geleden geweest.. Klaarblijkelijk was TS daarbij niet aanwezig en de smid heeft daardoor geen feedback kunnen geven waarom het paard er zo bijloopt.

En daarbij komt ook nog, als ik weet dat de smid is geweest en ik kan echt niet op de dag dat ze komt (wat nooit voorkomt, want ik plan altijd dagen in dat ik zelf ook erbij kan zijn), dan controleer je het toch de volgende dag of je tevreden bent?? Of je belt je smid om te vragen of alles goed is gegaan met het bekappen als de smid jou niet heeft gebeld om te zeggen hoe het is gegaan?
Laatst bijgewerkt door DianneM op 16-01-09 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:17

Ze zegt dat de smid gediplomeerd is, plus, als die geweest is 4 weken geleden dan was ie óf te dronken om een mes vast te houden óf het was gewoon miscommunicatie en hij is niet geweest. Sorry maar ik kan het niet geloven, hij kan niet 4 weken geleden nog zijn geweest, dan heeft ie er alleen naar gekeken, letterlijk.
Als TS zeker weet dat ie geweest is, dus ze was erbij, dan moet ze idd maar eens met de smid gaan praten.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:19

gediplomeerd of niet, hier heeft gewoon niemand aangezeten..

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:20

anneliesdj schreef:

Ik heb ook weleens jonge paarden vanaf het land gehad die 4 weken ervoor bekapt waren.
Was er zelf bij.
Die waren ook helemaal gescheurd en gebrokkeld.
Dat was ook niet echt een beste smid, die zette ze juist altijd te kort waardoor de hoeven slecht werden. Bij dat paard een keer een andere smid gehad ff netjes gezet en de hoeven bleven gelijk een stuk beter. Het kan dus wel zijn dat de smid pas geweest is.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:21

brokkelen kan na 1 dag al als je echt pech hebt, 2 cm steunsel laten zitten is echt not done, ik geloof gewoon niet dat hier 4 weken geleden een smid aan het werk is geweest!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:34

pandabeertje schreef:
anneliesdj schreef:

Ik heb ook weleens jonge paarden vanaf het land gehad die 4 weken ervoor bekapt waren.
Was er zelf bij.
Die waren ook helemaal gescheurd en gebrokkeld.
Dat was ook niet echt een beste smid, die zette ze juist altijd te kort waardoor de hoeven slecht werden. Bij dat paard een keer een andere smid gehad ff netjes gezet en de hoeven bleven gelijk een stuk beter. Het kan dus wel zijn dat de smid pas geweest is.

Wat vind jij te kort? Veel paarden worden juist te lang bekapt.
Brokkelen kan idd snel gebeuren, vooral met droog weer maar deze hoef is minstens 2cm te lang en zo'n stuk komt er niet in 4 weken bij.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:44

Voor die hoeven...... toch echt even de smid bellen ook al is het maar 4 weken terug en al is het alleen maar om jezelf gerust te stellen of om vast te stellen dat er iets mis is.......

over dat te strakke halster, ik bekeek de fotoot en die deuk is niet van een halster, ten eerste zit het veel te hoog voor een halster en in een paar fotos daarvoor jawel wat doet ze daar? juist uit een emmer eten..... en dan flink duwen voor het laatste beetje en een dikke wintervacht, ja dat geeft zon deuk int haar.....

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 01:50

Even een paar dingen rechtzetten:

De smid is wel degelijk 4 weken geleden geweest, en ja ik was er ook bij. Dit was haar eerste keer bij de smid, en ze heeft er een heel drama rond gemaakt, en ik vermoed dat hij daardoor een pak minder nauwkeurig te werk is gegaan. De smid (een andere trouwens) is vandaag langsgekomen, en heeft er een heel stuk afgehaald. Hij vertelde me dat de smid vorige keer heel slordig heeft gewerkt, en dat er daarom nu een hele hoop losse stukken zaten, die daar helemaal niet hoorden te zitten. Die zijn nu mooi bijgewerkt, en de hoef ziet er weer normaal uit. Over een week of 3-4 komt hij weer langs voor mijn ander paard (de 2e smid wel te verstaan, die eerste hoeft niet meer te komen, jong paard is geen excuus om maar half werk te doen), en dan werkt hij Atani nog even bij, en dan zou het in orde moeten zijn.

Bedankt voor jullie reacties allemaal, al moet ik zeggen dat het leuk zou zijn als jullie niet zo snel overhaaste conclusies trekken zonder het hele verhaal te kennen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 02:26

Fijn dat het geen WLD geweest is, en ze nu weer goed op haar voetjes staat. Ik zou de andere smid niet meer laten komen.

Succes met je examens. Enne, wat vaker bij je paard langsgaan hoor, ook in de examentijd! Is ook goed voor jezelf, even je hoofd leegmaken...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:48

Overhaaste conclusies heb je dan al snel met een topic op bokt zonder volledige informatie.. :o Nu pas wordt ook wel een stuk meer duidelijk!

Een jong paard is inderdaad geen excuus om maar half werk te doen, maar aan de andere kant, je was er wel zelf bij.. Dan kan je toch gewoon vragen of hij er wat meer aandacht aan wil besteden? Je hebt wel gelijk dat je nu een geduldigere hoefsmid hebt laten komen!

Maar aan de andere kant kan ik me de smid ook wel een beetje voorstellen.. Ik zou persoonlijk niet graag een paard doen wat mijn de oren van de kop wil slaan.. :oo

Veel succes met je nieuwe smid!

Ohja, heb je ook na-foto's?

(PS Cassidy heeft ook wel een puntje, vooral in examentijd en andere stress-tijden is het super om even lekker bij je paardje te tuttelen!!)