Kunstofbeslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Kunstofbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:45

waarom lijken hoefschoenen je niks?

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:55

Haha, die vraag heb ik zien aankomen Haha!

Eerlijk is eerlijk: Ik ben niet goed genoeg geinformeerd daarover eigenlijk om het bij voorbaat al niks te vinden Bloos , maar het lijkt me een ontzettend gedoe! Haha!
Ik hoor vanalles over het verliezen van die dingen , niet de goede maat kunnen vinden / maatwerk moeten laten aanmeten, draaien, gewicht... Maar nogmaals, niets van dit alles uit eerste hand of eigen ervaring.

Ik hoop dus eigenlijk met kunststof beslag een snelle(re), gemakkelijke(re), lichtere, tijdelijke manier te vinden om zijn voeten een beetje te sparen tegen al dit 'stapgeweld'. Daarna gaan ze er ook echt zo snel mogelijk weer af, want Bol heeft verder supervoeten en dan liggen die schoenen maar de verstoffen!

Vandaar dus...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 23:00

Volgens mij is het ook zonde om voor korte duur hoefschoenen te kopen. Je moet ze vaak aan laten meten zodat de pasvorm goed is. Ook zijn er paarden die ze regelmatig verliezen. Heb ook over het gewicht gehoord maar er zijn vast ook wel lichte schoenen.

Ik denk dat voor jou paard kunstof wel een optie kan zijn. Maar ben geen ervaringsdeskundige Knipoog Wacht zelf nog steeds op een telefoontje van de hoefsmid zodat ik kunstof kan bestellen. Ben er wel heel nieuwschierig naar Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:02

Nexus schreef:
Haha, die vraag heb ik zien aankomen Haha!

Eerlijk is eerlijk: Ik ben niet goed genoeg geinformeerd daarover eigenlijk om het bij voorbaat al niks te vinden Bloos , maar het lijkt me een ontzettend gedoe! Haha!
Ik hoor vanalles over het verliezen van die dingen , niet de goede maat kunnen vinden / maatwerk moeten laten aanmeten, draaien, gewicht... Maar nogmaals, niets van dit alles uit eerste hand of eigen ervaring.

Ik hoop dus eigenlijk met kunststof beslag een snelle(re), gemakkelijke(re), lichtere, tijdelijke manier te vinden om zijn voeten een beetje te sparen tegen al dit 'stapgeweld'. Daarna gaan ze er ook echt zo snel mogelijk weer af, want Bol heeft verder supervoeten en dan liggen die schoenen maar de verstoffen!

Vandaar dus...

hoefschoenen zijn zeer gewild je bent ze zo kwijt op MP, zeker de easyboots met sok, die zijn licht, flippen niet uit etc

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:53

Ik lees dit even mee...

Mijn ponytje stond op ijzers toen ik haar kreeg en zodoende heb ik die er toen (in onwetendheid) onder laten zitten, totdat mijn hoefsmid eens vroeg waarom ik ze eronder wilde hebben, omdat hij er eigenlijk geen ijzers meer onder kon slaan vanwege slechte kwaliteit van de hoef (brokkelde af en groeide heel slecht, waardoor hij bijna in de oude nagelgaten weer uit kwam).
Nou, uiteindelijk maar eens goed over na gedacht en alles eronder weg gehaald... Toen bleek ze toch (ik rijd veel buiten en moet daarmee ook wel eens over verharde wegen) te snel te slijten en heb ik haar weer op ijzers gezet. Toen ik wat minder ging rijden (tijdgebrek) heb ik haar er toch weer af gehaald en daar hebben we het nu best lang mee gered (bijna 2 jaar dacht ik nu, maar kan ook wel al langer zijn). Nou wilde ik weer wat meer gaan trainen, omdat ik graag dit jaar een kennismakingsritje in de endurance wil maken en nou gaat toch de voorhoeven weer te snel slijten. Woensdag komt de hoefsmid en ik wil hem eens vragen of hij het toch weer nodig vind om haar op ijzers te zetten. In dat geval wil ik misschien ook over op kunststof ijzers en eventueel wel met plakdingen om de hoef verder niet te beschadigen (mits die bevallen, maar alles is te proberen natuurlijk).

Ik heb ook een tijd nagedacht over hoefschoenen maar mede door de vele nadelen die ik erover gehoord heb (en ook de prijs, aanpassingen van en nieuwe zooltjes eronder e.d.) heb ik dit toch niet gedaan.

(ow ja, en voor ik er commentaar op krijg, ze krijgt wel goed voer en staat niet alleen maar op slechte ondergrond waardoor ze zulke 'slappe' hoeven krijgt...ik denk gewoon dat ze nooit sterke hoeven gehad heeft, helaas. Sommigen zeggen wel eens dat dat komt omdat haar voetjes wit zijn.. ben er nog nooit achter gekomen of dit ook echt de oorzaak is..)

(edit: haar hoeven zijn overigens wel beter geworden na het weglaten van de ijzers!!! Moet er toch even bij vermeld worden...)

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:08

@sannessep: heb je er al eens over nagedacht om rozenbottels bij te voeren?
Vanwege het hoge gehalte aan biotine bevordert rozenbottel namelijk een gezonde hoefgroei. Bovendien zorgt rozenbottel ook voor een goede weerstand in het algemeen. Lachen

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:23

Nee, nooit over nagedacht... is altijd te proberen natuurlijk!
koop je dat in poedervorm of olie of nog anders?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 21:27

Je kunt biotine ook in poedervorm krijgen. Ook zijn er soort van hoefmaskers die de hoef sterker maken.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:29

Die koop je in poedervorm of in gesneden/gedroogde snippers. Die kun je over 1 of 2 voederbeurten per dag verdelen. Zowel mijn paard als pony lusten het, de pony krijgt het nu dagelijks omdat ze nu te kort op dr hoeven staat.

Je kunt het zowel zo direct over het voer doen of er thee van trekken en dat over het voer doen (incl. de rozenbottelstukjes).

Je krijgt het o.a. bij de paardendrogist, maar ook in 'natuurzaken' zoals de Erica-keten.

@ Glossi: volgens mijn bronnen schijnt rozenbottel veel beter te zijn dan gewone biotine.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:35

begrijp ik het goed dat dit zo goed helpt dat ik dan misschien van de ijzers af kan blijven? of is het ook weer niet zo'n wondermiddel...
ik las in het profiel van iemand (arabesk volgens mij) vanalles over natuurlijke gang van zaken en dat ijzers overbodig zijn, ik wil het graag geloven, maar de praktijk laat mij thuis wat anders zien..

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 21:39

Veel paarden kunnen zonder ijzers maar er zijn echt paarden die dat gewoon niet kunnen. Met mijn paard hebben we al zo vaak de ijzers eraf gehad, ieder jaar weer even proberen. Maar het gaat gewoon niet lukken. Rijd zoveel mogelijk in de berm maar ook dat helpt niet. Mijn paard kan dus helaas ook niet zonder.

Jesse_rulez, wist ik niet van rozenbottel Haha! weer wat erbij geleert!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:40

Dat durf ik niet te zeggen Bloos Rozenbottel kan er wel voor zorgen dat de hoeven gezonder worden en sneller groeien, maar of het de hoeven zo sterk maakt dat ze zonder ijzers kunnen weet ik niet. Dat zul je zelf moeten uitproberen. Zeker omdat je aangeeft veel kilometers te (willen) maken waardoor de hoeven sneller zullen slijten. Maar goed, rozenbottel kost rond de 13,- tot 15,- de kilo, dus het is iig goedkoper dan ijzers, dus wellicht de moeite waard om het te proberen. Maar misschien heb je voor nu dan toch nog (tijdelijk) ijzers nodig, omdat het natuurlijk even zal duren voordat de rozenbottel werkt/de hoeven weer helemaal gezond zijn.

Moet je maar eens google'n of op de site van de paardendrogist zoeken naar informatie over rozenbottels! Haha!

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:34

Nou, heb gesproken met mijn hoefsmid en hij wil er niet aan...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 16:21

Heeft hij ook gezegt waarom niet? Anders mischien zelf kunstof beslag op internet bestellen en iemand anders langs laten komen die het wel wil slaan? Ben blij dat ik een flexibele hoefsmid heb Clown

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:45

Ik weet ook nog niet of mijn hoefsmid er uberhaupt wel mee wil werken... heb hem er nog nooit over gehoord. Nouja, ik hoor het wel als hij er is woensdag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:06

Nexus schreef:
Nou, heb gesproken met mijn hoefsmid en hij wil er niet aan...

beargumenteerde hij nog waarom níet?

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 01:26

Kunststof beslag eist toch een bepaalde vaardigheid van de hs en niet iedereen kan dit aanleggen,
andere nagels en ander gereedschap dit hebben ze natuurlijk niet allemaal in hun assortiment. Komt ook niet veel voor om kunststof beslag aan te leggen.De investering is dan misschien te hoog.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 09:40

Iedere smid kan kunstof beslaan. Mischien dat het van de kunstof beslag af hangt met wat je allemaal nodig hebt kwa gereedschap. Hippoflex bijv. daar heb je niet echt iets speciaals voor nodig bijhalve een boormachinne (die heeft bijna iedereen wel thuis) Dat de investering hoog is heeft de hoefsmid niets mee te maken die maakt de kosten niet Clown

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:15

Mja... Zijn argumenten zijn dezelfde als veel mensen die hier op Bokt hebben over iets anders dan de traditionele ijzers.
Overigens merk ik daarnaast ook uit gesprekken met stalgenoten over alternatieven op het traditionele ijzer dat er heel veel 'verouderde informatie' in omloop is, net zoals ik zelf eerder niet goed genoeg geinformeerd was.

Met name de stroefheid haalde hij telkens aan, terwijl dat juist voor mij een argument is om wel hiervoor te kiezen...
Als ik bijvoorbeeld zie hoe stevig Bol op zijn blote voeten rondloopt in de stapmolen terwijl andere paarden met ijzers er niet eens in kunnen vanwege het uitglijden, dan kies ik eerder voor wat stroefheid, zoals hij deze van nature blijkbaar ook heeft.

Al met al heb ik Bol dus vanmorgen dan maar alleen laten bekappen.
Ik mag voorlopig echt alleen maar over het harde met hem en ik heb absoluut geen zin om de ene blessure in te ruilen voor de andere, door glijdende voorpootjes.

Heb me hier op Bokt helemaal suf gelezen over hoefschoenen en... ik vind het het proberen waard. Ik ga van de week de Easyboot Epics bestellen. Haha!

Over hoefschoenen was mijn smid overigens ook niet te spreken hoor...
Heb denk ik gewoon te maken met een erg traditionele smid zullen we maar zeggen, maar eerlijk is eerlijk: hij zet mijn paarden wel geweldig op hun voeten!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 17:54

Hoop dat de hoefschoenen je gaan bevallen! En dat je ze niet te vaak kwijt raakt Clown

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:05

Ik ben ook erg benieuwd!

Zal ze morgen of woensdag wel in huis hebben denk ik.
Kwijt raken zal wel meevallen in stap en er zitten van die 'sokjes' aan waardoor ze extra vastzitten.
Ben ook erg benieuwd hoe Bol er op zal reageren! Haha!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:18

Met stappen zal het wel meevallen idd. Maar zometeen als je weer mag draven en galloperen hoop ik ook dat ze blijven zitten.

xenalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:45

leerzaam topic OK dan!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:31

Kunststof valt of staat met een goede hoefsmid.
Indien je kunststof er op dezelfde manier ondernagelt als een gewoon RIM-ijzertje, is succes verzekerd!
1. ruim garnituur;
2. nagelen 4 om 3 danwel 3 om 3 tot aan het breedste gedeelte van de hoef;
3. kunststof is op maat te vijlen danwel door gebruik van verschillende maten bruggen (HippoFlex);
4. hoefjes opmeten, en dan een paar mm groter ijzertje bestellen: zodat je alle ruimte hebt voor ruim garnituur;
5. correct bekapt, zonder flare's of uitstekende hoefwanden (hoefwand gelijk aan de hoefzool kappen);
6. de stroefheid van kunststof staat gelijk aan die van een blote voet (zelfde materiaal als skateboard-wieltjes);
7. het enige extra gereedschap wat de smid nodig heeft is een tooltje van 7 euro om de nagels dieper verankerd in het ijzer te krijgen. Kunststof werkt wat mee met de hoef en na 2 a 3 dagen kunnen de nagels wat losser komen te liggen wanneer de nagels niet met dit tooltje van 7 euro dieper in het materiaal wordt getimmerd.

Kortom, een smid kan hoog of laag springen en met allerlei smoezen aankomen Knipoog Deze smoezen slaan nergens op! Immers, je slaat kunststof er op exact dezelfde manier onder als gewoon beslag.
Daarbij bestelt en betaalt de klant zelf de ijzers, en wellicht het tooltje van 7 euro. Waar zou een smid dan extra in moeten investeren? Pling

Let wel, kunststof is wat minder slijtvast dan RIM-beslag. Veel asfalt-werk en de smid zal dan zeker 1x in de 2 maanden moeten komen.
Paarden die 120 tot 150 km per week (!) maken, besla ik iedere 5 a 6 weken.
De paarden die wat minder km maken, staan ruim 8 a 9 weken op kunststof.
Kortom, ik vind het werkelijk de uitvinding van de eeuw... dat kunststof-beslag!

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:44

Citaat:
Kortom, een smid kan hoog of laag springen en met allerlei smoezen aankomen Deze smoezen slaan nergens op! Immers, je slaat kunststof er op exact dezelfde manier onder als gewoon beslag.
Daarbij bestelt en betaalt de klant zelf de ijzers, en wellicht het tooltje van 7 euro. Waar zou een smid dan extra in moeten investeren?

Tja... Ik heb nu door dit gedoe voor een andere oplossing gekozen, maar voor de toekomst:
Weet iemand een goede gedipomeerde hoefsmid die naast traditioneel beslag en bekappen ook kunststof beslaat in de redio Alphen aan den Rijn? Haha!